تاثیر مثبت گردشگری کوسه روی رفتار حفاظت از حیات وحش

زینب موحدی
زینب موحدی پنجشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۰
تاثیر مثبت گردشگری کوسه روی رفتار حفاظت از حیات وحش

از کوسه می‌ترسید؟ مطالعات ثابت کرده‌اند که شنا با کوسه‌ها موجب تغییر در طرز فکر افراد می‌شود.

محققان استرالیایی دریافتند که افرادی که مبادرت به انجام غواصی با قفس با کوسه‌ها می‌کنند، بیشتر از بقیه نگران محافظت از آن‌ها هستند. یافته‌ها کمی غیرمنتظره هستند، چرا که ۳۶ نفر در خلال سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷ در اثر حمله‌ی کوسه در آب‌های استرالیا کشته شده‌اند. ترس از حمله‌ی کوسه‌ها باعث می‌شود که مردم بسیاری از اقیانوس‌ها فاصله بگیرند و با برنامه‌های مربوط به حفاظت از کوسه‌ها مخالفت کنند.

ولی در عین حال، افرادی که با یک قفس به این امید به اعماق آب می ‌روند که شاید شانس به آن‌ها رو کند و مستقیم به چشمان یک کوسه خیره بشوند، درگیری عاطفی بیشتری با این شکارچیان راس هرم تجربه می‌کنند که فهم، آگاهی و نگرانی آن‌ها را در مورد کوسه‌ها بالاتر می‌برد.

تحقیقی که با نام «تبدیل تجربه‌های حیات وحش به اقدامات محافظتی: آیا گردشگری غواصی با قفس با کوسه‌‌ی سفید می‌تواند بر رفتارهای حفاظتی تاثیر بگذارد؟» انجام شد، نگرش‌ها و رفتارهای زیست محیطی ۱۳۶ گردشگر را پس از تجربه‌ی غواصی با قفس بررسی کرد. این گردشگران افرادی بودند که غواصی با قفس به همراه کوسه‌های سفید را در پارک «نپتون آیلندز گروپ مارین» (Neptune Islands Group Marine Park) در جنوب استرالیا تجربه کرده بودند.

کوسه سفید

محققانی از دانشگاه فلیندرز و دانشگاه ساترن کراس به این نتیجه رسیدند که تجربه‌ی اکوتوریسمی غواصی با کوسه این پتانسیل را دارد که دانش، نگرش و رفتار شرکت‌کنندگان را نسبت به کوسه‌ها ارتقا‌ ببخشد و آن‌ها را به محافظت از کوسه‌ها علاقه‌مند بسازد.

«کیرین آپس» (Kirin Apps)، مدیر این پروژه، گفت:

خیلی‌ها از تجربه‌شان شگفت‌زده شدند. آن‌ها در ابتدا فکر می‌کنند که این کار تجربه‌ی ترسناکی خواهد بود؛ ولی وقتی که از آب بیرون می‌آیند از کلماتی مانند زیبا، صلح‌آمیز و باشکوه برای توصیف تجربه‌ی خود استفاده می‌کنند؛ کلماتی که معمولا ارتباطی بین آن‌ها با کوسه‌ها نمی‌دیدند.

وقتی که این افراد کوسه‌ها را در حیات وحش می‌بینند، احترام زیادی برای آن قائل می‌شوند. ارتباط عاطفی که از طریق ملاقات به آن می‌رسند، یکی از بزرگ‌ترین عواملی است که تفکر آن‌ها را درباره‌ی کوسه‌ها متحول می‌کند.

گردشگری کوسه و مهیا کردن شرایطی برای مردم تا درباره‌ی کوسه‌ها مثبت صحبت کنند، برای حفاظت از آن‌ها سودمند است.

کوسه سفید

گردشگری کوسه بیش از ۱۷٬۸۰۰٬۰۰۰ دلار (۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار) به اقتصاد استرالیا کمک کرده است و طرفداران آن می‌گویند که سرمایه‌گذاری روی این نوع گردشگری می‌تواند آگاهی مردم را از خطرهایی که کوسه‌ها را تهدید می‌کند آگاه کند و حمایت‌های عمومی از برنامه‌های حفاظت از آن‌ها را افزایش بدهد.

به گفته‌ی چارلی هاوونرز، رئیس گروه اکولوژی کوسه جنوبی در دانشگاه فلیندرز و یکی از همکاران در این گزارش، کوسه‌ها نقش اکولوژیک مهمی در اکوسیستم‌های دریایی به عهده دارد و تقویت دانسته‌های انسان‌ها در این خصوص، عاملی تاثیرگذاری برای افزایش آگاهی در خصوص حفاظت از حیات وحش است.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه