کدام شهرها سبزترین شهرهای دنیا هستند؟

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۳۰
کدام شهرها سبزترین شهرهای دنیا هستند؟

 موسسه هلندی تراول‌برد از میان ۵۰ شهر عضو سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه، سبزترین شهرها را بر اساس میزان پایداری و فضای سبزی که به شهروندان تعلق می‌گیرد، مشخص کرده است.

امروزه وقتی گردشگران مقصد بعدی سفرشان را انتخاب می‌کنند، اهمیت زیادی به مقوله پایداری و آگاهی از محیط زیست می‌دهند. به همین دلیل یک شاخص جدید می‌تواند ابزار مفیدی باشد تا ببینند کدام شهرهای دنیا، بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارند. موسسه هلندی تراول‌برد (TravelBird) با تجزیه و تحلیل نقشه ۵۰ شهر عضو سازمان همکاری‌ اقتصادی و توسعه، شاخص شهرهای سبز را تهیه کرده است با این امید که یک راهنمای متعالی برای افراد عاشق طبیعت و مسافرانی که به محیط زیست اهمیت می‌دهند، باشد. تراول‌برد می‌گوید:

شهرها با حفظ محیط زیست و افزایش فضاهای سبز مصنوعی، تلاش زیادی برای پایداری می‌کنند و طبق شاخص ما، بیشترین تلاش به پایتخت ایسلند، ریکیاویک اختصاص دارد.

شهرهای سبز دنیا

این موسسه هلندی برای گردآوری این شاخص، به میزان فضای سبز این ۵۰ شهر توجه کرده و آن‌ها را به سه گروه تقسیم کرده است: فضاهای طبیعی نظیر جنگل، فضاهای مصنوعی نظیر پارک‌‌ها و باغ‌های عمومی، فضاهای مربوط به تولیدات غذایی نظیر باغ‌های تاکستان و میوه. سپس مشخص کردند که چند متر مربع از این فضاهای سبز به شهروندان یک شهر اختصاص می‌یابد که در مورد شهر ریکیاویک، هر یک از ساکنان شهر می‌توانند از ۴۱۰٫۸۴ متر مربع فضای سبز لذت ببرند.

شهرهای سبز دنیا

شهر آوکلند در نیوزلند با ۳۵۷٫۲۰ متر مربع فضای سبز برای هر نفر، در جایگاه دوم قرار دارد و براتیسلاوا در اسلواکی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. در براتیسلاوا (پایتخت اسلواکی)، فضای سبز شهری برای هر یک از شهروندان، ۳۳۲٫۹۹ متر مربع است.

شهرهای سبز دنیا

موسسه تراول‌برد امیدوار است با کمک این شاخص باعث آغاز گفتگوها پیرامون گردشگری پایدار شود و به مسافران کمک کند بر اساس سلیقه و نگرانی‌هایشان، مقصد خود را انتخاب کنند. به هر حال اگر دوست دارید سفر بعدی‌تان به یک شهر یا کشور دوستدار محیط زیست باشد می‌توانید مابقی ۱۰ شهر اول در شاخص تراول‌برد را در اینجا ببینید که به ترتیب رتبه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند:  گوتنبرگ در سوئد، سیدنی در استرالیا، پراگ در جمهوری چک، رم در ایتالیا، برن در سوئیس، هامبورگ در آلمان و ریگا در لتونی.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه