رصد حراجی‌‌های آثار تاریخی از سوی سازمان میراث فرهنگی

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان یکشنبه، ۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۳۰
رصد حراجی‌‌های آثار تاریخی از سوی سازمان میراث فرهنگی

سازمان میراث فرهنگی با همکاری وزارت خارجه، پیگیری‌های لازم را برای ممنوعیت فروش آثار تاریخی ایران انجام می‌دهد.

پس از انتشار خبر فروش کاشی‌های مدرسه خان شیراز در یکی از سایت‌های خارجی، محمد حسین طالبیان، معاون میراث فرهنگی در این‌باره اظهار کرده است:

در گذشته چند کاشی از بنای تاریخی مدرسه خان دزدیده شده بود که خوشبختانه این کاشی‌ها کشف شد و در جای قبلی قرار گرفت. خبر فروش کاشی‌های مدرسه خان در واقع مربوط به شش یا هفت ماه قبل است. ما استادکاری در کشور داریم که کاشی‌هایی با طرح قاجار تولید و به گردشگران عرضه می‌کند، بنابراین فروش کاشی با طرح قاجار در سایت‌های خارجی لزوما به معنای اصل بودن آن نیست.

او در ادامه افزود:

کاشی‌ها برای حفاظت از داخل بنا استفاده می‌شده است و برخی کاشی‌ها که بر اثر گذشت زمان رنگ خود را از دست می‌دادند، تعویض می‌شدند. ممکن است برخی از این کاشی‌های قدیمی در خانه‌ها و دست اشخاص باشد و به فروش برسد. از طرفی آثار و بناهای تاریخی بسیاری در کشور وجود دراد که حفاظت از آنها از عهده یک سازمان یا گروه خارج است؛ بسیاری از بناهای تاریخی تحت مالکیت اوقاف هستند و مالک شخصی دارند، که حفاظت از آنها نیز باید از سوی مالکان انجام شود.

او همچنین گفت که سازمان میراث فرهنگی موفق شده است در طول ۴ سال گذشته، ۵۵۳ شی تاریخی شاخص را به کشور بازگرداند. این سازمان بسیاری از حراجی‌های مربوط به آثار تاریخی را رصد می‌کند و به محض شناسایی آثار تاریخی ایران، اقدامات لازم را برای ممنوعیت فورش آثار به انجام می‌رساند.

طالبیان در انتها اضافه کرد:

خرید و فروش تزئینات معماری تاریخی جرم است، این قانون قبلا وجود نداشت و از سال گذشته به تصویب رسیده است. بر اساس این قانون، یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی با حضور در مکان‌هایی که خرید و فروش تزئینات تاریخی انجام می‌شود، این موارد را جمع‌آوری و برخورد می‌کند. همچنین، بناها و آثار شاخص  به دوربین و تجهیزات مناسب برای حفاظت مجهز هستند و یگان حفاظت نیز در این مکان‌ها حضور دارند.

عکس: خبرگزاری میراث آریا

مطالب مرتبط:

دیدگاه