زیباترین کاشی کاری های جهان را در این مکان ها به تماشا بنشینید

سودا سلیمی
سودا سلیمی دوشنبه، ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۲
زیباترین کاشی کاری های جهان را در این مکان ها به تماشا بنشینید

کاشی‌کاری هنری است که شاید زیباترین جلوه‌ آن در ایران باشد؛ ولی در سراسر جهان نیز در اماکن مذهبی نمونه‌های زیبایی از آن دیده می‌شود.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۷/۰۹/۰۷ منتشر شده و در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ به‌روزرسانی شده است.

شاید به نظر هنر کاشی‌کاری آسان باشد ولی در اصل این‌گونه نیست. طرح‌ها به دقت از به هم پیوستن تکه‌های کوچک‌تر شیشه‌، کاشی، سرامیک یا سنگ حاصل می‌شوند. این طرح‌های ریز با هم ترکیب شده و طرح‌های زیبا و خارق‌العاده در مقیاس بزرگ‌تر را درست می‌کنند. زیباترین کاشی‌کاری‌ها و آینه‌کاری‌ها در ایران و ازبکستان اجرا شده‌اند.

۱. مسجد حسن دوم، کازابلانکا، مراکش

مناره بلند مسجد حسن دوم

مسجد حسن دوم (Hassan II Mosque) بزرگ‌ترین مسجد مراکش است که بلندترین مناره‌ جهان را به خود اختصاص داده است. ارتفاع مناره‌ این مسجد ۲۱۰ متر است. ساخت این مسجد بیش از هفت سال طول کشیده و حدود ۱۰۰۰۰ صنعت‌گر در ساخت کاشی‌های مسجد شرکت داشته‌اند. سقف مسجد با کاشی‌های آبی و سبز پوشیده شده است که به سبک معماری اسلامی طراحی شده‌اند.

۲. کلیسای سن ویتال، ایتالیا

نقاشی و کاشی کاری های کلیسای سن ویتال

ایتالیا کشوری است که کاشی‌کاری‌ها بی‌نظیری را در خود جای داده است. علاوه بر کلیسای سنت پیترو در کشور واتیکان، ورودی کلیسای سن ویتال (Basilica of San Vitale)  هم از کاشی‌هایی پوشیده شده که داستان‌های مذهبی را به روایت تصویر نشان می‌دهند. تعدادی از این داستان‌ها شامل داستان حضرت موسی و زندگی هابیل و قابیل است. در هنر کاشی‌کاری از رنگ‌های پررنگ و درخشان و البته طلایی برای جلوه‌ بیشتر طرح استفاده می‌شود.

۳. مناره‌ مسجد کالتا، ازبکستان

حجره ها و مناره ی مسجد کالتا

مناره‌ استوانه‌ای شکل کالتا (Kalta Minor minaret) در همسایگی مسجد سعید علاالدین قرار گرفته است.  تمام سطح این مسجد با کاشی و سفال فیروزه‌ای تزیین شده است. سازنده‌های این مناره در نظر داشتند که مناره بسیار بلندتر از حالت امروزی باشد ولی در حین ساخت مناره، شخصی که مسئول و طراح بنا بود کشته شده و ساخت‌وساز نیمه‌کاره رها شد. این مناره‌ ناتمام زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد.

۴. مسجد جامع اصفهان، ایران

کاشی کاری های فیروزه ای ورودی مسجد جامع اصفهان

مسجد جامع اصفهان که یکی از شگفتی‌های دنیای معماری و جاهای دیدنی اصفهان است، حدود ۷۰۰ سال پیش ساخته شد؛ ولی در دوران‌های مختلف بعضی تغییرات در آن داده شده است. چهار ورودی مسجد که بنایی آجری است با کاشی‌های زیبا تزیین شده است. یکی از اجزای بی‌همتای مسجد جامع اصفهان، سقف ورودی قوسی شکل است که مانند لانه زنبور برجستگی دارد. این بنا از نظر معماری در جهان یکتاست و سالانه گردشگران بسیاری برای دیدن آن به ایران سفر می‌کنند.

۵. پارک گوئل، بارسلونا، اسپانیا

فضای سبز و بناهای کاشی کاری شده در پارک گوئل

بدون شک پارک گوئل (Parc Güell) که شاهکار معمار آنتونی گاودی (Antoni Gaudí) است در رقابت با کلیسای خانوادیه‌ ساگارده است. این پارک یک پارک عمومی در بارسلونا است. در قرن نوزده میلادی این پارک شامل باغ‌ها، پل‌ها و ساختمان‌های سنگی بوده است که گویا از نان‌های گرد و کوچک زنجبیلی ساخته شده بودند.  هزاران کاشی رنگارانگ جلوه‌ای ویژه به سقف‌ها و دیوارهای سازه‌ ساخته شده در این پارک داده است. سازه‌های این پارک اشکال عجیبی مانند مارمولک یا سر اژدها دارند.

۶. کاخ گلستان، تهران، ایران

حوض آب و کاشی کاری دیوارهای کاخ گلستان

کاخ باشکوه تهران، کاخ گلستان، شامل ۱۷ ساختمان از سالن تا موزه می‌شود. کاشی‌های رنگارنگ، سقف و دیوارهای اتاق حوض را پوشانده‌اند. از این اتاق‌هایی که در وسط آن حوضی قرار دارد در زمان قاجار به‌عنوان سیستم خنک‌کننده‌ ساختمان استفاده می‌شده است. از آب حوض برای آبیاری باغ نیز استفاده می‌شده است.

۷. خانه‌ پیکاسیت، فرانسه

محوطه و گلدان های خانه پیکاسیت

خانه‌ پیکاسیت (La Maison Picassiette) در فرانسه، خانه‌ای است که از کاشی‌هایی که یک رفتگر قبرستان در بین سال‌های ۱۹۳۸ میلادی و ۱۹۶۴ جمع کرده است ساخته شده است. وجب به وجب این ساختمان چه درون و چه نمای ساختمان و حتی مبلمان بنا از تکه‌های شکسته‌ سرامیک، موزاییک و بشقاب‌های چینی که این مرد رفتگر پیدا می‌کرده است ساخته شده است. این بنا چنان تاثیرگذار است که پیکاسو نیز برای بازدید از آن به این محل رفته بود.

۸. کلیسای جامع سنت لوییس،‌ میزوری

نمای داخلی کلیسای جامع سنت لوییس

سقف بلند و طاق‌های زیبای کلیسای جامع سنت لوییس (Cathedral Basilica of St. Louis)، به‌قدری زیبا است که وقتی به آن خیره می‌شوید گویی به دروازه‌ بهشت نگاه می‌کنید. کاشی‌هایی که روی کلیسا قرار دارند، داستان‌هایی از انجیل را به تصویر کشیده‌اند. عده‌ای معتقد هستند که این کاشی‌کاری‌ها به ما یادآور می‌شوند که خدواند بر ذره ذره‎ی اعمال ما آگاه است.

۹. شاه چراغ، شیراز، ایران

ضریح شاه چراغ

شاه چراغ که به مسجد آینه‌ها نیز معروف است، شاه چراغ، بنای یادبودی است که برای مسلمانان شیعه‌ ایران بسیار محترم است. هزاران قطعه‌ آینه‌ بریده شده، ورودی، کف و دیوارهای این بنا را زینت داده است. شاه چراغ همیشه همانند الماسی می‌درخشد. تجربیات و نظرهای خود را در خصوص بازدید از این جاذبه‌های گردشگری با ما و سایر کاربران کجارو به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه