راهنمای سفر به ازمیر

ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در این کشور است. این شهر بندری، جاذبه‌های فراوانی دارد که در سفر به ازمیر، فرصت سر زدن به همه‌ آن‌ها را ندارید.

با ازمیر بهتر آشنا شوید:

درباره ازمیر

اطلاعات ضروری ازمیر

آب‌ و‌ هوای ازمیر

بهترین زمان سفر به ازمیر

هزینه‌ های سفر به ازمیر

جاهای دیدنی ازمیر

رژیم غذایی ازمیر

درباره ازمیر

چشم‌اندازی از ازمیر

عکس از وب‌سایت ontdekturkije.nl (عکاس: نامشخص)

ازمیر، سومین شهر بزرگ ترکیه، از نظر فرهنگی و تاریخی، بسیار جذاب و دیدنی است. یکی از شهرهای بندری مهم در اطراف دریای اژه است و با آب‌های لاجوردی خلیج ازمیر، مزین شده است.

ازمیر، از زمان‌های دور، دارای اهمیت زیادی در منطقه بوده و از نظر تجاری، اهمیت زیادی برای منطقه داشته است.

آثار تاریخی و فرهنگی غنی این شهر ترکیه، نشانی از تنوع فرهنگی آن است. در طول قرن‌های متمادی، اقوام زیادی در این شهر زندگی کرده‌اند و ازمیر، تحت سلطه‌ فرمانروایان متعددی بوده است.

البته این روزها ازمیر به‌اندازه‌ سابق، چندفرهنگی نیست، ولی هنوز هم در آن اقوام مختلفی در کنار هم زندگی می‌کنند. تنوع فرهنگی در ازمیر را به وضوح می‌توانید در آشپزی خاص و منحصربه‌فرد این منطقه ببینید.

گردشگران خارجی ازمیر معمولا یا مسافران تجاری هستند یا گردشگرانی که قصد دارند به افه‌سوس سفر کنند. البته خود شهر ازمیر به‌تنهایی یک مقصد گردشگری کامل و بی‌نظیر است و جاذبه‌های فراوانی دارد. تعدادی از بهترین بازارهای محلی ترکیه، موزه‌های جذاب تاریخی و هنری و تفریحات جذاب و سرگرم‌کننده در ازمیر منتظر حضور گردشگران است.

اطلاعات ضروری ازمیر

اختلاف ساعت با تهران

ازمیر در منطقه‌ زمانی  UTC/GMT +3 قرار دارد و ساعت رسمی آن نیم ساعت از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

ترکی

واحد پول

لیر ترکیه

کد کشور

+۹۰

شماره‌های اضطراری

آمبولانس: ۱۱۲

پلیس: ۱۵۵

جهت رانندگی

راست

آب‌ و‌ هوای ازمیر

سواحل ازمیر

عکس از وب‌سایت itinari.com (عکاس: نامشخص)

در ازمیر، آب و هوا مدیترانه‌ای است. زمستان‌های ملایم و تابستان‌های گرم و آفتابی دارد. میزان بارش سالانه باران ۷۰۰ میلی‌متر است و بیش از همه در زمستان می‌بارد. بارش در فصل تابستان، بسیار نادر است.

زمستان

زمستان از دسامبر تا اواسط مارس ادامه دارد. دمای هوا نسبتا ملایم است و باران می‌بارد. میانگین دمای هوا در ژانویه ۷ درجه است و به‌طور میانگین هفت روز از ماه هوا کاملا بارانی است. این شهر معمولا با جریان‌های هوای سرد مواجه نمی‌شود و از بسیاری از شهرهای ترکیه ملایم‌تر است، ولی گاهی توده‌های هوای سرد، آب‌وهوای ازمیر را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. بارش برف بسیار نادر است، ولی غیرممکن نیست.

بهار

این فصل از اواسط مارس تا مه ادامه دارد. هوا بسیار ملایم است، ولی در ماه مارس، ناپایدار است. به مرور آفتابی‌تر می‌شود و بارندگی کمتر می‌شود.

تابستان

این فصل از ژوئن تا اواسط سپتامبر ادامه دارد. هوا گرم، خشک و آفتابی است. معمولا رطوبت هوا بالا نیست و نسیم دریایی می‌وزد، همچنین بادی از سمت شمال می‌وزد، ولی ممکن است دوره‌های گرمای شدید داشته باشد که دمای هوا در این دوره‌ها به ۳۸ تا ۴۰ درجه بالای صفر نیز می‌رسد.

پاییز

پاییز از اواسط سپتامبر تا نوامبر ادامه دارد. دمای هوا ملایم و مطبوع است و در آغاز فصل، روزها آفتابی است ولی به مرور زمان، روزهای ابری از راه می‌رسد. ماه اکتبر هنوز هوای مطبوع و ملایمی دارد. به‌خصوص در نیمه‌ی اول فصل، روزهای آفتابی زیاد است.

در ازمیر معمولا هوا زیاد گرم نمی‌شود، چون در تابستان‌ هم بادهای شمالی اجازه‌ گرم شدن زیاد هوا را نمی‌دهند. دمای دریا از ژوئن تا سپتامبر به ۲۲ درجه می‌رسد.

بهترین زمان سفر به ازمیر

جاهای دیدنی باستانی در ازمیر

عکس از وب‌سایت itinari.com (عکاس: نامشخص)

بهترین زمان برای سفر به ازمیر، گشت و گذار در شهر، بازدید از آثار تاریخی و فرهنگی و بناهای یادبود و سر زدن به سایت‌های باستانی اطراف، فصل‌های پاییز و بهار است مثلا در ماه‌های آوریل و مه و از اواسط سپتامبر تا اواسط اکتبر. در واقع، تابستان هوا گرم است به‌خصوص در ماه‌های ژوئیه و اوت و شاید نتوانید با آسایش کامل، به گشت‌وگذار بپردازید و از سفر لذت ببرید.

اگر تفریحات ساحلی را دوست دارید، باید از ژوئن تا سپتامبر برای سفر برنامه‌ریزی کنید.

ماه سپتامبر بهترین زمان برای سفر به ازمیر است اگر می‌خواهید تفریحات ساحلی و جاذبه‌های فرهنگی را با هم تجربه کنید.

هزینه‌ های سفر به ازمیر

نمایی مه‌آلود از ازمیر

عکس از وب‌سایت itinari.com (عکاس: نامشخص)

هزینه‌های روزانه برای سفر ارزان: کمتر از ۱۵۰ لیر ترکیه

هزینه اقامت در خوابگاه هاستل: بین ۷ تا ۲۴ لیر

غذاهای محلی: ۸ تا ۱۰ لیر

نوشیدنی: ۷ تا ۱۲ لیر

هزینه روزانه برای سفر میان‌رده

هزینه اقامت در اتاق دوتخته ۹۰ تا ۱۸۰ لیر

غذاهای ارزان و مزه: ۴۰ لیر

سفر روزانه با قایق: ۳۵ یورو

هزینه روزانه در سفر لوکس: بیش از ۳۵۰ یورو

هزینه اقامت در اتاق دوتخته: بیش از ۱۸۰ یورو

تورهای کروز ۴ روزه: ۲۰۰ تا ۳۰۰ یورو

سفر با بالن: ۱۶۰ تا ۱۷۵ یورو

هزینه کرایه خودرو روزانه: ۲۰ یورو

چانه زدن

چانه زدن در ترکیه به‌خصوص در بازارها بسیار رایج است. برای پیدا کردن اقامتگاه در فصل‌های کم گردشگر و سفرهای طولانی با تاکسی، نیز چانه زدن رواج دارد. در سایر موارد باید قیمت ذکر شده را پرداخت کنید.

در ترکیه، چانه زدن یک هنر است و اگر در آن مهارت داشته باشید می‌توانید تخفیف‌های بسیار خوبی بگیرید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

لیر ترکیه

عکس از وب‌سایت tradefinanceglobal.com (عکاس: نامشخص)

ازمیر، یک شهر آرام و راحت برای سفر است. وقتی صحبت از سفر ارزان باشد، ازمیر یکی از بهترین شهرهای ترکیه است و امکانات زیادی برای تفریحات ارزان دارد. از پروازهای ارزان گرفته تا غذاهای ارزان و فعالیت‌های تفریحی رایگان در ازمیر فراوان است. در ادامه تعدادی از بهترین جاهای دیدنی ازمیر را معرفی می‌کنیم که در طول سفر خود می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید بدون اینکه مجبور باشید حساب‌های بانکی خود را خالی کنید.

با به کار بستن نکات زیر می‌توانید هزینه‌های سفر خودتان را تا جایی که ممکن است کاهش دهید.

با پرواز ارزان سفر کنید: یک فرودگاه بین‌المللی در ازمیر وجود دارد که باعث شده این شهر به‌راحتی قابل دسترسی باشد با وجود این، اطمینان حاصل کنید که بلیط‌های خود را حتما از قبل رزرو کنید به‌خصوص در فصل تابستان که فصل شلوغ گردشگری در این شهر است. اگر پرواز مستقیم از شهر مبدا شما وجود دارد باید ابتدا به استانبول سفر کنید و بعد از استانبول به ازمیر بروید. برای سفرهای داخلی، پروازهای ارزان زیادی وجود دارد.

پرواز پگاسوس

عکس از ویکی‌مدیا (عکاس: Julian Herzog)

از وسایل حمل و نقل عمومی به‌جای تاکسی استفاده کنید: سفرهای درون‌شهری، در ترکیه با تاکسی راحت‌تر است ولی بسیار گران‌تر تمام می‌شود به‌خصوص برای مسیرهای طولانی. در ازمیر، انتخاب‌های زیادی در زمینه‌ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی دارید. مثلا با یک خط اتوبوس خاص می‌توانید از فرودگاه به مرکز شهر بروید. هزینه اتوبوس‌ها ۷ یورو است در حالی که همین مسیر با تاکسی ۲۰ یورو می‌شود. ازمیر به‌عنوان سومین شهر بزرگ ترکیه، خط مترو دارد. این خط از فرودگاه تا مرکز شهر ادامه دارد و در نقاط مهم شهر ایستگاه دارد. بلیط‌های مترو ۱/۷۵ لیر ترکیه است و ارزان‌ترین روش برای جابه‌جایی در شهر است.

هتل‌های ارزان در ازمیر: هتل های ازمیر گستره متنوعی را در بر می‌گیرد. این شهر علاوه بر هتل‌های لوکس، تعداد زیادی هتل ارزان هم دارد و اقامتگاه‌های ارزان زیادی در آن پیدا می‌شود. پانسیون یا مهمان‌خانه‌ها جزو اقامتگاه‌های ارزان شهر است. این مهمان‌خانه‌ها، خانه‌هایی ساده با اتاق‌هایی راحت هستند که قیمت‌های مناسبی دارند. گرچه امکانات لوکسی ندارند ولی امکانات ضروری مثل سیستم‌های تهویه مطبوع هوا، اینترنت وایرلس، حوله و سشوار و حتی سرویس رایگان از بازارچه‌های اطراف دارند.

Bellapais 58 Luxury Çeşme ازمیر

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

غذای ارزان در ازمیر: در ترکیه می‌توانید غذاهای بسیار ارزان از جاهایی پیدا کنید که حتی فکر نمی‌کنید. در ازمیر، غذاهای ارزان و در عین حال کاملی پیدا می‌کنید. اگر می‌خواهید هزینه غذای سفرتان کاهش پیدا کند، به‌جای رستوران‌های لوکس، رستوران‌های محلی و کوچک را انتخاب کنید. حتی در بازارها، غذای ارزان و ساده به فروش می‌رسد. مجبور نیستید برای کاهش هزینه‌های غذا، از خوردن غذاهای اصیل محلی صرف‌نظر کنید. 

فعالیت‌های تفریحی رایگان در ازمیر: برای اینکه تفریحی لذت‌بخش و به‌یادماندنی در ازمیرداشته باشید و از اوقات فراغت خود لذت ببرید، لازم نیست هزینه‌ زیادی بپردازید. ازمیر یک تفریحگاه گردشگری عالی دارد که رایگان است. در بازارهای رنگارنگ و مراکز خرید ازمیر می‌توانید بگردید و خرید کنید و از تماشای زندگی افراد لذت ببرید.

کاروان‌سراهای قدیمی با حیاط‌های سرسبز و زیبا و کلیساها و کنیسه‌ها از دیگر دیدنی‌های ارزان و رایگان شهر است که از دیدن آن‌ها لذت می‌برید به‌خصوص اگر از علاقه‌مندان به تاریخ باشید. قدمت بعضی از آثار تاریخی و باستانی شهر به ۴ هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد.

جاهای دیدنی ازمیر

جاهای دیدنی ازمیر

عکس از وب‌سایت itinari.com (عکاس: نامشخص)

از خوردن غذاهای لذیذ محلی گرفته تا بازدید از آثار باستانی با هزاران سال قدمت، همچنین سواحل زیبا و جذاب، در ازمیر جاذبه‌های بسیار زیادی وجود دارد. در ادامه با تعدادی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر ازمیر آشنا می‌شویم.

یکی از تفریحاتی که هرگز نباید از دست بدهید، گشت و گذار در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف مرکز شهر است

در ازمیر می‌توانید در فضایی آرام و زیبا از جاذبه‌ها لذت ببرید، از بازارهای رنگارنگ دیدن کنید، آثار باستانی را ببینید و از شلوغی و ازدحام استانبول دور بمانید. در واقع ازمیر هیچ دست کمی از استانبول ندارد و جاذبه‌های مشابه را در محیطی آرام‌تر در اختیار گردشگران می‌گذارد.

اگر وقت زیادی در سفر به ازمیر دارید، یکی از تفریحاتی که هرگز نباید از دست بدهید، گشت و گذار در کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف مرکز شهر است.

بناهای باستانی

در ازمیر و اطرافش، بناهای باستانی متعددی وجود دارد که بعضی از آن‌ها جزو برترین آثار باستانی ترکیه است. البته گاهی برای رسیدن به آن‌ها باید مسافت‌های طولانی را طی کنید ولی حتما ارزش وقت گذاشتن دارد.

آگورای ازمیر

راهنمای سفر به ازمیر

هر فهرستی که از جاذبه‌های گردشگری ازمیر ببینید، آگورای ازمیر در صد فهرست‌ها قرار دارد. این بنای باستانی در مرکز شهر قرار دارد با منطقه‌ مسکونی مرتفعی احاطه شده است و اطراف آن بازارهای شلوغ خیابانی و بناهای تجاری بلندی دارد. آگورای ازمیر بخشی از زندگی روزمره‌ مردم شده است و هر روز از کنار آن عبور می‌کنند. در داخل محوطه‌ آگورا، بقایای یک بازار رومی یونانی وجود دارد که گشت‌وگذار در آن‌ها، شما را به سفری به دل تاریخ می‌برد و زمانی یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌ها در جاده‌ ابریشم بود.

گذرگاه‌های طاق‌دار این بازار ۲ هزار ساله، هنوز دست‌نخوره باقی است. همان آب تازه‌ای که قبلا از زیر بازار می‌گذشته، هنوز هم از چشمه‌ها می‌جوشد و از کانال‌های زیر این مجموعه عبور می‌کند. به نظر می‌رسد که این مجموعه‌ تاریخی، به‌نحوی ساخته شده تا قرن‌ها پابرجا بماند.

افسوس (Ephesus)

راهنمای سفر به ازمیر

شهر رومی باستانی افسوس، زمانی یکی از مهم‌ترین و مشهورترین نقاط جاده‌ی ابریشم است و اکنون به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ازمیر تبدیل شده است. این اثر تاریخی دیدنی، سالانه ۲ میلیون بازدیدکننده دارد. در زمان‌های دور، مردم از سراسر دنیا به این منطقه‌ی بندری سفر می‌کردند تا محصولاتی مثل ادویه‌های خاص و میوه بخرند. سازندگان ماهر لباس و منسوجات، محصولات خود را عرضه می‌کردند. این شهر، به خاطر حضور تجار از سراسر دنیا، شهری چند فرهنگی بوده است.

کتابخانه‌ی سلسوس، میزبان ۱۲ هزار طومار قدیمی بوده است و یکی از بهترین نمونه‌های بناهای قدیمی است که به‌خوبی نشان می‌دهد چقدر بشر در طول تاریخ به علم  آگاهی اهمیت داده است.

آکروپلیس پرگامون (Pergamon Acropolis)

آکروپلیس پرگامون در ازمیر

عکس از وب‌‌سایت dailysabah.com/Shutterstock Photo (عکاس: نامشخص)

آکروپلیس پرگامون در تپه‌ای مشرف به شهر مدرن برگاما قرار دارد. این شهر باستانی یونانی، مقر قدرت در قرن دوم پیش از میلاد بود. ابعاد تالار و محراب اصلی بنا، بسیار شگفت‌آور است. این مکان، بنایی بسیار بزرگ و باشکوه با ستون‌های سربه‌فلک کشیده است. در این محوطه، یکی از قدیمی‌ترین تئاترهای باستانی قرار دارد.

هیراپولیس، پاموکاله

پاموکاله

عکس از وب‌سایت projectexpedition.com (عکاس: نامشخص)

این اسپای باستانی یونانی در صدر فهرست آثار دیدنی بسیاری از مسافران ترکیه قرار دارد. تراس‌ها و استخرهای سفیدرنگ این حمام باستانی بر اثر فعالیت‌های چشمه‌های آب گرم طبیعی ایجاد شده است. هزاران سال است که از این استخرهای پاموکاله استفاده می‌کنند. بعد از گشت‌وگذار در معابد باستانی هیراپولیس و قدم زدن در کنار مسیرهای باریک از بین استخرهای پاموکاله، می‌توانید بخشی از زمان خود را به آب‌تنی کردن در آب‌های گرم طبیعی بگذرانید درست همان‌کاری که رومیان انجام می‌دادند.

دهکده‌ها و بازارچه‌ها

بازارچه‌ کمارالتی

راهنمای سفر به ازمیر

در بازار مرکزی ازمیر، بازار کمارالتی، فروشندگان با خنده و فریاد، سعی می‌کنند توجه مشتریان و رهگذران را به محصولات خود جلب کنند. فروشندگان این بازار، دوست دارند با مردم گرم بگیرند و آن‌ها را برای خرید محصولات خود تشویق کنند. در این بازارچه، محصولات بسیار زیادی وجود دارد از انواع مواد غذایی گرفته تا پوشاک و صنایع دستی.

غرفه‌های بستنی و آب‌نبات در این بازار، طرفداران زیادی دارند. راحت‌الحلقوم، یکی از سوغاتی‌های خوراکی ازمیر است که در این بازارچه در رنگ‌ها و طعم‌های متنوع عرضه می‌شود. از صورتی تا سبز روشن، در ردیف‌های زیبا و رنگارنگ در مغازه‌ها به فروش می‌رسد. یکی از جذاب‌ترین کارهایی که در ازمیر می‌توانید انجام دهید، گشت‌وگذار در این بازارچه است.

خیابان‌های محله‌ برگاما

محله برگاما در ازمیر

عکس از وب‌سایت bergama.bel.tr (عکاس: نامشخص)

برای اینکه فرهنگ اهالی را از نزدیک تماشا کنید، هیچ راهی بهتر از گشت‌وگذار در خیابان‌های شهر نیست. در شهر برگاما، خیابان‌های باریک و شلوغی وجود دارد که گشت‌وگذار در آن‌ها، فرصتی عالی برای آشنایی با فرهنگ بومی و کشف کردن مغازه‌های جدید و رستوران‌های محلی خاص است.

دهکده شیرینجه

راهنمای سفر به ازمیر

در کوچه پس‌کوچه‌های باریک روستای شیرینجه، خانه‌های قدیمی زیبایی وجود دارد که معماری خاص و دیدنی آن‌ها، مورد توجه عکاسان و گردشگران قرار می‌گیرد. در مرکز این دهکده یا شهر کوچک، فروشنده‌های محصولات بومی و هنرمندان محلی، با روی خوش از مسافران استقبال می‌کنند و در مغازه‌های شیک و جذاب، محصولات خود را می‌فروشند.

بالا رفتن از ارتفاعات شهر و رسیدن به بالاترین نقطه‌ آن، مثل سفر در زمان است. زنان محلی با لباس‌های زیبای سنتی از خانه‌های قدیمی بیرون می‌آیند، نان می‌پزند و در تنورهای مخصوص غذا درست می‌کنند. گربه‌ها این طرف و آن‌طرف می‌روند و زیر آفتاب غروب جست‌وخیز می‌کنند. برای گشت‌وگذار در این شهر، چند ساعت کافی نیست. اگر زمان کافی دارید، حتما چند روزی را به گشت‌وگذار در این منطقه اختصاص دهید و از دیدن سبک زندگی اهالی، لذت ببرید.

تفریحات ساحلی

تفریحات ساحلی در ازمیر

عکس از وب‌سایت itinari.com (عکاس: نامشخص)

یکی از دلایلی که سبب جلب توجه گردشگران به ازمیر شده، انواع تفریحات ساحلی است. در ازمیر در مناطق ساحلی، تفریحات زیادی برای سرگرم کردن مسافران وجود دارد. رستوران‌ها و کافه‌های ساحلی، تفریحگاه‌های کنار دریا و حال و هوای پر جنب‌وجوش و جذاب مناطق ساحلی، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های ازمیر است. برای لذت بردن از این تفریحات، باید از مرکز شهر فاصله بگیرید و یکی از سواحل شنی و جذاب ازمیر را انتخاب کنید.

برج ساعت

راهنمای سفر به ازمیر

زیبایی ازمیر بدون سمبل‌های نمادین و آثار تاریخی آن، کامل نمی‌شود. برج ساعت ازمیر یکی از این آثار نمادین است که تصویر آن را می‌توانید همه‌جا از بروشورهای تبلیغاتی گرفته تا سوغاتی‌های ازمیر ببینید. این برج با حوض و آب‌نمای زیبایی احاطه شده است که همین آب‌نما باعث شده فضای اطراف برج، زیباتر و جذاب‌تر شود. در اطراف برج، چند اثر تاریخی دیگر از جمله یک مسجد قدیمی هم وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

اسکله ازمیر

اسکله ازمیر

عکس از تریپ ادوایزر (عکاس: Andrey Nikonov)

اسکله ازمیر یکی از مناطق تفریحی شهر است که معمولا اهالی شهر و گردشگران برای گشت‌وگذار عصرگاهی به آن سر می‌زنند. در اسکله می‌توانید لذیذترین غذاها و دسرهای محلی را در رستوران‌ها و کافه‌ها امتحان کنید. همچنین می‌توانید دوچرخه‌ای کرایه کنید و با دوچرخه مسیر را طی کنید. اهالی شهر برای ماهیگیری و تفریح معمولا به اسکله سر می‌زنند و گشت‌وگذار در این منطقه، فرصتی عالی برای آشنایی با سبک زندگی اهالی است.

آسانسور

راهنمای سفر به ازمیر

آسانسور یک بنای قدیمی در ازمیر است که از بالای آن می‌توانید چشم‌اندازهای بسیاری زیبایی از شهر را ببینید. این بنا در سال ۱۹۰۷ ساخته شده است و وسیله‌ای برای تسهیل عبور و مرور مردم بوده است. بالابری که داخل بنا قرار داشته، مردم و اشیای سنگین را جابه‌جا می‌کرده است. امروزه خیابانی که به این ساختمان منتهی می‌شود با نام خیابان آسانسور مشهور است. این بنا اخیرا بازسازی شده و از آن زمان، به یکی از بناهای نمادین ازمیر تبدیل شده است. در حال حاضر بالای آسانسور، یکی از مشهورترین رستوران‌ های ازمیر قرار دارد.

پارک حیات وحش (Wildlife Park)

راهنمای سفر به ازمیر

اگر همراه با بچه‌ها سفر می‌کنید یا خودتان به طبیعت و حیات وحش علاقه دارید، یکی از جاذبه‌هایی که می‌توانید در سفر به ازمیر از آن دیدن کنید، پارک حیات وحش است. در این پارک، محوطه‌های کوچک و بزرگی به بازی بچه‌ها اختصاص یافته است و حسابی آن‌ها را سرگرم می‌کند. توصیه‌ ما این است که صبح‌ها به پارک سر بزنید و آخر هفته را برای این کار انتخاب نکنید. چون روزهای آخر هفته، پارک بسیار شلوغ می‌شود.

موزه‌ باستان‌شناسی ازمیر (Archaeological Museum of Izmir)

راهنمای سفر به ازمیر

حتی اگر باستان‌شناس نیستید و به باستان‌شناسی علاقه ندارید، حتما برای بازدید از موزه باستان شناسی ازمیر وقت بگذارید. مجموعه‌های جذاب و شگفت‌انگیزی از سکه، زیورآلات و آثار سفالی از زمان‌های دور در این موزه به نمایش گذاشته شده است. این موزه کوچک است ولی آثاری بسیار کمیاب و ارزشمند دارد. توضیحات جامع و مختصری در مورد هر اثر به دو زبان انگلیسی و ترکی روی آن‌ها نوشته شده است. البته تورهای صوتی هم برای این موزه ارائه می‌شود. بعد از گشت‌وگذار در موزه، می‌توانید ساعتی را در باغ خارج از آن بگذرانید.

موزه‌ آتاتورک (Atartuk museum)

موزه آتاتورک ازمیر

عکس از وب‌سایت bursadabugun.com (عکاس: نامشخص)

اگر از علاقه‌مندان به تاریخ و بازدید از موزه‌ها هستید، در سفربه ازمیر یکی از موزه‌هایی که باید ببینید، موزه‌ آتاتورک است. در این موزه می‌توانید با گوشه‌ای از تاریخ ترکیه آشنا شوید.

رژیم غذایی در ازمیر

راهنمای سفر به ازمیر

تنوع غذایی در ترکیه بسیار جالب توجه است. در این کشور، تقریبا هر نوع غذایی که فکر کنید برای ذائقه‌های مختلف پیدا می‌شود. از غذاهای کلاسیک اژه گرفته تا دسرهای لذیذ و غذاهای دریایی تازه و خوشمزه. در ازمیر از نظر تنوع غذا هیچ محدودیتی ندارید هر ذائقه‌ای که داشته باشید، حتما غذایی مناسب پیدا می‌کند. در ادامه، تعدادی از مشهورترین غذاهای منطقه‌ ازمیر را معرفی می‌کنیم که در طول سفر می‌توانید نوش جان کنید.

مزه

مزه‌های ترکی

عکس از وب‌سایت cibalikapi.com (عکاس: نامشخص)

مزه در واقع مجموعه‌ای از چند نوع پیش‌غذا است که در بسیاری از شهرهای ترکیه، رواج دارد. تنوع مزه‌ها بسیار زیاد است؛ از بادمجان کبابی گرفته تا انواع پیش‌غذاهای دریایی. اگر دوست دارید هم‌زمان چندین نوع طعم مختلف را امتحان کنید، انواع مزه‌ها را سفارش دهید و از هرکدام مقدار کمی امتحان کنید.

غذای دریایی

غذاهای دریایی در ازمیر

عکس از وب‌سایت theculturetrip.com (عکاس: Scott Dexter/Flickr)

علاوه بر ماهی تازه، نواحی اطراف اژه، غذاهای دریایی متنوعی برای عرضه کردن دارد. اگر از علاقه‌مندان به غذاهای دریایی هستید، در ازمیر رستوران‌های غذای دریایی بسیار زیاد است و می‌توانید غذاهای تازه و لذیذ آن‌ها را که بسیار متنوع هستند، امتحان کنید. بهترین غذایی که می‌توانید در ازمیر بخورید، تازه‌ترین غذاهای دریایی است.

گوزلمه

گوزلمه در ازمیر

عکس از وب‌سایت novo-monde.com (عکاس: نامشخص)

یکی از غذاهای سریع و لذیذ ترکی، گوزلمه است. این غذا را با ورقه‌ای از خمیر مخصوص با فیلینگ‌های مختلف تهیه می‌کنند. بیش از ۷۰۰ نوع گوزلمه در ترکیه تهیه می‌شود و غذایی بسیار محبوب و رایج است. با وجود این تنوعی که دارد، حتما می‌توانید از بین انواع آن، هرکدام را که با ذائقه‌ شما تناسب دارد، انتخاب کنید.

ماهی کبابی

ماهی کبابی در ازمیر

عکس از وب‌سایت seamless.com (عکاس: نامشخص)

سفر به اطراف دریای اژه بدون امتحان کردن انواع ماهی‌های تازه، کامل نمی‌شود. در ازمیر رستوران‌های زیادی وجود دارد که منوی مفصلی برای ارائه‌ انواع ماهی دارند. ماهی را به‌شکل‌های مختلفی طبخ می‌کنند؛ سرخ شده، ماهی شکم پر و ماهی کبابی. یکی از غذاهایی که حتما در ازمیر باید امتحان کنید، ماهی کبابی تازه است که تا مدت‌ها طعم آن را از یاد نمی‌برید.

کاتمر

کاتمر یک دسر خوشمزه ترکیه‌ای است. نوعی شیرینی لایه لایه که عطر و طعم بی‌نظیری دارد و فرصت امتحان کردن آن را نباید از دست بدهید.

هشت‌پای کبابی

در رستوران‌های غذای دریایی در ازمیر، تنوع غذاهای دریایی بسیار زیاد است. یکی از غذاهایی که در این رستوران‌ها خواهید دید، هشت‌پای گریل شده است که معمولا بسیاری از علاقه‌مندان به غذای دریایی، از طعم متفاوت آن لذت می‌برند.

شیرینی شامبالی

شیرینی شامبالی در ازمیر

عکس از وب‌سایت kivitadinda.com (عکاس: نامشخص)

این شیرینی قدیمی با سمولینای پخته شده، ماست و شکر تهیه می‌شود و روی آن شکر و بادام می‌ریزند. معمولا این شیرینی را همراه با خامه سرو می‌کنند. طعمی لذیذ و فراموش‌نشدنی دارد و تا مدت‌ها مزه‌ متفاوت آن را فراموش نمی‌کنید. البته با توجه به مواد اولیه‌اش، یک شیرینی رژیمی نیست ولی ارزش یک بار امتحان کردن دارد.

نان خامه‌ای

نان خامه‌ای دسری بسیار لذیذ است که با نوعی نان ترد تهیه می‌شود و آن را با خامه پر می‌کنند و روی آن سس شکلات می‌ریزند. در کافه‌ها و رستوران‌های سراسر ازمیر می‌توانید این دسر را امتحان کنید و از خوردن آن لذت ببرید. علاقه‌مندان به شیرینی‌های خامه‌ای، هرگز نباید در ازمیر فرصت امتحان کردن نان خامه‌ای را از دست بدهند.

گوشت کبابی

انواع کباب در ازمیر

عکس از وب‌‌سایت dailysabah.com/Shutterstock Photo (عکاس: نامشخص)

اگر غذای دریایی دوست ندارید، جای نگرانی نیست. در ازمیر به غیر از غذای دریایی انواع غذاهای کلاسیک ترکی و انواع کباب به‌راحتی پیدا می‌شود. کباب‌ها در ترکیه تنوع زیادی دارند و حتما از خوردن آن‌ها لذت می‌برید.

نویسنده: حمیده کریمی

عکس‌های گالری از ویکی‌مدیا، getyourguide.de ،jet2holidays.com ،turkishairlines.com ،alltours.de و گوگل مپ؛ عکاسان: OMEGA EMLAK ،Selcuk Erdemir ،Süleyman MERMER، نامشخص

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به ازمیر؛ سمیرانای باستانی در ترکیه

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map