ارتقای جایگاه گردشگری آذربایجان شرقی با رویداد تبریز 2018

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی یکشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
ارتقای جایگاه گردشگری آذربایجان شرقی با رویداد تبریز 2018

با رویداد بین‌المللی تبریز 2018 جایگاه گردشگری استان آذربایجان شرقی ارتقا یافته است.

مرتضی آبدار، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به دستاوردهای متعدد رویداد بین‌المللی تبریز 2018 بیان کرد که جایگاه گردشگری استان با این انتخاب، ارتقا یافت.

به گفته مرتضی آبدار تبریز 2018 باعث شد که تبریز و آذربایجان شرقی در سطح جهانی به‌عنوان ویترین ایران مطرح شود.

ایشان با بیان اینکه تبریز 2018 فرصت طلایی است که نه تنها تبریز، بلکه آذربایجان را نیز به دنیا بشناسانیم، افزود:

گسترش مراکز اقامتی استان بزرگترین دستاورد این رویداد است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد که تخت‌های مراکز اقامتی از اول انقلاب تا رویداد تبریز 2018، تعداد ۷ هزار و ۴۰۰ تخت بود که تا پایان 2018 این رقم به ۱۳ هزار و ۱۰۰ یعنی ۲ برابر می‌رسد.

آبدار با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آذربایجان شرقی جزو استان‌های کمتر شناخته شده در حوزه گردشگری بود، بیان کرد که خوشبختانه این استان به خاطر تبریز 2018 در مسیر گردشگری قرار گرفت و میراث فرهنگی مشوق‌هایی مانند عوارض رایگان برای ساخت هتل را مصوب کرده است.

وی از افزایش یک هزار و ۵۰۰ تخت اقامتی نسبت به سال ۱۳۹۵ در استان نیز خبر داد و افزود:

تسهیلات کم بهره برای اقامتگاه‌های روستایی و مراکز بوم‌گردی نیز علاوه بر اقامتگاه‌های شهری پرداخت شد.

به گفته این مقام مسئول تعداد روستاهای بوم‌گردی استان برای معکوس کردن مهاجرت از ۵۲ روستا به ۱۱۰ روستا افزایش یافت.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همچنین از ارسال ۱۴ پرونده دریافت تسهیلات گردشگری و اقامتی به بانک‌ها با اعتبار ۲۱۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت:

۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات از این میزان دریافت شده که میراث فرهنگی هشت درصد سود تسهیلات را و هشت درصد بقیه را نیز خود سرمایه‌گذاران تقبل می‌کنند.

آبدار از افزایش ۱۱ درصدی اشغال تخت‌های هتل‌ها و ۲۵ درصدی هتل آپارتمان ها بخاطر رویداد تبریز 2018 خبر داد و افزود که در سال گذشته میزان اشغال تخت هتل‌ها ۶۱ درصد بود که امسال به ۶۸ درصد و در هتل آپارتمان‌ها از ۶۸ درصد به ۸۵ درصد رسیده است.

وی خاطرنشان کرد که در ۶ ماهه اول سال گذشته میانگین اشغال تخت هتل‌های آذربایجان شرقی ۶۴٫۵ درصد بود که این رقم در مدت مشابه سال جاری به ۷۶ درصد ارتقا یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در مورد آمار ورود گردشگر داخلی به استان نیز بیان کرد که ۳  میلیون و ۱۰۰ هزار گردشگر در ۶ ماهه اول سال گذشته وارد استان شدند که این رقم در سال جاری با ۴۲ درصد رشد به ۴ میلیون و ۴۰۲ هزار نفر رسید.

وی در ادامه گفت با توجه به کاهش ورود گردشگر به استان در فصول سرد سال،به علت سردسیر بودن منطقه برای اولین بار در آذربایجان شرقی شاهد رشد ورود گردشگر داخلی و خارجی به مناسبت رویداد تبریز 2018 هستیم.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه