اورزازات، لوکیشن فیلم های مشهور در مراکش

ندا مرتضوی
ندا مرتضوی یکشنبه، ۲۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
اورزازات، لوکیشن فیلم های مشهور در مراکش

اورزازات یک شهر کویری زیبا در جنوب مراکش است که فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی مشهور بسیاری در آن فیلمبرداری شده‌اند.

در اوایل دهه ۱۹۶۰ میلادی، دیوید لین، کارگردان مشهور، دنبال مکانی برای ساخت فیلم بعدی‌اش لارنس عربستان می‌گشت که برای اولین بار نام شهر «اورزازات» (Ouarzazate) به گوشش خورد. این شهر کویری بزرگ که در دامنه‌ی کوه‌های بلند اطلس در جنوب مراکش واقع شده، مناظری عجیب‌وغریب و آسمانی صاف و روشن داشت و اهالی آن با غریبه‌ها رفتاری دوستانه داشتند.

شهر اورزازات مراکش

شهر اورزازات. عکس از: Valdiney Pimenta / Flickr

همه این عوامل دست به دست هم داده و این مکان را به لوکیشنی جذاب برای فیلم‌برداری فیلم‌های سینمایی که داستان‌شان در کویر می‌گذشت، تبدیل کردند. در نهایت، با اینکه دیوید لین بسیاری از صحنه‌های فیلمش را در اسپانیا فیلم‌برداری کرد، اما برخی از قسمت‌های اصلی فیلم مانند صحنه کشتار ارتش ترکیه در واقعیت، در اردن و اورزازات فیلم‌برداری شدند. 

در طول پنجاه سال گذشته، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی بی‌شماری در مراکش و به‌ویژه در شهر اورزازات، فیلم‌برداری شده‌اند. ازجمله‌ی این فیلم‌ها می‌توان به «مردی که شاه شد» (۱۹۷۵)، «آخرین وسوسه مسیح» (۱۹۸۸)، «مومیایی» (۱۹۹۹)، «گلادیاتور» (۲۰۰۰)، «سقوط شاهین سیاه» (۲۰۰۱)، «الکساندر» (۲۰۰۴)، «بابل» (۲۰۰۶)، «اولتیماتوم بورن» (۲۰۰۷)، «شاهزاده‌ی ایرانی؛ شن‌های زمان» (۲۰۱۰)، «۱۳ ساعت» (۲۰۱۶) و بخش‌هایی از مجموعه‌های تلویزیونی «بازی تاج‌وتخت» و «فرار از زندان» اشاره کرد.

پمپ بنزینپمپ‌بنزین دکوری که در فیلم «تپه‌ها چشم دارند» (۲۰۰۶) استفاده شد. این پمپ‌بنزین، هم‌اکنون در نزدیکی شهر آگادیر در مراکش بلااستفاده رها شده است. عکس از: گیلبرت سپاکاوا

 استودیوی فیلم‌سازی «اطلس» که در حومه شهر اورزازات واقع شده، از سال ۱۹۸۳ این تولیدات را مدیریت کرده است. فیلم مشهور «جواهر نیل» با بازی مایکل داگلاس اولین فیلم تولیدی این استودیو بود. امین تازی، مدیرکل استودیوی Atlas & CLA در سال ۲۰۱۵ به خبرنگار CNN گفت:

از لحاظ منطقی، «اورزازات» شرایط بسیار خوبی دارد؛ به همه‌جا نزدیک است. هتل‌های زیادی دارد، مردم آن نیز رفتاری بسیار دوستانه داشته و با عوامل فیلم‌سازی همکاری می‌کنند.

شهر اورزازات مراکشگردشگران سوار بر شتر از  رودخانه‌ای در Ait Benhaddou، در نزدیکی اورزازات، عبور می‌کنند. عکس از: Kent MacElwee

شهر اورزازات مراکش

قلعه Taourirtدر اورزازات. عکس از: cheesewz / Flickr

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی که در شهر اورزازات وجود دارند، استودیوی اطلس ده‌ها دکور ساختگی مانند معابد مصری مصنوعی از جنس پلی‌استیرن و کاخ‌های تبتی گچی را در اختیار فیلم‌سازان قرار می‌دهد.


شهر اورزازات مراکش 

یک معبد مصری در استودیوی فیلم‌سازی Atlas. عکس از: Elzbieta Sekowska / Shutterstock.com

حتی نشنال جئوگرافیک هم یکی از این دکورها را برای فیلم‌برداری مینی‌سریال «کشتن مسیح» استفاده کرد. بسیاری از این دکورها، در بیابان، دور از شهر و استودیو ساخته شده بودند و پس از اتمام فیلم‌برداری، عوامل پشت صحنه به‌راحتی وسایل خود را جمع می‌کردند، دکورها را همان‌جا رها کرده و می‌رفتند.

شهر اورزازات مراکش

شهر اورزازات مراکش

شهر اورزازات مراکش

 معابد در حال فرو ریختن و مکان‌های عجیب‌وغریب رومی در این شهر، هم‌اکنون برای گردشگران و فیلم‌دوستان در سراسر جهان یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شوند.

شهر اورزازات مراکش

شهر اورزازات مراکش

دو مجسمه مصری که در استودیوی فیلم‌سازی اطلس در اورزازات قرار گرفته‌اند. عکس از: Yelo Jura / Shutterstock.com

شهر اورزازات مراکش

 کاخ کلئوپاترا در استودیوی فیلم‌سازی اطلس. عکس از: Elzbieta Sekowska / Shutterstock.com

شهر اورزازات مراکش

یک صومعه بودائی در استودیوی فیلم‌سازی اطلس که فیلم «بودای کوچک» در آن فیلم‌برداری شده است. عکس از: Lukiyanova Natalia frenta / Shutterstock.com

شهر اورزازات مراکش

تونی ریوز، نویسنده‌ی کتاب «راهنمای لوکیشن فیلم‌ها در سراسر جهان»، در خصوص کشور مراکش به خبرنگار CNN گفت:

«مراکش یکی از امن‌ترین کشورهای خاورمیانه است و مردم این کشور تمام تلاششان را می‌کنند تا با فیلمسازان حداکثر همکاری را داشته باشند.»

اگرچه فیلم‌های خارجی به طور قابل‌توجهی به اقتصاد اورزازات کمک می‌کنند، اما عادلانه نیست که بگوییم لوکیشن‌های رهاشده‌ی فیلم‌ها، تنها مکان‌های دیدنی این شهر هستند. اورزازات، شهری بسیار زیباست و در نزدیکی آن یک میراث جهانی ثبت شده در یونسکو یعنی روستای Aït Benhaddou قرار گرفته است که آن هم لوکیشنی جذاب برای فیلمسازان محسوب می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه