پروازهای خارجی با ارز آزاد محاسبه می‌شوند

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان چهار شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۳۰
پروازهای خارجی با ارز آزاد محاسبه می‌شوند

خطوط هواپیمایی خارجی که از یک هفته پیش قیمت سفرهای خود را کاهش داده بودند، از امروز بلیت‌ها را با «ارز آزاد» محاسبه می‌کنند.

بنا بر اعلام آژانس‌ها و سامانه‌های رزرواسیون بلیت هواپیما، به استناد بیانیه‌های ایرلاین‌های خارجی، از ۱۹ مهرماه، مبنای محاسبه ارز در بلیت‌های خارجی از ۱۴۷۰۰ تومان به ۹۷۰۰ تومان کاهش یافت، اما این قیمت نیز برای خانواده‌های ایرانی، که طبق آمار بانک مرکزی میانگین درآمدشان در حدود ۳ میلیون و ۶۰۶ هزار تومان برآورد شده، هنوز کالایی گران محسوب می‌شد.

به این ترتیب، حتی کاهش قیمت و تبلیغات در این زمینه نتوانست بازار سفرهای خارجی را از رکود خود در بیاورد. یک مسئول کانتر پروازهای خارجی در یکی از آژانس‌های تهران در این‌باره گفته است:

بر اساس داده‌های سیستم جهانی نرخ‌گیری بلیت هواپیما «آمادئوس»، فقط ایرلاین‌های خارجی این کاهش را (ROE) لحاظ کردند و شرکت‌های داخلی همچون ماهان و ایران‌ایر و سایرین در قیمت‌ها تغییری ندادند، چون مبنای قیمت در ایرلاین‌های داخلی «ریال» است، نه دلار، که آن را کاهش دهند. با این حال، شرکت‌های داخلی برای رفت و برگشت مسیر تهران به استانبول، قیمت یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را لحاظ کرده‌اند، در حالی که تا پیش از افزایش نرخ‌ها، حدود هفتصد یا هشتصد هزار تومان بود.

او در ادامه افزود:

شرکت‌های خارجی نیز نحوه کار در ایران را آموخته‌اند و وقتی شرکت‌های داخلی قیمت‌ها را پایین نیاورند، آن‌ها هم صندلی‌ّای کلاس پایین‌تر را عرضه نمی‌کنند. در واقع، آنچه از سوی ایرلاین‌های خارجی در حال عرضه شدن در این مدت بود، صندلی‌های کلاس قیمت بالا بود.

به این ترتیب، از روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه، پروازهای خارجی نیز با نرخ پایه ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان محاسبه خواهند شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه