جنگل های چهار باغ مرزن آباد در راه ثبت جهانی

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر شنبه، ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۴۵
جنگل های چهار باغ مرزن آباد در راه ثبت جهانی

جنگل‌های چهار باغ مرزن‌آباد یکی از گزینه‌های ثبت در میراث جهانی یونسکو است.

به‌منظور ثبت میراث جهانی مناطقی معرفی می‌شوند که هیچ‌گونه عملیات انسانی در آن انجام نشده و در خصوص پوشش‌های گیاهی و جانوری غنی است. جنگل‌های چهار باغ مرزن‌آباد از نظر لحاظ محیط زیستی و جانوری بسیار قوی‌تر است.

این منطقه یا وسعت ۹۸۳۳ هکتار بین جاده کندوان و جاده روستایی به‌سمت روستای انگوران قرار دارد. حد ارتفاع منطقه بین ۹۱۵ تا ۳۳۹۵ متر بوده و دارای رویشگاه‌های جنگلی، مرتعی، بیشه‌زار و صخره‌ای است. بخش وسیعی از این منطقه تقریبا کوهستانی بیش از ۴۰ درصد شیب دارد.

سرچشمه رودخانه چالوس، رودخانه‌های این منطقه هستند که به دریای خزر سرازیر می‌شود. میانگین بارش سالانه منطقه حدود ۶۰۰ میلی‌متر است که آب و هوایی نیمه‌مرطوب سرد دارد. داشتن تنوع وسیعی از گونه‌های درختی، درختچه‌ای و علفی از نتایج ارتفاعات مختلف جنگل‌های چهار باغ است.

حیواناتی نظیر مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، گربه جنگلی، گرگ، کل و بز، روباه معمولی، شغال و انواع پرندگان نظیر کبوتر جنگلی، جی جاغ، انواع سنگ چشم، انواع سارگپه و عقاب جنگلی در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند.

چند منطقه از جنگل های هیرکانی شمال کشور در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان به‌عنوان گزینه ثبت در میراث جهانی سازمان یونسکو مطرح هستند که منطقه حفاظت‌شده چهارباغ نیز یکی از این موارد است.

به‌زودی اکیپی از کارشناسان یونسکو به منطقه آمده و ضمن بازدید از منطقه چهارباغ و بررسی موضوع، با فرماندار، بخشدار، دهیاران، شوراها و اهالی چهارباغ رایزنی خواهندکرد، در مسیر ثبت این منطقه به‌عنوان میراث جهانی، نظرات مردم و مسئولان نیز مدنظر قرار گرفته و همه جوانب جهت تحقق این مهم سنجیده می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه