مشکلات سفر و راهکارهای مقابله با آن‌ها (قسمت اول)

نوشین زندی سوهانی
نوشین زندی سوهانی شنبه، ۵ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۴۵
مشکلات سفر و راهکارهای مقابله با آن‌ها (قسمت اول)

اگر در سفرهایتان با مشکلاتی نظیر لغو شدن بلیط هواپیما یا عدم پذیرش در هتل رو‌به‌رو شده‌اید، این مقاله شما را با نحوه برخورد با این مشکلات آشنا می‌کند.

مشکلات سفر، منحصر به ماه‌های نوامبر و دسامبر (آخرین ماه های سال میلادی) نیستند. اما در زمان تعطیلات، جمعیت زیاد مسافران و آب و هوای بد دست‌به‌دست هم می‌­دهند تا باعث ایجاد مشکلات زیاد و مکرر شوند. بیشتر اوقات ما نمی‌­توانیم هیچ کاری برای جلوگیری از این مشکلات انجام دهیم، اما چگونگی برخورد با آن‌ها می­‌تواند از خراب شدن تعطیلات ما توسط شرکت­‌های هواپیمایی جلوگیری کند.

اولین و مهم‌ترین قانون در مدیریت مسائل سفر این است که با مسئولان امور مشتریان و عوامل فروش بلیط بسیار خوب و مودبانه برخورد کنیم. آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند سفرتان به‌خوبی پیش برود. علاوه بر خوب بودن، شما باید با حقوق خود و قوانین و شیوه کار شرکت‌­ها آشنا شوی،د چون در این حالت، در زمان‌­هایی که اوضاع به‌خوبی پیش نمی‌­رود، به آنچه حق شما است دست می‌یابید. در این مقاله، با چگونگی مدیریت مشکلاتی که ممکن است در سفر با آن‌ها روبه‌رو شوید، از پروازهای لغو شده تا از دست رفتن رزرواسیون هتل آشنا می‌شوید.

کنسل شدن پرواز به‌علت بدی آب و هوا 

خبر خوب اینکه زمانی که پرواز شما به‌دلیل بدی آب­‌وهوا لغو شود، شرکت­‌های هواپیمایی برای اولین پرواز بعدی به مقصد برایتان رزرو بلیط را انجام خواهند داد. ولی خبر بد این است که گاهی ممکن است برای رزرو بلیط جدید در صف‌­­های بسیار طولانی معطل شوید. اما شما مجبور به انجام این کار نیستید.

کنسل شدن پرواز

با استفاده از تکنولوژی مدرن شما می­‌توانید به‌صورت آنلاین پروازتان را رزرو کنید یا حتی از اپلیکیشن شرکت هواپیمایی استفاده کنید. در صورت دسترسی به تلفن می­‌توانید با بخش خدمات مشتریان شرکت هواپیمایی برای رزرو بلیط تماس بگیرید. ممکن است مدتی پشت خط بمانید، ولی حداقل می­‌توانید در این مدت وقت‌تان را در یک کافی­‌شاپ در فرودگاه بگذرانید.

حتی اگر شرکت‌های هواپیمایی مجددا برای شما بلیط تهیه کنند، ولی مسئول محل اقامت شما در شب نیستند. بنابراین توقع یک اتاق در یک هتل نداشته باشید و چنین چیزی را درخواست نکنید. شما یا باید جای مناسبی برای خودتان پیدا کنید یا مثلا کف فرودگاه بخوابید. شاید بتوانید به دوستان‌تان تلفن کنید و در مورد محل مناسب برای گذران وقت سوال کنید. این موضوع شامل همه مواردی می‌شود که به گفته شرکت­‌های هواپیمایی خارج از کنترل آن‌ها هستند.

پروازهایی که خود شرکت‌های هواپیمایی کنسل می‌کنند

البته کنسل شدن پروازها همیشه به شرایط بد آب و ­هوایی بستگی ندارد. گاهی اوقات ممکن است به ­دلیل مشکلات استراحت خدمه پرواز، مشکلات مکانیکی، دستشویی­‌های گرفته شده هواپیما و خیلی دلایل دیگر شرکت­‌های هواپیمایی تصمیم بگیرند که پرواز را کنسل کنند.

در چنین حالت‌هایی، پروسه تهیه بلیط مثل شرایط بدی آب­ و ­هوا است. شرکت هواپیمایی مجددا برای شما بدون دریافت هزینه بلیط رزرو می­‌کند، اما خودتان باید اوضاع را نظارت کنید تا از رزرو بلیط مطمئن شوید.

کنسل شدن پرواز

هیچ قانونی مبنی بر اینکه شرکت­‌های هواپیمایی باید در چنین موقعیت‌­هایی برای شما جا فراهم کنند، وجود ندارد، اما خیلی از آن‌ها بر مبنای خدمات مشتریان این کار را انجام می­‌دهند. البته ممکن است فورا این موضوع را به شما اطلاع ندهند و برای گرفتن هتل نیاز به ایستادن در صف­‌های طولانی رزرو بلیط باشد. شما همچنین می‌­توانید از مسئول گیت خودتان یا از یک مسئول بلیط‌فروشی در این مورد سوال کنید. اگر به‌خوبی و درست بپرسید، احتمالا آن‌ها به شما کمک خواهند کرد.

پروازهای کنسل شده و احتمال از دست دادن پرواز بعدی

 اجتناب از گرفتن بلیط پروازهای اتصالی به هم (کانکت) در طول تعطیلات از هر زمان دیگری در سال مهم­‌تر است. چون ده­‌ها هزار نفر مسافر دیگر هم در فرودگاه‌های دیگر تلاش می­‌کنند که مثل شما بلیط پرواز بعدی‌شان را رزرو کنند. همچنین با برنامه شلوغ روزهای تعطیلات، احتمال کمی وجود دارد که  شرکت­‌های هواپیمایی،  هواپیمایی را به‌عنوان جایگزین برای پروازهای اتصالی کنسل شده، نگه داشته باشند.

خبر خوب اینکه در چنین موقعیت­‌هایی شرکت هواپیمایی معمولا به‌صورت خودکار حتی بدون نیاز به تماس تلفنی اولین پرواز بعدی را به مقصد برای شما رزرو می­‌کند. اگرچه، اگر خودتان بخواهید اقدام کنید، با یک تلفن می‌­توانید به‌محض اطلاع از تاخیر، بدون هیچ هزینه‌ای پرواز بعدی خود را تغییر دهید.

اگر اولین پرواز بعدی به مقصد روز بعد باشد، همان دستورالعمل قبلی در مورد هتل اجرا می­‌شود. اگر کنسل شدن پرواز به خاطر شرایط آب‌ و ­هوا باشد، خودتان باید به فکر هتل و محل سکونت باشید و اگر شرکت هواپیمایی باعث ایجاد این مشکل باشد، آن‌ها باید جایی برای شما در نظر بگیرند، هر چند در این رابطه مجبور نیستند.

گم شدن چمدان‌ها

زمانی که شرکت هواپیمایی چمدان شما را گم کند، حق­ و حقوق شما از آنچه تصور می­‌کنید، بیشتر است. اما برای اینکه از آن‌ها خسارت بگیرید، باید فرم درخواست پر کنید. به دفتر بار شرکت هواپیمایی بروید و یک شماره پیگیری از آنجا دریافت کنید. به این وسیله می‌توانید وضعیت چمدان­‌ها و درخواست خسارت را بررسی کنید.

چمدان گمشده

 شرکت هواپیمایی باید قانونا خسارتی را که به‌دلیل گم شدن چمدان‌تان به شما وارد شده، در حد معقول جبران کند. کلمه کلیدی در اینجا حد معقول است. بنابراین انتظار نداشته باشید که به‌جای یک چمدان یک کمد پر از لباس دریافت کنید.  همه رسیدها را نگهداری کنید و سریعا شکایت خود را تنظیم کنید. خیلی از شرکت‌های هواپیمایی محدودیت یک هفته‌ای برای این منظور در نظر می‌گیرند.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه