طوفان شدید، یک جزیره را در هاوایی از روی نقشه محو کرد

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۲:۰۰
طوفان شدید، یک جزیره را در هاوایی از روی نقشه محو کرد

طی یک اتفاق نادر، جزیره‌ای در هاوایی در پی وقوع یک طوفان شدید، به طور کامل از صفحه‌ی روزگار ناپدید شد.

تصاویر ماهواره‌ای جدیدی که این هفته منتشر شد نشان داد که جزیره‌ی «ایست» (East Island)، زمینی ماسه‌ای به مساحت ۱۱٫۵ هکتار که به طور رسمی بخشی از فرنچ فریگیت شوالز (French Frigate Shoals) در هاوایی به شمار می‌آید، از روی نقشه ناپدید شده است. در سایت علمی Science Alert درباره‌ی این رویداد غیرمنتظره این‌گونه توضیح می‌دهد که این جزیره پس از وقوع طوفان شدیدی که در نتیجه‌ی توفند والاکا (Hurricane Walaka) در منطقه اتفاق افتاد به طور کلی به زیر آب فرو رفت. توفند والاکا، یکی از شدیدترین توفندهایی است که تاکنون در اقیانوس آرام ثبت شده است.

چیپ فلچر، دانشمند علوم آب و هوایی از دانشگاه هاوایی، می‌گوید:

لحظه‌ی بسیار هولناکی برای من بود، با خودم فکر می‌کردم که خدای من، همه چیز از بین رفت. این جزیره، یکی از حساس‌ترین بخش‌های موثر در تنوع‌پذیری اکوسیستم این سیاره است که اکنون دیگر نابود شده است.

ناپدید شدن این جزیره خطرات زیادی را برای ماهی‌ها و حیات وحش بومی منطقه به وجود آورده است. این جزیره که نیم مایل درازا و ۴۰ متر پهنا داشت، زیستگاه مهمی برای چندین گونه از پرندگان دریایی و فک‌های راهب هاوایی بود که در معرض خطر انقراض قرار دارند. آن‌جا، همچنین، زیستگاه لاکپشت‌های سبز دریایی هاوایی است که آن‌ها هم در معرض تهدید قرار گرفتند. تقریبا نیمی از همه‌ی لاک پشت‌های سبز دریایی هاوایی، پیش از ناپدید شدن جزیره‌ی ایست، در آن تخم‌گذاری کرده بودند.

هاوایی

چارلز لیتنان، مدیر بخش گونه‌های حفاظت شده‌ی اداره‌ی ملی اقیانوسی و جوی، در این‌باره می‌گوید که سال‌ها طول خواهد کشید تا تاثیر این اتفاق را روی گونه‌هایی که آنجا را خانه‌ی خود می‌دانستند شناسایی کنیم:

این جزایر کوچک شنی برای بقا به شدت می‌جنگند. این رویداد ما را در مقابل اتفاقاتی که در آینده رخ خواهند داد، قرار داده است.

او هشدار می‌دهد که به خاطر بیشتر شدن قدرت طوفان‌ها در منطقه و تغییرات اقلیمی قریب‌الوقوع، اوضاع احتمالا از این بدتر هم خواهد شد:

وقتی که مصیبت طوفان‌هایی با این شدت را در همسایگی خود در نظر می‌گیریم و به افزایش سطح آب دریا که با عوامل تنش‌زای دیگر پشت صحنه‌ی این اکوسیستم‌ها همزمان شده است، فکر می‌کنیم نباید از این اتفاق تعجب کنیم. احتمال وقوع حوادثی مانند این با تغییرات اقلیمی بالاتر می‌رود.

اگرچه، این امکان وجود دارد که این جزیره‌ی کوچک روزی دوباره از زیر آب سردربیاورد، ولی احتمال آن بعید است. در حال حاضر، دانشمندان دنبال راهی هستند تا این بهشت‌​​های کوچک را از خطر ناپدیدشدن همیشگی برهانند. ما باید روش‌های بسیار خلاقانه‌ای برای کمک به بقای این گونه‌ها در آینده بیابیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه