سفر با هواپیماهای بدون پنجره در آینده

سحر مردانه
سحر مردانه پنجشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
سفر با هواپیماهای بدون پنجره در آینده

تکنولوژی هر روز در حال پیشرفت است و این پیشرفت در برخی مواقع ما را به شدت شگفت‌زده می‌کند، مثلا تصور کنید در آینده سفر‌های هوایی با هواپیما‌های بدون پنجره انجام شود. البته این اصلا خبر خوبی برای کسانی که در هواپیما صندلی کنار پنجره را دوست دارند، نیست.

اخیرا خبر‌هایی در مورد ساخت هواپیما‌های بدون پنجره در آینده نزدیک شنیده شده است و این خبر نگرانی را در دل برخی از افراد که از فضای بسته ترس دارند، بیدار کرده است. البته نمی‌توان از لذت کنار پنجره نشستن در سفر هوایی و تماشای زمین از ارتفاع زیاد، به سادگی گذشت، اما خبر خوب در این میان، مشخص نبودن زمان قطعی برای انجام این کار است. حذف پنجره‌های هواپیما، قطعا کار ساده‌ای نیست و نیاز به زمان و تحقیق بیشتری دارد.

هواپیما

در حال حاضر تنها یک نمونه از پرواز‌های فرست کلاس از زیر مجموعه هواپیما‌های بوئینگ ER۳۰۰ -۷۷۷ در خط امارات در حال فعالیت است که مسافران صندلی‌های وسط از طریق نمایش‌گر‌های پیشرفته، قادر به تماشای فضای بیرون هواپیما خواهند بود، یعنی علاوه بر پنجره‌های اطراف مسافران بیشتر با پنجره‌های مجازی سرگرم خواهند شد.

این تکنولوژی، باور‌نکردنی و کم‌سابقه است و منحصر‌به‌فرد بودن این هواپیما، دلیلی بر گرانی آن شده است، زیرا اضافه کردن این نمایش‌گر‌ها از اضافه کردن پنجره‌ها هنگام ساخت پر‌هزینه‌تر بوده است. اما نکته قابل توجه این است که اگر این نمایش‌گر‌ها حین پرواز دچار مشکل شوند، برای سرگرم کردن مسافران در یک فضای بسته چه کاری می‌توان انجام داد! زیرا یکی از راه‌های کنترل استرس در پرواز، تماشای فضای بیرون از پنجره‌ی هواپیما است.

الان ممکن است این سوال در ذهن شما شکل گیرد که چرا ما در مورد هواپیما‌های بدون پنجره صحبت می‌کنیم؟ خب اضافه کردن پنجره به هوایپما، موجب بالا رفتن وزن آن می‌شود، زیرا پنجره‌ها در بدنه‌ی هواپیما همانند درز در دیوار هستند که استقامت و محکمی آن را پایین می‌آورند. در نتیجه با بالا رفتن وزن هواپیما، سوخت بیشتری هم مصرف شده و اثرات مخرب زیست محیطی آن نیز افزایش می‌یابد.

هواپیما

البته به نظر می‌رسد تولید‌کنندگان هواپیما هیچ برنامه‌ای برای حذف یا جایگزینی پنجره‌ها ندارند. نسل جدید هواپیما‌هایی که ساخته شده‌اند، نه تنها دارای پنجره هستند بلکه در بسیاری از موارد دیده شده که ابعاد آن نسبت به سری‌های قبل بزرگ‌تر هم شده است. مثلا هواپیما‌های ایرباس ۳۵۰A و بوئینگ ۷۸۷ که به‌صورت طولانی مدت هم در خط‌های هوایی مشغول به فعالیت هستند، نسبت به نسل‌های قدیمی‌تر خود دارای پنجره‌های بزرگ‌تری هستند.

بوئینگ در حال حاضر هواپیمایی با سایز متوسط برای سال ۲۰۲۰ طراحی کرده که تمامی اسناد و مدارک نشان می‌دهد که کابین هواپیما دارای پنجره است، پس جای پنجره‌های شما امن است و دلیلی ندارد برای آینده نگران باشد.

در طراحی و ساخت هواپیما‌های جدید در آینده ممکن است گزینه‌هایی برای انتخاب در اختیار شما قرار گیرد، مثلا در هواپیما قسمتی بدون پنجره ساخته شود و شما برای استراحت و داشتن خوابی کوتاه در پرواز‌های طولانی به آن قسمت بروید و دوباره به صندلی اصلی خود باز گردید و از دریچه‌ی هواپیما بیرون را تماشا کنید تا زمان زودتر سپری شود. این می‌تواند ایده خوبی باشد که با استقبال مسافران همراه شود، اما قطعا هزینه‌ی آن هم بیشتر  خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه