قبرستان هواپیماها؛ پایان راه پرندگان فرسوده

رسول نوری
رسول نوری دوشنبه، ۱۶ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۴
قبرستان هواپیماها؛ پایان راه پرندگان فرسوده

هواپیماها نیز مانند سایر وسایل نقلیه عمر مفید خود را دارند و پس از زمانی مشخص، فرسوده می‌شوند. قبرستان‌ هواپیما مکانی است که این وسایل روزهای پایانی عمر را در آن می‌گذرانند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۸/۰۵/۲۶ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۱۵ به‌روزرسانی شده است.

شرکت‌های هواپیمایی و پرواز همواره تلاش می‌کنند ناوگان خود را مدرن و مصرف سوخت آن‌ها را در بهینه‌ترین حالت ممکن نگه‌ دارند. به تبع هر مسافر نیز تمایل دارد از جدیدترین فناوری‌های روز بهره ببرد و همگی این مسائل سبب می‌شود طول عمر یک هواپیما کمتر از چیزی باشد که حدس می‌زنید؛ اما سؤال اینجا است که این پرنده‌های غول‌پیکر زمانی که بازنشسته می‌شوند به کجا می‌روند؟ به احتمال زیاد سر از یکی از قبرستان‌های عظیم هواپیما درمی‌آورند.

عکس هوایی از قبرستان هواپیما

تعدادی فضای مخصوص در سراسر دنیا وجود دارد که هواپیماهای بازنشسته در آن نگهداری می‌شوند تا قطعات آن‌ها در زمان نیاز باز شده و جایی دیگر استفاده شوند یا حتی به فروش برسند. در این رابطه، نخستین مقبره‌ هواپیما یا همان «بون‌‌یارد» (boneyard) در زبان آمریکایی، پس از جنگ جهانی دوم و هنگامی تأسیس شد که سران ارتش خود را در میان تعداد بسیاری از هواپیماهای مازاد و بی‌استفاده یافتند.

قبرستان هواپیما و منظره غروب خورشید

بزرگترین مقبره متعلف به «گروهان ۳۰۹ نگهداری و بازیابی هوافضا» در «قبرستان هواپیمای دیویس مانتن» نیروی هوایی ارتش در «توسان» ایالت «آریزونا»‌ است.

عکسبرداری هوایی از قبرستان هواپیما

چیزی حدود ۵۰۰۰ هواپیما در مقبره‌ ۲۶۰۰ هکتاری «دیویس مانتن» رها شده‌اند و در حال پوسیدن هستند. بخش اعظمی از این هواپیماها متعلق به شاخه‌های مختلفی از دولت «آمریکا» است.

فطعات جنگنده بمب افکن در قبرستان هواپیما

تمامی هواپیماهایی که به این منطقه وارد می‌شوند، ابتدا باید شسته شده، سوخت آن‌ها از تانکر و لوله‌های سوخت‌رسانی مربوطه تخلیه شده و تمامی مواد منفجره‌ و سلاح‌های موجود باز شود. مجراهای مربوط به آن دسته از هواپیماهایی که مراحل کاری را پشت سر می‌گذارند، با نوارهای مخصوص بسته شده و با دو لایه رنگ سیاه و یک لایه رنگ سفید برای منعکس کردن آفتاب سوزان «آریزونا» و خنک نگه داشتن‌شان پوشانده می‌شوند.

هواپیماهای جنگی در قبرستان هواپیما

چند فروند از هواپیماهای «B-52» دوران جنگ سرد را می‌توان در اینجا پیدا کرد. این هواپیماها که قادر به حمل سلاح اتمی بودند، در جریان «گفتمان محدودسازی جنگ‌افزار راهبردی» با «شوروی» به این مکان منتقل شدند. تعداد بسیاری از آن‌ها با بال‌های جدا شده در اینجا انبار شدند تا ماهواره‌های «شوروی» تأیید کنند که آن‌ها واقعا زمین‌گیر شده‌اند.

هواپیما با ظاهر کوسه در قبرستان هواپیما

هواپیماهایی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، با نام «Fairchild Republic A-10 Thunderbolt II» شناخته می‌شوند و در جنگ خلیج فارس خدمت کردند. قطعات بعضی از این هواپیماها جدا می‌شوند و سایر قطعات آن‌ها تا زمانی که به آن‌ها نیاز باشد، سرجایشان باقی می‌مانند. بقیه‌ آن‌ها کاملا نابود شده و در کوره‌های ذوب این محل بازیافت می‌شوند.

جنگنده بمب افکن فرسوده در قبرستان هواپیما

علامت‌های مربوط به بمباران جنگی در کناره‌های این هواپیمای «Rockwell B-1 Lancer» دیده می‌شود.

«نیک ورونیکو» (Nick Veronico)، نویسنده‌ هوانوردی که از چندین مکان مشابه بازدید کرده است، در سال ۲۰۱۴ به «بی‌بی‌سی» گفت:

تا زمانی که هواپیماها پرواز می‌کند، وجود قبرستان‌های نظامی و ارتشی برای نگه داشتن سایر هواپیماها در آسمان ضروری است. هرکدام از این واحدهای ذخیره مسئولیت‌‌های گوناگونی دارند. وظایفی از قبیل نگهداری هواپیماهایی که موقتا خدمات‌رسانی نمی‌کنند، اما در آینده‌ای نزدیک به کار گرفته خواهند شد، به‌کارگیری مجدد قطعات قابل استفاده که ابتدا مورد بازرسی قرار گرفته و سپس تعمیرات اساسی روی آن‌ها انجام می‌شود و در پایان تا زمانی که یک هواپیمای فعال به آن‌ها نیاز داشته باشد، انبار می‌شوند یا اوراق کردن کامل لاشه‌ هواپیما.

هواپیماهای مسافربری در قبرستان هواپیما

«پایگاه هوایی و فضایی موهاوی» (The Mojave Air and Space Port) در «کالیفرنیا» یکی دیگر از قبرستان‌های هواپیمای قابل‌توجه است. «تروی پایوا» (Troy Paiva)، عکاس هوانوردی که طی سال‌های ۱۹۹۰ تا حوالی سال ۲۰۰۰ از هواپیماهای این مکان عکس‌برداری می‌کرد، گفت:

«پایگاه هوایی و فضایی موهاوی» را در هنگام رانندگی و عبور از صحرای کالیفرنیا و از کیلومتر‌ها دورتر می‌توانید مشاهده کنید. به نظر می‌رسد ردیف‌های پشت‌سرهم از بال و دم‌ هواپیما تا کرانه‌ افق ادامه دارند.

عکس هوایی از هواپیماهای مسافربری در قبرستان هواپیما

«فرودگاه حمل‌ونقل سوترن کالیفرنیا» (southern california logistics airport) که با نام «فرودگاه ویکتورویل» (Victorville Airport) نیز شناخته می‌شود خانه‌ صدها هواپیمای بازنشسته است و به‌عنوان یک فرودگاه لجستیک، برای استفاده‌های تجاری، نظامی و حمل‌ونقل ساخته شده. اگرچه هواپیماهای مسافربری نیز هنگامی که دیگر به کار گرفته نمی‌شوند سر از اینجا درمی‌آورند.

درخت کویری در قبرستان هواپیما

در سال ۲۰۰۹ گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه مکان نام‌‌برده در ۱۲۰ کیلومتری «لس‌آنجلس»، به‌دلیل رکود اقتصادی جهانی سریعا شروع به پر شدن کرده است. چراکه چند هواپیمایی مجبور بودند به‌صورتی بی‌سابقه پرنده‌های خود را زمین‌گیر کنند.

بازدید از این قبرستان‌‌ها معمولا بدون مجوز ویژه امکان‌پذیر نیست. اما می‌توان از «پایگاه هوایی دیویس مونتان» که بزرگ‌ترین آن‌هاست با یک تور که «موزه‌ هوا و فضای پیما» در «توسان» برگزار می‌کند، بازدید کرد.

هواپیمای بدون بال در قبرستان هواپیما

«فرودگاه حمل‌ونقل سوترن کالیفرنیا» در چندین فیلم از جمله «مجموع همه‌ ترس‌ها» (The Sum of All Fears) و «جارهد»‌ (Jarhead) ظاهر شده است.

عکس ماهواره ای از قبرستان هواپیما

«محله‌ هوایی پینال» (Pinal Airpark) در «آریزونا» نیز نقش قبرستانی برای هواپیماهای مسافربری را دارد. محیط این بیابان موردپسند بسیاری از خطوط هوایی قرار گرفته، چون آب‌وهوای خشک آن از خوردگی بدنه‌ هواپیماها جلوگیری می‌کند.

هواپیمای قدیمی در قبرستان هواپیما

خطوط هوایی «دلتا»،‌‌ «نورث‌وست»، «ایروسور» (Aerosur)، «هلنیک» (Hellenic) و «سورینام» (Surinam) همگی هواپیماهای بازنشسته در «محله‌ هوایی پاینال» دارند.

نقشه ماهواره ای از قبرستان هواپیما

«مرکز هوایی بین‌المللی راسول» (Roswell International Air Center) که بیشتر به‌خاطر رخدادهای مربوط به سفینه‌های فضایی شناخته می‌شود نیز چندین فروند هواپیما را در خود جای داده است.

هواپیمای آمریکایی قدیمی در قبرستان هواپیما

قبرستان‌های هواپیما در خارج از مرزهای «آمریکا» نیز یافت می‌شوند. آن‌ها را در «فرودگاه آلیس اسپرینگز» (Alice Springs Airport) واقع در مناطق شمالی «استرالیا»، «فرودگاه بین‌المللی ماناس» (Manas International Airport) در «بیشکک» کشور «قرقیزستان» یا «فرودگاه تروئل» (Teruel Airport) در «آراگون»‌ کشور «اسپانیا» می‌توانید پیدا کنید.

 اگر به‌دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید.

مطالب مرتبط:

منبع ُTelegraph

دیدگاه