برنامه سفر آخر هفته در استان خراسان جنوبی

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد یکشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۰
برنامه سفر آخر هفته در استان خراسان جنوبی

استان خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که در آن شاهد معجزه طبیعت در دل کویر هستیم. دو روستای نایبند و ازمیغان و چشمه مرتضی علی، نمونه ای از شکفتی‌های طبیعی این استان هستند.

استان خراسان جنوبی شگفتی‌های طبیعی زیادی را در دل خود جای داده است که از میان آن‌ها به می‌توان به روستاهای سرسبز در دل کویر، وجود چند آبشار در چندین کیلومتری کویر، روستایی که در آن می‌توانید شالیزار و نخلستان را در کنار هم ببینید، دره‌هایی که به دست طبیعت در دل سنگ سخت حفر شده‌اند و چشمه‌ای که در آن آب سرد و آب گرم درست در کنار هم جریان دارد، اشاره کرد. در ضمن در این استان چشمه‌های آب گرم زیادی نیز وجود دارد که آب‌ آن‌ها برای درمان برخی از بیماری‌ها نیز مفید است. استان خراسان جنوبی مقصد خوبی برای کویرنوردی نیز است و شما می‌توانید با شرکت کردن در این تورها مانند تور کویرنوردی بشرویه، از طبیعت کویری این استان نیز لذت ببرید.

تمام این مکان‌های طبیعی کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر می‌توانند مقصد خوبی برای سفر آخر هفته یک یا دو روزه باشند. ما در این مطلب که در قالب یک برنامه سفر جاده‌ای تهیه و تدوین شده است، قصد داریم در چندین بخش شما را با بهترین جاذبه‌های گردشگری استان خراسان جنوبی برای سفر آخر هفته آشنا کنیم؛ در ضمن در تمام بخش‌ها مبدا شهرستان بیرجند است. با ما همراه باشید.

مقاصد مناسب برای سفر یک‌روزه

بخش اول 

بند دره

بند دره

عکاس: رقیه محمدی (خبرگزاری ایرنا)

بند دره در سال ۱۲۹۴ در دوره زندیه و اوایل دوره قاجاریه در میان رشته‌کوه های باقران ساخته است، این بند پس از گذشت سال‌ها و پشت سر گذاشتن حوادث طبیعی متعدد همچنان باپرجا مانده است و به یک منطقه نمونه گردشگری تبدیل شده است.

بند دره

عکاس: رقیه محمدی (خبرگزاری ایرنا)

بند دره از سنگ، آجر و ساروج ساخته شده و طول تاج آن ۳۱ متر، عرض آن سه تا پنج متر و ارتفاع آن ۱۳ متر است. در پشت دیواره بند هم محفظه‌ای به‌شکل چاه ایجاد شده که در هر متر از دیواره آن یک دریچه ایجاد شده که به داخل بند راه دارد. وجود این بند در دل کوه منظره زیبایی به وجود آورده و به یک تفرجگاه مناسب برای مردم تبدیل شده است. این بند فصلی بوده و بهترین زمان بازدید آن بهار و زمستان است.

  • آدرس: جنوب بیرجند، ۵ کیلومتری انتهای خیابان بیرجند
  • مسیر دسترسی: شما می‌توانید خود را از طریق خیابان مدرس یا خیابان پاسداران خود را به این بند برسانید
  • مدت زمان بازدید: نصف روز
  • فاصله تا بیرجند: تقریبا ۱۲ دقیقه (۶٫۵ کیلومتر)
  • درجه سختی دسترسی: این جاذبه برای عموم مردم مناسب بوده و خودرو تا کنار بند می‌رود.

بخش دوم

آبشارهای چهارده

آبشار چهاده

منبع: علاء الدین تراول

در ۷ کیلومتری جنوب بیرجند روستایی بکر، خوش آب‌و‌هوا به نام ۱۴ واقع شده که در آن آبشاری به نام آبشار چهارده واقع شده که از چهارده آبشار کوچک و بزرگ (ارتفاع بزرگترین آبشار ۷ متر است) در  کنار هم تشکیل شده است. در خود روستا هم آبشار کوچکی در کنار امامزاده‌ای به نام شیخ سلطان حسین، وجود دارد که می‌تواند محل مناسبی برای استراحت خانواده‌ها باشد. برای رسیدن به آبشارهای اصلی باید دو ساعت کوهنوردی کنید و مسیر و موانع سختی را پشت سر بگذارید؛ البته در مسیر رسیدن به آبشارها، قنات‌های کوچکی وجود دارد که می‌توانید توقف کوتاهی در کنار آن‌ها داشته باشید و با زدن آبی به سر و صورت خود، به آرامش برسید.

این منطقه برای کوهنوردی نیز مناسب است و حوضچه‌های زیر آبشارها نیز محل مناسبی برای شنا کردن است.  برای رسیدن به این آبشارها ابتدا باید به‌سمت بلوار غفاری بروید و پس از عبور از دانشگاه آزاد بیرجند و بیدخت به این آبشارهای زیبا می‌رسید.

  • آدرس: ارتفاعات باقران، روستای چهارده
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این آبشارها ابتدا باید به‌سمت بلوار غفاری بروید و پس از عبور از دانشگاه آزاد بیرجند و بیدخت به این آبشارهای زیبا می‌رسید.
  • مدت زمان بازدید: نصف روز تا یک روز
  • فاصله تا بیرجند: ۱۶ کیلومتر (۶٫۹ کیلومتر)
  • درجه سختی دسترسی: برای رسیدن به آبشارهای اصلی باید دو ساعت پیاده‌روی کنید و از مسیرهای سختی عبور کنید؛ پس تنها در صورت داشتن توانایی جسمی کافی، وارد مسیر  منتهی به آبشار شوید.

آبشار گیوک

آبشار گیوک

در نزدیکی روستای گیوک در ۵ کیلومتری جاده بیرجند به کرمان، در انتهای دره‌ای سرسبز آبشاری به نام آبشار گیوک وجود دارد. احداث سد در نزدیکی این آبشار موجب شده کمی از زیبایی آن کاسته شود، اما هنوز هم جذابیت خود را دارد و در فصل تابستان پذیرای علاقه‌مندان به طبیعت است. مسیر منتهی به این آبشار با باغات زرشک، بادام، توت، انگور و زردآلو احاطه شده است.

  • آدرس: روستای گیوک در ۲۶ کیلومتری جنوب غرب بیرجند.
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این آبشار ابتدا باید به‌سمت خوسف حرکت کنید و پس از رسیدن به شهرک صنعتی خوسف باید به مسیv خود در یک جاده فرعی به‌سمت جنوب ادامه دهید تا روستاهای دهنو، زینی و نوکند را پشت سر بگذارید و به آبشار برسید.
  • مدت زمان بازدید: نصف روز تا یک روز
  • فاصله از بیرجند: ۳۸ دقیقه ( ۲۶٫۳ کیلومتر)
  • درجه سختی دسترسی: این آبشار برای عموم مردم مناسب است

آبشار دره سبز رود

آبشار سبزه رود

منبع خبرگزاری فارس

آبشار دره سبز رود در روستایی به همین نام در نزدیکی روستای کریمو از ارتفاع ۳۰ متری بر پیکره صخره‌ها فرو می‌زد. این آبشار یکی از زیباترین جاذبه‌های دره سبز است و آن را بسیار با طراوت کرده است؛ البته این آبشار بیشتر برای صخره‌نوردان و کوه‌نوردان مناسب است چراکه از صخره‌ها و دیواره‌های بلند برخوردار است.

مسیر راهپیمایی تا آبشار از امتداد رودخانه‌ای زیبا می‌گذرد و در مسیر می‌تواند از دیدن باغ‌های گردو با درخت‌های کهن نیز لذت ببرید.

در ضمن دشتی در ۵ کیلومتری روستای بسطاق (این روستا در ۴۶ کیلومتری جنوب روستای کریمه قرار دارد) که در اوایل فصل بهار به محل رویش گل‌های لاله تبدیل می‌شود و زیبایی آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

دشت بسطاق

منبع خبرگزاری فارس

همچنین می‌توانید از منطقه نمونه گردشگری مصعبی کریمو که در میان یک دره واقع شده است، این منطقه خوش آب و هوا و سرسبز بوده و رودخانه‌ای نیز در میان آن جریان دارد.

منطقه نمونه گردشگری مصعبی کریمو

منبع خبرگزاری فارس

  • آدرس: روستای کریمو در ۲۶٫۶ کیلومتری شمال شهر سرایان
  • مسیر دسترسی: ابتدا خود را از طریق یکی از مسیرهای فرعی جاده سرایان- فردوسی- بیرجند، (در نقشه گوگل مپ این مسیر با عنوان مسیر ۹۵ مشخص شده است) به شهر سرایان و سپس روستای کریمو برسانید.
  • فاصله بیرجند تا روستای کریمو: ۲ ساعت و ۳۳ دقیقه (۱۸۸ کیلومتر)
  • درجه سختی: برای رسیدن به آبشار دره سبزه‌رود باید مسافتی را کوهنوردی کنید و با اصول کوهنوردی آشنا باشید. در ضمن تجهیزات لازم کوهنوردی را نیز باید به‌همراه داشته باشید

بخش سوم

چشمه آب ترش

چشمه آب معدنی آب ترش

همان طور که گفتیم در استان خراسان جنوبی چشمه‌های آب معدنی و آب‌گرم متعددی وجود دارد. چشمه آب‌ معدنی آب‌ترش شهرستان بیشه که آب میان از میان سنگ‌های بازالت خارج می‌‌شود، یکی از این چشمه‌ها است. آب سرد این چشمه که مزه‌ای ترش مانند دارد، برای درمان امراض گوارشی، اختلال غدد داخلی، بیماری‌های عضلانی و مفصلی، رماتیسم، بیماری‌های پوستی و بیماری‌های مزمن زنان مفید است. در ضمن برای افزایش رفاه مسافران در سال ۹۱ یک مجتمع آبدرمانی مجهز با هزینه زیاد در محل چشمه تاسیس شد.

  • آدرس: این چشمه آب معدنی در۵۶ کیلومتری جنوب شرق بیرجند و در فاصله ۴۷ کیلومتری شمال شرق  سربیشه، در نزدیکی روستای آب ترش واقع شده است.
  • مسیر دسترسی: برای دسترسی به این چشمه آب معدنی می‌توانید خود را از راه زاهدان- نهبندان- بیرجند به چشمه معدنی برسانید
  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت تا نصف روز
  • فاصله تا بیرجند: ۵۶ دقیقه (۶۹٫۹ کیلومتر)
  • درجه سختی دسترسی: این جاذبه برای عموم مردم مناسب است.

آبشار هنگر

آبشار هنگر

آبشار هنگر در دل صخره‌های بالا دست سد شوسف و در مسیر رودخانه هنگر واقع شده است. این آبشار که در بیشتر ایام سال آب دارد، از چند آبشار متوالی و متصل به یکدیگر تشکیل شده که به حوضچه‌هایی با دیواره‌های سنگی در زیر آن فرو می‌ریزد. این آبشار می‌تواند مکان خوبی برای گذاراندن اوقات فراغت بیرجندی‌ها در آخر هفته باشد.

  • آدرس: صخره‌های بالا دست سد شوسف در نهبندان (این سد در ۴۱٫۶ کیلومتری جنوب شهرستان شوسف قرار دارد)
  • مسیر دسترسی: شما می‌توانید خود را از طریق جاده زاهدان – نهبندان- بیرجند و از جاده فرعی نهبندان خود را به  سد شوسف برسانید.
  • مدت زمان بازدید: نصف روز
  • فاصله بیرجند تا سد شوسف: ۲ ساعت و ۲۰ ساعت (در حدود ۲۰۰ کیلومتر)
  • درجه سختی دسترسی: این جاذبه برای عموم مردم مناسب است.

بخش دوم (مقاصد مناسب برای سفر دو روز)

بخش اول

روستای نایبند

روستای نایبند

عکاس: سجاد نجفی (خبرگزاری ایرنا)

روستای نایبند، یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار استان است که به خاطر معماری پلکانی آن به ماسوله کویر شهرت دارد و پشت‌بام هر خانه، حیاط خانه بالایی است. در ضمن بیشتر کوچه‌های این روستا سرپوشیده است و سکوهایی سنگی جهت استراحت و دور هم جمع شدن اهالی روستا در کنار یکدیگر ساخته شده‌اند.

سجاد نجفی

عکاس: سجاد نجفی (خبرگزاری ایرنا)

روستای نایبند با معماری پلکانی خود به ماسوله کویر شهرت دارد

خانه‌های روستا هم اکثرا دو طبقه هستند و بیشتر از خشت و گل ساخته شده‌اند. تیرهای ساخته شده از درخت نخل و برگ‌های نخل روی سقف اکثر خانه‌ها دیده می‌‌شود.

روستای نایبند همچون بهشتی در دل کویر هر گردشگری را شیفته خود می‌کند و بدون تردید در سفر به این روستا از دیدن چشمه‌های سرد و گرم این روستا مانند چشمه آبگرم و چشمه زردگاه و نخلستان‌‌ انبوه آن لذت می‌برید. کویر اطراف روستا مکان خوبی برای کویرنوردی و تماشای آسمان پرستاره است. کوهنوردی در میان کویر و تماشای مناظر کویری از اطراف، تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد است که می‌توانید آن را در نایبند تجربه کنید.

روستای نایبند

عکاس: سجاد نجفی (خبرگزاری ایرنا)

گردش در میان بافت زیبای روستا و آشنایی با مردم خون‌گرم آن هم خالی از لطف نیست. در ضمن یک پناهگاه حیات وحش نیز در نزدیکی این روستا وجود دارد که علاوه بر برخورداری از پوشش گیاهی غنی، مامن تعداد قابل‌توجهی از یکی از نادرترین و البته با ارزش‌ترین گونه‌های جانوری ایران، یعنی یوزپلنگ ایرانی است.

از آثار تاریخی روستا هم می‌توان به سه برج نگهبانی که بقایای یک برج ۳۰۰ ساله هستند، اشاره کرد. این برج‌ها زمانی برای محافظت از روستا استفاده می‌شده‌اند.

  • نشانی: ۲۵۹ کیلومتری جنوب غربی بیرجند، کنار جاده طبس کرمان
  • مسیر دسترسی: شما می‌‌توانید خود را از طریق آزاد‌راه آسیا، مسیر ۷۸/۹۱ بزرگراه خود را به روستا برسانید.
  • مدت زمان بازدید: نصف روز تا یک روز. حتی می‌توانید شبی را نیز در اقامتگاه‌های محلی روستا سپری کنید و از فضای سنتی آن‌ها لذت ببرید
  • فاصله تا بیرجند: ۳ ساعت (۲۵۹ کیلومتر)
  • درجه سختی دسترسی: این جاذبه برای عموم مردم مناسب است

آب گرم دیگ رستم

آب گرم دیگ رستم

منبع: گوگل مپ

چشمه آبگرم دیگ رستم یکی دیگر از چشمه‌های آبگرم این استان بوده که در فاصله ۱۲٫۳ کیلومتری جنوب نایبند واقع شده است.  در این محل چشمه‌ای با آب سوزان و سبز رنگ که در عرض چند ثانیه دست شما را می‌سوزاند. آب گوگردی این چشمه هم همانند بسیاری از چشمه‌های آبگرم، برای درمان بیماری‌های روماتیسمی و آب‌درمانی مفید است؛ البته آب چشمه پس از در حدود ۲۰۰ متر از سرچشمه خود فاصله گرفت، کم‌کم حرارت خود را از دست می‌دهد. در ضمن نخل‌ها و نیزارهای اطراف چشمه هم مناظر زیبایی ایجاد کرده‌اند.

آبگرم دیگ رستم

منبع: گوگل مپ

در محل این چشمه دو استخر مجزا برای بانوان و آقایان ساخته شده است. در ضمن در اطراف این چشمه امکاناتی نظیر  رستوران، آلاچیق و سرویس بهداشتی نیز فراهم شده است.

  • آدرس: ۱۲٫۳ کیلومتری جنوب روستای نایبند
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این چشمه آبگرم از روستای نای‌بند، باید مسیر ۷۸/۹۱ به‌سمت جنوب شرقی را در پیش بگیرید.
  • مدت زمان بازدید: سه ساعت
  • فاصله از روستای نایبند: ۱۱ دقیقه (۱۲٫۳ کیلومتر)
  • درجه سختی دسترسی: این آبشار برای عموم مردم مناسب است.

بخش دوم 

سد شاه عباسی

سد شاه عباسی

منبع: گوگل مپ

این سازه تاریخی شگفت‌انگیز، رکوردهای زیادی را به خود اختصاص داده است. سد شاه عباسی که به سد تاریخی کریت هم  شهرت دارد، نه‌تنها عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین سد قوسی جهان را از آن خود کرده است؛ بلکه با ۶۶ متر ارتفاع، به‌مدت ۵۰۰ سال مرتفع‌ترین سد جهان نیز بوده است.

سد عباسی قدیمی‌ترین، بزرگترین، نازک‌ترین سد قوسی جهان است

عرض تاج این سد تنها یک متر است و همین امر موجب شده سد عباسی لقب نازک‌ترین سد دنیا را نیز از آن خود کند؛ عنوانی که هنوز هیچ سدی در دنیا نتوانسته آن را تصاحب کند و این امر نشان از دانش و نبوغ دانشمندان ایرانی است. در ضمن سنگ‌نگاره‌هایی در اطراف این سد دیده می‌شوند که قدمت آن‌ها به ۷۰۰۰ سال می‌رسد.

  • آدرس: روستای خرو، پایین‌تر از چشمه مرتضی علی
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این سد ابتدا باید خود را به شهر خوسف برسانید و پس از گذشتن از شهرهای عرب آباد و دیهوک، خود را از طریق جاده سد کریت به این سد برسانید.
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله تا بیرجند: ۲ ساعت و ۵۵ دقیقه (۲۳۹ کیلومتر)
  • درجه سختی دسترسی: این جاذبه برای عموم مردم مناسب است؛ اما نیاز به کمی پیاده‌روی دارد

چشمه مرتضی علی

چشمه مرتضی علی

عکاس: محمد خادم‌الشیخ (خبرگزاری میزان)

یپشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از سد تاریخی کریت، به‌سمت چشمه آبگرم مرتضی علی حرکت کنید. این چشمه یکی از جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز روستای خور در ۲۷ کیلومتری شمال شرق طبس است. یکی از ویژگی‌های واقعا عجیب این چشمه که آن را در دنیا بی‌نظیر یا حداقل کم‌نظیر کرده، وجود جریان آب سرد و گرم در کنار یکدیگر است؛ در قسمتی از این چشمه آب سرد و گرم بدون ترکیب شدن با یکدیگر، در کنار یکدیگر جریان پیدا می‌کنند و وقتی در حال پیاده‌روی در این چشمه هستید، یک پایتان در آب سرد و پای دیگر در آب گرم قرار می‌گیرد! اختلاف این دو قسمت چشمه گاهی اوقات به ۱۰ درجه هم می‌رسد.

چشمه مرتضی علی

عکاس: محمد اساعیلی (خبرگزاری ایسنا)

در بخشی از چشمه آبگرم مرتضی علی آب سرد و گرم درست در کنار هم جریان دارند

برای رسیدن به این چشمه آب گرم باید در حدود ۴۵ دقیقه (۵ کیلومتر) پیاده‌روی کنید. ورودی دره کال سردر که چشمه در آن قرار گرفته است، با روستای خور فاصله چندانی ندارد و طی کردن این مسیر با خودرو تنها ۵ دقیقه طول می‌کشد. در ضمن در این محل امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی و آب گوارای قنات نیز وجود دارد. مسیر پیاده‌روی جذاب منتهی به چشمه مرتضی‌ علی، نیز در میان دره‌ کال سردر با دو دیواره با حفره‌های متعددی به نام خانه گبر قرار دارد. این حفره‌ها که دست‌ساز هستند و با نظم و مهندسی خاصی ایجاد شده‌اند، با قدمتی نزدیک به ۱۵۰۰ سال در دوره ساسانیان ایجاد شده‌اند و از درون برخی از آن‌ها چشمه‌های جوشانی به داخل دره سرازیر می‌شود.

بزرگ‌ترین حفره به حمام مرتضی علی شهرت دارد که دوش گرفتن در زیر آن خستگی پیاده‌روی را از تن به در می‌کند. قبل از رسیدن به چشمه مرتضی علی، چشمه‌ای به نام قنبری وجود دارد که آب سردی دارد و آب آن در بالا دست در کنار آب چشمه مرتضی علی جریان پیدا می‌کند.

  • آدرس: روستای خرو، دره کال سردر
  • مسیر دسترسی: برای رسیدن به این چشمه منحصر‌به‌فرد، ابتدا باید مسیر خود را به‌سمت روستای کریت ادامه دهید و خود را از طریق جاده مرتضی‌علی به چشمه برسانید. (مسیر با شماره ۶۸ روی نقشه مشخص شده است)
  • مدت زمان بازدید: نصف یا حتی یک روز
  • فاصله از سد کریت: ۱ ساعت و ۱۷ دقیقه (۸۷ کیلومتر)
  • درجه سختی دسترسی: برای رسیدن به این چشمه باید مسافتی در حدود ۲۵۰ را از سد شاه عباسی با پای پیاده طی کنید.

در صورتی که قصد دارید دو روز آخر هفته را به استان‌گردی استان خراسان جنوبی اختصاص دهید و در روز اول سفر خود از چشمه آبگرم مرتضی علی و سد تاریخی شاه عباسی دیدن کنید و در روز  سفر دوم از روستای ازمیغان بازدید کنید، می‌توانید شب را در اقامتگردی بومگردی عمو نوروز سپری کنید.

 این اقامتگاه بوگردی فضایی کاملا سنتی و دلنشینی دارد و با اقامت در آن از آرامش یک روستا کویری و آسمان صاف و پر ستاره در شب نهایت لذت را می‌برید. فاصله زمانی این اقامتگاه تا چشمه مرتضی علی ۴۴ دقیقه (۴۶ کیلومتر) و تا روستای ازمیغان نیز  ۴۴ دقیقه (۵۲ کیلومتر  است. 

اقامتگاه بومگردی عمو نوروز

منبع: گوگل مپ

روستای ازمیغان

روستای ازمیغان

عکاس: سجاد نجفی (خبرگزاری ایرنا)

روستای ازمیغان نمادی از قدرت طبیعت و بهشتی در دل کویر تفتیده است. در این روستا پدیده جالبی می‌بینید که در هیچ کجای کشور شاهد آن نیستید و آن هم وجود نخلستان‌ و شالیزار در کنار یکدیگر است. طبیعت زیبای این روستا نیز واقعا شما را شگفت‌زده می‌کند. وجود چند رودخانه و آبشاری به نام آبشار قدمتگاه، با پوشش گیاهی زیبایی مانند درختان انجیر مرتفع و کهن، نیز زیبایی این روستا را دو چندان کرده است.

روستای ازمیغان

منبع: گوگل مپ

در روستای ازمیغان نخلستان و شالیزار در کنار یک دیده می‌شوند

دلیل وجود چنین روستای آباد و حاصل‌خیری در دل کویر، موقعیت جغرافیایی ویژه آن است؛ این روستا در دل دره‌ای کم‌عمق با آب فراوان واقع شده است و همین موضوع باعث می‌شود آب و هوای گرم و خشکی در این روستا حاکم نباشد و خاک حاصلخیزی برای کشاورزی داشته باشد. وجود شالیزار در دل کویر پدیده‌ای است که شاید در هیچ کجای این کره خاکی نتوانید آن را ببینید.

از دیگر جاذبه‌های این روستا می‌توان به تخت عروس اشاره کرد. تخت عروس در واقع تخته‌سنگ سفیدی است که در بستر رودخانه‌ای با آب زلال خودنمایی می‌کند و چون آب از هر دو طرف آن در جریان است، همچون تختی زیبا نظر همه را به خود جلب می‌کند. سبک معماری خانه‌های این روستا که مختص مناطق کویری است نیز می‌تواند برای برخی از گردشگران جذاب باشد.

روستای ازمیغان

منبع: گوگل مپ

یکی دیگر از جذابیت‌های این روستا، وجود تعداد زیادی ماهی‌های گاراروفا (ماهی‌های ماساژور) در حوضچه پایین دست تخت عروس است. این ماهی‌ها لایه‌های زائد و مرده پوست شما را می‌خورند و با این کار به شادابی پوست شما کمک زیادی می‌کنند و شما را سرزنده‌تر می‌کنند؛ حتی می‌توانید در آب چشمه بخوابید و خود را کاملا در اختیار این ماهی‌های مفید قرار دهید تا جان تازه‌ای به پوست شما ببخشند و خستگی را از جسم شما بیرون کنند.

روستای ازمیغان

منبع: گوگل مپ

  • آدرس: ۴۳ کیلومتری شمال روستای طبس
  • مسیر دسترسی: برای بازدید از این روستای زیبا ابتدا باید خود را به طبس برسانید و از بلوار باهنر، بلوار گلستان و بلوار شهدا خود را به جاده منتهی به روستا برسانید.
  • مدت زمان بازدید: نصف روز
  • فاصله تا بیرجند: ۳ ساعت و ۵۴ دقیقه (۳۱۴ کیلومتر)
  • درجه سختی دسترسی: این جاذبه برای عموم مردم مناسب است.

می‌توانید پس از گشت‌وگذار در روستای ازمیغان و لذت بردن از زیبایی‌های آن، بازدیدی هم از دره‌ای وهمناک، مرموز و شگفت‌انگیز به نام دره کال‌جنی داشته باشید. برای بازدید از این دره باید پس از خروج از روستا به‌سمت دوراهی استخر شاعر حرکت کنید و سپس با طی کردن ۵ کیلومتر جاده خاکی به دره می‌رسید؛ البته می‌توانید از میانه‌های جاده هم به این دره راه پیدا کنید؛ اما توصیه می‌شود این جاده را تا انتها طی کنید؛ با دیدن چشمه‌ جاری در انتهای جاده و نخل‌های خودروی درهم‌تنیده، خستگی راه را کاملا فراموش می‌کنید.

دره کال جنی

عکاس: محمد خادم‌الخیش (خبرگزاری میزان)

این دره هم یکی از پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعی و مقاصد دره نوردی ایران است که بر اثر سال‌ها فرسایش آب ایجاد شده است. دره کال جنی با دو دیواره بلند احاطه شده است که در برخی نقاط به‌قدری به هم نزدیک می‌شوند که تنها روزنه‌ای از نور از میان آن‌ها پیدا است و در برخی نقاط هم کاملا به هم متصل می‌شوند.

دربرخی از نقاط این دره جریانی از آب از دل دیواره‌ها در حال سرازیر شدن به داخل دره‌ها است و حوضچه‌های آب ایجاد شده در زیر آن‌ها محل مناسبی برای آب تنی و رفع خستگی است. خانه‌های گبر که ساختارهای پیچیده آن‌ها شما را متحیّر می‌کند، علاوه بر چشمه مرتضی علی در این دره هم به چشم می‌خورند. نخل‌های خودرویی که در نقاط مختلف پراکنده شده‌اند؛ زیبایی دره را دوچندان کرده‌اند. دلیل نام‌گذاری این دره به کال جنی یا دره جنی، خوفناک بودن فضای این محل و باور مردم محلی مبنی بر حضور جن‌ها در این دره اسرارآمیز است. فاصله این دره تا روستا تنها ۴/۷ کیلومتر است و برای رسیدن به ورودی آن تنها باید ۴ دقیقه رانندگی کنید.

البته برای رسیدن به این دره مرموز باید مسافتی در  حدود ۲ کیلومتر را در میان مسیرهای پرپیچ‌وخم با پای پیاده طی کنید؛ بنابراین این جاذبه برای افرادی که از توانایی جسمی کافی برخوردار نیستند، مناسب نیست.

عکاس تصویر کاور: سجاد نجفی (خبرگزاری ایرنا)

مطالب مرتبط:

دیدگاه