۱۰ ویژگی کانادا که از شنیدن آن تعجب خواهید کرد

مریم آقائی
مریم آقائی سه شنبه، ۱۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
۱۰ ویژگی کانادا که از شنیدن آن تعجب خواهید کرد

کانادا کشوری وسیع است با آداب و رسومی که برخی از آن‌ها عجیب هستند. این ویژگی‌ها در شیوه‌ی صحبت کردن، استفاده از رسانه‌ها و حتی مواد غذایی دیده می‌شود.

مردم کانادا به مؤدب بودن، نظم و خوش اخلاقی شهرت دارند و از اینکه در مرکز توجه نباشند ابایی ندارند (البته امروزه این ویژگی کمرنگ شده است). اما باید گفت کانادا به معنی شیره‌ی افرا، خرس‌های وحشی و برف نیست. این کشور بزرگ ویژگی‌ها و رسوم بسیاری دارد که شاید قدری عجیب به نظر برسند، اما بهتر است از آن‌ها آگاه باشید. 

۱. شیر در پاکت

شیر

وقتی صحبت از فروش و عرضه‌ی شیر در پاکت پلاستیکی می‌شود، بسیاری از کسانی که در بخش‌های مختلف کانادا زندگی می‌کنند، خواهند گفت که چنین چیزی ندیده‌اند. پس بهتر است‌‌ واضح‌تر صحبت کنیم. در همه جای کانادا به جز انتاریو و کِبِک، شیر در ظرف‌های شیشه‌ای عرضه می‌شود، اما در این دو ایالت شیر در بسته‌های پلاستیکی یک لیتری به فروش می‌رسد.

در سال ۱۹۶۷، دوپونت ایده‌ی بسته‌بندی شیر در پلاستیک را در کانادا ارائه داد. این کار با کمک ابزاری صورت می‌گرفت که در اروپا تولید شده بود. این ایده باعث شد صنعت لبنیات در این منطقه تغییر کند، چون استفاده از ظرف‌های پلاستیکی بسیار راحت‌تر از ظرف‌های شیشه‌ای شکستنی بود.

مردم انتاریو و کبک هنوز هم از ظرف‌های پلاستیکی برای شیر استفاده می‌کنند، چون شیر را بهتر نگه می‌دارد و سبک‌تر از چند ظرف شیشه‌ای است. استفاده از ظرف‌های پلاستیکی هنوز هم برای افراد بیرون از این مناطق عجیب است و بحث در مورد اینکه کدامیک از این دو شیوه‌ی بسته‌بندی بهتر است، هنوز هم در بین کانادایی‌ها ادامه دارد. شما کدامیک را ترجیح می‌دهید؟

۲. اِه!

کاور

این عبارت هم مانند بسته‌بندی شیر در پاکت پلاستیکی فقط در بخش‌هایی از کانادا استفاده می‌شود. عبارت «اِه» بیشتر در بخش مرکزی کانادا استفاده می‌شود و با شیوع کمتر در قسمت‌های سرسبز و کناره‌های آتلانتیک (همچنین گفته می‌شود که این عبارت در بریتیش کلمبیا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد).

اما به نظر می‌رسد منشا این عبارت در کانادا نباشد و احتمالا برگرفته از عبارت فرانسوی «هی» یا عبارت اسکاتلندی «اِه» باشد. آنچه در مورد این عبارت در کانادا جالب است، استفاده از آن در موقیعت‌های مختلف و به معانی مختلف است که بستگی به محل استفاده از آن دارد.

«اِه» ممکن است در جایگاه‌های مختلف برای ابراز عقیده، گفتن حقایق، دستورات، سوال پرسیدن، یا برای اجازه گرفتن، عبارات قطعی، یا حتی توهین و متهم‌سازی یا برای روایت یک ماجرا استفاده شود.

امروزه استفاده از این عبارت در کانادا به مرور رو به کاهش است و عبارت «درست» در حال جایگزینی آن است و بیشتر توسط جوانان کانادایی به کار گرفته می‌شود.

۳. اعلان خطر گوزن شمالی

گوزن

تابلویی که در بزرگراه‌های کانادا  به تعداد زیاد دید می‌شود، تابلویی است که به همه‌ی وسایل نقلیه هشدار می‌دهد که ممکن است با یک گوزن شمالی برخورد کنند. در کانادا نمی‌توان این حیوانات را دست کم گرفت و شما هم اگر اولین بارتان است که در بزرگراه‌های کانادا رانندگی می‌کنید باید به همه‌ی این تابلوها دقت کنید.

یک گوزن نر وزنی حدود ۴۰۰ کیلوگرم دارد و گوزن ماده وزنی حدود ۳۵۰ کیلوگرم. ارتفاع آن‌ها به حدود ۲٫۴ تا ۳٫۲ متر می‌رسد.

ساختار بدن آن‌ها به گونه‌ای است که باعث می‌شود آن‌ها خطرناک باشند، چون اگر به یک وسیله‌ی نقلیه موتوری برخورد کنند هم برای گوزن و هم برای سوار خطرناک است. در برخورد وسیله‌ی نقلیه با یک گوزن شمالی اتفاقی شبیه برخورد ناگهانی به یک دیوار آجری رخ خواهد داد. به همین دلیل تابلوهای جاده‌ای، فنس‌های بزرگراهی و تبلیغات گسترده وجود دارند تا جلوی این اتفاقات را بگیرند.

۴. کشور چند فرهنگی

فرهنگ

در واقع کانادا محل زندگی تازه واردان است. در ابتدا کانادا ساکنین بومی خود را داشت، اما در قرن هفدهم به مرور مهاجرت به این منطقه افزایش یافت و مردمی از بریتانیا و فرانسه به کانادا مهاجرت کردند. به همین دلیل است که کانادا دو زبان رسمی دارد: انگلیسی و فرانسوی.

افزایش مهاجرت به کانادا باعث ایجاد یک کانادای چند حزبی شد، به‌طوریکه حدود ۴۰ درصد ساکنین آن غیر انگلیسی و غیر فرانسوی هستند. در حال حاضر کانادا اقامتگاه دائمی مردمی است با ۲۰۰ زبان مادری مختلف که ماندرین، کانتونی، پنجابی و اسپانیایی نمونه‌هایی از آن است.

۵. هاکی

هاکی

هاکی بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ کانادا است چه کانادایی‌ها آنرا دوست داشته باشند، چه نه. زمین‌های بازی یخی در محیط‌های سرباز و سربسته در تمام کانادا وجود دارد و  بچه‌ها از سنین پایین برای این بازی آموزش داده می‌شوند.

جایگاه این بازی در فرهنگ کانادا بیشتر به مذهب نزدیک است تا به بازی مسابقه‌ای ساده. البته شکی نیست که این بازی باعث می‌شود ۳۳ میلیون کانادایی که در زمینه‌های سیاسی عقاید مختلفی دارند و به همین دلیل از هم فاصله می‌گیرند، با این بازی متحد شوند.

در بازی‌های المپیک این بازی به عنوان «هاکی روی یخ» شناخته می‌شود اما در کانادا باید مثل کانادایی‌ها بود و آنرا فقط هاکی نامید.

۶. صف بستن

صف

کسانی که تازه وارد کانادا می‌شوند از دیدن صف کانادایی‌ها از مدرسه تا ایستگاه اتوبوس تعجب می‌کنند. صف بستن در کنار دقت زمانی و عذرخواهی مکرر از جمله رفتارهای تحسین شده‌ی کانادایی است.

حتی در کانادا مرکزی به نام مدرسه‌ی اخلاق و پروتکل وجود دارد که ساکنین جدید کانادا و دانشجویان بین المللی در آن یاد می‌گیرند که کجا و چطور در صف بایستند و چطور جای افراد دیگر را در صف نگه دارند.

۷. وسعت کانادا

وسعت

کانادا یکی از بزرگترین کشورهای دنیا است و پس از روسیه بیشترین وسعت را دارد. مساحت کل کانادا ۹٫۹ میلیون متر مربع و بسیار عریض است به طوریکه از سه طرف به اقیانوس‌های آرام، اطلس و قطب شمال متصل است.   کانادا جمعاً ۱۳ بخش دارد.

وسعت کانادا آنقدر زیاد است که یک هفته برای دیدن این کشور کافی نیست. کافی است فقط این را تصور کنید که بخشی از کانادا که توسط سنت جان کشف شد به لندن در بریتانیا نزدیکتر است، تا به ونکوور.

۸. ببخشید!

ببخشید

در کانادا بسیار می‌شنوید که مردم می‌گویند «ببخشید» اما با این حال تصور نکنید که همه‌ی آن‌ها واقعاً در حال عذرخواهی از شما هستند.

در واقع گفتن «ببخشید» بیشتر از آنکه راهی برای عذرخواهی باشد یک استراتژی برای مؤدب بودن است، راهی برای یک تعامل نرم و سازگار. کانادایی‌ها به مؤدب بودن شهرت دارند و بنابراین عجیب نیست که در جامعه‌ی آن‌ها کلمه‌ی «ببخشید» زیاد شنیده شود چون ناشی از فرهنگ مؤدب بودن در بین آن‌هاست.

۹. مشکلات آب و هوایی

برف

کانادایی‌ها بیشتر از بقیه‌ی مردم دنیا دوست دارند در مورد آب و هوا صحبت کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در کانادا بعد از اخبار ورزشی، اخبار آب و هوا بیشترین بیننده را دارد.

در بین ۱۶۰ کشوری که مورد مطالعه قرار گرفتند، در کانادا مقدار گزارش آب و هوایی پخش شده در رسانه‌ها ۲۲۹ درصد دیگر کشورهاست. دلیل اهمیت گزارش آب و هوایی برای کانادایی‌ها، وسعت این کشور است چون گستره‌ی کانادا باعث شده است که آب و هوای بسیار متفاوتی در بخش‌های مختلف آن وجود داشته باشد و از یک استان به استان دیگر، از یک فصل به فصل دیگر و حتی از یک روز به روز بعد تغییر آب و هوایی دیده شود.

هر چند با وجود این مسائل همه‌ی کانادایی ها به پیش بینی آب و هوا اهمیت نمی‌دهند. یک مطالعه نشان داد که تنها ۷۰ درصد کانادایی‌ها پیش بینی آب و هوا را چک می‌کنند و تنها ۶۳ درصد گفته بودند که پیش بینی آب و هوا برای آن‌ها مهم است.

۱۰. وطن‌پرستی پنهان

وطن پرستی

معمولاً کانادا به عنوان یک همسایه‌ی آرام و دوست‌داشتنی آمریکا شناخته می‌شود. کانادایی‌ها بر خلاف آمریکایی‌ها زیاد نشان نمی‌دهند که چقدر کشورشان را دوست دارند اما این به این معنی نیست که آن‌ها به کشورشان و جایی که در آن زندگی می‌کنند افتخار نمی‌کنند یا به ارزش‌ها و ایده‌هایی که کشورشان بر آن استوار است بی توجه هستند. نکته فقط این است که معتقدند لزومی ندارد این علاقه و افتخار را فریاد بزنند و با آتش بازی و افراشتن پرچم کشورشان به همه نشان دهند عاشق کانادا هستند.

اما حتی کانادایی‌ها هم معتقدند باید بیشتر به کشورشان افتخار کنند هر چند تعداد موافقین این کار در حال کاهش است و دلیل آن هم این است که به مرور میزان اقتدار و غرور کانادا در حال واضح شدن برای همه‌ی دنیا است. امروزه وطن‌پرستی کانادایی‌ها حتی در شبکه‌های اجتماعی و از طریق هشتگ‌ها واضح شده است.

مطالب مرتبط:

منبع whenonearth

دیدگاه