آیا کیوتو به زودی طعمه‌ی اورتوریسم می‌شود؟

مریم آقائی
مریم آقائی یکشنبه، ۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۰۰
آیا کیوتو به زودی طعمه‌ی اورتوریسم می‌شود؟

کیوتو، شهری در ژاپن با بهار و پاییزی افسانه‌ای و معابد و جنگل‌های زیباست که هر سال میزبان تعداد زیادی توریست است. افزایش بی‌رویه‌ی تعداد توریست‌ها و رفتارهای نامناسب آن‌ها ممکن است منجر به ایجاد اورتوریسم در کیوتو و از بین رفتن زیبایی شهر شود. 

کیوتو به‌عنوان نگین تاج گردشگری ژاپن ممکن است شهر بعدی باشد که طعمه موفقیت خود در گردشگری می‌شود.

بر اساس مقاله‌ای در روزنامه‌ی محلی آساهی شیمبون، مالکان شرکت‌های تجاری و ساکنین منطقه‌ی گیون-شینباشی (Gion-Shinbashi) در کنار یکدیگر جمع شده‌اند تا یک کمیته برای حفاظت از شهر در مقابل خطرات و مشکلات ناشی از اورتوریسم ایجاد کنند. مشکلاتی مانند لباس‌های نامتعارف توریست‌ها، مسافران خطاکار و عکس گرفتن‌های طولانی مدت.

این گروه در نتیجه‌ی مذاکرات‌شان یادداشتی فراهم کرده و امضا کردند که در آن از توریست‌ها خواسته می‌شود رفتار بهتری داشته باشند. کانجی تومیتا، رئیس این گروه، گفته است که اگر هیچ معیاری برای رفتار توریست‌ها در نظر گرفته نشود، به مرور چهره‌ی زیبای گیون از بین می‌رود.

کیوتو

این گروه به‌طور خاص به کسانی که علاقه‌مند سلفی گرفتن هستند، توصیه کرده است که زمان کمتری را صرف تشخیص یک حالت خاص برای عکس گرفتن بکنند. ضمنا از توریست‌ها خواسته شده است با لباس‌های بیش از حد باز در شهر رفت و آمد نکنند.

در عین حال مرکز توریست کیوتو به گردشگران توصیه کرده است که زنان ژاپنی با فعالیت‌های سنتی نمایشی را اذیت نکنند، غذا و نوشیدنی خود را به داخل رستوران‌ها نبرند و اشیا و ساختمان‌های قدیمی را لمس نکنند.

کیوتو

مرکز هدایت توریست کیوتو، علاوه بر این مسائل به مشکلاتی هم که ممکن است به دلیل هجوم توریست‌ها برای دیدن شکوفه‌های گیلاس، درختستان بامبو در آراشیاما (Arashiama)، معبدها و هنرنمایی‌های ژاپنی ایجاد شود پرداخته است.

این مرکز برای جلوگیری از تجمع بیش از حد توریست در این مناطق استراتژی‌های مختلفی را به کار گفته است. باز کردن مناطق گردشگری در ساعاتی زودتر از معمول، تشویق گردشگران به گردش در ساعت‌های اولیه‌ی صبح، معرفی مناطق دیدنی کمتر شناخته شده و تبدیل کیوتو به شهری که در تمام طول سال جاذبه‌ی دیدنی فراوان دارد، از جمله‌ی این راهکارها است. در واقع به گفته یکی از مسئولان کیوتو کلید اصلی در حل این مسئله پراکنده کردن جمعیت در زمان‌های شلوغ، یا مکان‌های پرطرفدار یا فصل‌های توریست‌پذیرتر است.

کیوتو

در کنار این فعالیت‌ها مرکز توریست ژاپن هم پژوهشی را برای مقابله با تأثیرات اورتوریسم آغاز کرده است و درخواست کرده تا ایده‌های مؤثر برای اینکه توریست‌ها و ساکنین محلی بتوانند در آرامش در کنار هم زندگی و تفریح کنند، به این مرکز ارائه شود.

بر اساس آمار مرکز توریست ژاپن، امسال و به‌طور تخمینی، تعداد توریست‌های خارجی ژاپن از دی ماه تا خرداد ماه، ۱۵٫۶ درصد افزایش داشته و به ۱۵٫۸۹ میلیون نفر رسیده است. در این میان تعداد توریست‌های چینی در ژاپن در سال گذشته بیشترین تعداد و بیشترین افزایش را داشته به‌طوریکه با ۲۳٫۶ درصد افزایش به ۴٫۰۵ میلیون نفر رسیده است.

کیوتو

البته خوشبختانه با تمام این اوصاف کیوتو تا زمانی که به خاطر شهرتش دچار مشکل شود، فاصله زیادی دارد. شهری مانند ونیز به قدری با مشکلات اوتوریسم مواجه شده که اخیرا در ورودی برخی اماکن پرطرفدار گِیت قرار داده‌اند. همچنین اگر توریستی در مناطق غیرمجاز بنشیند، ممکن است تا ۱۶ میلیون تومان جریمه شود. در تایلند هم خلیج مایا که در فیلمبرداری برای یک فیلم سینمایی مورد استفاده قرار گرفته بود، به دلیل خسارات ناشی از اورتوریسم تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع independent

دیدگاه