چین، ورود خودروهای آلاینده به اورست را ممنوع می‌کند

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
چین، ورود خودروهای آلاینده به اورست را ممنوع می‌کند

در اثر رفت و آمدهای مکرر کوهنوردان به اورست و رعایت نکردن اصول بهداشتی، تراکم زباله و آلودگی این منطقه به حدی رسیده که مقامات چین را به واکنش واداشته است.

چین به‌شدت تلاش می‌کند تا استفاده از وسایل نقلیه‌ی آلاینده‌ی گردشگری در کمپ‌های پایه کوه اورست در تبت را از سال ۲۰۱۹ ممنوع کند. این کار بخشی از تلاش‌های این کشور برای کاهش آلودگی در منطقه است که محیط زیستی به‌شدت شکننده و آسیب‌پذیر دارد.

به گزارش چاینا-تبت آنلاین، قرار است به‌جای ماشین‌های آلاینده، از خودروهای الکتریکی مشابه آنچه که در بازی‌های گلف کاربرد دارند، در این منطقه استفاده شود تا درآمد محلی‌ها افزایش یابد. به این ترتیب، بومیان منطقه که عمموما زیر خط فقر زندگی می‌کنند، این فرصت را به دست می‌آورند که به‌عنوان راهنمای تور و راننده‌ی خودروهای الکتریکی جدید مشغول به کار بشوند و درآمد کسب کنند.

یکی از مقامات محلی چین در این خصوص گفت:

این کار به کاهش آلودگی در منطقه و افزایش درآمد مردم محلی کمک می‌کند.

کوه اورست

او ضمن اشاره به این موضوع که اورست، محیط زیستی شکننده دارد و شرایط طبیعی آن توانایی‌های محدودی برای پردازش زباله و فاضلاب دارد، می‌گوید که یک شرکت متخصص در امر پاکسازی استخدام شده است تا از این منطقه حفاظت کنند و برای ترویج نظافت، یک کیسه‌ی زباله به هر بازدیدکننده داده می‌شود.

خبرگزاری شین‌هوا گزارش داده است که سال گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار نفر و ۴ هزار کوهنورد و صعودکننده از کمپ پایه اورست بازدید کرده‌اند. از ابتدای آوریل، در حدود ۲٫۲۶ تن زباله‌های انسانی، یک تن زباله‌های کوهنوردی و ۵٫۲۴ تن زباله‌های خانگی از مرتفع‌ترین قله‌ی جهان جمع‌آوری شده است. این گزارش همچنین مدعی شده است که هشت تن زباله‌ی دیگر نیز از ارتفاعات ۵۲۰۰ تا ۶۵۰۰ متری بالاتر از سطح دریا پاکسازی شده است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه