ویزای بدون مهر و برچسب به چه معناست؟

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۵
ویزای بدون مهر و برچسب به چه معناست؟

ایران در ۱۱۰ نقطه جهان و فرودگاه‌های بین‌المللی داخل کشور برای اتباع خارجی ویزای «بدون مهر و برچسب» صادر می‌کند.

ایران در ۱۱۰ نقطه جهان و فرودگاه‌‌های بین‌المللی داخل کشور «روادید الکترونیکی» صادر می‌کند. روادید الکترونیک، به این معنی است که برچسب در گذرنامه نصب نمی شود و علاوه بر آن، مهر ورود و خروج هم در گذرنامه ثبت نخواد شد. هزینه و مدت زمان اعتبار این ویزای الکترونیکی مشابه ویزای معمولی ایران است، و امتیازی برای گردشگرانی محسوب می‌شود که نگران سفر به ایران هستند. مجتیب کریمی، رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه، در این‌باره بیشتر توصیح می‌دهد:

طرح روادید الکترونیکی از حدود دو سال پیش در یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی کشور به اجرا در آمده و شکل کامل آن یک سال پیش عملی شده است.

این در حالی است که علی‌اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اواخر مرداد ماه امسال در نشست اعضای هیات مدیره هتلداران، اجرای آن را در آینده نزدیک و در توافق با ناجا و وزارت خارجه وعده داد.

مونسان در این‌باره گفته بود که این طرح می‌تواند مشوقی برای اتباع خارجی باشد که تمایل دارند به آمریکا سفر کنند، اما نمی‌خواهند با محدودیت‌ها و موانع این کشور به دلیل سفر به ایران رو به رو شوند. از طرفی در مهرماه امسال، خبر به اجرا گذاشتن این طرح در فرودگاه بین‌المللی تهران منتشر شد.

کریمی در این‌باره اظهار کرده است:

بستر این طرح اوایل سال ۹۳ آماده شد که دو سال پیش در فرودگاه بین‌المللی مشهد به اجرا در آمد و ۲۲ بهمن سال ۹۶ نیز شکل کامل آن در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، و ماه رمضان امسال در فرودگاه بین‌المللی شیراز اجرا شد. این طرح از مهر ماه امسال در سایر فرودگاه‌های بین‌المللی کشور نیز، فراگیر شده است.

ویزای الکترونیکی ایران

عکس: ایسنا

او در ادامه افزود:

«روادید الکترونیکی کامل» یعنی بدون برچسب و مهر ورود و خروج، طرحی است که در برخی کشورهای دیگر نیز اجرا می‌شود. اگر تحریم‌ها وجود نداشت و با بانک‌ها در برخی کشورها دچار مشکل نبودیم، حتی نیاز نبود متقاضی در نمایندگی ایران در خارج از کشور برای دریافت روادید حاضر شود، می‌توانست با واریز مبلغ ویزا به صورت الکترونیکی، روادید خود را دریافت کند. وب‌سایت روادید الکترونیکی وزارت خارجه حتی امکان صدور بیمه‌نامه الکترونیکی را نیز دارد.

کریمی در انتها افزود:

ویزای ترانزیت با کد «G» چندین دهه است که در ایران اجرا می‌شود و برای ترانزیت زمینی ۷ روز و برای مسافران ترانزیت هوایی نهایت ۳ روز اعتبار دارد. قیمت آن نیز بر اساس عمل متقابل با کشورهای مختلف، تعیین شده است.

عکس کاور: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه