صبح بخیر! صبحانه در ۱۶ کشور مختلف در اروپای شرقی

نوشین زندی سوهانی
نوشین زندی سوهانی دوشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
صبح بخیر! صبحانه در ۱۶ کشور مختلف در اروپای شرقی

اگر به کشورهای مختلف دنیا سفر کنید، از دیدن تنوع موجود در صبحانه متعجب خواهید شد. در کشورهای اروپای شرقی انتظار چه نوع صبحانه‌ای دارید؟ 

وقتی بعد از یک چرت سنگین، اولین صداهای شکم خود را می شنوید، اولین کاری که انجام می‌دهید درست کردن صبحانه است. مهم نیست کی و کجا، صبحانه شما را صدا می‌زند تا روزتان را آغاز کنید (مگر اینکه شما واقعا اهل صبحانه خوردن نباشید!).

جالب است که غذاهایی را که در طول سفرتان خواهید خورد بشناسید، چراکه نسبت به چیزی که شما عادت به خوردن آن دارید، متفاوت بوده و سورپرایز بزرگی برای شما خواهند بود.

حالا بیایید به اروپای شرقی سفر کنیم و بفهمیم که هر روز صبح برای صبحانه چه غذاهایی تهیه می‌­شود.

۱. روسیه

روسیه

در روسیه، صبحانه را zavtrak می نامند و روس‌ها معمولا این وعده را ساعت  ۷ تا ۸ صبح، پیش از رفتن به محل کار می‌خورند. یک صبحانه معمولی روسی شامل پنکیک‌های نازک با خاویار قرمز، فرنی، نوعی پنیرمحلی (tvorog)، تخم‌مرغ، پنیر، به‌همراه یک فنجان چای یا قهوه است.

۲. جمهوری چک

چک

Snídaně یا همان صبحانه به زبان چک، از لایه‌ای نان چاودار با کره، مربا، عسل، تکه‌ای پنیر، ماهی یا گوشت است. kolach نیز یک صبحانه شیرین است که شامل خمیرهای پخته گرد است که با آلوهای شیرین و پنیر پوشانده شده است.

۳. لهستان

لهستان

اگر قصد دارید یک صبحانه لهستانی یا śniadanie بخورید، روی میز صبحانه تخم‌مرغ‌های کاملا پخته شده که روی آن‌ها مایونز مالیده شده، میوه‌های تازه یا ترش، پنیر، مربا، گوجه و خیار سرو می‌شود و شما فقط باید آن‌ها را روی لایه نازکی از نان چاودار بگذارید تا یک ساندویچ روباز به نام Kanapka درست کنید.

۴. مجارستان

مجارستان

برای یک صبحانه در مجارستان (reggeli)، شما همیشه کالباس، پنیر، تخم‌مرغ، گوجه، کره و یک فنجان اسپرسو غلیظ خواهید داشت. ولی اگر در روزهای کاری هفته باشد و نیاز به سرعت بیشتری باشد، محلی‌ها معمولا بیسکوئیت و نوعی نان شیرین با قهوه می‌خورند.

۵. کرواسی

کرواسی

مردم کرواسی هم صبحانه‌های مفصل را درست مثل چند کشوری که اشاره شد، بسیار دوست دارند. ولی اگر عجله داشته باشند بورک (burek) را انتخاب می‌کنند، یک غذای سنگین که بین لایه‌های خمیری‌اش با پنیر یا گوشت پر شده است.

۶. لتونی

لاتویا

صبحانه در کشور لتونی brokastis  نامیده می‌شود و کرپی (crepe) است که با مخلوطی از رست بیف‌های خرد شده پر شده است. همچنین پنیر شبه دانمارکی، و نان‌های دراز و شبیه کروسان که با گوشت و پیاز پر شده، از صبحانه‌های لتونی است.

۷. استونی

استونی

صبحانه استونی یا hommikusöök اکثرا سبک است. یکی از صبحانه‌های محبوب، تست با کشک است که البته علاوه بر آن ساندویچ‌های روباز دیگری هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل یک تکه نان و یک لایه کره، پنیر یا سوسیس روی آن است.

۸. بلغارستان

بلغارستان

یکی از محبوب‌ترین صبحانه‌ها در بلغارستان banitsa است که شامل یک کلوچه نازک پخته است که با پنیر، اسفناج، برنج و گوشت پر شده است. به‌جز این، آن‌ها کلوچه ها و خمیرهای پخته شده‌ای دارند که با مارمالاد، عسل یا ماست بلغاری سرو می‌شود.

۹. اوکراین

اکراین

صبحانه در اوکراین سبک است و معمولا شامل سوسیس، پنکیک‌های نازک و گندم سیاه پخته شده یا بخارپز شده و دانه‌های  جو یا ارزن مخلوط شده با شیر است.

۱۰. بلاروس

بلاروس

صبحانه در بلاروس می‌تواند تنها شامل یک ساندویچ، نان چاودار یا پنکیک سیب‌زمینی باشد که با خامه ترش و چای یا قهوه سرو می‌شود.

۱۱. صربستان

صربستان

برای یک صبحانه دلچسب، صربستانی‌ها غذاهایی مثل lepinja sa kajmakom (نان پرشده با سرشیر)، نان ذرت، بورک، پوره ذرت، پای پرشده با پنیر به‌همراه سوسیس، تخم‌مرغ، گوشت خوک نمک‌زده، کره و ماست می‌خورند.

۱۲. مونته‌نگرو

مونته نگرو

برای یک صبحانه در مونته‌نگرو، شما می‌توانید نان پخته شده با شیر یا آب popara یا نان داغ با خامه فشرده، یا jibanika یا بورک بخورید.

۱۳. بوسنی و هرزگوین

بوسنی

وقتی در بوسنی و هرزگوین از خواب بیدار می‌شوید، غذاهایی که می‌توانید انتخاب کنید، عبارت‌اند از: بورک  (خمیر خیلی نازک پخته شده که به‌صورت لایه لایه است)، cevapi که شامل نانی نازک (مثل پیتا)، سوسیس‌های کوچک خوک یا گوشت و پیاز خرد شده است.

۱۴.آلبانی

آلبانی

در آلبانی، صبحانه‌های محبوب شامل شیرینی‌های سرخ شده شبیه دونات (petulla) است که می‌تواند با پودر شکر، پنیر فتا یا مربا خورده شود. البته یک نان تست با املت، پنیر و گوشت پخته شده نیز می‌تواند صبحانه خوبی باشد.

۱۵. کوزوو

کوزووو

صبحانه‌های کوزوو بسیار ساده هستند. می‌تواند شامل یک تست فرانسوی، پنیر، یک چاشنی از فلفل قرمز و سیر (ajvar)، خاگینه و شیر باشد. مردم کوزوو همچنین عاشق خوردن llokuma (یک خمیر سرخ‌شده پف کرده که با ماست و سیر یا عسل خورده می‌شود) هستند.

۱۶. مقدونیه

مقدونیه

برای شروع روز، مردم مقدونیه kori (نودل‌های بلند و پهن)، tarana (نوعی غذا که با گندم خرد شده درست می‌شود)، pita pastrmajlija (نان‌های بیضی شکل با تکه‌های گوشت روی آن) یا prženi lepčinja (تست فرانسوی با پنیر داخل آن) می‌خورند.

 

مطالب مرتبط:

منبع whenonearth

دیدگاه