بهترین مکان ها برای تماشای حیات وحش در کدام کشورها قرار دارند؟

مریم آقائی
مریم آقائی چهار شنبه، ۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
بهترین مکان ها برای تماشای حیات وحش در کدام کشورها قرار دارند؟

حیات وحش همواره جذابیت خاصی برای طبیعت‌گردها دارد. مشاهده‌ی وال‌های وحشی، خرس‌های قطبی، پلنگ و یوزپلنگ و حتی کرکس از نزدیک، تجربه‌هایی است که در نقاط معدودی از دنیا می‌توان داشت.

از دیدن یوزپلنگ در دشت‌ها تا حرکت کره اسب‌ها برای رسیدن به گله، تجربه‌های بسیار جذابی هستند.   قصد داریم جذاب‌ترین راه‌ها برای مشاهده‌ی حیات وحش را به شما معرفی کنیم.

۱. وال در آرژانتین

وال

این نوع وال که در شبه جزیره‌ی والدِس در آرژانتین زندگی می‌کند، مهارت بسیار قابل تحسین اما وحشتناکی را آموخته است. آن‌ها در حالت مَد دریا، در کنار ساحل، بدن خود را شبیه قلاب می‌کنند تا بتوانند ماهی‌های نرم را صید کنند و بخورند. در طبیعت منطقه پاتاژونیا تعداد زیادی پنگوئن و صدف‌های هلالی شکل هم وجود دارد، اما رفتار این وال‌ها از همه جذاب‌تر است.

۲. خرس روحانی در کانادا

خرس

جنگل‌های انبوه خرس بزرگ در بریتیش کلمبیا در کانادا زیست‌بوم حیات وحش است؛ جایی که خرس‌های بزرگ آمریکایی ماهی سالمون صید می‌کنند و از طرف دیگر گرگ‌ها بچه‌های آن‌ها را دزدیده و می‌خورند. اما در بین همه‌ی حیواناتی که در این جنگل وجود دارد، موجودی وجود دارد که بیشتر شبیه روح است، خرس روحانی یا کِرمُد (Kermode). این نوع خرس در واقع گونه‌ای از خرس سیاه است، اما تمام بدنش سفید رنگ است. این خرس روحانی به قدری در حرکت سریع است که اهالی محل تصور می‌کنند دارای قدرتی فراطبیعی است.

۳. گوزن در ارتفاعات اسکاتلند

گوزن

برای دیدن حیات وحش نیاز نیست دور دنیا سفر کنید. ارتفاعات پارک ملی اسکاتلند زیستگاه خرگوش‌های کوهی، خرگوش‌های سفید برفی و سه نوع گوزن است (قرمز، سیکا، زرد کمرنگ). در پاییز این کوهستان جایی است بسیار رنگارنگ و محلی برای حرکت و نزاع و مبارزه‌ی گوزن‌ها که از اواسط سپتامبر تا نوامبر قابل مشاهده است.

۴. گرگ در اسپانیا

گرگ

در عمق کوه‌های شمال پَلِنسیا محلی وجود دارد کوهستانی با جنگل‌های انبوه و دره‌های وسیع. روستای قدیمی که در این منطقه قرار داشته، سال‌ها پیش از بین رفته و در حال حاضر محلی برای زندگی گرگ‌ها، خرس قهوه‌ای و گرازهای وحشی شده است. بنابراین اگر به این منطقه سفر کنید، شانس این را خواهید داشت که دسته‌های گرگ را در قلب اروپا از نزدیک ببینید.

۵. پلنگ برفی در هیمالیا

پلنگ

شمال هندوستان زیستگاه طبیعی یکی از سریع‌ترین و باشکوه‌ترین حیوانات روی زمین است: پلنگ برفی. این حیوان به طرز عجیبی یاد گرفته است که در مناطقی بسیار صعب‌العبور و با شرایط سخت زندگی کند، مانند کوهستان‌های صخره‌ای لاداخ (Ladakh). بنابراین شما برای اینکه بتوانید این حیوان سریع‌السیر را ببینید، به یک راهنمای ماهر نیاز دارید تا بتوانید از رودخانه‌های یخ‌زده و دره‌های پر پیچ و خم عبور کنید.

۶. کرکس در پرو

کرکس

در دره‌ی کولکا در پرو که دومین دره‌ی عمیق دنیا است، نوعی کرکس زندگی می‌کند که بسیار عظیم‌الجثه است و بال‌های نقره‌ای دارد. این کرکس در بالای روستاهای این منطقه و اینکا پرواز می‌کند تا غذا پیدا کند. در سفر به این منطقه تور بازدید از پرندگان این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بتوانید عملکرد این پرنده را ببینید.

۷. پلنگ آمریکایی در برزیل

پلنگ

در پناهگاه زیست محیطی کایمَن در برزیل و در تالاب‌های پانتانال شما می‌توانید موجودی را مشاهده کنید که بسیار شبیه به پلنگ آفریقایی است که در آفریقای جنوبی زندگی می‌کند،  اما تفاوت‌هایی دارد که باعث می‌شود تنها پانگ آمریکایی (جگوار) در دنیا باشد. تقریبا ۹۹ درصد از بازدیدکنندگان از این منطقه می‌توانند این گربه بزرگ را که معمولا بسیار سریع است، ببینند. اما نکته این است که برخلاف دیگر جاهای دنیا که برای دیدن جگوار معروف است، نیاز نیست محل بازدید خود را با افراد دیگر شریک شوید، چون در هر حال شانس دیدن این جگوارها بسیار زیاد است.

۸. فیل صحرایی در نامیبیا

فیل

نامیبیا یکی از معدود مناطقی است که در آن‌ها می‌توان فیل‌های صحرایی را دید. در این کشور به راحتی می‌توان مسیریابی کرد و امنیت کافی هم وجود دارد و در نتیجه یکی از مقاصدی است که می‌توان به تنهایی در آن به آفریقاگردی پرداخت. اگر در سفر به این منطقه یک بخش زیست حفاظتی هم به آن اضافه کنید، می‌توانید با گروه محققان منطقه‌ای همراه شوید و رفتار و حرکت فیل‌ها را مطالعه کنید و کشاورزان محلی را ببینید که در حفظ و ادامه‌ی این حیات وحش نقش اساسی دارند.

۹. خرس قطبی در نروژ

خرس

بهترین راه برای دیدن آب‌های یخ‌زده‌ی شیشه‌ای مجمع‌الجزایر اسوالبرد در نروژ استفاده از تور گردشی با کشتی است. مناظر سحرانگیز قطب شمال بهترین مکان برای دیدن خرس قطبی است. این حیوانات را می‌توان از روی رد خونی که در اثر شکار آن‌ها روی یخ‌ها مانده یا در هنگام شنا در زیر آب‌ها یخ‌زده ردیابی و مشاهده کرد. اما غیر از خرس قطبی، اگر دقت کنید می‌توانید گراز دریایی و دیگر حیوانات دریایی مانند ماهی خاویار و نهنگ قطبی را هم ببینید.

۱۰. شامپانزه در تانزانیا

شامپانزه

دیدن یک شامپانزه در جزیره‌ی روبوندوی تانزانیا واقعا خاص است. در سال‌های دهه‌ی ۱۹۶۰ یک پژوهشگر جانورشناسی آلمانی تلاش کرد تا بتواند یک محل مناسب ایجاد کند که برخی گونه‌های حیوانی را از شکار و کشتار نجات دهد. به همین دلیل شش عدد فیل، یک گله زرافه و شانزده شامپانزه را از باغ وحش‌ها و سیرک‌های اروپا جمع‌آوری کرد و خانه‌ای امن در یک جزیره‌ی دور که زیست‌گاه طبیعی آن‌ها نبود، برایشان ساخت. امروزه این جزیره تنها مأمن موفق برای شامپانزه‌ها در دنیا است.

 

مطالب مرتبط:

منبع independent

دیدگاه