تبدیل بناهای تاریخی شیلات کیاشهر به موزه

طیبه فلاحتی
طیبه فلاحتی پنجشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۵
تبدیل بناهای تاریخی شیلات کیاشهر به موزه

بناهای تاریخی شیلات کیاشهر پس از احیا و مرمت به موزه تبدیل خواهند شد.

ولی جهانی، سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، ضمن اعلام خبر تبدیل بناهای تاریخی شیلات به موزهبیان کرد که شیلات بندر کیاشهر با قرارگیری در موقعیتی مناسب و داشتن بناهای تاریخی ثبت شده و‌ با سابقه‌ای بالغ بر ۱۵۰ سال این ظرفیت را دارد که علاوه بر معرفی پیشینه صنعت شیلات و ماهیان خاویاری برای اولین بار در کشور، نسبت به ایجاد قطب گردشگری و افزایش جاذبه‌های توریستی در این شهر بندری فعالیت کند.

از نتایج مثبت این اقدام به گفته ایشان جذب گردشگر، رونق اقتصاد محلی، باروری و شکوفایی فرهنگی در سطح منطقه، افزایش درآمدزایی و ایجاد بستری مناسب برای محققان و پژوهشگران در زمینه دریانوردی، صنعت صیادی و زندگی آبزیان به‌خصوص ماهیان خاوری خواهد بود.

وی در ادامه گفت:

با همکاری اداره کل میراث فرهنگی‌، اداره کل موزه‌ها سعی بر این دارند تا در بندر کیاشهر و با همکاری سایر نهادها و ارگان‌های مرتبط، علاوه بر شناخت هر چه بیشتر قابلیت‌های منطقه به‌خصوص تاریخچه بناها، ادوات و تجهیزات باقی مانده از صید ماهی و صیادی، نسبت به ایجاد منطقه گردشگری به‌ویژه موزه تخصصی تاریخ شیلات شمال ایران و معرفی صنعت دریانوردی، صیادی و ماهیان خاویاری اقدام کنند.

جهانی خاطر نشان کرد که طبق ماده ۱۴ آئین نامه اموال فرهنگی، هنری و تاریخی مصوبه شماره ۵۰۴۴۶/ت۲۵۲۱۴ه مورخ ۸۱/۱۲/۱۴ نهادهای عمومی و دولتی مجاز خواهند بود در خصوص موضوع فعالیت خود تحت نظارت فنی سازمان میراث فرهنگی کشور نسبت به تاسیس موزه تخصصی اقدام کنند و محل مورد نظر برای اجرای طرح که تحت مالکیت شرکت مادر تخصصی و زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی قراردارد؛ طی رایزنی از سوی سازمان میراث فرهنگی با وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه در دست پیگیری است.

شیلات در بندر کیاشهر سابقه‌ای ۱۵۰ ساله دارد که این بندر در شرق گیلان و در ۱۷ کیلومتری شهرستان آستانه اشرفیه و در ۵۰ کیلومتری رشت واقع شده است. سفیدرود پس از پشت سر گذاشتن مسیری طولانی و با دو منشأ یکی شرق که از کوه‌های طالقان سرچشمه گرفته و دیگری غرب که از کوه‌های شمال زنجان سرچشمه می‌گیرد؛ سرانجام در محلی به دریای خزر واریز می‌شود که به آن بندر کیاشهر می‌گویند.

بندر کیاشهر را این بزرگترین رود شمال کشور به شرق و غرب تقسیم می‌کند که عمده ادارات دولتی در شرق کیاشهر واقع شده و جمعیت محلی در غرب آن که اصطلاحا به بالا محله معروف است سکنی دارند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه