رتبه یازدهم تهران در رشد تولید ناخالص داخلی صنعت گردشگری

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان یکشنبه، ۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۱۵
رتبه یازدهم تهران در رشد تولید ناخالص داخلی صنعت گردشگری

تولید ناخالص داخلی حاصل از صنعت توریسم در سال ۲۰۱۷، تهران را در رتبه یازدهم شهرهای جهان از حیث بیشترین رشد قرار داده است.

بنگاه رسانه‌ای استرالیایی «تراولر» در گزارشی، با استناد به داده‌های «شورای جهانی سفر و گردشگری»، «سازمان جهانی گرشگری» و «مستر کارت»، عملکرد اقتصادی شهرهای جهان را در حوزه گردشگری بررسی کرده است. در این گزارش، تولید ناخالص داخلی پایتخت ایران در صنعت گردشگری، در سال ۲۰۱۷، به میزان ۹ درصد افزایش داشته و تهران را در رتبه یازدهم شهرهای جهان از حیث بیشترین رشد در تولید ناخالص داخلی حاصل شده از صنعت توریسم قرار داده است. در این گزارش، مبناهای دیگری  همچون «سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی شهر»، «سهم تولید ناخالص داخلی صنعت گردشگری یک شهر در تولید ناخالص داخلی صنعت گردشگری یک کشور» و «پر بازدید‌ترین شهرهای جهان» نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند که هیچ کدام از شهرهای ایران در میان رتبه‌های برتر به چشم نمی‌خوردند.

شهر کانکون، در منتهی‌الیه شرقی مکزیک، با اختلاف بالای در این رتبه بندی جایگاه نخست را دارد. این شهر که تا دهه ۷۰ میلادی، روستایی دورافتاده و مناسب ماهیگیری بود، با  ۴۹٫۶۰ درصد در جایگاه نخست است. رتبه دوم متعلق به شهر مراکش با ۳۰٫۲۰ درصد، و پس از آن منطقه خودمختار ماکائو در جنوب چین با سهم ۲۹٫۳۰ درصدی، اورلاندو با سهم ۱۸٫۷۰ درصدی و آنتالیا با سهم ۱۷٫۶ درصدی، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

عواید اقتصادی حاصل از گردشگرانی که برای گذراندن تعطیلات خود به آنتالیا سفر می‌کنند، رکود اقتصادی ترکیه را در سال ۲۰۱۷ پایان داده، و به خصوص شهر آنتالیا را در مسیر احیا قرار داده است. در این رتبه‌بندی‌ها، شهر بانکوک با پذیرش ۲۰٫۰۵ میلیون گردشگر خارجی، برای دومین سال متوالی به عنوان پربازدید‌ترین شهر جهان شناخته شد. دبی نیز با درآمد ۲۹٫۷۰ میلیارد دلار از محل گردشگری، با اختلافی فاحش به رتبه دوم پردرآمدترین شهر جهان در حوزه توریسم تبدیل شد.

دیگر یافته‌های جالب و دور از انتظار که در این گزارش عنوان شده‌اند، در فهرست زیر ارائه می‌شود:

  • سهم گردشگری ونیز در سال ۲۰۱۷، ۱۱٫۴ درصد بوده و ۱۲٫۴ درصد از ساکنان این شهر، شغلی مرتبط با گردشگری دارند. در این خصوص، تنها دو شهر کانکون و ماکائو به ترتیب ۳۷٫۷ و ۲۷٫۶ درصد از ساکنانشان در حوزه گردشگری فعال هستند که بالاتر از ونیز قرار دارند.
  • بنا به آمار، ۷۱٫۱ درصد درآمد شهر لاگوس در نیجریه، از تاجرانی کسب می‌شود که با اهداف تجاری به لاگوس سفر می‌کنند. از این حیث، لاگوس، پایتخت گردشگری تجاری دنیا است.
  • لندن و لس آنجلس، به ترتیب با ۲ درصد و ۱٫۶ درصد، وابستگی اندکی به تولید ناخالص داخلی در حوزه توریسم دارند.
  • جاکارتا با تعداد یک میلیون و ۱۷۲ هزار فرد ساغل در حوزه گردشگری، رتبه نخست تعداد افراد شاغل مرتبط با حوزه گردشگری را دارا است. همچنین، جاکارتا، تنها شهری است که بیش از یک میلیون شاغل در صنعت توریسم دارد.
بیشترین رشد در GDP حاصل از گردشگری میان شهرهای جهان در سال ۲۰۱۷ (درصد) 
رتبهشهرکشورمیزان رشد
۱قاهرهمصر۳۴٫۴
۲ماکائوچین (خودمختار)۱۴٫۲
۳استانبولترکیه۱۳٫۱
۴دوبلینجمهوری ایرلند۱۱٫۵
۵چونگ کینگچین۱۱٫۳
۶مانیلفیلیپین۱۱
۷پکنچین۱۰٫۷
۸شانگهایچین۱۰٫۵
۹گوانگژوچین۱۰٫۳
۱۰آنتالیاترکیه۹٫۲
۱۱تهرانایران۹
۱۲جاکارتااندونزی۸٫۷
۱۳دوبروونیککرواسی۸٫۴
۱۴هوشی‌مینویتنام۸٫۳
۱۵توکیوژاپن۸٫۳

عکس: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط:

دیدگاه