دیدنی های بدروم

مرتب سازی بر اساس :
clear

اولین نفری باشید که برای این مکان عکس آپلود می کنید

آثار ملی ایران میراث جهانی یونسکو

بازدید از این جاذبه رایگان است

در سفر به بدروم از کجا دیدن کنیم؟

بدروم، یکی از بهترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری و شهری بندری واقع در استان موغله در کشور ترکیه است. نام این شهر که در جنوب کشور قرار دارد، به‌معنای «پایین» ترجمه می‌شود. بدروم با وجود جاذبه‌های باستانی، موزه‌ها، ۲۷۰ کیلومتر خط ساحلی با آب‌های کریستالی با تفریحات هیجان‌انگیز در حاشیه دریای اژه و کافه‌ها و رستوران‌های جذاب مقصدی فوق‌العاده برای سفر به شمار می‌آید که در آن هتل‌ها، هتل بوتیک‌ها و اقامتگاه‌های متعددی وجود دارند.

گشت و گذار در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی احاطه شده با ردیفی از خانه‌های سفید، فدم زدن در سواحل تمیز و مملو از آرامش، عکاسی، شنا، آفتاب گرفتن و مزه کردن غذاهای محلی از جمله تفریحاتی هستند که می‌توانید در آب و هوای معتدل و نسبتا گرم بدروم به آن‌ها بپردازید. جالب است بدانید که بدروم در گذشته تنها یک روستای ساده برای ماهیگیری بود؛ اما ورود گردشگران را در دهه ۱۹۴۰ میلادی تغییر داد و امروزه میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی در طول سال به‌سمت این مقصد ساحلی روانه می‌شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با برخی از بهترین جاهای دیدنی بدروم آشنا کنیم.

قلعه بدروم

قلعه بدروم

منبع عکس: وب‌سایت کالچر تریپ. عکاس: ناشناس

«قلعه سنت پیتر» (Castle of St. Peter) یا قلعه بدروم، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است که در کنار در ساحل قرار دارد. این قلعه در بین سال‌های ۱۴۰۲ تا ۱۴۳۷ توسط شوالیه‌های سنت جان ساخته شد. در آن زمان شوالیه‌هایی از ملیت‌های گوناگون برای محافظت از بخش‌های خاص دیوار نگهبانی می‌دادند. برج فرانسوی، برج انگلیسی (در دیوار غربی قلعه با یک مجسمه شیر) و برج گاتینو (متصل به سیاه چال) از برج‌های قلعه بدروم هستند. قلعه بدروم در زمان سلطنت سلطان سلیمان عثمانی، به دست ترک‌ها افتاد و مسجدی در آن بنا شد. قلعه سنت پیتر در زمانی نیز به‌عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفت. این قلعه در حال حاضر به موزه تبدیل شده است و بسیاری از تالارهای بزرگ آن در اختیار نمایشگاه‌های موزه باستان‌شناسی زیر آب بدروم هستند. 

موزه باستان‌ شناسی زیر آب بدروم

موزه باستان‌ شناسی زیر آب بدروم

منبع عکس: وب‌سایت planetware. عکاس: ناشناس

«موزه باستان‌شناسی زیر آب» (Museum of Underwater Archaeology)، از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌‌های جهان و یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری بدروم است که در قلعه سنت پیتر قرار دارد. این موزه در سال ۱۹۶۴ تاسیس شد و در سال ۱۹۹۵ عنوان موزه سال اروپا را کسب کرد. هدف از تاسیس موزه باستان شناسی زیر آب حفاظت از گنجینه‌های کشف شده در دریای عمیق و مرداب‌های اطراف (یاسی آوا، شیطان دره سی، بندر سرچه) بوده است که نه‌تنها برای مردم ترکیه بلکه برای اروپا نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. 

قدیمی‌ترین کشتی غرق شده جهان در تالار شیشه موزه باستان شناسی زیر آب بدروم قرار دارد

قدیمی‌ترین کشتی غرق شده جهان (یک کشتی ۱۶ متری غرق شده در سال ۱۰۲۵ میلادی) مهم‌ترین اثر به نمایش گذاشته شده در موزه باستان‌‌شناسی زیر آب در تالار شیشه است. برج فرانسوی میز محل یافته‌های دیگری از جمله یک کشتی غرق شده کلاسیک یونانی متعلق به قرن چهار پیش از میلاد است. در تالار اولوبورون و اتاق گنجینه نیز آثار باشکوه موزه مانند بقایای چندین کشتی عصر برنز دیده می‌شوند.

در زمان ورود به موزه باستان‌‌شناسی زیر آب بدروم با مجسمه‌ای روبه‌رو خواهید شد که به بنیان‌گذار این موزه تعلق دارد. در ادامه مجموعه بزرگ خمره‌های سفالی آمفورا و یک کارگاه شیشه‌گری را خواهید دید که نظر هر گردشگری به‌خصوص بچه‌ها را به‌سمت خود جلب می‌کنند. این موزه دارای ۱۴ نمایشگاه است که در میان آن‌ها می‌توان به سیاه‌‌چال، برج بریتانیا، برج آلمان، برج مار (موزه مخفی)، نمایشگاه حمام ترکی، تالار شیشه‌‌ای، کشتی شکسته، سکه‌ها و جواهرات و اشیای قیمتی و ... اشاره کرد؛ به‌علاوه بزرگ‌ترین مجموعه مدیترانه شرقی جهان نیز در همین موزه قرار دارند؛ مجموعه‌ای که آثاری از قرن ۱۳ و ‍۱۶ میلادی در آن به چشم می‌خورند.

آرامگاه هالیکارناسوس

آرامگاه هالیکارناسوس

منبع عکس: وب‌سایت کالچر تریپ. عکاس: ناشناس

آرامگاه هالیکارناسوس، یکی از عجایب هفت‌گانه جهان باستان است که در سال‌های ۳۵۳ ‏تا ۳۵۰ پیش از میلاد برای ماسول، پادشاه کاریا و ساتراپ هخامنشیان، توسط معماری به نام پیتئوس با مصالحی چون سنگ‌های مرمر و قلوه سنگ ساخته شد. هالیکارناسوس، نام باستانی شهر بدروم است. 

آرامگاه هالیکارناسوس بنایی با ارتفاع ۴۶ متر و قسمت پایینی آن به‌شکل مکعب بوده‌ است. روی هرکدام از چهار دیوار اصلی این بنا تندیس‌هایی به‌شکل خدایان و فرشته‌های یونانی به چشم می‌خورده‌ است که توسط مجسمه‌سازان مشهور یونان ساخته شده بودند و امروزه برخی از آن‌ها در موزه بریتانیا نگهداری می‌شوند. روی قسمت مکعبی شکل پایین آرامگاه نیز یک هرم مرمری و سفید رنگ همراه با مردی سوار بر اسب وجود داشته‌ است. 

آرامگاه هالیکارناسوس در طول قرن‌ها بر اثر زلزله آسیب‌های فراوانی دید. این بنا در نهایت توسط شوالیه‌های سنت جان ویران شد و سنگ‌های آن را برای ساخت قلعه بدروم به کار گرفته شدند. امروزه بقایای این آرامگاه تبدیل به یک موزه در فضای باز شبیه به باغ شده است و یک مدل در مقیاس کوچک نیز از آن در محل قبلی آن به چشم می‌خورد. بازدید از آرامگاه هالیکارناسوس و تماشای تلفیق معماری یونانی و مصری به افراد علاقه‌مند به تاریخ به‌شدت توصیه می‌شود.

دروازه میندوس

دروازه میندوس

منبع عکس: وب‌سایت کالچر تریپ. عکاس: ناشناس

«دروازه میندوس» (Myndos Gate) آخرین بخش باقی‌مانده از دیوار مستحکم هفت کیلومتری است که به دستور شاه ماسول به دور شهر باستانی هالیکارناسوس (بدروم امروزی) بنا شد تا از آن محافظت کند. این دروازه در غرب بدروم در خروجی شهر واقع شده است. در حال حاضر در اطراف این دروازه و برج‌های نگهبانی روی آن، چندین جاذبه‌ باستانی همچون مقبره‌های پراکنده، بقایای خندق و ویرانه‌های یک قلعه متعلق به قرن چهارم پیش از میلاد نیز به چشم می‌خورند؛ جاذبه‌هایی که در کنار یکدیگر تجربه‌ای مفرح برای شما رقم می‌زنند و به شما نشان می‌دهند که این منطقه در گذشته دارای چه ابهت و شکوهی بوده است.

دیوار اصلی شهر باستانی هالیکارناسوس دارای سه دروازه تریپلون در شمال، میلاسا در شرق و میندوس در غرب بود. البته سیستم دفاعی شهر به این دروازه‌ها محدود نمی‌شد و یک خندق عظیم با  ۵۶ متر طول، هفت متر پهنا و ۵٫۲ متر عمق نیز برای مقابله با مهاجمان احتمالی حفر شده بود. گفته می‌شود اسکندر برای فتح این شهر، مجبور به محاصره آن شد؛ زیرا عبور از دیوار و خندق به‌طور هم‌زمان بسیار سخت بود. البته در نهایت پس از یک درگیری خونین سرانجام لشکر اسکندر پیروز شد. 

جزیره خرگوش

جزیره خرگوش بدروم

منبع عکس: وب‌سایت planetware. عکاس: ناشناس

«جزیره خرگوش» (Rabbit Island)، یکی از جاذبه‌های مطرح بدروم با ظاهری شبیه به خرگوش است که امروزه با دارا بودن چشم‌اندازهای منحصربه‌فرد و زیبا، خرابه‌های باستان‌شناسی، جاده پادشاهی، انبارها و تعدای کلیسا و خرگوش‌های وحشی گردشگران بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. این جزیره در کنار ساحل تفریحی گوموشلوک واقع شده است و باریکه نازکی (به عمق حدود یک متر) بین آن‌ها قرار دارد؛ شما می‌توانید از طریق همین باریکه خود را به جزیره خرگوش برسانید. جزیره خرگوش در گذشته از مناطق محبوب شاه ماسول به شمار می‌رفته است؛ به همین دلیل او دستور می‌دهد تا مسیری برای اتصال این جزیره به سرزمین اصلی ساخته شود.

ساحل شتر

ساحل شتر بدروم

منبع عکس: touristgah.com. عکاس: ناشناس

شترسواری، عکاسی، شنا و حمام آفتاب از تجربیاتی هستند که نباید در ساحل شتر بدروم از دست داد

ساحل شتر (Camel Beach) در فاصله ۱۴ کیلومتری بدروم (بین اورتاکنت و یاهسی) یکی از مقاصد محبوب میان گردشگران و بومیان شهر است؛ زیرا محیطی آرام و به‌دور از همهمه و شلوغی شهر دارد. این ساحل به‌دلیل سکونت تعدادی شتر در این منطقه این‌گونه نامگذاری شده است. شترسواری، عکاسی، شنا و حمام آفتاب از محبوب‌ترین فعالیت‌های گردشگران در ساحل شتر به شمار می‌آیند. از امکانات این ساحل نیز می‌توان به تعدادی کافه و رستوران، بستنی‌فروشی‌ها و تخت‌های حمام آفتاب اشاره کرد.

ساحل شتر دارای مناظری خیره‌کننده به‌خصوص در زمان طلوع و غروب آفتاب و آب‌های کریستالی است و معمولا گردشگران پس از گذراندن یک روز آرام در کنار شترها به‌سمت فانوس دریایی در انتهای کرجی بی می‌روند تا از دیگر تفریحات و سرگرمی‌های آبی استفاده کنند و از قایق‌سواری در آب‌های دریای اژه لذت ببرند.

ساحل یاهسی

ساحل یاهسی بدروم

منبع عکس: وب‌سایت کالچر تریپ. عکاس: ناشناس

«ساحل یاهسی» (Yahsi Beach)، یکی از پهناورترین و بهترین سواحل ماسه‌ای بدروم است که با وجود آب‌های خنک، شفاف و کریستالی، تخت‌های مخصوص آفتاب گرفتن، چندین کافه و رستوران (با سرو غذاهای محلی و غذاهای بین‌المللی)، چند غرفه صنایع دستی و فروشگاه‌های تنقلات با قیمت مناسب و ارزان محبوبیت فراوانی در میان گردشگران به‌خصوص خانواده‌ها و کودکان دارد. این ساحل در منطقه ارتاکنت واقع شده است و افراد می‌توانند به‌آسانی خود را با اتوبوس‌های محلی به آن دسترسی پیدا کنند.

ساحل یاهسی دارای پرچم آبی است؛ به این معنا که برای شنا کردن امن و تمیز است. قدم زدن بر شن‌های طلایی در کنار آبی زلال دریا و تماشای غروب آفتاب، عکاسی و ریلکس کردن از جمله فعالیت‌هایی هستند که می‌توانید در این ساحل به آن‌ها بپردازید؛ البته باید بدانید که ساحل یاهسی در زمان تعطیلات یا آخر هفته‌ها شلوغ می‌شود؛ پس بهتر است که در روزهای میانی این هفته به این ساحل بیایید.

دیگر سواحل بدروم

ساحل هورما بدروم

ساحل هورما. منبع عکس: تریپ ادوایزر. عکاس: ناشناس

از دیگر سواحل بدروم می‌توان ساحل گوموسلوک در منطقه سوکوک (مشهور به مناظر غروب خورشید و رستوران غذاهای دریایی)، ساحل هورما در منطقه مازیکوی یا روستای مازی (منطقه‌‌ای آرام برای تفریح و تجربه زندگی روستایی)، ساحل کومباغچه در مرکز بدروم (محلی امن و تمیز برای شنا کردن و مشهور به ساحلی مناسب برای شب‌گردی و تماشای قایق‌های بادبانی در زیر نور ماه) و ساحل تونا در کنار بلوار آتاترک بدروم با فضایی آرام، ساکت و تمیز و رستوران‌هایی باکیفیت اشاره کرد.

ساحل شنی کرجی در جنوب بدروم (در کنار مجموعه‌ای از رستوران‌های ساحلی و ویلاهای تابستانی*، ساحل کیسه بوکو با دسترسی کمی مشکل و بقایایی از آثار باستانی و تاریخی و ساحل آکیارلار (از سواحل خلوت با رستوران‌های غذای دریایی عالی، چشم‌اندازی زیبایی از جزایر پیرامون و همچنین شهر بدروم) از دیگر سواحلی هستند که می‌توانید در بدروم به آن‌ها سر بزنید و از گشت و گذار در آن‌ها لذت ببرید.

دهکده بیتز

دهکده بیتز

منبع عکس: propertyturkeyforsale.com. عکاس: ناشناس

دهکده بیتر (Bitez Village) در چهار کیلومتری مرکز شهر  بدروم، مکانی مناسب برای استراحت کردن و لذت بردن از طبیعت و سواحل زیبا است. این دهکده با وجود اقامتگاه‌های مجهز به درد افرادی می‌خورد که عاشق آرامش، طبیعت و محیط سرسبز هستند. خانه‌های سفید در کنار ساحل از جمله جاذبه‌های دهکده بیتز به شمار می‌روند که روبه‌روی دریای اژه ساخته شده‌اند. به‌علاوه گردشگران می‌توانند از ورزش‌های آبی مانند اسکی روی آب و بادسواری و آفتاب تابستانی روی تخت‌های حمام آفتاب در این دهکده لذت ببرند. ساحل بیتز توسط یک حصار سرتاسری طولانی احاطه شده و خلیجی به‌شکل گوش‌ماهی است. این ساحل شنی دارای مساحت زیادی از آب کم‌عمق، گرم و شفاف است و بازدید از آن به خانواده‌هایی توصیه می‌شود که به‌همراه بچه‌ها سفر می‌کنند. 

آمفی تئاتر بدروم

آمفی تئاتر بدروم

منبع عکس: تریپ ادوایزر. عکاس: ناشناس

«آمفی تئاتر بدروم» (Bodrum Amphitheater) با قدمتی از قرن چهارم پیش از میلاد مسیح، در زمان حضور ماسول، فرماندار دولت هخامنشی، ساخته شده و با ظرفیت حدود ۱۳ هزار نفر نسبت به استانداردهای رومی کوچک است. ساختار کلی این آمفی تئاتر به سه بخش سن، جایگاه تماشاچیان و محل جایگیری ارکستر تقسیم می‌شود و و پله‌ها و صندلی‌های آن در دامنه کوه قرار دارند.

آمفی تئاتر بدروم با زیبایی و ظرافت تمام بازسازی شده است و ردیف بالایی آن چشم‌اندازی فوق‌العاده از  کوه‌ها و شهر دارد. امروزه در فصل تابستان در این مکان کنسرت، جشنواره‌های عالی و همچنین برخی از رویدادهای فرهنگی محلی برگزار می‌شوند؛ رویدادهایی که به شما پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را از دست ندهید.

موزه‌ دریایی بدروم

موزه‌ دریایی بدروم

منبع عکس: dailysabah.com. عکاس: ناشناس

بدروم یکی از مهم‌ترین شهرهای ترکیه از نظر صنایع دریایی است که از گذشته‌های دور در آن فعالیت‌هایی چون قایق‌سازی، کشتی‌سازی، تولید تجهیزات مخصوص کشتی‌سواری و ماهیگیری و فعالیت‌های مرتبط با این موارد رواج داشت است؛ به همین دلیل یک موزه مخصوص آثار مرتبط با این فعالیت‌ها در این شهر بدروم ساخته شد؛ موزه‌ای که امروزه از مراکز تفریحی بدروم به شمار می‌آید. موزه‌ دریایی بدروم به سه بخش کلی تاریخچه ساخت و تولید کشتی‌ها و قایق‌ها (آثار بر جای مانده از کشتی‌های قدیمی و باستانی و ماکت‌هایی از کشتی‌های قدیمی)، نقشه‌های قدیمی (موقعیت جغرافیایی شهر بدروم و کشورهای پیرامونی ترکیه) و تجهیزات تاریخی ماهیگیری (ماکت قایق‌های قدیمی، انواع قلاب‌های ماهیگیری و ابزارهای قدیمی ماهیگیری) تقسیم می‌شود.

اشیا و آثار تاریخی موجود در داخل موزه  دریایی از جمله اسناد و نامه‌های تاریخی بر جای مانده از کشتی‌ها و کشتی‌رانان قدیمی به‌ترتیب دوره‌های زمانی مرتب شده‌اند؛ آثاری که قدمت برخی از آن‌ها به دوران پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. در داخل این موزه، محفظه‌ها و بخش‌هایی نیز به موجودات دریایی مانند انواع صدف‌های زیبا، مرجان‌های دریایی، ستاره‌های دریایی و همچنین آثار ارزشمندی چون سکه‌ها و جواهرات کشف شده از کشتی‌های غرق شده اختصاص دارند.

کارخانه کشتی‌ سازی عثمانی

کارخانه کشتی‌ سازی عثمانی از جاذبه‌های تاریخی شهر ساحلی بدروم است که علاوه بر کشتی سازی در گذشته (در قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی) با وجود چند برج مراقبت به‌عنوان مکانی برای محافظت از شهر در برابر دزدان دریایی نیز استفاده می‌شده است. سنگ قبرهایی قدیمی در بالای این کارخانه از جذابیت‌های آن به شمار می‌روند؛ سنگ‌هایی که متعلق به زمانی هستند که حروف لاتین جایگزین حروف عثمانی شدند. در حال حاضر در کارخانه کشتی‌ سازی عثمانی نمایشگاه‌های هنری برگزار می‌شود. 

موزه هنرهای زکی مورن

موزه هنرهای زکی مورن

منبع عکس: وب‌سایت planetware. عکاس: ناشناس

زکی مورن خواننده، آهنگساز و بازیگر معروف ترکی است

«موزه هنرهای زکی مورن» (Zeki Muren Arts Museum) به خواننده، آهنگساز و بازیگر معروف ترکی به همین نام اختصاص دارد؛ وی با متحول کردن موسیقی ترکی در این کشور به شهرت و محبوبیت فراوان دست پیدا کرد و امروزه در موزه «زکی مورن» می‌توان بسیاری از آثار شخصی، اطلاعات، آلبوم‌ها، لباس‌ها، کالاها و یادبودهایی از کارهای برجسته او را تماشا کرد؛ آثاری که نحوه تاثیرگذاری این موسیقی‌دان مشهور را در موسیقی معاصر ترکی به ما نشان می‌دهند.  زکی مورن پس از حمله قلبی در سال ۱۹۸۰، برای زندگی کردن در آرامش مطلق به بدروم نقل مکان کرد. «موزه هنرهای زکی مورن» در آخرین محل اقامت این هنرمند قبل از مرگ وی واقع شده است و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بدروم است. عکاسی در این موزه آزاد است.

خلیج بارداکچی

خلیج بارداکچی

منبع عکس: وب‌سایت کالچر تریپ. عکاس: ناشناس

«خلیج بارداکچی» (Bardakci Cove) یکی از زیباترین نقاط بدروم است که هتل‌های متعددی برای اقامت در آن ساخته شده‌اند؛ هتل‌هایی با چشم‌اندازهای خیره‌کننده از خلیج، سواحل، درختان نخل و بسیاری از امکانات رفاهی و خدمات گردشگری که تعطیلاتی رویایی را برای شما در بدروم رقم می‌زنند.

آسیاب‌های بادی بدروم

آسیاب‌های بادی بدروم از دیگر دیدنیهای شبه‌جزیره بدروم هستند که قدمت آن‌ها به دهه ۱۷۰۰ میلادی بازمی‌گردد. این آسیاب‌های بادی در حالت‌های مختلف در پشته‌های بلندی در شهر قرار دارند. یک ردیف آسیاب هشت‌تایی در امتداد شبه‌جزیره بین پداسا و گومبت از مشهورترین بخش‌های آسیاب‌های بادی بدروم هستند؛ ساختمان‌هایی به‌شکل دایره‌‌های سفید که در مقابل رنگ آبی دریا و شن‌های خاکستری خودنمایی می‌کنند و شما می‌توانید بر فراز آن‌ها آب‌های فیروزه‌ای شفاف خلیج‌ها، تپه‌های سوزنی و بدروم را زیر پای خود ببینید.

پرسش‌های متداول

بدروم کجاست؟

بدروم، یکی از بهترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری و شهری بندری واقع در استان موغله در کشور ترکیه است.

معنی بدروم چیست؟

پایین

تفریحات بدروم کدامند؟

گشت و گذار در کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی احاطه شده با ردیفی از خانه‌های سفید، فدم زدن در سواحل تمیز و مملو از آرامش، عکاسی، شنا، آفتاب گرفتن و مزه کردن غذاهای محلی

مشهورترین سواحل بدروم کدامند؟

ساحل شتر، یاهسی، بیتز، تونا، هوراما، گوموسلوک، آکیارلار، کرجی، کیسه بوکو و کومباغچه

نویسنده: نگین توکلی