رونق صنعت گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۷

مریم اصلانی
مریم اصلانی دوشنبه، ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۰۰
رونق صنعت گردشگری جهانی در سال ۲۰۱۷

به نظر می‌رسد علی‌رغم تمامی مشکلات و مسائل امنیتی در گوشه و کنار جهان، شاهد رونق هر چه بیشتر صنعت گردشگری جهانی هستیم. دست کم این چیزی است که آمارها حکایت از آن دارند.

به نظر می‌رسد علی‌رغم تمام اتفاقات تلخ سال‌های اخیر، هنوز هم گشت و گذار در میان عموم مردم جهان مقبول بوده و همچنان علاقه‌مندان خاص خود را دارد.

از سال ۲۰۱۰ تاکنون، سال گذشته میلادی شاهد بیشترین میزان رشد گردشگری بین‌المللی در گوشه و کنار جهان بودیم. این مسئله توسط اطلاعات ارائه شده از سوی «UNWTO Tourism Highlights» مشخص شده که در سال ۲۰۱۷ گردآوری شده‌اند. براین اساس مشخص شد که سال گذشته در سرتاسر جهان گردشگران در حدود ۱.۳۴ تریلیون دلار معادل ۱.۲ تریلیون یورو صرف سفرهای تفریحی و توریستی خود کرده‌اند. بخش قابل توجهی از این میزان توسط گردشگران در آمریکا صرف شده که مبلغی در حدود ۲۱۰ میلیارد دلار را شامل می‌شود.

رونق صنعت گردشگری در سال 2017

این افزایش تعداد گردشگران مرهون تقاضای پایدار علاقه‌مندان برای بازدید از تمامی مقاصد توریستی در اقصی نقاط جهان است. این در حالی است که بسیاری از این کشورها در سال‌های اخیر درگیر مشکلات و چالش‌های متعدد امنیتی بوده و برای بازسازی اقتصادی خود به چنین رونق و شکوفاتی نیازمند بودند.

در این میان ایرلند سال گذشته میزبان ۹ میلیون گردشگری خارجی بود که در مجموع برای این کشور ۴.۹ میلیارد یورو درآمد زایی کردند. اطلاعات ارائه شده از سوی وبسایت «Fáilte Ireland »، نشان می‌دهد که شهر دوبلین ظاهرا یکی از مقاصد گردشگری محبوب این کشور بوده است. به طوری که این شهر پذیرای ۵.۹ میلیون گردشگر خارجی بود که در مدت اقامت خود چیزی در حدود ۲ میلیارد دلار خرج کردند.

این در حالی است که امسال هم این استقبال ادامه داشته و بسیاری از گردشگران خارجی ایرلند را به عنوان مقصد محبوب خود انتخاب کردند به طوری که تعداد گردشگران در هشت ماهه‌ی نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته، ۷.۸ درصد افزایش داشته است. به طوری که از ماه ژانویه تا آگوست، بیش از ۷.۲ میلیون گردشگر از ایرلند دیدن کردند.

رونق صنعت گردشگری در سال 2017

«پال کلی» (Paul Kelly) مدیر اجرایی وبسایت فوق، موفقیت صنعت توریسم و گردشگری ایرلند را مرهون تلفیق موفق برنامه ریزی کشوری و استفاده از نبوغ و خلاقیت در زمینه این صنعت نوپا دانست.

کشور فرانسه دیگر کشور موفق در زمینه رونق صنعت گردشگری است، به طوری که این کشور در سال ۲۰۱۷، میزبان ۸۷ میلیون گردشگر بود و از این نظر بیش از هر ملت دیگر موفق به جذب گردشگران خارجی شد. این در حالی است که فرانسه به تازگی شاهد رویدادهای تروریستی بوده و از این نظر این آمار جالب توجه است. اسپانیا دیگر کشور موفق این فهرست است که موفق شده با یک پله ارتقا، از جایگاه سوم  کشورهای پرتقاضا به جایگاه دوم ارتقا پیدا کند.

رونق صنعت گردشگری در سال 2017

در مجموع کشورهای اروپایی جزو ده مورد برتر فهرست پربازدیدترین کشورهای جهان قرار داشتند. این در حالی است که سال گذشته نیز برای هشتیم سال متوالی شاهد رشدی ثابت در زمینه بازار گردشگری این کشورها بودیم. این افزایش تقاضا برای همه بازارهای اروپایی (چه داخلی و چه خارجی) صدق کرده و در سرتاسر اروپا رو به افزایش است. از سوی دیگر بهبود وضعیت بازارهای روسیه نیز برای تمامی مقاصد گردشگری این قاره سودمند بوده است.

به هر حال صنعت گردشگری نقش مؤثر بر رونق اقتصادی کشورها و حتی اشتغال زایی داشته و تمامی مقاصد گردشگری معروف به دنبال جذب هر چه بیشتر گردشگران خارجی و در نتیجه سودآوری بیشتر هستند.

نظر شما در مورد این آمارها چیست؟ آیا جایگاه فعلی ایران را در زمینه توسعه این صنعت مناسب می‌دانید؟ به نظر شما چه راهکارهایی می‌تواند باعث رونق هرچه بیشتر صنعت گردشگری کشورمان شود؟ خوشحال می‌شویم شنونده نظرات شما عزیزان باشیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه