مرمت منار ۹۰۰ ساله بسطام

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۷:۴۵
مرمت منار ۹۰۰ ساله بسطام

مطالعات گسترده‌ای به‌منظور آسیب‌شناسی و مرمت منار ۹۰۰ ساله بسطام به‌دلیل خارج شدن از حالت تعادل در حال انجام است.

یکی از جاذبه‌های تاریخی شهرستان شاهرود منار ۹۰۰ ساله بسطام است که گردشگران بسیاری از آن هر ساله دیدن می‌کنند.

منار مجموعه تاریخی بسطام در قسمت شرقی مسجد بایزید و در دوره سلجوقی ساخته شده است. تاج این بنا در قسمت بالایی با ترکیب‌های هندسی آجری مزین شده است. این سازه که حدود ۱۴ متر ارتفاع دارد، به‌دلیل خارج شدن از حالت تعادل منار مطالعات گسترده‌ای به‌منظور آسیب شناسی و مرمت آن در حال انجام است.

حامد عادل، مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان، گفت:

مطالعات روی این سازه برای اجرای فرآیند مرمت با توجه به تغییر وضعیت و ایجاد حرکت در این منار که در دوره سلجوقیان ساخته شده در حال انجام است.

حامد عادل، قدیمی‌ترین اثر معماری این مجموعه را مربوط به قرن سوم هجری دانست و بیان کرد که بخش‌های باقی مانده از دیواره‌هایی زیر مسجد سلجوقی که در حفاری‌هایی که در زمان پروفسور عدل انجام شد، به دست آمد که از نظر معماری نخستین هسته شکل‌گیری این مجموعه به عقیده این باستان‌شناس بوده و به نام مسجد اول بایزید معروف است.

وی در ادامه گفت مسجد سلجوقی که نوع آجرکاری و شیوه‌ی معماری‌اش بیانگر دوره آن است و منار آن نیز که به منار سلجوقی معروف است، پیشینه‌ای ۹۰۰ ساله دارند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان، با اشاره به اینکه در دوره‌های گذشته، منار سلجوقی از حالت تعادل خارج شده و دارای حرکت بوده است، گفت:

در دوره پهلوی در اطراف آن داربست‌هایی نصب شده است که بیشتر جنبه حفاظتی داشته، اما اینکه آیا این داربست‌ها اثری روی منار داشته‌اند یا خیر، مشخص نیست.

عادل با بیان اینکه اکنون پس از ۴۰ سال آزمایش‌هایی روی منار انجام می‌شود، گفت مرمت منار نیت و هدف ما است و در صورت امکان حذف داربست‌ها را پس از تکمیل مطالعات و نتیجه‌گیری‌های لازم انجام خواهد شد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بسطام و خرقان به انجام آزمایش ارتعاش روی منار سلجوقی اشاره کرد و گفت:

حسگرهایی روی تمام قسمت‌های داخلی و بیرونی این بنا نصب شده است و آزمایش ارتعاش به‌وسیله ابزارهای گوناگون متصل با داربست و منفصل از آن در چندین حالت انجام شده است.

به گفته ایشان آزمایش ارتعاش با استفاده از غلتک نیز انجام شده است  تا میزان تاثیرگذاری حرکت وسایل نقلیه سنگین مشخص شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه