عدم ارتباط ثبت جهانی خلیج فارس با یونسکو

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان سه شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۰
عدم ارتباط ثبت جهانی خلیج فارس با یونسکو

ثبت جهانی خلیج فارس نوعی ثبت جغرافیایی است و با ثبت این حوزه در یونسکو، که بیشتر بر جنبه‌های فرهنگی تاکید دارد، متفاوت است.

خلیج فارس با پیشوند مروارید، در سازمان جهانی مالکیت معنوی (World Intellectual Property Organization) یا WIPO با عنوان «نشان جغرافیایی و حمایت از اسامی مبدا» به ثبت جهانی رسیده است. مهندس سیدمهدی میر صالحی، مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت دراین‌باره گفته است:

این نوع ثبت، ثبت جغرافیایی است. در حال حاضر موضوع خلیج فارس یک موضوع سیاسی است که بحث‌های بسیاری برای آن وجود دارد، ضمن آنکه کشورهای مختلف ادعاهایی در این حوزه دارند که کاملا بی‌اساس است.

او در ادامه افزود:

برای ثبت جهانی خلیج فارس، لازم بود تا فارغ از فضای سیاسی اقدام کنیم، ازاین‌رو محصولی که در خلیج فارس موجود است، یعنی مروارید را به‌همراه نام خلیج فارس به ثبت رساندیم. این امر نشان می‌دهد که این محصول منتسب به این منطقه است.

او همچنین اظهار کرد:

من عضو کمیته ملی یونسکو نیز هستم و ثبت خلیج فارس در یونسکو تاکنون نهایی نشده است. سازمان میراث فرهنگی خلیج فارس را در یونسکو به ثبت می‌رساند، ولی ثبت در «وایپو» بیشتر از بعد اقتصادی و تجاری بوده و نوع ثبت ما نیز «منطقه‌ای» است. این امکان وجود دارد که یک منطقه در دو نهاد به ثبت برسد، زیرا یونسکو نیز تحت پوشش سازمان ملل است و این دو سازمان در تضاد با هم نیستند و مکمل یکدیگرند.

او در انتها گفت:

سازمان جهانی مالکیت معنوی به‌عنوان یکی از سازمان‌های زیر مجموعه سازمان ملل متولی ثبت جهانی مالکیت فکری است، ازاین‌رو از ۲ سال قبل در این زمینه اقدام کردیم. سازمان جهانی مالکیت فکری ۱۰ روز قبل در مجمع عمومی، ثبت «مروارید خلیج فارس» را اعلام کرد و با اعلام رسمی این موضوع، سند ثبت از سوی «وایپو» نیز صادر شد.

ثبت جهانی خلیج فارس

منبع عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه