۸ محیط آبی که شما را به کام مرگ می‌کشاند

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد سه شنبه، ۸ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰
۸ محیط آبی که شما را به کام مرگ می‌کشاند

در جهان رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی وجود دارد که ظاهر زیبا و فریبنده‌ای دارند؛ اما محیط آن‌ها کاملا خطرناک و سمی است و ورود به آن‌ها می‌تواند به زندگی شما پایان دهد.

قطعا شما هم وقتی رود، دریاچه یا تالاب با آبی خوش‌رنگ، زلال و آرام می‌بینید، می‌خواهید چند دقیقه‌ای را در آن آب‌تنی کنید؛ اما گاهی اوقات محیط به ظاهر جذاب این رودخانه‌ها و دریاچه‌ها و آب‌تنی در آن‌ها می‌تواند شما را به کام مرگ بکشاند؛ البته منظور ما از خطر وجود یک هیولای افسانه‌ای در اعماق این محیط‌های آبی نیست؛ بلکه آب سمی یا آلوده آن‌ها قاتل شما خواهد شد. در ادامه به معرفی رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی می‌پردازیم که ورود به آن‌ها می‌تواند باعث مرگ شما شود.

رودخانه ریو تینتو

رودخانه ریو تینتو

قطعا زمانی که آب رودخانه‌ای به رنگ قرمز پر رنگ باشد، مشکلی وجود دارد؛ آب رودخانه ریو تینتو ریور (Rio Tinto River) به شدت اسیدی بوده و PH آن بین ۱٫۷ تا ۲٫۵ است. همچنین مقادیر زیادی از فلزات سنگینی مثل طلا، نقره و مس وجود دارد که در گذشته باعث شده بود این رود شهرت و محبوبیت زیادی پیدا کند.

وجود آلودگی‌های ۵۰۰۰ ساله در این رودخانه آن را به محیطی مسموم و مکانی کاملا مناسب برای رشد موجودات اکسیدکننده مانند باکتری‌های اکسیدکننده آهن و گوگرد تبدیل کرده است. رودخانه ریو تینتو از کوه‌های سیرا مارنا (Sierra Morena mountains) در آندلس سرچشمه می‌گیرد.

دریاچه جوشان دومینکا

دریاچه جوشان دومنیکا

دریاچه جوشان دومینیکا (Dominica’s ‘s Boiling Lake) در پارک ملی مورن ترویس پیتون (Morne Trois Pitons National Park) قرار دارد. این دریاچه دومین منبع آبگرم جهان بوده و دمای آب بین ۸۲ تا ۹۲ درجه سانتی‌گراد است و به نظر می‌رسد در آینده بیشتر از این میزان هم می‌شود.

جالب است بدانید دمای این دریاچه به قدری زیاد است که ورود و اندازه‌گیری عمق مرکز آن به دلیل دمای بالای آن امکان‌پذیر نیست. این دریاچه همچنان همچون دریایی جوشان همچنان می‌جوشد.

دریاچه کیوو

دریاچه کیوو

دریاچه کیوو (Lake Kivu) که بین رواندا و جمهوری کنگو تقسیم شده، در دره‌ای که روی یک گسل قرار گرفته، واقع شده است. دهانه این دره به تدریج در حال بازتر شدن است و این موضوع باعث ایجاد آتشفشان در این منطقه می‌شود. عمق زیاد این دریاچه نیز باعث شهرت آن شده که در عمیق‌ترین نقطه ۴۸۵ متر است.

وجود ۲۵۰ کیلومتر مکعب گاز دی‌اکسیدکربن و ۶۵ کیلومتر مکعب گاز متان در این دریاچه، آن را مرگبار کرده است؛ البته در حال حاضر فشار آب این دریاچه دو برابر فشار گاز موجود در آن بوده و به همین دلیل در حال حاضر احتمال فوران کم است و دریاچه هنوز مکانی امن برای شنا محسوب می‌شود.

رودخانه کیتاروم، جاوای غربی، اندونزی

رودخانه کیتاروم

متاسفانه رودخانه کیتاروم (Citarum River) به دلیل اینکه پر از زباله‌های انسانی غیرقابل تجزیه و مواد شیمیایی بوده و آلوده‌ترین رودخانه جهان محسوب می‌شود، در لیست مرگبارترین رودهای جهان قرار دارد.

بیش از ۲۰۰ کارخانه نساجی در اطراف کیتاروم وجود دارد و مقادیر بسیاری زیادی رنگ و مواد شیمیایی مضر مانند آرسینک و جیوه از آن‌ها وارد این رودخانه می‌شود. در ضمن میلیون‌های انسان ساکن اطراف این رودخانه، از آن به‌عنوان زباله‌دان استفاده می‌کنند و مسلما هیچ انسان عاقلی در این رود شنا نمی‌کند یا از آب آن نمی‌نوشد.

دریاچه قره چای، روسیه

دریاچه قره چای

دریاچه قره چای در جنوب رشته‌کوه اورال در شرق روسیه واقع شده است. این دریاچه به دلیل آب فوق‌العاده آلوده آن و وجود مقدار زیادی از مواد رادیواکیو در مناطق اطراف دریاچه، به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین مناطق جهان شناخته می‌شود.

آلودگی این دریاچه از کارخانه مایاک، یکی از مهم‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده سلاح‌های هسته‌ای در روسیه نشات می‌گیرد. همچنین مواد رادیواکتیو حاصل از فاجعه آتش‌سوزی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل که باعث پخش میزان بسیاری زیادی از مواد رادیواکتیو در غرب شوروی و اروپا شد نیز باعث آلوده‌تر شدن این دریاچه شد. این حجم از آلودگی منجر به افزایش سرطان و بیماری‌های مادرزادی در میان ساکنین اطراف دریاچه شد.

رود پوتوماک، آمریکا

رود پوتوماک

رود پوتوماک رودی در حومه شهر واشنگتن به طول ۲۲٫۴ متر است که از پل کی (Key bridge) در منطقه کلمبیا (District of Columbia) شروع می شود و به سمت شمال تا آبشارهای بزرگ پوتوماک (Great Falls of the Potomac) کشیده شده است. این رود مکانی محبوب برای تفریحاتی مثل کایاک‌سواری، قایق‌سواری، ماهی‌گیری و پیاده‌روی است؛ شاید تعجب‌برانگیز باشد، اما حتی این رود هم مرگبار است.

آب خروشان پوتوماک باعث ایجاد جریان‌های گردابی در زیر رودخانه می‌شود؛ حتی در آرام‌ترین نقاط آن. این جریان‌های گردابی افرادی را که وارد آب می‌شوند و حتی شناگران حرفه‌ای را گرفتار می‌کند و باعث غرق شدن آن‌ها می‌شوند؛ بنابراین هیچ وقت فریب ظاهر آرام این رودخانه را نخورید.

تالاب آبی، داربی شر، انگلستان

تالاب آبی

مدتی پیش یک معدن متروکه به نام فار هیل کوری (Far Hill Quarry) در تپه هارپر هیل (Harpur Hill) با آب پر شد و به تالابی تبدیل شد که به خاطر وجود لکه‌های بزرگ آبی رنگ در آب، تالاب آبی (The Blue Lagoon) نام گرفت. بعدها این تالاب در میان سکنین منطقه به مکانی محبوب برای شنا تبدیل شد؛ اما هشدارهایی نیز در رابطه با خطر شنا در آن به ساکنان داده شد.

این تالاب به دو دلیل خطرناک است؛ اول اینکه آب آن درست به اندازه آمونیاک سمی بوده و PH ۱۱٫۳ نشان‌دهنده این است که آب این تالاب به شدت قلیایی بوده و می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های قارچی در ناحیه شکم و پوست شود. دومین دلیل برای اثبات خطرناک بودن این تالاب، وجود موادی همچون تکه‌های خودرو، اجساد حیوانات و حتی مدفوع در آن است. مدتی پیش اعضای شورای شهر تصمیم‌ گرفتند این تالاب را به رنگ سیاه درآوردند تا مردم برای شنا نکردن در آن متقاعد شوند.

چاه یعقوب، تگزاس آمریکا

چاه یعقوب یکی از خطرناک‌ترین مناطق دنیا برای شیرجه زدن است. زمانی که به داخل این چاه شیرجه می‌زنید، وارد حفره‌ای به عمق ۹ متر می‌شوید. پس از ورود به این حفره می‌توانید وارد حفره‌ دوم به عمق ۲۴ متر نیز بشوید.

نقطه‌ای خطرناک این چاه راهرویی است که شبیه محل خروج به نظر می‌رسد؛ اما در واقع فرد را در خود حبس می‌کند. این چاه حفره سوم و چهارمی نیز  دارد که ورود به آن‌ها دل و جرات می‌خواهد، عمق این چاه در مجموع ۴۰ متر است.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط:

منبع whenonearth

دیدگاه