تکنولوژی تشخیص چهره در یک قدمی امنیت فرودگاه

زینب موحدی
زینب موحدی چهار شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
تکنولوژی تشخیص چهره در یک قدمی امنیت فرودگاه

TSA از طرح جدید خود مبنی بر پذیرش سیستم‌های امنیتی بیومتریک برای شناسایی هویت رونمایی کرد. به این ترتیب، شاید روزی برسد که تکنولوژی اسکن چهره جایگزین کارت‌های شناسایی بشود.

شاید روزی، اسکن چهره و اثر انگشت جایگزین کارت‌های شناسایی در فرودگاه‌های آمریکا شوند و در آینده‌ای نه چندان دور دیگر مجبور نباشید برای تشخیص هویت از کارت شناسایی، گذرنامه یا گواهینامه‌ی رانندگی استفاده کنید.

اداره‌ی امنیت حمل و نقل (TSA) این کشور در روز دوشنبه از یک طرح چند مرحله‌ای برای افزایش استفاده از ابزارهای تشخیص چهره و سایر ابزارهای شناسایی بیومتریک برای ارتقای دقت و سرعت در عملیات‌های فرودگاهی رونمایی کرد. طبق گزارش ۲۳ صفحه‌ای که به طور خلاصه از طرح‌های TSA منتشر شده است، این اداره که سیستم‌های بیومتریک را در لس آنجلس و آتلانتا آزمایش کرده است، به زودی استفاده از این فناوری را در گیت‌های ورود و خروج مسافران بین‌المللی و مسافران داخلی که در برنامه‌ی «PreCheck» ثبت نام کرده‌اند، شروع می‌کند.

دیوید پیکوسکه، مدیر TSA، در یک نشست خبری اعلام کرد:

با بیشتر شدن تهدیدهایی که پیش روی صنعت هواپیمایی وجود دارد، راه‌اندازی نسل بعدی فناوری‌های امنیتی به همراه شرکای صنعتی ما، امری بسیار مهم و حیاتی است.

تشخیص چهره بیومتریک

TSA این خبر را با فاصله‌ی کمی بعد از خبر سازمان «حفاظت‌های مرزی و گمرک» اعلام می‌کند که در حال تقویت کاربرد تشخیص چهره‌ی افرادی است که وارد آمریکا می‌شوند. مسافران هواپیمایی باید قبل از ورود به بخش غربالگری TSA، هویت خود را با استفاده از کارت‌های پرواز خود ثابت کنند. این کار به TSA اجازه می‌دهد که اسامی مسافران را با فهرست‌های تروریستی مطابقت بدهند و هویت مسافران را تایید کنند.

نرم‌افزار تشخیص چهره و یا اثر انگشت جایگزین روش‌های دستی می‌شود و احتمال تقلب و خطا در آن‌ها تا حد زیادی کاهش می‌یابد. این فناوری همچنین مورد استقبال چند شرکت هواپیمایی مانند دلتا ایرلاین قرار گرفت که سپتامبر گذشته اعلام کرد در حال ساختن یک ترمینال بیومتریک در آتلانتا است تا مسافران بتوانند بدون نیاز به تایید هویت‌های سنتی، پروازهای خود را چک-این کنند.

TSA در نقشه‌ی راه خود هیچ نظری درباره‌ی کاستن از حجم شلوغی جمعیت در فرودگاه‌ها به خاطر استفاده از این دستگاه‌های اسکن تشخیص چهره نداده است. همچنین، این سازمان در پی یافتن راه‌هایی برای حفاظت از حریم خصوصی افراد است تا اجازه ندهد که این داده‌ها برای اهدافی غیر از ماموریت اصلی آن استفاده بشوند؛ مگر این‌که رضایت فرد در این خصوص جلب شده باشد.

مطالب مرتبط:

منبع bloomberg

دیدگاه