گردشگری شجره شناسی؛ تاثیری که DNA روی سفر گذاشته است

زینب موحدی
زینب موحدی یکشنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۰۰
گردشگری شجره شناسی؛ تاثیری که DNA روی سفر گذاشته است

شرکت‌های زیادی در دنیا هستند که برای علاقه‌مندان به کشف ریشه‌های خانوادگی خود، سفرهای ویژه‌ای تدارک دیده‌اند. 

سفرهایی که با محوریت شجره‌شناسی انسان‌ها انجام می‌شود هر روز محبوبیت بیشتری پیدا می‌کنند و شرکت‌های مسافرتی زیادی هستند که در حال حاضر به‌صورت تخصصی روی سفرهای دریایی و زمینی با ارائه‌ی خدمات پیشینه‌شناسی موروثی تمرکز کرده‌اند. این موضوع تا اندازه‌ای به این خاطر است که اینترنت، شرایط راحت‌تری برای افرادی که در جستجوی ریشه‌های خود هستند، فراهم کرده است تا آن‌ها در حالی که در خانه‌های خود، با آسایش به پشتی‌های خود تکیه داده‌اند به دنبال یافتن اثری از اصل و نسب خود باشند. در نتیجه، اشتیاق آن‌ها برای بازدید از محلی که اجدادشان در گذشته‌های دور در آن می‌زیستند، صد چندان می‌شود.

گردشگری شجره شناسی

صرف‌نظر از این که پیدا کردن شجره نامه‌ی خانوادگی و بازگشت به ریشه‌ها نیازمند سفر ویژه‌ای است، ولی باید به این موضوع هم توجه کرد که این کار می‌تواند با نگرانی‌ها و دلهره‌های زیادی همراه باشد، به‌خصوص اگر ظن آن رود که افراد در مسیر خود با موانع زبانی هم روبرو شوند. به همین دلیل است که بهتر است از خدمات یک آژانس تخصصی در این زمینه استفاده کرد.

کارن آناند، سرپرست روابط عمومی در شرکت ایندیان تراول «Cox & Kings» معتقد است که این روند در نتیجه‌ی افزایش نیاز به حس تعلق داشتن که با یک عامل احساس خوب همراه است، شکل گرفته است:

نزدیک به ۲۰٪ از سفرهایی که به تازگی انجام داده‌ایم، حول محور این موضوع انجام شده و درخواست برای این سفرها در حال افزایش است.

گردشگری شجره شناسی

توجه اروپایی‌ها بیشتر روی آن دسته از آژانس‌های مسافرتی مستقر در آمریکا معطوف شده است که تورهای خصوصی شجره‌شناسی در اروپا برگزار می‌کنند. اگر فردی بخواهد شهر اجدادی خود را کشف کند، این آژانس‌ها پیش از آن‌ها به محل موردنظر می‌روند تا با هر آن‌چه که آنجا هست و باید دید آشنا بشوند.

همچنین، آن‌ها با کشیش‌های محلی، مسئولین ثبت پرونده‌های محل و مورخان محلی ملاقات می‌کنند و از کارشناسان محلی کمک می‌گیرند تا تجربیاتی را برای مشتریان خود رقم بزنند که جلوه‌ای واقعی به تحقیقات بازدیدکنندگان درباره اجدادشان ببخشد. راهنمای تور هر روز با مسافران همراه می‌شود و با حرف زدن با محلی‌ها و درک آیین‌ها و سنت‌های محلی‌ها به آن‌ها کمک می‌کند.

گردشگری شجره شناسی

«فمیلی تری تورز» (Family Tree Tours) یک شرکت مسافرتی است که تخصص آن برگزاری تورهایی با هدف تبارشناسی در کشورهای آلمانی‌زبان و همچنین طراحی سفرهایی به کشورهای اروپایی دیگر است. صرف‌نظر از این‌که مشتری، در یک تور گروهی این شرکت ثبت نام کند یا درخواست برگزاری یک تور خصوصی داشته باشد یا این‌که یک سفر مستقل برای کشف پیشینه‌ی میراثی خود با کمک آن‌ها انجام بدهد، «کتی وارس» (Kathy Wurth)، مالک شرکت و «ماتیاس یوتاف» (Matthias Uthoff)، کارشناس آلمانی شرکت در این زمینه، این فرصت را برای آن‌ها فراهم می‌کنند تا اطلاعات خود را درباره‌ی ریشه‌های خانوادگی خود بالاتر ببرد، با خانواده ارتباط برقرار کند و موضوعات بیشتری درباره چگونگی زندگی اجداد خودش در روزهای قبل از مهاجرت بیاموزد.

گردشگری شجره شناسی

هتل شلبورن در دوبلین، یک مشاور شجره‌شناسی برای مهمانان خود استخدام کرده است

با توجه به این‌که برآوردهای انجام شده می‌گویند که ۱٬۵۰۰٬۰۰۰ نفر از ایرلندی‌ها (۱ میلیون و ۵۰۰ هزار) در زمان قحطی بزرگ ایرلند این کشور را ترک کرده‌اند، بنابراین مسافران زیادی هستند که اکنون مشتاق پیگیری ریشه‌های خود در این کشور هستند. در نتیجه، هتل شلبورن (Shelbourne hotel) در دوبلین، از هلن کلی، یک کارشناس در شجره‌شناسی، دعوت به همکاری کرده است تا به همراه مهمانانی که می‌خواهند از تاریخچه‌ی خانوادگی ایرلندی خود سردربیاورند به کاوش‌های نسب‌شناسی بپردازد.

گردشگری شجره شناسی

هلن کلی، کارشناس شجره‌شناسی هتل شلبورن، دوبلین

مهمان، پیش از ورود به هتل یک فرم ارزیابی را تکمیل می‌کنند و هلن یک گزارش ارزشیابی شخصی از اطلاعات مربوط به اجداد آن‌ها برای‌شان تهیه می‌کند و برنامه‌ای تحقیقاتی برای آن‌ها تدارک می‌بیند که به مهمانان کمک می‌کند تا جستجوی خود را آغاز کنند و به پیش ببرند. به محض رسیدن مهمانان به هتل یک جلسه‌ی مشاوره برای دیدار آن‌ها با هلن برگزار می‌شود تا به آن‌ها گفته شود که چگونه به جستجوی تاریخچه‌ی خانوادگی ایرلندی خود در پرونده‌های ثبت شده‌ی ایرلند بپردازند.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه