به متروی استانبول زباله تحویل بدهید، رایگان سفر کنید

زینب موحدی
زینب موحدی دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۵
به متروی استانبول زباله تحویل بدهید، رایگان سفر کنید

استانبول، از روشی جالب برای تشویق شهروندان خود به بازیافت زباله‌ها استفاده می‌کند؛ هر کس که زباله‌های خود را بازیافت کند، اعتبار رایگان برای سوار شدن به مترو دریافت می‌کند. 

دستگاهی برای فروش معکوس در یکی از ایستگاه های مترو در استانبول، ترکیه، نصب شده است که اقدام به بازیافت قوطی‌های آلومینیومی و بطری‌های پلاستیکی مصرف شده می‌کند و در برابر دریافت زباله‌ها از مسافران به آن‌ها، کارت آن‌ها را برای سوار شدن به وسایل نقلیه‌ی حمل و نقل عمومی شار‌ژ می‌کند. 

اگر در سفر به استانبول برای خرید بلیط قطار پول کم آوردید، بطری‌های آب یا قوطی‌های نوشابه‌ای که می‌خواهید دور بیندازید شاید مشکل شما را حل کنند. ایستگاه متروی İTÜ-Ayazağa در ماسلاک، دومین منطقه‌ی بزرگ اقتصادی شهر، قوطی‌ها و بطری‌های قابل بازیافت را دریافت و بازیافت می‌کند. مسئولان شهری و یک شرکت فناوری اطلاعات در استانبول به نام «ایسباک» (Isbak)، در اواسط ماه اکتبر، دستگاه‌های فروش معکوس را در این ایستگاه راه‌اندازی کردند تا با راحت‌تر کردن شرایط، مشتریان را به بازیافت بیشتر ترغیب کنند.

مشتریان می‌توانند استانبول کارت‌های (کارت مخصوص پرداخت هزینه‌های حمل و نقلی در استانبول) خود را با تحویل بطری‌های پلاستیکی و قوطی‌های آلومینیومی قابل بازیافت خود به این دستگاه‌ها، شارژ کنند. دستگاه‌های مذکور، زباله‌های قابل بازیافت را خرد و بسته‌بندی می‌کنند. طبق گزارش نیویورک تایمز، مقامات این شهر تصمیم گرفته‌اند که تا پایان سال جاری، ۱۰۰ دستگاه دیگر نیز در ۲۵ نقطه‌ی دیگر، از جمله مدارس و دانشگاه‌ها، نصب و راه‌اندازی کنند.

متروی استانبول

برای اینکه بتوانید اعتبار کافی برای یک مسافرت را دریافت کنید باید زباله‌های زیادی را بازیافت کنید. یک بطری پلاستیکی نیم لیتری، سه کوروس می‌ارزد (هر ۱۰۰ کوروس برابر با یک یک لیره است). در حالی که میانگین کرایه‌ی سفر با مترو در این شهر برابر با ۲/۶۰ لیر ترکیه است، هر مسافر باید حداقل ۲۸ بطری یک و نیم لیتری را خرد کند تا اعتبار کافی برای یک سفر رایگان را به دست بیاورد. به نظر می‌رسد که قوطی‌های آلومینیومی از این لحاظ ارزش بیشتری داشته باشند؛ چراکه هر قوطی نیم لیتری، ۹ کوروس می‌ارزد.

هدف از اجرای این پروژه، عادت دادن مردم به فرهنگ بازیافت است. هر چقدر که تعداد بیشتری از قوطی‌ها و بطری‌ها را بازیافت کنید، اعتبار بیشتری به دست می‌آورید و در نهایت، باید به‌قدری به این کار ادامه بدهید تا یک سفر رایگان به شما هدیه داده بشود. شارژ استانبول کارت‌ها به این معنی است که شما می‌توانید استفاده‌های دیگری از آن‌ها بکنید. می‌توانید از این اعتبار برای ورود به هر مکانی که این کارت‌ها در آن‌ها پذیرفته شده هستند، مانند اتوبوس‌ها، ترامواها و حتی سرویس‌های بهداشتی عمومی در سطح شهر، استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه