حمل و نقل عمومی در بدروم؛ ترکیه

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی جمعه، ۲ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۰
حمل و نقل عمومی در بدروم؛ ترکیه

ارزان‌ترین و اصلی‌ترین وسیله حمل‌و‌نقل عمومی در شهر بدروم ترکیه؛ مینی‌بو‌س‌های معروف به دولموس هستند؛ هر چند تاکسی‌ها نیز در این شهر فعالیت می‌کنند که کرایه‌ی آن‌ها خیلی گران است.

بدروم یکی از مقاصد پرگردشگر در ترکیه به شمار می‌رود و در نتیجه در دسترس بودن وسایل حمل‌و‌نقل عمومی مطمئنا گشت‌و‌گذار در این شهر را خیلی راحت‌تر می‌کند. در گوشه و کنار این شهر جاذبه‌های مختلفی برای تماشا وجود دارد و به همین دلیل، برای اینکه نهایت استفاده را از اقامت‌تان در بدروم ببرید بهتر است راجع به سیستم حمل‌و‌نقل آن بیشتر بدانید.

البته باید بدانید که سیستم حمل‌و‌نقل عمومی این شهر محدود است، اما مینی‌بوس‌ها به همه نقاط شهر رفت‌ و آمد می‌کنند. هیچ شبکه راه‌آهن یا اتوبوسی در شهر وجود ندارد. قایق‌ها نیز به خاطر خط ساحلی مواج، فقط در مسیرهای محدودی تردد می‌کنند.

مینی بوس

حمل و نقل عمومی بدروم

مینی‌بوس‌ها تقریبا در کلیه شهرها و روستاهای ترکیه مشغول فعالیت هستند و ستون اصلی سیستم حمل‌و‌نقل محلی به‌خصوص در مناطق روستایی و شهرهای کوچک به حساب می‌آیند. بدروم و مناطق اطراف آن نیز به‌شدت تحت پوشش شبکه مینی‌بوس قرار دارد که در زبان ترکی به آن «دولموس» (Dolmus) گفته می‌شود. این مینی‌بوس‌ها نقش مهمی در جابه‌جایی مسافران دارند و دارای ترمینال، برنامه زمان‌بندی و مسیرهای خاص خود هستند.

تاکسی

حمل و نقل عمومی بدروم

رفت و آمد در شهر با تاکسی فراهم است، هر چند که هزینه آن گران تمام می‌شود. به همین دلیل در طول اقامت‌تان در بدروم بهتر است از مینی‌بوس استفاده کنید، اما اگر از برنامه زمانی مینی‌بوس جا مانده‌اید یا باید به سرعت به مقصدتان برسید، استفاده از تاکسی گزینه مناسبی تلقی می‌شود. تاکسی‌ها به رنگ زرد و مجهز به تاکسی‌ متر هستند اما کرایه تاکسی را منطقه‌ای تعیین می‌کنند.

قایق

حمل و نقل عمومی بدروم

باوجودی‌که خط ساحلی بدروم ۱۷۴ کیلومتر است، اما گشت‌و‌گذار در بدروم به‌وسیله قایق یا کشتی، خیلی متداول نیست. البته قایق‌های کوچکی در ساحل وجود دارد که مسافران را بین بندر قدیمی و خلیج بارداکسی (Bardakci Bay) جابه‌جا می‌کنند. علاوه بر این می‌توان از طریق بندر بدروم به بنادر و جزایر یونان و ترکیه که در همان نزدیکی هستند نیز سفر کرد.

هواپیما

حمل و نقل عمومی بدروم

شهر بدروم فاقد هر نوع فرودگاه است، اما فرودگاه میلاس بدروم (Bodrum-Milas airport) در ۳۶ کیلومتری شمال شرق شهر بدروم و ۱۶ کیلومتری شهر میلاس قرار دارد که شامل پروازهای داخلی و بین‌المللی می‌شود. علاوه بر این، فرودگاه‌ دالامان (Dalaman Airport) و فرودگاه بین‌ المللی عدنان مندرس ازمیر (The Izmir Adnan Menderes Airport) که ۳ ساعت با شهر بدروم فاصله دارند نیز به ارائه خدمات می‌پردازند.

البته می‌توان از طریق فرودگاه بین‌ المللی جزیره کوس (Kos Island International Airport) در یونان نیز به بدروم سفر کرد که در ۷۰ کیلومتری جنوب‌غربی بدروم قرار دارد.

اتوبوس‌های فرودگاه، هاواش (Havaş) نام دارند و مسافران را بین فرودگاه و مرکز بدروم جابه‌جا می‌کنند. تردد این اتوبوس‌ها محدود به زمان پروازها است و از آنجا که تردد آن‌ها زمان‌بندی مشخصی ندارد، بهتر است روز قبل از پرواز یا هنگام ورود به ترمینال اتوبوس، زمان رفت و آمد اتوبوس‌ها را سوال کنید.

اجاره وسیله نقلیه

حمل و نقل عمومی بدروم

در سفر به بدروم می‌توانید خودرو، دوچرخه، موتورسیکلت یا ATV را از خدمات حمل‌و‌نقل محلی و بین‌المللی کرایه کنید. مطمئنا برای تماشای تمدن‌های باستانی یا گنجینه‌های مخفی در طبیعت، کرایه خودرو بهترین گزینه است.

اتوبوس

حمل و نقل عمومی بدروم

به‌طور کلی یک ایستگاه اتوبوس در مرکز شهر قرار دارد و همه اتوبوس‌ها در این ترمینال توقف می‌کنند. مسافرانی که قصد سفر به نقاط مختلف بدروم را دارند می‌توانند از مینی‌بوس‌‌های مستقر در ایستگاه اصلی مینی‌بوس (در ۵۰ متری ایستگاه اتوبوس) استفاده کنند. اگر قصد دارید از بدروم به سایر شهرهای ترکیه سفر کنید نیز می‌توانید به مقصد مورد نظر بلیط اتوبوس خریداری کنید. شرکت‌های اتوبوس بین‌شهری زیادی در بدروم فعالیت می‌کنند که وظیفه جابه‌جایی مسافران بین بدروم و شهرهای بزرگ ترکیه نظیر استانبول، آنکارا، ازمیر، آنتالیا، آدنا و... را بر عهده دارند. به‌عنوان مثال زمان سفر از استانبول به بدروم با اتوبوس، ۱۳ ساعت؛ از ازمیر به بدروم، ۴ ساعت؛ از آنکارا به بدروم، ۱۰ ساعت و آنتالیا به بدروم، ۷ ساعت است.

گاهی اوقات برای سفر از مقصد خیلی دوری مثل کاپادوکیه به بدروم، اتوبوس‌ها مسافران را مستقیما به بدروم نمی‌آورند و در عوض، آن‌ها را به شهری در نزدیکی بدروم (معمولا موغله) می‌رسانند و مسافر مجبور می‌شود اتوبوس خود را عوض کند و از آنجا به بدروم برود. بلیط اصلی که در مبدا خریداری می‌کنید معمولا هزینه این تغییر اتوبوس را نیز پوشش می‌دهد، پس حواستان باشد پول اضافه پرداخت نکنید.

پیشنهاد می‌کنیم فهرست کاملی از جاهای دیدنی بدروم را در کجارو ببینید که ضمن کسب اطلاعات لازم، سفر برنامه‌ریزی شده و بهتری به بدروم داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه