راهنمای سفر به میکونوس

میکونوس، یکی از زیباترین جزایر یونانی، سالانه میزبان هزاران گردشگر تابستانی است. میکونوس، مقصدی عالی برای علاقه‌مندان به تفریحات ساحلی است.

درباره میکونوس بیشتر بدانید:

معرفی میکونوس

اطلاعات ضروری میکونوس

آب‌ و‌ هوای میکونوس

بهترین زمان سفر به میکونوس

هزینه‌ های سفر به میکونوس

جاهای دیدنی میکونوس

رژیم غذایی در میکونوس

معرفی میکونوس

نمایی زیبا از میکونوس

عکس از unsplash (عکاس: Jeet Dhanoa)

یکی از مهم‌ترین مقصدهای گردشگری در یونان، میکونوس است. مقصدی که معمولا مورد توجه زوج‌های جوان برای ماه عسل قرار می‌گیرد یا کسانی که دوست دارند تورهای کروز را تجربه کنند.

میکونوس یونان، گران‌ترین جزیره در مجمع‌الجزایر سیکلیدز است، ولی هر چقدر که برای سفر به آن هزینه کنید، بدون شک ارزشش را دارد. این جزیره با خیابان‌های پرپیچ‌وخم، کوچه‌های باریک که اطراف آن خانه‌های سفید قدیمی قرار گرفته، قرار داشتن مشرف به یک بندرگاه زیبا، سواحل دیدنی، رستوران‌های عالی و زندگی شبانه‌ پرجنب‌وجوش، یکی از کامل‌ترین و جذاب‌ترین مقصدهای گردشگری دنیا است.

راهنمای سفر به میکونوس

میکونوس، یکی از مشهورترین جزیره‌ها در یونان است؛ با وجود اینکه گران است، ولی با به کار بستن چند نکته می‌توانید هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید. البته توجه داشته باشید که در فصل شلوغ گردشگری، به هیچ عنوان نمی‌توانید سفری ارزان به میکونوس تجربه کنید و اگر طرفدار سفر ارزان هستید، میکونوس را فراموش کنید.

این جزیره پر از گردشگران خارجی، پر از کشتی‌های کروز و پر از کافه‌ها و رستوران‌های جذاب است. حال‌وهوای متفاوت و سرزنده‌ای دارد و هرگز در میکونوس، بی‌حوصله و خسته نمی‌شوید.

تعداد گردشگران میکونوس روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، بنابراین تعجبی ندارد که هر روز یک هتل، رستوران و کافه‌ جدید در این جزیره افتتاح می‌شود. علاوه بر تفریحات ساحلی، میکونوس جاذبه‌های دیگری هم دارد. چند مکان باستانی در نزدیکی آن قرار دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

راهنمای سفر به میکونوس اطلاعات کاملی در مورد این جزیره و هزینه‌های سفر به آن در اختیارتان می‌گذارد. با کمک این راهنمای سفر می‌توانید سفری بهتر و پربارتر به میکونوس برنامه‌ریزی کنید و از دیدن برترین جاذبه‌های آن لذت ببرید.

اطلاعات ضروری میکونوس

گذرگاه‌های ساحلی در میکونوس

عکس از unsplash (عکاس: Johnny Africa)

اختلاف ساعت با تهران

میکونوس در منطقه‌ زمانی UTC٫GMT +3 قرار دارد و ساعت رسمی آن نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

یونانی

واحد پول

یورو

کد کشور

+۳۰

شماره‌های اضطراری

شماره اضطراری عمومی ۱۱۲

پلیس ۱۰۰

آتش‌نشانی ۱۹۹

آمبولانس ۱۶۶

جهت رانندگی

راست

آب‌ و‌ هوای میکونوس

آسیاب‌های میکونوس

عکس از unsplash (عکاس: Jack Krier)

آب و هوای میکونوس، مدیترانه‌ای است. زمستان‌های ملایم و بارانی و تابستان‌های گرم و آفتابی دارد. این جزیره، نسبتا بادخیز و نسبت به سایر جزایر یونان، خنک‌تر است. قرن‌ها است که در این جزیره از طریق آسیاب‌های بادی از باد بهره می‌برند به همین دلیل است که در سراسر جزیره، وجود آسیاب‌های بادی فراوان، توجه‌تان را جلب می‌کند.

آب و هوای میکونوس، مدیترانه‌ای است

بارندگی در میکونوس

بارندگی در میکونوس، الگوی مدیترانه‌ای را دنبال می‌کند. تمرکز بارندگی از اکتبر تا مارس زیاد نیست و میانگین آن به ۵۰۰ میلی‌متر در سال می‌رسد. میزان کم بارندگی را می‌توانید از طبیعت میکونوس که نسبتا خشک است، مشاهده کنید.

زمستان

زمستان در میکونوس از دسامبر تا اواسط مارس ادامه دارد. آب و هوا در زمستان ملایم، بارانی و بادخیز است. وزش باد غالبا وجود دارد و گاهی بسیار شدید می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود که هوا سردتر از آن چیزی که هست، احساس شود.

بهار

بهار در میکونوس

عکس از unsplash (عکاس: Dimitris Kiriakakis)

بهار در میکونوس از اواسط مارس تا ماه مه ادامه دارد. هوا کاملا ملایم و آفتابی است و البته دوره‌های کوتاه مدت آب و هوای نامساعد هم دارد. بارندگی به‌ندرت اتفاق می‌افتد، ولی معمولا باد می‌وزد. در اواسط ماه مه، از طرف شمال جبهه هوای سرد و بادخیز میکونوس را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، به‌خصوص روزها ولی شب‌ها نیز ممکن است تحت‌تاثیر قرار بگیرد.

تابستان

بناهای دوست‌داشتنی میکونوس

عکس از unsplash (عکاس: Matt Artz)

تابستان از ژوئن تا اواسط سپتامبر ادامه دارد. هوا گرم و آفتابی است و همچنان باد می‌وزد. سرعت باد گاهی اوقات به ۷۰ کیلومتر بر ساعت هم می‌رسد. به‌دلیل همین وزش باد، بیشترین دمای هوا معمولا زیر ۳۰ درجه است، حتی در گرم‌ترین روزهای سال در حالی که در سایر مناطق یونان، دما در همین ایام به ۴۰ درجه هم می‌رسد.

پاییز

نمایی از سواحل میکونوس هنگام غروب

عکس از unsplash (عکاس: Aris Sfakianakis)

پاییز میکونوس از اواسط سپتامبر تا ماه نوامبر ادامه دارد. پاییز معمولا گرم و آفتابی است، ولی به مرور زمان، خنک‌تر و بارانی‌تر می‌شود. در این فصل هم وزش باد زیاد است.

تابش آفتاب در میکونوس در فصل تابستان از همیشه بیشتر است. زمانی که آسمان کاملا صاف است، ولی از نوامبر تا فوریه روزهای ابری زیاد است، البته حتی در زمستان هم روزهای آفتابی وجود دارد.

دمای آب دریا

دمای آب دریا معمولا زیاد بالا نمی‌رود و وزش باد حتی در تابستان نیز آن را تقریبا پایین نگه می‌دارد. از ژوئیه تا سپتامبر دمای دریا حدود ۲۳ درجه و در ژوئن حدود ۲۱ درجه است.

بهترین زمان سفر به میکونوس

ساحلی از میکونوس

عکس از unsplash (عکاس: Dimitris Kiriakakis)

بهترین زمان برای سفر به میکونوس برای لذت بردن از تفریحات ساحلی فصل تابستان است، یعنی حدفاصل بین ژوئن و اواسط سپتامبر. توصیه می‌شود که برای شب‌های خنک میکونوس، حتما لباس گرم همراه ببرید. برای گشت و گذار در شهرها و تفریحاتی مثل پیاده‌گردی و کوه‌پیمایی، فصل بهار مناسب‌تر است، یعنی در ماه‌های آوریل و مه. البته همان طور که گفتیم، این جزیره حتی در تابستان هم زیاد گرم نمی‌شود، بنابراین این تفریحات را در تابستان هم می‌توانید داشته باشید و در هوای نسبتا مناسب از آن‌ها لذت ببرید.

هزینه‌ های سفر به میکونوس

هزینه اقامت در هاستل

MyCocoon Hostel میکونوس

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

در ساحل پارادایز می‌توانید هاستل‌های ارزان پیدا کنید که اقامت در آن‌ها شبی ۱۵ یورو البته در فصل‌های خلوت سال، هزینه دارد. با وجود این، بیشتر هاستل‌های این جزیره ارزان نیستند و شبی حدود ۳۰ یورو هزینه دارند.

هزینه اقامت در هتل‌های ارزان

Central Suites میکونوس

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

با پرداخت شبی ۵۰ یورو می‌توانید در یک هتل دو ستاره اقامت کنید. هتل‌هایی با این قیمت امکاناتی مثل حمام‌های خصوصی، تهویه مطبوع و وای‌فای رایگان دارند. در سایت بوکینگ می‌توانید گزینه مورد نظر خود را از میان هتل های میکونوس رزرو کنید. این سایت گاهی تخفیف‌های بسیار خوبی ارائه می‌کند. در سایت Airbnb اتاق‌های اشتراکی و منازل شخصی را می‌توانید کرایه کنید. اتاق‌های اشتراکی از ۱۵ یورو شروع می‌شوند و هزینه کرایه یک خانه کامل به شبی ۵۰ یورو هم می‌رسد. فراموش نکنید که این قیمت‌ها در فصل تابستان، بسیار بیشتر می‌شود.

میانگین هزینه غذا

غذاهای دریایی در میکونوس

عکس از وب‌سایت livingnomads.com (عکاس: نامشخص)

در میکونوس می‌توانید ساندویچ‌های ارزان محلی را با با قیمت‌های بسیار مناسبی بخرید. این ساندویچ‌ها شامل نان پیتا، گوشت، پنیر، سس، گوجه و پیاز است. فست فود مثل انواع پیتزا هم نسبتا ارزان است، ولی برای بیشتر غذاها، باید هزینه‌های زیادی بپردازید و غذا خوردن در رستوران در یک مقصد گردشگری مثل میکونوس، بسیار گران است.

مثلا غذاهای دریایی جزو گران‌ترین غذاها هستند و پاستاهای ساده‌تر حدود ۲۴ یورو قیمت دارند. اگر می‌خواهید در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید، از غذا خوردن در رستوران اجتناب کنید، به‌خصوص در مناطق مرکزی شهر. ساندویچ‌های ارزان و پیتزا بخورید و دور غذاهای محلی خط بکشید. اگر خودتان آشپزی کنید، هزینه‌ خرید مواد غذایی اولیه برای یک هفته بین ۵۰ تا ۵۵ یورو می‌شود. این مواد شامل پاستا، سبزیجات، مرغ و سایر اقلام ضروری غذایی است.

هزینه حمل و نقل عمومی

هزینه‌ بلیط اتوبوس ۱٫۶۰ یورو است. اتوبوس‌های شبانه ۲ یورو هزینه دارد. اتوبوس‌ها هر ۳۰ تا ۶۰ دقیقه حرکت دارند، البته ساعت حرکت آن‌ها در فصل‌های مختلف، متفاوت است. هزینه تاکسی برای هر مسیر بین ۹ تا ۱۸ یورو است.

میانگین هزینه روزانه پیشنهادی: ۵۰ تا ۶۰ یورو

این هزینه پیشنهادی در شرایطی است  که در هزینه‌های سفرتان صرفه‌جویی کنید. مثلا در هاستل اقامت کنید، کمتر بیرون غذا بخورید و بیشتر وعده‌های غذایی را خودتان بپزید، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید و در فصل خلوت سال سفر کنید. با به کار بستن نکاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم، می‌توانید هزینه‌های سفرتان را باز هم کاهش دهید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در فصل خلوت سال سفر کنید

نمایی دیدنی از میکونوس

عکس از unsplash (عکاس: Xuan Nguyen)

اگر برایتان امکان‌پذیر است، قبل از ماه ژوئن به میکونوس سفر کنید. قبل از اینکه سواحل پر از جمعیت بشوند و هزینه‌های سفر دوبرابر شود.

در مرکز شهر اقامت نکنید

در مناطق مرکزی‌تر و توریستی‌تر، هزینه‌ اقامتگاه‌ها به مراتب بیشتر است و هر چقدر که از آن‌ها فاصله بگیرید، هتل‌ها و اقامتگاه‌ها ارزان‌تر می‌شوند. برای حمل و نقل در شهر، اتوبوس وجود دارد، بنابراین با خیال راحت، می‌توانید مناطق دورتر را برای اقامت انتخاب کنید.

غذای ارزان بخورید

غذاهای ارزان در میکونوس

عکس از وب‌سایت 2foodtrippers.com (عکاس: نامشخص)

در میکونوس، انواع ساندویچ‌های مخصوص و غذاها و اسنک‌های خیابانی عرضه می‌شود که فقط چند یورو هزینه دارند و با کمتر از ۱۰ یورو در روز، شما را سیر نگه می‌دارند. غذا خوردن در رستوران در جایی مثل میکونوس، بسیار گران تمام می‌شود.

فرابرهای شبانه را رزرو کنید

در یونان برای رفت و آمد بین جزیره‌ها، فرابر وجود دارد. این فرابرها در طول شب نیز سرویس‌دهی دارند و قیمت آن‌ها ارزان‌تر است. اگر فرابرهای شبانه را انتخاب کنید، نه‌تنها در هزینه‌ رفت‌و‌آمد صرفه‌جویی می‌کنید بلکه یک شب کمتر هزینه‌ اقامت در هتل می‌پردازید.

فرابر را زودتر رزرو کنید

فرابرهای میکونوس

عکس از وب‌سایت getyourguide.com (عکاس: نامشخص)

اگر حداقل دو ماه زودتر فرابر رزرو کنید، تخفیف‌های قابل ملاحظه‌ای می‌گیرید. با این کار حدود ۲۵ درصد در هزینه‌های رفت‌وآمدتان صرفه‌جویی خواهید کرد.

جاهای دیدنی میکونوس

میکونوس جزیره‌ای زیبا در دریای اژه و یکی از محبوب‌ترین جزایر یونان برای گردشگران خارجی است. طبق افسانه‌های محلی یونانی، این جزیره با بدن‌های بی‌جان غول‌ها ساخته شده است. گردشگران بی‌شماری چه از داخل یونان چه از کشورهای سراسر دنیا برای سفر به این جزیره‌ زیبا برنامه‌ریزی می‌کنند که در بین آن‌ها سلبریتی‌ها نیز جایگاه خاصی دارند. سواحل زیبا و مناظر طبیعی بسیار نفس‌گیر و زیبایی دارد و البته جاذبه‌های آن به زیبایی‌های طبیعی محدود نمی‌شود. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی میکونوس آشنا می‌شویم.

پلیکان‌ها

پلیکان‌های میکونوس

عکس از وب‌سایت pikist.com (عکاس: نامشخص)

پیتر نام پلیکانی است که در مدت عمر سی ساله‌ خود به یکی از نمادهای میکونوس تبدیل شده است. یک ماهیگیر محلی این پلیکان را در سال ۱۹۵۸ پیدا کرد؛  بعد از آن توسط اهالی مورد مراقبت و توجه قرار گرفت. نام آن را پترو گذاشتند که از کلمه‌ پترا به‌معنای صخره گرفته شده است. هزاران توریست برای دیدن این پلیکان و عکس انداختن با او به میکونوس سفر می‌کردند. در نهایت پترو یا پیتر در سال ۱۹۸۵ کشته شد. امروزه سه پلیکان در میکونوس زندگی می‌کنند که یکی از آن‌ها را به افتخار این پلیکان مشهور، پترو نامگذاری کرده‌اند.

ونیز کوچک

راهنمای سفر به میکونوس

یکی از جذاب‌ترین و مشهورترین مناطق توریستی در میکونوس، منطقه‌ای به نام Alefkantra یا ونیز کوچک است. موقعیت جغرافیایی این منطقه در کنار دریا و شکل و شمایل ظاهری آن باعث شده که آن را ونیز کوچک بنامند. اولین سکونتگاه در ونیز کوچک در قرن هجدهم شکل گرفت و ناخداها و تاجران، اولین ساکنان آن بودند. گردشگرانی که به این منطقه سر می‌زنند، از تماشای خانه‌های مجلل و زیبا با شیشه‌های رنگارنگ لذت می‌برند؛ خانه‌هایی که مشرف به دریا قرار گرفته‌اند. اینجا یکی از بهترین نقاط میکونوس برای تماشای منظره‌ غروب آفتاب است.

آسیاب‌های بادی

آسیاب‌ بادی در میکونوس

عکس از unsplash (عکاس: Harrison Fitts)

آسیاب‌های بادی جزیره‌ میکونوس یکی از نمادین‌ترین آثار در مناطق اطراف دریای اژه است که در سراسر دنیا نیز مشهور است. این آسیاب‌های بادی سفید در حد فاصل ونیز کوچک و منطقه‌ نیوچوری قرار گرفته‌اند. در قرن‌های هفدهم و هجدهم میلادی، میکونوس بیش از ۲۰ آسیاب بادی داشت که از آن‌ها برای تولید آرد استفاده می‌کردند و یکی از مهم‌ترین المان‌های توسعه‌ اقتصادی در میکونوس بود. امروزه فقط هفت آسیاب بادی باقی مانده است که البته از آن‌ها به‌درستی نگهداری می‌شود.

خانه‌ لنا (Lena’s House)

راهنمای سفر به میکونوس

خانه‌ لنا در منطقه‌ چورا قرار دارد و یکی از نمونه‌های خانه‌های اصیل میکونوس است که متعلق به قشر متوسط در قرن نوزدهم میلادی بوده است. در این خانه‌ قدیمی و زیبا، مجموعه‌ای از اشیا و وسایل قدیمی از قرن نوزدهم نگهداری می‌شود و اشیای دکوری، آینه‌های حکاکی شده و گلدوزی‌های سنتی شده‌ بخش‌های مختلف خانه، بسیار زیبا و دیدنی است. از آوریل تا اکتبر درهای این خانه برای بازدید گردشگران باز است. روزهای یکشنبه تعطیل است و از ساعت ۶ و نیم صبح تا ۹ و نیم شب برای سر زدن به آن وقت دارید.

موزه‌ فولکلور میکونوس

راهنمای سفر به میکونوس

موزه‌ فولکلور میکونوس در کاسترو واقع شده است. این موزه در یک بنای قدیمی دو طبقه قرار دارد و مجموعه‌های جالبی از وسایل قدیمی، سرامیک‌های دست‌ساز، تصاویر بیزانسی و عکس‌ها و دست‌نوشته‌های قدیمی در آن نگهداری می‌شود. اگر می‌خواهید آشنایی عمیق‌تری با فرهنگ بومی منطقه پیدا کنید، حتما زمان را برای بازدید از این موزه در نظر بگیرید.

صومعه‌ پالئو کاسترو (Monastery of Paleokastro)

صومعه‌ پالئو کاسترو میکونوس

عکس از وب‌سایت global-geography.org (عکاس: Gerhard Huber)

صومعه‌ پالئو کاسترو یک صومعه‌ زنانه است که قدمت آن به قرن هجدهم میلادی برمی‌گردد. این صومعه را از روی تپه‌ای که در همان نزدیکی قرار دارد، نامگذاری کرده‌اند. این صومعه، یکی از بهترین نمونه‌های معماری سنتی سیکلادی است و در شمال منطقه‌ مسکونی آنو مرا واقع شده است.

موزه‌ باستان‌شناسی میکونوس

راهنمای سفر به میکونوس

اگر از علاقه‌مندان به باستان‌شناسی و تاریخ هستید، حتما باید از این موزه بازدید کنید. موزه‌ باستانی شناسی میکونوس، مجموعه‌های بسیار جالب و ارزشمندی از از اشیای قدیمی متعلق به قرن هفدهم دارد. این موزه درست در مرکز جزیره واقع شده است و در نزدیکی بندر قرار دارد. مجموعه‌ای از تندیس و مجسمه، اشیای سرامیکی و زیورآلات قدیمی نیز در این موزه به نمایش درآمده است. هر روز غیر از دوشنبه‌ها از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۳ بعدازظهر برای سر زدن به این موزه وقت دارید.

موزه‌ دریانوردی اژه (Aegean Maritime Museum)

راهنمای سفر به میکونوس

موزه ی دریانوردی اژه در نزدیکی خانه‌ لنا قرار دارد و یک سازمان غیرانتفاعی است که در سال ۱۹۸۳ پایه‌گذاری شده است. این موزه با هدف حفظ و ارتقاء تاریخچه و سنت‌های دریایی یونان افتتاح شد. نمونه‌های کوچکی از کشتی‌ها و قایق‌های قدیمی از زمان‌های پیش از تاریخ تا دوران معاصر در این موزه به نمایش درآمده است. مجموعه‌های ارزشمندی از نقشه، سکه‌های قدیمی، مجسمه و... با تم دریایی و سبک زندگی مرتبط با آن در این موزه نگهداری می‌شود. این موزه از آوریل تا اکتبر از ساعت ۱۰ و نیم صبح تا یک بعدازظهر و از ۱۸ و ۳۰ دقیقه تا ۹ شب باز است.

تالار شهر میکونوس

راهنمای سفر به میکونوس

تالار شهر میکونوس، یک ساختمان دوطبقه است که در ابتدا به‌عنوان اقامتگاهی برای یک کنت روسی در دوران جنگ روسیه و ترکیه ساخته شد و بعدها به‌عنوان تالار شهر مورد استفاده قرار گرفت. معماری اصلی و کلاسیک بنا، به همان شکل اولیه باقی مانده است. در کنار تالار شهر، یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ساختمان‌های میکونوس یعنی اولین مدرسه‌ جزیره، ساخته شده است.

کلیساها

نمایی از غروب در میکونوس

عکس از unsplash (عکاس: Florian Wehde)

جزیره‌ میکونوس، بیش از ۷۰ کلیسای ارتدکس یونانی دارد که طبق سنت‌ها و معماری جزایر یونان ساخته شده‌اند. تعداد زیادی از آن‌ها بعد از دوران بیزانس توسط خانواده‌های ثروتمند جزیره ساخته شده‌اند تا به این طریق از نعمات الهی سپاسگزاری کرده باشند و یادگاری از خود و خویشان به جا گذاشته باشند. برای بازدید از این کلیساهای زیبا، لازم نیست که مذهبی باشید، فقط پوشش مناسب مکان مذهبی را در نظر بگیرید.

کوچه‌های باریک مرکز شهر میکونوس

کوچه‌های جذاب میکونوس

عکس از وب‌سایت culturetrekking.com (عکاس: نامشخص)

یکی از تفریحات گردشگران در این جزیره، گشت‌و گذار در کوچه‌های پرپیچ و خم و باریک و تماشای معماری سنتی منطقه است. شهر میکونوس یا چورا، در مرکز جزیره واقع شده است. خانه‌های سفید و آبی با معماری سنتی دارد و خیابان‌های کوچک و باریک آن پر از فروشگاه، بوتیک، کلیسا و کافه است. دیدن این منظره‌های زیبا یکی از به‌یادماندنی‌ترین خاطرات سفر به جزیره است. گوشه و کنار این شهر، مکانی ایدئال برای عکاسی است. بوتیک‌های زیورآلات پر از گردشگرانی است که خرید می‌کنند. کافه‌ها و رستوران‌ها از مهمانان خود به گرمی پذیرایی می‌کنند. بهترین سوغاتی‌هایی یونانی را می‌توانید از مغازه‌های شهر بخرید؛ از صندل‌های چرمی گرفته تا محصولات تهیه شده از زیتون.

فانوس دریایی آرمنیستیس (Armenistis Lighthouse)

راهنمای سفر به میکونوس

فانوس دریایی آرمنیستیس در انتهای شمال غربی جزیره قرار دارد و به خاطر ارتفاعش که به ۱۹ متر می‌رسد، به‌راحتی از دور قابل شناسایی است. این جاذبه‌ دیدنی با مناظر جذابش، فرصتی عالی بریا لذت بردن از چشم‌اندازهای دریای اژه است. در پس‌زمینه‌ منظره‌ها می‌توانید جزیره‌ تینوس که در نزدیکی میکونوس قرار دارد را ببینید. قایق‌هایی که بین دو جزیره در رفت و آمد هستند، منظره‌ای بسیار دیدنی ایجاد می‌کنند. این فانوس دریایی حدود ۷ کیلومتر از مرکز شهر میکونوس فاصله دارد و از طریق ماشین می‌توانید خود را به آن برسانید.

ساحل پلاتیس گیالوس (Platis Gialos)

راهنمای سفر به میکونوس

ساحل پلاتیس گیالوس در جنوبی‌ترین بخش جزیره قرار دارد و حدود ۴ کیلومتر از شهر میکونوس فاصله دارد. این ساحل، یکی از محبوب‌ترین و شلوغ‌ترین سواحل جزیره است. شن‌های سفید و آبی بی‌کران و فیروزه‌ای دریا گردشگران را از سراسر جزیره به این ساحل می‌کشد. این ساحل از طریق اتوبوس و قایق قابل دسترسی است. ساحلی بسیار منظم و برنامه‌ریزی شده است و رستوران، کافف، تخت‌های ساحلی و سایر امکانات لازم را در اختیار گردشگران می‌گذارد. از این ساحل می‌توانید با قایق خودتان را به سایر سواحل جنوبی جزیره برسانید.

منطقه‌ باستانی Panagia Paraportiani

راهنمای سفر به میکونوس

منطقه‌ پاناگیا پاراپورتیانی یکی از مهم‌ترین مناطق باستانی و مذهبی جزیره است. درست در کنار دریا قرار دارد و به‌راحتی قابل دسترسی است. این مجموعه در حقیقت یک مجموعه ی دو طبقه متشکل از ۵ کلیسا است که چهار تای آن‌ها همکف و یکی بالاتر از بقیه قرار دارد.

فاز اول این مجموعه بین قرن‌های شانزدهم تا هفدهم ساخته شده و به خاطر معماری منحصربه‌فردی که دارد یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی جزیره است. اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و اثار تاریخی هستید، در سفر به میکونوس حتما فرصتی را برای بازدید از این مجموعه در نظر بگیرید.

غواصی در سایت غواصی پارادایز هاوس (Paradise House Reef)

راهنمای سفر به میکونوس

زیبایی میکونوس به خود جزیره محدود نمی‌شود. در نزدیکی میکونوس می‌توانید از دیدن دنیای شگفت‌انگیز زیر آب لذت ببرید. در صخره‌های مرجانی پارادایز ریف، تنوع جانداران دریایی بسیار قابل‌توجه است و دنیای زیر آب، بسیار دیدنی است. گونه‌های مختلف جانداران دریایی را می‌توانید هم‌زمان با غواصی در این محدوده ببینید و لذت ببرید. اگر به غواصی و دنیای زیر آب علاقه دارید، این تفریح لذت‌بخش را هرگز از دست ندهید. مرکز غواصی میکونوس حدود ۴٫۵ کیلومتر از شهر میکونوس فاصله دارد و همیشه اتوبوس برای رفتن به آنجا وجود دارد و دسترسی به آن راحت است. این مرکز، کارکنانی بسیار باتجربه دارد که همراه با شما غواصی می‌کنند و دنیای زیر آب را نشان‌تان می‌دهند. می‌توانید تمام تجهیزات لازم را از همان جا کرایه کنید و برای سطوح مختلف توانایی در غواصی، کلاس‌هایی برای گردشگران برگزار می‌شود. قیمت کلاس‌ها بستگی به‌مدت زمان و سطح آن‌ها دارد که در وب‌سایت رسمی این مرکز می‌توانید اطلاعات دقیقی در مورد آن به دست آورید.

شهر باستانی دلوس (Ancient City of Delos)

راهنمای سفر به میکونوس

شهر باستانی دلوس در فاصله‌ بسیار کوتاهی از میکونوس قرار دارد. این جزیره‌ باستانی یونانی، آثار تاریخی متعددی دارد و طبق افسانه‌های یونانی، محل تولد آپولو و آرتمیس است. یکی از دلایل اهمیت این منطقه‌ باستانی این است که جزو معدود مناطق باستانی است که در آن‌ها خانه‌های خصی قدیمی هم در شرایط خوبی حفظ و نگهداری شده است. بناهای قدیمی زیادی با کاربری‌های مختلف در گوشه و کنار جزیره کشف شده است. این بناهای قدیمی به‌خوبی نگهداری می‌شوند و شرایط بسیار خوبی دارند و بازدید از آن‌ها فرصت خوبی برای آشنایی با معماری  و سنت‌های محلی است.

از سال ۱۹۹۰، کل این جزیره به‌عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب شده است. در سال‌های اخیر پروژه‌های زیادی برای حفظ و بازسازی بناها صورت گرفته است. از طریق دفاتر توریستی میکونوس و با قایق می‌توانید خودتان را به این جزیره برسانید.

خرید در خیابان Matogianni

خیابان‌های میکونوس

عکس از وب‌سایت thetopvillas.com (عکاس: نامشخص)

خیابان Matogianni، شلوغ‌ترین خیابان در میکونوس است و در واقع مشهورترین بازار شهر برای خرید. در این خیابان هرآنچه که از مد و تفریحات شبانه انتظار دارید، فراهم است. از این خیابان باریک که عبور کنید، در اطراف خود فروشگاه‌های لوکس، برندهای بین‌المللی مد، زیورآلات، اکسسوری و آثار هنری و سوغاتی را خواهید دید. خیابان پر از گردشگرانی می‌شود که مشغول خرید و تماشای ویترین‌ها هستند. همه‌ فروشگاه‌ها فارغ از اینکه خرده فروشی باشند یا یک فروشگاه لوکس، معماری سنتی دارند و همگی شبیه هم هستند.

این منطقه فقط فروشگاه ندارد. کافه و رستوران، بخش دیگری از جذابیت‌های این خیابان را تشکیل می‌دهد. در کافه‌ها و رستوران‌ها می‌توانید بهترین غذاها و خوراکی‌های محلی را بخورید.

تماشای فیلم در سینمای Cine Manto

سینمای Cine Manto در میکونوس

عکس از وب‌سایت enikos.gr (عکاس: نامشخص)

سینما Cine Manto یک سینای روباز شهری است که در سال ۱۹۹۵ ساخته شده است. این سینما در یک فضای سبز خاص و دیدنی واقع شده که پر از درختان نخل و پر از انواع کاکتوس است. در این مجموعه یک کلیسای قدیمی و کافه رستوران هم وجود دارد که غذاهای بسیار عالی و صبحانه‌های لذیذی سرو می‌کند. همچنین هم‌زمان با غذا خوردن می‌توانید از تماشای فیلم لذت ببرید.

این سینما هر سال از اول ژوئن تا آخر سپتامبر فعالیت می‌کند و انواع فیلم‌های روز دنیا را پخش می‌کند. همه‌ فیلم‌ها به زبان اصلی پخش می‌شوند و زیرنویس یونانی دارند. بلیط سینما برای بزرگسالان ۹ یورو و برای بچه‌ها ۷ یورو است.

رژیم غذایی در میکونوس

راهنمای سفر به میکونوس

در میکونوس فرصت‌های زیادی برای امتحان کردن غذاها و اسنک‌های محلی دارید. از رستوران‌های شیک کنار دریا گرفته تا غذاهای خیابانی و کافه‌های کوچک. البته علاوه بر غذای محلی، در این رستوران‌ها می‌توانید غذاهایی از گوشه و کنار دنیا را امتحان کنید. ولی هیچ سفر خارجی بدون امتحان کردن غذاهای محلی کامل نمی‌شود و یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های سفرهای خارجی، امتحان کردن غذاها و طعم‌های جدید است.

در ادامه تعدادی از غذاهای مشهور میکونوس را معرفی می‌کنیم تا در طول سفر با خیال راحت بتوانید غذای موردعلاقه خود را انتخاب کنید.

کوپانستی

کوپانستی در میکونوس

عکس از greece-is.com (عکاس: نامشخص)

یکی از محصولات لبنی سنتی در میکونوس، پنیر کوپانیستی است که در سراسر یونان مشهور است. این پنیر را با شیر گاو تهیه می‌کنند و بافتی خامه‌ای، طعمی تند و تیز و عطری قوی و لذت‌بخش دارد. معمولا این پنیر را با نوعی نان برشته مخصوص و همراه با گوجه و روغن زیتون سرو می‌کنند. این غذای اصیل و سنتی جزیره است و یکی از بهترین مکمل‌ها در کنار انواع نوشیدنی‌های محلی. البته گاهی به‌عنوان پیش‌غذا، قبل از غذای اصلی سرو می‌شود.

سوسیس

سوسیس مخصوص میکونوس

عکس از وب‌سایت sg.hotels.com (عکاس: نامشخص)

یکی از محصولات پروتئینی محبوب در میکونوس، نوعی سوسیس مخصوص است که آن را با فلفل، نمک، آویشن و انواع ادویه‌های مخصوص طعم‌دار می‌کنند. این نوع از سوسیس، درصد گوشت بیشتر و چربی کمتری دارد و به همین دلیل است که بسیار لذیذ است و جزو باکیفیت‌ترین محصولات غذایی در این جزیره است.

کیک بادام (Kalathaki)

کیک بادام در میکونوس

عکس از وب‌سایت greekboston.com (عکاس: نامشخص)

کیک‌های بادامی و مارزیپانی،  یکی از دسرهای سنتی و بسیار لذیذ جزایر اطراف دریای اژه است. برای تهیه‌ آن از آرد، کره، تخم‌مرغ، بادام و دارچین استفاده می‌کنند. این کیک با اینکه مواد اولیه‌ کمی دارد ولی عطر و طعم آن بی‌نظیر است. به‌راحتی این دسر لذیذ را می‌توانید در قنادی‌ها و نانوایی‌های مخصوص پیدا کنید که در سراسر میکونوس وجود دارند.

پای پیاز (Kremidopita)

پای پیاز در میکونوس

عکس از وب‌سایت sg.hotels.com (عکاس: نامشخص)

این غذا را با نوعی پنیر محلی به نام تیروولیا می‌پزند و این غذا، یکی از مشهوترین غذاهای این جزیره است. پیاز، طعم شیرینی به این غذا می‌دهد و با جعفری طعم‌دار می‌شود. طبق سنت، ورقه‌های پای، حجیم و پف‌دار هستند. در رستوران‌ های میکونوس می‌توانید این پای لذیذ را نوش جان کنید. البته اگر خوش‌شانس باشید، یکی از اهالی شما را برای خوردن پای پیاز خانگی دعوت می‌کند. بدون شک عطر و طعم آن را تا مدت‌ها فراموش نمی‌کنید.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به میکونوس؛ جزیره بادها در یونان

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map