آداب غذا خوردن کدام کشورها عجیب و غریب است؟ (قسمت اول)

سعید  صالحی
سعید صالحی چهار شنبه، ۱۶ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
آداب غذا خوردن کدام کشورها عجیب و غریب است؟ (قسمت اول)

مردم تمام کشورهای دنیا غذا می‌خورند،‌ ولی غذا خوردن در هر کشوری آداب خاص خود را دارد. ممکن است رسم غذا خوردن در یک کشور، در کشور دیگری توهین محسوب شود.

زیبا غذا خوردن یک هنر و نشان‌دهنده‌ی ادب هر فرد است و باید از کودکی در خانواده‌ها آموزش داده شود. اینکه چه غذایی خورده شود، مهم نیست. می‌توان بهترین غذاها را به بدترین شکل ممکن خورد؛ نکته اصلی، زیبا و تمیز خوردن است. هر غذا آداب مخصوص خودش را دارد؛ مثلا خوردن غذای نانی با غذای برنجی یا سوپ متفاوت است، همچنین در هر کشوری نیز آدابی برای سرو غذا وجود دارد. 

اگر تا به حال به رستوران‌های لوکس رفته باشید، حتما می‌دانید که غذا خوردن در این رستوران‌ها آداب و رسوم خاص خود را دارند. رستوران‌های لاکچری در کشورهای مختلف دنیا از اصولی بین‌المللی پیروی می‌کنند که اطلاع از آن‌ها ضروری است. ممکن است برخی از آداب غذا خوردن در رستوران از جمله نحوه قرار دادن قاشق، چنگال و دستمال سفره را بدانید، اما از برخی دیگر بی‌اطلاع باشید. البته این را هم به خاطر داشته باشید که هر کشور و فرهنگی ممکن است آداب و رسوم خاص خود را داشته باشد. ولی برخی از اصول و آداب بین‌المللی غذا خوردن در رستوران‌ها مشترک هستند. اما اگر محلی غذا خوردن شما یک رستوران بین‌المللی و لاکچری نباشد، مجبور هستید طبق عادت غذا خوردن کشور مقصد خود،‌ غذایتان را سرو کنید.

فرهنگ غذا

وقتی به مهمانی می‌روید، میزبان تمام تلاشش را می‌کند تا چیزی برای شما کم نگذارد، اما به منزل کسی دعوت شدن یا سر میز غذای کسی نشستن، آداب خاص خودش را دارد. به عبارت دیگر ممكن است شما ندانسته حركتی انجام دهید كه خلاف آداب میز غذا باشد و اگر دست بر قضا میزبان شما به این رسوم توجه داشته باشد، شاید رفتار شما به نظرش جالب نیاید. مهم نیست قصد دارید به کجا سفر کنید. غذا خوردن با مردم محلی بهترین راه برای برقراری ارتباط با آن‎ها است، پس بهتر است شیوه‎ی درست غذا خوردن را یاد بگیرید تا با رفتارهای غیرمودبانه آن‎ها را آزار ندهید.

هر فرهنگی آداب غذا خوردن خاص خود را دارد؛ تکیه ندهید، راست بنشینید، با دهان بسته غذا و بی‌صدا غذا بخورید. جملاتی از این‌ دست را در دوران کودکی از بزرگ‌ترها زیاد شنیده‌اید. خوب و بد این رفتارها نیز نسبی است، مثلا در فرهنگ عادی باصدا غذا خوردن خوشایند نیست درحالی‌که این رفتار در ژاپن نوعی تکریم و تشکر از میزبان به‌حساب می‌آید. بنابراین باید و نبایدهایی وجود دارد که قبل از سفرهای خارجی بهتر است بیاموزید. یکی از جنبه‌های معاشرت صحیح، آگاهی از آداب درست غذا خوردن است. پس شما باید به نکات مهمی درباره نحوه رفتارتان در هنگام غذا خوردن، به ویژه در مجالس رسمی یا مجالسی که با فرهنگ آن‌ها آشنایی کامل ندارید،‌ توجه کنید.

فرهنگ غذا

به‌طور مثال در کشور تایلند اگر غذایی که میل می‌کنید برنجی است، حق استفاده از چنگال را ندارید؛ در غیر این صورت توهین به میزبان تلقی می‌شود. اگر غذا چیزی غیر از برنج بود، بسته به جو حاکم بر میز غذاخوری می‌توانید از چنگال استفاده کنید. در تایلند استفاده از چاقو به‌طورکلی جز نبایدها است، چون تایلندی‌ها فقط از قاشق و چنگال برای سرو غذا استفاده می‌کنند. یا مثلا در برخی نقاط جهان غذا خوردن با دست نوعی بی‌ادبی به‌حساب می‌آید؛ در شیلی این موضوع بسیار حساسیت‌زا است. در این کشور شما باید از قاشق و چنگال برای خوردن هر نوع غذایی استفاده کنید و اصلا مهم نیست که خوردن آن با دست راحت‌تر یا دل‌چسب‌تر باشد؛ تحت هر شرایطی شما نباید استفاده از چنگال را در شیلی فراموش کنید.

اگر شما همیشه ته‌مانده‌ی غذای خود را در بشقاب باقی بگذارید و فراموش کنید بگویید متشکرم، بی‌ادب نیستید. طبق آداب و رسوم چینی‌ها و هندی‌ها، اتفاقا باقی گذاشتن بخشی از غذا در بشقاب نشان‌‌دهنده ادب شما است. در کشورهایی اروپایی و آمریکا غذا خوردن آداب و رسوم معمولی خود را دارد و به‌طور خلاصه اصولی وجود دارد که در نهایت باعث خوردن صحیح غذا می‌شود. اگر شما در این کشورهای به‌عنوان یک گردشگر حضور داشته باشید،‌ برای غذا خوردن هرگز سرگردان نمی‌شوید، همیشه از ظروف معمولی استفاده می‌کنید. چنگال‌ها در سمت چپ، چاقو‌ها و قاشق‌ها هم در سمت راست بشقاب قرار دارند؛ اما در کشورهای دیگر، وضعیت کاملا متفاوت است و در برخی موارد، کاملا مخالف با اصول استاندارد غذا خوردن در کشورهای اروپایی است.

فرهنگ غذا

ممکن است بهترین رفتار شما که فکر می‌کنید خیلی هم مودبانه بود، باعث شود واقعا شما را از یک رستوران در مجارستان بیرون بیندازد، یا شما در چین با نگاه‌های متعجب و خیره‌شده‌ی سایر مشتریان رستوران روبرو شوید. پس قبل از هر سفر تحقیقات خود را انجام دهید، شاید ممکن باشد شما بتوانید برخی از اشتباهات عجیب و غریب غذا خوردن در کشور مقصد خود را پیدا و از وقوع اتفاقی ناخوشایند جلوگیری کنید. در اینجا چند قانون شگفت‌انگیز مربوط به آداب غذا ‌خوردن در سراسر جهان آورده شده است تا در هنگام سفر در ذهن خود داشته باشید.

در چین و هند همیشه مقداری از غذا را در بشقاب خود باقی بگذارید

فرهنگ غذا

در آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی دیگر، مردم باور دارند که بی‌ادبی است اگر غذا را در بشقاب خود باقی بگذارند؛ زیرا به نوعی نشان می‌دهد که از وعده غذایی خود لذت نبرده‌اند. شرایط در چین این‌گونه نیست؛ تمام کردن غذای موجود در بشقاب هنگام غذا خوردن در خانه شخص دیگری در چین یا هند، نشان می‌دهد که غذا به اندازه کافی زیاد نبوده و میزبان شما در مقدار غذا کم‌کاری کرده است. پس در چین و هند همیشه مقدار کمی غذا را در بشقاب خود نگه دارید، برای این که به میزبان خود نشان دهید که غذای آن‌ها زیاد و رضایت‌بخش بوده است.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه