افزایش مالیات گردشگری سه مقصد توریستی پرطرفدار جهان در سال ۲۰۱۹

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۵
افزایش مالیات گردشگری سه مقصد توریستی پرطرفدار جهان در سال ۲۰۱۹

سه مقصد گردشگری پرطرفدار جهان که سالانه میزبان گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان هستند، مالیات گردشگری خود را در سال آینده میلادی افزایش خواهند داد.

اگرچه صنعت توریسم نقشی مؤثر در رونق اقتصادی یک کشور را دارد، اما همزمان نیازمند صرف هزینه‌هایی برای بهبود زیرساخت‌های گردشگری است. به همین خاطر بسیاری از کشورهای پرطرفدار دنیای گردشگری با اعمال مالیات‌های مرتبط، سعی در تأمین هزینه‌های این بخش داشته و به نوعی برای جذب گردشگران بیشتر تلاش می‌کنند.

افزایش مالیات گردشگری در سه کشور ژاپن، کرواسی و نیوزیلند

اگرچه هنوز خیلی برای انتخاب مقاصد گردشگری ایده‌آل برای گذراندن تعطیلات سال ۲۰۱۹ زود نیست، اما بهتر است بدانید که بعضی از کشورها از هم‌اکنون به دنبال افزایش میزان مالیات‌های مرتبط با این مسئله هستند. به همین خاطر هنگام محاسبه هزینه‌های سفر، بد نیست این مالیات‌های جدید را هم در نظر بگیرید. در این میان سه مقصد توریستی معروف در این زمینه پیش قدم شده و تصمیمات جدیدی اتخاذ کرده‌اند. همراه ما باشید تا ببینیم این سه کشور، تا چه حد این هزینه‌ها را افزایش داده و چه برنامه‌هایی برای آینده صنعت گردشگری خود دارند.

افزایش مالیات گردشگری در سه کشور ژاپن، کرواسی و نیوزیلند

از تاریخ هفتم ژانویه چه بازدیدکنندگان و گردشگران خارجی و چه ساکنان ژاپن هر زمان که قصد خروج از این کشور را داشته باشند، با مالیات خروج از کشور مواجه خواهند شد. این مالیات که از آن با عنوان «sayonara tax» یاد می‌شود، به‌صورت خودکار به هزینه بلیط کشتی یا هواپیمای افراد اضافه خواهد شد.

میزان این مالیات هزار ین ژاپن معادل ۸٫۸۰ دلار آمریکا یا ۶٫۷۰ پوند انگلیس خواهد بود. اگرچه این میزان به‌صورت فردی مبلغ قابل توجهی نخواهد بود اما براساس پیش بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد که در نهایت از این راه درآمدی ۴۳ میلیارد ینی نصیب ژاپن خواهد شد که قرار است برای بهبود صنعت گردشگری این کشور هزینه شود. از جمله به نظر می‌رسد قرار است با این پول زیرساخت‌ها فرودگاهی این کشور توسعه یافته و از تعداد بیشتری راهنمای مسلط به چند زبان در مقاصد گردشگری محبوب و پرطرفدار این کشور استفاده شود. همچنین بخشی از این پول صرف تأمین وای فای رایگان در مکان‌ها و ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی خواهد شد.

افزایش مالیات گردشگری در سه کشور ژاپن، کرواسی و نیوزیلند

کرواسی مقصد گردشگری بعدی این فهرست است که از قضا در سال‌های اخیر با معضل اور توریسم یا تعداد بالای گردشگران مواجه شده است. این کشور نیز در روزهای اخیر به دنبال افزایش مالیات گردشگری تا حدود ۲۵ درصد، به ویرژه در فصول پرطرفدار و شلوغ است. این مالیات برای هرشب اقامت گردشگران در این کشور در نظر گرفته شده است، البته در این میان برای مکان‌های مناسب اردو زدن (campsite) استثناء قائل شده‌اند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد گردشگران از پرداخت این مبلغ برای حضور و لذت بردن از خطوط ساحلی تماشایی و دلفریب این کشور معاف هستند. این افزایش قیمت معادل هشت الی ده کونا و معادل ۳۰ سنت آمریکا بوده و چندان زیاد به نظر نمی‌رسد. «گری کاپلی» (Gari Cappelli) وزیر صنعت گردشگری این کشور اعلام کرد حتی با احتساب این افزایش قیمت، باز هم این کشور پایین‌ترین میزان مالیات در این زمینه را در میان موارد مشابه به خود اختصاص داده است.

افزایش مالیات گردشگری در سه کشور ژاپن، کرواسی و نیوزیلند

در اواخر سال جاری میلادی نیوزیلند هم با افزایش میزان مالیات به ۳۵ دلار این کشور، بازدیدکنندگان و گردشگران را غافلگیر کرد. در این میان گردشگران کشور استرالیا و جزایر پسیفیک از این افزایش مستثنی هستند و این نشان می‌دهد که این مسئله تنها روی گردشگرانی که از کشورهای دورتر به بازدید این کشور می‌آیند را تحت تأثیر خود قرار داده است.

این قانون فعلا به پارلمان این کشور ارجاع داده شده است و انتظار می‌رود که از اواسط سال آینده میلادی به اجرا درآید. همچنین تخمین زده می‌شود که درآمد حاصل از آن سالانه در حدود هشتاد میلیون دلار نیوزیلند خواهد بود که قرار است برای توسعه صنعت گردشگری این کشور و اجرای پروژه‌های حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست هزینه شود.

از آنجایی که این روزها صنعت گردشگری رونقی دو چندان یافته و از نظر تعداد بازدیدکنندگان رکوردشکن شده است، انتظار می‌رود که کشورهای بیشتری مالیات‌ها خود را در این زمینه افزایش داده و از این راه بین میزان تقاضا و هزینه‌های گردشگری و ارتقای زیربناهای لازم در این زمینه، تعادل ایجاد کنند.

نظر شما در این زمینه چیست؟ آیا این افزایش درآمدها در نهایت به نفع صنعت گردشگری خواهد بود؟ نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع Lonelyplanet

دیدگاه