افزایش ورود گردشگران جمهوری آذربایجان به ایران

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی سه شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۵
افزایش ورود گردشگران جمهوری آذربایجان به ایران

رکورد سفر گردشگران جمهوری آذربایجان به ایران با سفر بیش از یک میلیون و ۶۸ هزار گردشگر جمهوری آذربایجان در ۹ ماه امسال شکسته شد.

بر اساس اعلام کمیته دولتی آمار جمهوری آذربایجان، در ۹ ماه امسال بیش از یک میلیون و ۶۸ هزار شهروند جمهوری آذربایجان به ایران سفر کرده‌اند، که نسبت به دوره مشابه ۵۳٫۲ درصد افزایش داشته این در حالی است که تعداد سفر ایرانی‌ها به جمهوری آذربایجان در این مدت ۳۲٫۷ درصد کاهش پیدا کرده است .

کارشناسان افت ارزش پول ملی ایران در برابر ارز‌های خارجی و افزایش قدرت خرید منات (واحد پول ملی جمهوری آذربایجان) را دلیل افزایش سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران می‌دانند.

به عقیده این کارشناسان دلیل کاهش سفر ایرانیان به جمهوری آذربایجان نیز به افت ارزش پول ملی ایران و کاهش قدرت خرید ریال در خارج از مرزهای کشور برمی‌گردد.

اتباع این کشور بیشتر به ایران با انگیزه زیارت اماکن دینی، معالجات پزشکی و درمان و انجام سفر زمینی به جمهوری خودمختار نخجوان سفر می‌کردند و اغلب بعد از گرجستان ایران مقصد دوم گردشگران این کشور محسوب می‌شود.

مقررات لغو رژیم روادید برای ورود شهروندان کشور آذربایجان به ایران عامل دیگری است که موجب افزایش سفر شهروندان جمهوری آذربایجان به ایران می‌شود در حالی که اتباع ایرانی بدون اخذ روادید امکان سفر به کشور آذربایجان را ندارند.

گمرگ جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به اینکه بیشتر سفر شهروندان آذربایجانی به شهرهای مرزی ایران با انگیزه خرید ارزاق عمومی و کالاهای مصرفی انجام می‌شود انتقال روغن، برنج، چای و دارو از ایران به آذربایجان را ممنوع است.

به‌ترتیب کشورهای گرجستان، روسیه و ترکیه مقاصد بعدی شهروندان جمهوری آذربایجان برای سفر است .

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه