قدیمی ترین کشتی جهان در اعماق دریای سیاه کشف شد

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۲۰
قدیمی ترین کشتی جهان در اعماق دریای سیاه کشف شد

بقایای قدیمی‌ترین کشتی جهان که متعلق به سال ۴۰۰ قبل از میلاد است، در اعماق دریای سیاه کشف شد.

دانشمندانی که به‌مدت سه سال اعماق دریای سیاه را می‌کاویدند، از کشف بقایای کشتی‌هایی که قدمت‌شان به چندین قرن پیش می‌رسد هیجان‌زده هستند. ولی کشفی که بیشتر از هر کشف دیگری آن‌ها را به هیجان آورده است، یک کشتی قدیمی سالم است که به پهلو روی بستر دریا دراز کشیده و نقش آن تنها روی یک کوزه‌ی یونانی باستانی دیده شده بود.

این کشتی تجاری یونانی در عمق بیش از دو کیلومتری پیدا شده است که اکسیژن در این عمق وجود ندارد و مواد ارگانیک هزاران سال باقی می‌مانند. بخش کوچکی از این کشتی مورد تست کربن قرار گرفت و قدمت آن ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده شد؛ بنابراین گفته می‌شود که این کشتی، قدیمی‌ترین کشتی سالمی است که تاکنون بشر موفق به کشف آن شده است.

کهن ترین کشتی کشف شده

پرفسور جان آدامز، پژوهشگر ارشد این پروژه، گفت:

یک کشتی سالم که از جهان کلاسیک به جا مانده و در عمق پایین‌تر از دو کیلومتری آب‌ها آرام گرفته است، چیزی است که هرگز باور نمی‌کردم. این یافته، دانسته‌های ما را از کشتی‌سازی و دریانوردی در دنیای باستان تغییر خواهد داد.

کشتی کهن کشف شده در دریای سیاه

پروژه‌ی باستان‌شناسی دریانوردی دریای سیاه (Black Sea MAP) طرحی با سرمایه‌گذاری مشترک کارشناسان انگلیسی و بلغارستانی است. این گروه از کارشناسان با استفاده از سیستم‌های دوربین مخصوص اعماق زیاد آب، بیش از ۶۰ فروند کشتی را تاکنون پیدا کرده‌اند؛ از جمله ناوگان کشتی‌های جنگی قرن هفدهمی قفقازی‌ها، کشتی‌های تجاری روم و کشتی یونان باستان که سالم و دست نخورده پیدا شد.

پروژه‌ی نقشه‌برداری کف دریای سیاه با هدف بررسی تاثیر طوفان‌های و منطقه و تغییرات در سطوح دریای ماقبل تاریخ انجام می‌شود. به‌زودی، یک برنامه‌ی مستند دو ساعته دراین‌باره در موزه‌ی بریتانیا و در شهرهای دیگر جهان به نمایش در خواهد آمد.

مطالب مرتبط:

منبع euronews

دیدگاه