با آداب و رسوم مردم استرالیا بیشتر آشنا شوید

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۰
با آداب و رسوم مردم استرالیا بیشتر آشنا شوید

استرالیا کشوری مهاجرپذیر به شمار می‌رود و همین موضوع باعث تنوع فرهنگی در این کشور شده است که لزوم آشنایی با آداب و رسوم مردم استرالیا در سفر به این کشور را بیشتر می‌کند.

استرالیا کشوری است با تنوع فرهنگی فراوان است که این تنوع را می‌توان در سبک زندگی مردم و آداب و رسوم آنها به وضوح مشاهده کرد. در سال ۲۰۱۴ استرالیا حدود ۲۳ میلیون نفر جمعیت داشت که بیشترین جمعیت در ایالت‌های نیوساث‌ولز و ویکتوریا متمرکز بودند. استرالیا یکی از کشورهای مهاجرپذیر است که برای اولین بار توسط انگلیسی‌ها کشف شد و تا مدت‌ها مستعمره‌ی انگلستان بود. قبل از ورود انگلیسی‌ها به استرالیا، بومی‌های این منطقه از ۵۰ هزار سال پیش در آن ساکن بودند.

مذهب و زبان در استرالیا

آداب و رسوم مردم استرالیا

تا پیش از ورود اروپاییان به استرالیا، مردمان بومی این سرزمین از آیین دیرینه و بدوی خود پیروی می‌کردند، ولی امروزه برخی از این بومیان به مسیحیت گرویده‌اند. مذهب مسیحیت را اروپاییان به استرالیا آوردند و با آغاز مهاجرت به این سرزمین فرقه‌های گوناگون مسیحیت در آنجا به فعالیت پرداختند. در قرن بیستم، با مهاجرت شمار اندکی از آسیایی‌ها از چین، آسیای جنوب شرقی، هند و خاورمیانه، آیین‌ها و ادیان بودایی، اسلام، یهودی و بهائی به آن راه یافتند. در استرالیا دین از حکومت جدا بوده و طبق قانون، دین و مذهب آزاد است و هر کس می‌تواند آئین‌های ویژه دینی خود را آزادانه انجام دهد. در سال ۲۰۰۱، بیش از ۷۰ درصد استرالیایی‌ها خود را مسیحی معرفی کردند و بیش از ۱۵ درصد نیز پیرو هیچ آئینی نبوده‌اند. بودائیسم و اسلام نیز هر یک با کمتر از دو درصد، در رده‌های بعدی قرار دارد.

زبان رسمی کشور، زبان انگلیسی با گویش استرالیایی است. اختلافات بسیار نامحسوسی در لهجه مناطق گوناگون وجود دارد. علاوه بر این، مهاجرانی که از اروپا، خاورمیانه و آسیا به این کشور آمده‌اند نیز به زبان مادری خود نیز صحبت می‌کنند.

فرهنگ و جامعه در استرالیا

آداب و رسوم مردم استرالیا

قدیمی‌ترین ساکنین این کشور حدود چهل تا شصت هزار سال قبل در استرالیا ساکن شدند و شکارچی بودند. پس از جنگ جهانی دوم، مهاجرت زیادی از کشورهای اروپایی به ویژه یونان، ایتالیا، آلمان، هلند، یوگسلاوی، لبنان و ترکیه به استرالیا صورت گرفت زیرا سیاست استرالیا برای جذب مهاجر با هدف افزایش جمعیت کشور و نیروی کار بود.

استرالیایی‌ها خیلی فروتن هستند و هیچ‌گاه به دیگران فخر نمی‌فروشند

استرالیایی‌ها خیلی فروتن هستند و هیچ‌گاه به دیگران فخر نمی‌فروشند، به همین دلیل از افراد متواضع و دارای روحیه شوخ طبعی خوششان می‌آید. صداقت، اصالت و صمیمیت ارزش زیادی برایشان دارد و از مبالغه و تظاهر بیزارند. آنها معمولا موفقیت خود را بزرگ جلوه نمی‌دهند و سعی می‌کنند خیلی روی موفقیت‌هایشان مانور ندهند.

آداب و رسوم مردم استرالیا

مردم استرالیا ارزش زیادی برای روابط قائل هستند و با توجه به جمعیت نسبتا کم این کشور، خیلی مهم است که افراد با هم رابطه خوبی داشته باشند. به همین دلیل حتی در مذاکرات هم به دنبال نتیجه برد-برد هستند و از آنجا که همه طرفین از روحیه مثبتی برخوردارند، معاملات تجاری با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

استرالیایی‌ها طرفدار تساوی حقوق انسان‌ها هستند. برای زنان، فرصت‌های متنوع و در دسترس فراهم شده است و زنان منصب‌ها خیلی مهمی در عرصه‌ها مختلف را بر عهده دارند. استرالیایی‌ها خیلی رسمی نیستند و در احوالپرسی، معمولی و راحت برخورد می‌کنند. برای آنها یک دست دادن و لبخند کفایت می‌کند و معمولاً برای معرفی افراد تنها از اسم کوچک استفاده می‌کنند.

آداب هدیه دادن در استرالیا

آداب و رسوم مردم استرالیا

معمولا در روز تولد و کریسمس، هدایای کوچکی بین اعضای خانواده، دوستان نزدیک و همسایه‌ها ردو‌بدل شده و اغلب این هدایا در همان زمان دریافت و در حضور فرد اهدا کننده باز می‌شود. اگر به خانه یک استرالیایی دعوت شده‌اید، ادب حکم می‌کند تا یک جعبه شکلات یا یک دسته گل به عنوان هدیه برای میزبان ببرید.

آداب غذا خوردن در استرالیا

آداب و رسوم مردم استرالیا

وقتی یک استرالیایی شما را به خانه‌اش دعوت می‌کند، معمولا برای باربیکیو خواهد بود. حتما به موقع به منزل میزبان برسید و بیشتر از ۱۵ دقیقه تاخیر نداشته باشید. قبل از مهمانی به میزبان زنگ بزنید و بپرسید که آیا باید همراه خود غذا ببرید. برای چیدن میز غذا و جمع کردن ظروف در انتهای غذا، به میزبان پیشنهاد کمک دهید.

آداب غذا خوردن همانند کشورهای اروپایی است و باید هنگام غذا خوردن، چنگال را در دست چپ و چاقو را در دست راست نگه دارید. هر زمان که غذای خود را تمام کردید، با گذاشتن چاقو و چنگال به صورت موازی در بشقاب، به میزبان اعلام کنید که غذای‌تان را خورده‌اید. به یاد داشته باشید که هنگام صرف غذا دست‌هایتان روی میز باشد، ولی آرنج‌تان را روی میز نگذارید.

آداب لباس پوشیدن در استرالیا

آداب و رسوم مردم استرالیا

پوشش مردم استرالیا تحت تاثیر تجربه زندگی در سرزمینی ناهموار و همچنین تفریحات مدرنی چون شنا، موج سواری و فرهنگ ساحلی بوده است. این موضوع را می‌توان در تنوع پارچه‌ها مشاهده کرد که برای این آب و هوا تولید شده‌اند. امروزه حتی غریق نجات‌ها و کودکان، لباس‌های  آستین بلند و کلاه آفتابی می‌پوشند تا از نور خورشید در امان بمانند.

پیراهن‌های رنگارنگ، زیرپوش مردانه و شلوارک به عنوان بخشی از فرهنگ لباس در بین مردان و زنان استرالیا است که در ساحل استفاده می‌کنند. لباس‌های گشاد اندونزیایی و هندی نیز گزینه مناسبی برای لباس ساحل خانم‌ها و محافظت در برابر نور خورشید است. مد لباس پوشیدن در استرالیا مشابه کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی است. برای کسب و کار، مردها باید کت و کروات و خانم‌ها، دامن و بلوز بپوشند.

آداب کسب و کار در استرالیا

آداب و رسوم مردم استرالیا

استرالیایی‌ها در مسائل کسب و کار خیلی رک و صریح هستند و می‌توان شوخ‌طبعی و تواضع را در صحبت‌هایشان مشاهده کرد. علاوه بر این نیازی به روابط طولانی مدت برای برقراری ارتباط کاری ندارند. حتما باید از قبل قرار ملاقات‌ها را مشخص کنید و توجه داشته باشید که سر وقت بودن اهمیت زیادی در موقعیت‌های کاری دارد. پس بهتر است چند دقیقه زودتر در محل قرار حاضر شوید و طرف مقابل را منتظر نگذارید. اگر استرالیایی‌ها ایرادی به صحبت شما داشته باشند، همان لحظه آن را ابراز می‌کنند، در نتیجه از اغراق و ادعاهای غلو شده بپرهیزید. به یاد داشته باشید که احساسات جایی در کسب و کار استرالیایی‌ها ندارد و باید تجارت خود را با اعداد و ارقام و حقایق ارائه کنید.

احساسات جایی در کسب و کار استرالیایی‌ها ندارد و باید تجارت خود را با اعداد و ارقام و حقایق ارائه کنید

آنها به سرعت به سراغ اصل مطلب می‌روند و از آنجا که در حرف و عمل روراست هستند، همین مسئله را از شما انتظار دارند. در ضمن بدون اینکه به جزییات زیادی بپردازید، اصل مطلب را مختصر و مفید بیان کنید. به این ترتیب مذاکرات به سرعت پیش می‌رود. مقامات ارشد شرکت تصمیم‌گیرنده اصلی هستند، هر چند که پیش از تصمیم‌گیری با افراد زیردست خود مشاوره می‌کنند و به همین دلیل فرایند تصمیم‌گیری آهسته و طولانی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه