فرودگاه طبس ؛ معرفی فرودگاه های ایران

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا دوشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۰۰
فرودگاه طبس ؛ معرفی فرودگاه های ایران

فرودگاه طبس یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های جنوب شرق کشور محسوب می‌شود که حدود ۲۹ سال قبل احداث شده است.

فرودگاه طبس یکی از فرودگاه‌های ایران است و مسافران می‌توانند با تهیه بلیط تهران-طبس-تهران از طریق این فرودگاه به شهر طبس سفر کنند. طبق آمار، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۹۶ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شد و ۹,۱۱۹ کیلوگرم بار و ۶۸,۵۷۴ نفر مسافر از طریق آن جابجا شدند.

فرودگاه طبس

عکس: تین‌نیوز

تاریخچه

عملیات ساخت فرودگاه طبس از سال ۱۳۶۸ آغاز شد و در سال ۱۳۷۲ افتتاح شد. البته پروازهای فرودگاه دو سال پس از افتتاح رسمی و در سال ۱۳۷۴ برقرار شدند. فرودگاه طبس از ابتدای تاسیس زیرنظر اداره فرودگاه‌های استان خراسان قرار داشت تا اینکه پس از تغییر در تقسمات کشوری، از ابتدای سال ۱۳۸۱ به اداره کل فرودگاه‌های استان یزد منتقل شد. البته در پایان فروردین سال ۱۳۹۲ با انتزاع از شهرستان طبس از استان یزد و الحاق این شهرستان به استان خراسان جنوبی، فرودگاه طبس در زیرمجموعه فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی قرار گرفت.

این فرودگاه امکان پذیرش چهار فروند هواپیمای بدنه متوسط و کوچک به‌طور همزمان را دارد و از لحاظ تعداد و تنوع دستگاه‌ها و سیستم‌های هوانوردی و نقش آفرینی در هدایت پرواز‌های عبوری یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های جنوب شرق کشور محسوب می‌شود. فرودگاه طبس در تقسیم‌بندی فرودگاه‌های کشور به‌عنوان فرودگاهی کشوری، برای انجام پروازهای تجاری در نظر گرفته شده و همچنین، جهت انجام پروازهای آموزشی و در موارد نظامی نیز مورد استفاده سپاه و نیروی انتظامی قرار می‌گیرد.

فرودگاه طبس

عکس: خبرگزاری تسنیم

پایانه‌ها و امکانات رفاهی

فرودگاه طبس دارای یک پایانه مسافری مجهز به غرفه‌های تجاری، رستوران، بوفه و خودپرداز است.

مشخصات فرودگاه

  • نوع فرودگاه: عمومی (مسافری)
  • کد یاتا: TCX
  • کد ایکائو: OIMT
  • ارتفاع از سطح دریا: ۷۰۵ متر
  • فاصله تا تهران: ۸۷۵ کیلومتر
  • شرکت‌های هوایی فعال در فرودگاه: سپاهان ایر (هسا) و ماهان

موقعیت جغرافیایی و اطلاعات تماس

فرودگاه طبس در فاصله ۶ کیلومتری از شهرستان طبس قرار دارد.

  • تلفن‌های پاسخگو: ۳۲۸۳۶۷۰۰ (۰۵۶)

اطلاعات پرواز

پروازهای فرودگاه طبس توسط دو شرکت هواپیمایی ماهان و سپاهان ایر در روزهای یک‌شنبه و سه‌شنبه به مقصد فرودگاه مهرآباد و برعکس انجام می‌شوند.

عکس کاور: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

مطالب مرتبط:

دیدگاه