امضای تفاهمنامه ایران با وزارت بهداشت عراق برای ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین

فرناز رهبران رنجبر
فرناز رهبران رنجبر دوشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
امضای تفاهمنامه ایران با وزارت بهداشت عراق برای ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین

در خصوص ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین، تفاهمنامه‌ای با وزارت بهداشت عراق به امضا رسیده است.

دکتر پیرحسین کولیوندسرپرست سازمان اورژانس کشور گفت:

در سفر هفته گذشته به عراق و دیدار با سرکنسول نجف و کربلا، توافقاتی درخصوص خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی انجام شد.

طبق این تفاهمنامه قرار شد متخصصان بهداشتی و متخصصانی که برای مدیریت و پیشگیری از بیمارهای واگیر در عراق حضور دارند با تیم‌های عراقی به‌صورت مشترک، بر خدماتی که در طول ایام و مسیر راهپیمایی اربعین مورد نیاز است، نظارت داشته و آن‌ها را پایش کنند.

همچنین مطالب آموزشی را در قالب بروشور یا پیامک در اختیار تیم‌های عراقی قرار داده می‌شود تا از طریق شبکه‌های ملی، محلی، خصوصی و همچنین شبکه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی مردم و زائرین استفاده کنند.

همکاران اورژانس در چهار قرارگاه بهداشت و درمان نجف، کربلا، سامرا و کاظمین حضور خواهند داشت و تعدادی آمبولانس و اتوبوس آمبولانس هلال احمر به مناطق مرزی اعزام خواهد شد. به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران اربعین حسینی در مرزهای شرقی کشور در هر ۴۰ کیلومتر و در مرزهای غربی نیز در هر ۱۰ کیلومتر یک آمبولانس مستقر هستند. همچنین در هر ۱۶ کیلومتر نیز یک اتوبوس آمبولانس مستقر است.

ظرفیت بیمارستان‌های ثابت و تعداد بیمارستان‌های سیار در مناطق مرزی غرب و جنوب کشور در طول این مدت، افزایش قابل توجهی یافته، البته بیمارستان‌های CBRNE که عملیات مقابله با حوادث بیوتروریستی، شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای را انجام می‌دهند نیز توسط نیروهای مسلح در مناطق مرزی ایجاد و مستقر خواهند شد.

اعزام پزشکان متخصص ایرانی در رشته‌های مختلف از جمله قلب، داخلی، طب اورژانس، ارتوپدی، مغز و اعصاب و جراح عمومی به بیمارستان‌های عراق به منظور کمک و تسریع در ارائه خدمات پزشکی که توسط هلال احمر در عراق ارائه می‌شود، از دیگر مفاد تفاهمنامه است.

به منظور انتقال مصدومان ایرانی اجازه تردد به بالگردهای اورژانس هوایی از سوی وزارت بهداشت عراق داده شد.

در مرزهای شرقی و غربی کشور نیروهای بهداشتی و اورژانس کشور مستقر هستند تا سلامت زائران ایرانی و کشورهای همسایه از جمله پاکستان و افغانستان تامین شود. البته در مدت راهپیمایی اربعین حسینی، کنترل و نظارت دقیقی بر آب آشامیدنی، تهیه غذا و توزیع آن نیز در تمام محورهای مواصلاتی و مراکز استقرار زائران وجود دارد.

پرستاران در مرزهای ایران با عراق به‌صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشمداشتی در این مناطق به منظور یاری رساندن مستقر می‌شوند.

 استقرار ۹ بالگرد اورژانس هوایی و ۹۰۰ آمبولانس اورژانس در مناطق مرزی و محورهای مواصلاتی و تامین دارو و تجهیزات پزشکی توسط سازمان غذا و دارو و خون و فرآورده‌های خونی از موضوعات این تفاهمنامه است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه