راهنمای سفر به مدینه

مدینه یکی از شهرهای مهم و مذهبی شبه جزیره عربستان است که اماکن مقدسی نظیر مسجدالنبی، مسجد قبا، مسجد ذوقبلتین، مسجد و مرقد پیامبر اکرم (ص) در این شهر قرار دارد.

مدینه را بیشتر بشناسید:

درباره مدینه

تاریخچه مدینه

آب و هوای مدینه

جاهای دیدنی مدینه

درباره مدینه

مدینه یا مدینةالنبی، نام شهری در استان مدینه در کشور پادشاهی عربستان است. این شهر در شمال ریاض و در میانه نجد قرار دارد و پیش از هجرت پیامبر اسلام (ص) به آن، یثرب نام داشت که با ورود پیامبر (ص)، آن را مدینة‌النبی (یعنی: شهر پیامبر) نامیدند.

این شهر در شمال‌غربی شبه جزیره عربستان در دشتی هموار واقع شده است و در ۴۵۰ کیلومتری شمال شرقی مکه در ناحیه حجاز قرار دارد. ساکنان این شهر آسیایی، همگی مسلمان هستند، ولی بیرون شهر کارگران مهاجر غیر مسلمان نیز زندگی می‌کنند. مهم‌ترين نكته در جغرافياى داخلى مدينه اين است كه این شهر در ميان دو رشته حره منطقه سنگلاخى (سنگ‌هايى شبيه به سنگ‌هاى آتشفشان و داغ شده دارد) واقع شده كه يكى در شرق با نام «حرّه واقم» و ديگرى در غرب با نام «حرّه وبره» است.

مدینه

این شهر مساحتی بالغ بر ۵۸۹ کیلومتر مربع دارد و  ۱,۳۰۰,۰۰۰ نفر در این شهر زندگی می‌کنند. زبان رسمی مردم، عربی و واحد پول‌شان، ریال سعودی است. مهم ترین و بارزترین علت سفر به مدینه، زیارت و نماز خواندن در مسجدالنبی است. مردان اجازه‌ی دیدن اقصی نقاط این مسجد بزرگ را دارند؛ اما زنان معمولا بعد از ظهر یا بعد از غروب آفتاب اجازه‌ی بازدید از نقاط مختلف این مسجد را دارند.

تاریخچه مدینه

حضرت محمد (ص) در اولین شب ربیع‌الاول سال ۱۴ بعثت به یثرب مهاجرت کردند که مبدا تاریخ مسلمانان شد و تا سال ۳۶ هجری قمری پایتخت نخستین حکومت اسلامی بود. جالب است بدانید برخى تاریخ نگاران عقیده دارند که حدود قرن دوم پیش از میلاد مسیح، مردمى از نژاد مصر قدیم در این شهر را زندگی می‌کردند. جنگ‌های مسلمانان با مشرکان، نبرد پیامبر (ص) با یهودیان مدینه، شورش علیه خلیفه سوم مسلمانان و کشته شدن او، واقعه حره، قیام نفس زکیه و قیام شهید فخ از حوادث بسیار مهم در تاریخ این شهر به شمار می‌رود. اکثر امامان شیعه در مدینه ساکن بوده‌اند.

آب و هوای مدینه

مدینه

هوای مدینه گرم و بیابانی است ولی نسبت به شهر مکه معتدل و دمای آن پایین‌تر است. تابستان‌ها دمای این شهر تا بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. آب شرب و کشاورزی در این شهر غالبا از نزولات آسمانی و چاه تامین می‌شود.

جاهای دیدنی مدینه

از جاهای دیدنی مدینه که اکثرا اماکن مقدس هستند می‌توان به مسجدالنبی، مسجد قبا، مسجد ذوقبلتین، مرقد پیامبر اکرم (ص)، قبرستان بقیع، مسجد جمعه، کوه اُحد، خانه حضرت فاطمه (س)، مقبرة‌الشهدا، مسجد مباهله، چاه اریس و قبر محمد صاحب نفس زکیه اشاره کرد. 

نویسنده: صدیقه شجاعی

از کجا شروع کنیم

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map