قایق وایکینگ ها زیر یک تپه باستانی کشف شد

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰
قایق وایکینگ ها زیر یک تپه باستانی کشف شد

دشت بزرگ و همواری در نروژ، قرن‌ها یک گنج باستان‌شناسی را در دل خود پنهان کرده بود. گفته می‌شود که کل این دشت در گذشته یک گورستان بسیار بزرگ و مهم بود.

دشتی پهناور و در ظاهر، عادی در شهرستان اوستفولد در نروژ وجود دارد که به دفعات توسط کشاورزان شخم زده شده است. درست در کنار این دشت، یک تپه‌ی غیرمعمول به نام تپه‌ی «جل» (Jell mound) وجود دارد که نوعی بنای یادبود است که به دست انسان ساخته شده و قدمت آن به زمان وایکینگ ها بازمی‌گردد.

به تازگی، گروهی از باستان‌شناسانی از موسسه‌ی تحقیقات میراث فرهنگی نروژ (NIKU) اقدام به نصب یک ژئورادار با وضوح بالا روی یک تراکتور کرد تا کل دشت را اسکن کند. کشاورزی که از این تراکتور استفاده می‌کند، می‌خواست زمین را زهکشی کند و برای این کار ابتدا باید ارزیابی‌های باستان‌شناسی در منطقه انجام می‌شد. وجود تپه‌ی جل نشان می‌دهد که ممکن است اسرار باستان‌شناسی زیادی زیر این خاک‌ها نهفته باشد.

گورستان وایکینگ ها

در نتیجه‌ی انجام این اسکن، باستان‌شناسان دریافتند که دورتادور این منطقه را زمانی تپه ماهورهایی فرا گرفته بودند که در حقیقت گورهایی برای خاکسپاری مردگان بودند و حداقل هشت مورد از این تپه‌ها در گذشته توسط دانشمندان شناسایی شده است. رادار موفق شده است که زیر یکی از این تپه‌ها، شیئی به شکل یک کشتی را مشاهده کند.

کشف قایق‌های دفن شده اتفاق مرسومی نیست. این قایق‌ها، اشیاء ارزشمندی هستند و تنها زمانی به خاک سپرده می‌شوند که رهبران، جنگجویان و افرادی از رده‌های بالای جامعه فورت کرده باشند. تنها سه مورد این چنینی تاکنون در کل نروژ کشف شده است و این اولین کشف در سال‌های اخیر است.

گورستان وایکینگ ها

لارس گوستاوسن، رئیس این گروه باستان‌شناسی می‌گوید:

باستان‌شناسان به ندرت این قایق‌های دفن شده را بررسی می‌کنند؛ اما این مورد یک کشتی بزرگ و منحصربه‌فرد است.

باستان‌شناسان بر این باورند که این یک کشتی وایکینگ است که به احتمال زیاد متعلق به دوره‌ای بین سال‌های ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ میلادی است. چون تپه‌ای که روی آن قرار گرفته در گذشته زمینی مسطح بوده است، قایق کمتر از یک متر با سطح آن فاصله دارد. طول قایق در حدود ۶۶ متر است و رادار نشان داده است که تیرهای ته کشتی زبان و تخته‌های کف آن همچنان حفظ شده‌اند.

گورستان وایکینگ ها

آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که تحقیقات خود را با ابزار غیرتهاجمی پیش ببرند و در صورت نیاز، اقدام به حفاری منطقه کنند. گوستاوسن در بیانیه‌ای اعلام کرد:

کشتی دفن شده، تنها نیست؛ بلکه، این‌جا بخشی از گورستان بزرگی است که به طور مشخص برای به رخ کشیدن قدرت و نفوذ ساکنان آن زمان این منطقه طراحی شده است.

او و همکارانش با انجام کاوش‌های بیشتر در این دشت پهناور می‌توانند اطلاعات بیشتری درباره روش زندگی افرادی که قرن‌ها پیش در این محل می‌زیستند، به دست بیاورند.

مطالب مرتبط:

منبع atlasobscura

دیدگاه