زندگی در کنار دریا، فیلم هایی که در شهرهای ساحلی فیلمبرداری شده اند

حمیده کریمی
حمیده کریمی چهار شنبه، ۲ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۹:۱۵
زندگی در کنار دریا، فیلم هایی که در شهرهای ساحلی فیلمبرداری شده اند

پرده‌ی نقره‌ای سینما، دریچه‌ای به دنیای اطراف ما است. از طریق آن می‌توان به سرزمین‌های دوردست سفر کرد. بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های دنیا در شهرهای ساحلی فیلمبرداری شده‌اند و سبک زندگی در این شهرها را به خوبی نشان می‌دهند.

زندگی در شهرهای ساحلی سبک و سیاق خاص خود را دارد. سبک زندگی و رژیم غذایی ساکنان این شهرها، تحت تاثیر دریا است.

شهرهای ساحلی ممکن است در نگاه اول، تکراری و کسل‌کننده به نظر برسند ولی جزو محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری دنیا هستند و این روزها، امکانات انواع ورزش‌ها و تفریحات ساحلی در این شهرها فراهم شده است.

بسیاری از فیلم‌های محبوب و ارزشمند دنیای سینما، در شهرهای ساحلی فیلمبرداری شده‌اند.لوکیشن این فیلم‌ها، حتی بعد از سال‌ها که از پخش آنها می‌گذرد، جزو محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری هستند.

حتی بعضی از این مقصدها، بعد از انتشار فیلم و سریال‌های مختلف، به شهرت رسیده‌اند و به عنوان یک مقصد گردشگری به دنیا معرفی شده‌اند. فیلم‌هایی که در شهرهای ساحلی فیلمبرداری شده‌اند، موضوعات متنوعی دارند. از روابط دوستانه و عاشقانه گرفته تا سبک زندگی ساحلی و حتی جنگ.

در ادامه، فهرستی از برترین فیلم‌های سینما را خواهید دید که لوکیشن‌هایی در شهرهای ساحلی دارند.

میستیک پیتزا

لوکیشن فیلم در شهرهای ساحلی

میستیک پیتزا محصول سال  ۱۹۸۸ است و دونالد پتری آن را کارگردانی کرده است. در این فیلم بازیگرانی مثل آنابت گیش، جولیا رابرتس، لیلی تیلور، وینسنت دن آفریو، ویلیام آر موزز، آدام استورک، کونچتا فرل، آن فلود و مت دیمون ایفای نقش کرده‌اند.

این فیلم از زمان انتشارش، طرفداران زیادی پیدا کرد و نقدهای مثبتی از طرف منتقدان دریافت کرد. بیشتر این نقدهای مثبت به خاطر سه بازیگر اصلی زن این فیلم هستند که به زیبایی ایفای نقش کرده‌اند. همچنین این فیلم، نقطه‌ی آغاز فعالیت مت دیمون به عنوان بازیگر بود.

قلمرو طلوع ماه

لوکیشن فیلم در شهرهای ساحلی

قلمرو طلوع ماه، یک فیلم آمریکایی محصول سال ۲۰۱۲ به کارگردانی وس اندرسن است و بروس ویلیس و ادوارد نورتون بازیگران اصلی آن هستند. شصت‌وپنجمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم کن با نمایش این فیلم افتتاح شد. قلمرو طلوع ماه درباره‌ی دنیای کودکان و عشق کودکانه است که از زاویه دید بچه‌ها ساخته شده و به نمایش تضاد‌های دنیای کودکان و دنیای بزرگسالان می‌پردازد. این فیلم در سال ۲۰۱۳، کاندیدای اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی شد.

آرواره‌ها

لوکیشن فیلم در شهرهای ساحلی

آرواره‌ها فیلمی آمریکایی به کارگردانی استیون اسپیلبرگ است. این فیلم در سال ۱۹۷۵ منتشر شد. داستان فیلم در مورد حمله‌ی یک کوسه‌ی سفید به انسان‌ها است و تلاش‌های یک افسر پلیس برای حفاظت از مردم را به تصویر کشیده است. فیلم آرواره‌ها بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده است. پیتر بنچلی نویسنده‌ی رمان آرواره‌ها است.

فیلم آرواره‌ها، اولین فیلم مهم اسپیلبرگ است. این فیلم شهرت جهانی این کارگردان را به دنبال داشت. بیش از هر چیز فیلم آرواره‌ها به خاطر سبک جدید و خاصش مورد توجه قرار گرفت. این فیلم پرفروش‌ترین فیلم سال شد و حتی تا سال ۱۹۷۷ هم پرفروش‌ترین فیلم دنیا بود. اگر نرخ تورم را در نظر بگیریم، آرواره‌ها هنوز هم جزو پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما است.

فیلم آرواره‌ها در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر سایت imdb قرار دارد. این توانسته جوایز و نامزدی‌های ارزشمندی را به دست آورد از جمله:

برنده اسکار بهترین موسیقی

برنده اسکار بهترین تدوین

برنده اسکار بهترین میکس صدا

نامزد اسکار بهترین فیلم

برنده گلدن گلوب بهترین موسیقی

برنده بفتای بهترین موسیقی

نمایش ترومن

نمایش ترومن یک فیلم طنز و علمی–تخیلی محصول سال ۱۹۹۸ میلادی است. این فیلم توسط پیتر ویر کارگردانی شده تهیه‌کنندگی این فیلم نیز بر عهده اسکات رودین، اندرو نیکول، ادوارد فلدمن و آدام شرودر بوده است. اندرو نیکول نویسندگی این فیلم را هم بر عهده داشته است.

ستاره این فیلم جیم کری است که نقش مردی را بازی می کند که بدون آگاهی او، از بدو تولد در یک نمایش تلویزیونی شبیه‌سازی‌شده در دنیایی که توسط شرکتی ساخته شده زندگی می‌کند و داستان زندگیش ۲۴ ساعته برای مردم پخش می‌شود. او از این موضوع آگاه می‌شود و تصمیم می‌گیرد که فرار کند. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان به لورا لینی، نوآ امریک، ناتاشا مک‌الهون، هالند تیلور، اد هریس و برایان دلات اشاره کرد.

درخشش ابدی یک ذهن پاک

لوکیشن فیلم در شهرهای ساحلی

درخشش ابدی یک ذهن پاک فیلمی آمریکایی محصول سال ۲۰۰۴ میلادی در ژانر رمانتیک علمی-تخیلی است. فیلمنامه‌ی این فیلم را چارلی کافمن نوشته و توسط میشل گوندری کارگردانی شده ‌است. در این فیلم، مجموعه‌ای از ستارگان سینما از جمله جیم کری، کیت وینسلت، کریستن دانست، مارک روفالو، تام ویلکینسون، الیجاه وود، جین آدامز و دیوید کراس نقش‌آفرینی کرده‌اند. فیلم درخشش ابدی یک ذهن پاک، فیلمنامه جذاب و پیچیده‌ای دارد.

این فیلم، هم از نظر منتقدان و هم در گیشه، موفق عمل کرد. از یک طرف توانست جایزه اسکار را به خاطر بهترین فیلمنامه اصلی (غیراقتباسی) دریافت کند و همچنین از سوی منتقدان به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۰۴ میلادی انتخاب شد. از میان جوایز متعددی که این فیلم از آن خود کرده است می‌توان به این موارد اشاره کرد:

جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اصلی/غیراقتباسی در سال ۲۰۰۵ میلادی

نامزد دریافت اسکار بهترین بازیگر زن برای کیت وینسلت در سال ۲۰۰۵ میلادی

جایزه آکادمی فیلم بریتانیا به خاطر بهترین تدوین

    جایزه آکادمی فیلم بریتانیا به خاطر بهترین فیلمنامه اصلی/غیراقتباسی (چارلی کافمن)

    نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم کمدی/موزیکال

    نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم کمدی/موزیکال (جیم کری)

    نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم کمدی/موزیکال (کیت وینسلت)

    نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب بهترین فیلمنامه (چارلی کافمن)

جزیره شاتر

 جزیره‌ی شاتر، فیلمی در ژانر نئو-نوآر و تریلر روان‌شناختی، به کارگردانی مارتین اسکورسیزی و محصول سال ۲۰۱۰ ایالات متحده آمریکا است. فیلم‌نامه این فیلم را لایاتا کالوگریدیس بر اساس رمانی به همین نام نوشته‌ی دنیس لهان نوشته است. در این فیلم لئوناردو دی کاپریو مثل سه فیلم قبلی اسکورسیزی، در نقش اول حضور دارد. جزیره‌ی شاتر در گیشه موفق بود و از طرف مردم و منتقدان، نقدهای مثبتی دریافت کرد و مورد توجه قرار گرفت. در حال حاضر این فیلم در فهرست ۲۵۰ فیلم برتر imdb قرار دارد.

درباره‌ی زمان

لوکیشن فیلم در شهرهای ساحلی

درباره‌ی زمان، فیلمی عاشقانه، کمدی و درام محصول سال ۲۰۱۳ است. این فیلم بریتانیایی را ریچارد کرتیس نویسندگی و کارگردانی کرده است. بازیگرانی مثل دامنل گلیسون، ریچل مک آدامز، بیل نای، تام هالندر و مارگو رابی در این فیلم بازی کرده‌اند. این فیلم، درباره‌ی سفر در زمان است و داستانی عاشقانه را در قالب سفر در زمان به تصویر می‌کشد.

سایه‌نویس

لوکیشن فیلم در شهرهای ساحلی

سایه‌نویس یا نویسنده در سایه، فیلمی به کارگردانی رومن پولانسکی است که بر اساس کتابی به نام شبح پرفروش رابرت هریس ساخته شده‌ است. این فیلم برنده جایزه‌ی خرس طلایی در شصتمین جشنواره فیلم برلین شده ‌است. داستان فیلم در مورد یک سایه‌نویس بریتانیایی (ایوان مک‌گرگور) است که قرار است تا کتاب خاطرات نخست‌وزیر پیشین انگلستان را کامل کند. در طی این کار به اسراری پی می‌برد که زندگی اش را به خطر می‌اندازد. سایه‌نویس یا «نویسنده در سایه» به معنی شخصی است که به اسم کس دیگری آثار او را می‌نویسد.

بازیگران این فیلم عبارت‌اند از پیرس برازنان در نقش نخست وزیر پیشین انگلستان، ایوان مک گرگور در نقش نویسنده در سایه و الیویا ویلیامز در نقش روت لنگ.

 

مطالب مرتبط:

منبع ranker

دیدگاه