صنعت گردشگری ارمنستان در آستانه تحولات

سودا سلیمی
سودا سلیمی سه شنبه، ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۰
صنعت گردشگری ارمنستان در آستانه تحولات

ارمنستان یکی از کشورهای زیبا در مرز اروپا و آسیا است که بعد از انقلاب سیاسی مورد توجه وسیع گردشگران جهان قرار گرفته است.

درست که ارمنستان کشور کوچکی با ۳ میلیون نفر جمعیت است، ولی مردم این کشور بهار گذشته با انقلاب مخملی که انجام دادند توجه همگان را در جهان به خود جذب کردند. این انقلاب با صلح کامل انجام شد و سبب استعفای رئیس‌جمهوری آقای سرژ سرگیسان (Serzh Sargsyan) و انتخاب نیکول پشینیان (Nikol Pashinyan) که قبلا روزنامه‌نگار بود، به مقام ریاست جمهوری کشور، شد.

جابه‌جایی آرام قدرت در این کشور باعث شد که سرنوشت پایتخت آن نیز تغییر کند. اقتصاد این کشور رونق یافت و تعداد گردشگران افزایش پیدا کرد.

آرام وردانیان (Aram Vardanyan)، یکی از ساکنین ایروان که در صنعت گردشگری فعالیت می‌کند، می‌گوید:

این تغییرات باعث به وجود آمدن خوش‌بینی بی‌سابقه در ایروان شده است.

او ادامه می‌دهد:

ایروانی‌ها همیشه به آینده امیدوار بودند، ولی الان زمان آن رسیده است که این کشور بدرخشد. در بسیاری از صنعت‌ها، زمان حاضر مناسب برای شکوفایی و خلاقیت است. انرژی ذخیره‌شده در ارمنستان واقعا قابل لمس است.

ارمنستان

این کشور، تاریخی ۲۸۰۰ ساله دارد که نشان می‌دهد قدمت ارمنستان از روم هم بیشتر است. ساکنان ایروان مشتاق به نمایش زیبایی‌های شهر و کشور خود و آماده‌ی پذیرش تغییرات هستند. مردم این منطقه بسیار خون‌گرم و اجتماعی بوده و نسبت به تغییرات و مدرنیته خوش‌بین هستند.

آنی آندره (Ani Andree)، که سال پیش از برلین به این منطقه آمده تا در صنعت گردشگری فعالیت کند، می‌گوید:

ارمنستانی‌ها خیلی دوست دارند که با گردشگران قهوه خورده و با آن‌ها صحبت کنند. هر روز که در ایروان رفت و آمد کنید، قیافه‌های آشنا خواهید دید، آن‌ها لحظه‌ای توقف کرده و بعد از سلام و احوال‌پرسی کوتاه هر کس به راه خود ادامه خواهد داد. مردم از هر فرصتی برای صحبت با هم استفاده می‌کنند، چه در تاکسی و با راننده تاکسی و چه با همسایه و همکار، همه با هم صمیمی و گرم هستند.

این مردم همه مراقب هم هستند و در سختی‌ها یکدیگر را تنها نمی‌گذارند. این رفتار آن‌ها سبب به وجود آمدن حس امنیت حتی در بین گردشگران شده است.

آندره می‌گوید:

من می‌دانم که اگر روزی من را طبق معمول نبینند، متوجه شده و حالم را جویا خواهند شد. رابطه‌ی مردم در اینجا دائمی و قابل‌اعتماد است. آن‌ها اگر برای ماه‌ها شما را ندیده و بعد از مدتی با شما روبه‌رو شوند، توقف کرده و با شما صحبت کرده و علت غیبت شما را جویا خواهند شد.

زمانی که شخصی وارد جامعه‌ی ارمنستانی‌ها می‌شود، آن‌ها برای برقراری ارتباط با او مشتاق بوده و همیشه نسبت به افراد تازه وارد دید مثبت دارند و با هر زبانی که شده سعی خواهند کرد که به او کمک کنند.

ارمنستان

وردانیان می‌گوید:

ایروانی‌ها در یادگیری زبان‌های مختلف مستعد بوده و گردشگرانی که به ایروان می‌روند، همیشه از این موضوع شگفت‌زده شده و به‌راحتی با محلی‌ها گفتگو می‌کنند.

زبان‌هایی که در این کشور صحبت می‌شوند شامل انگلیسی، روسی، فرانسوی، اسپانیایی و حتی فارسی است. مردم ارمنستان در مقایسه با سایر کشور‌های شوروی سابق، قدر فرهنگ غنی خود را دانسته و آن را گرامی می‌دارند. در گذشته این کشور دست‌خوش تغییرات زیاد و تحت سلطه‌ی امپراتوری‌های مختلفی از جمله آشوری، مقدونی، عثمانی و ایرانی بوده است.

آندره می‌گوید:

آداب و رسوم امپراتوری‌های قدیم همچنان در این محل زنده بوده و باعث به وجود آمدن اتمسفر جالبی در این کشور شده است. برای مثال ارمنستانی‌ها در هر مناسبتی به هم گل هدیه می‌دهند.

تعطیلات ارمنستان هم حاکی از زنده نگه داشتن آداب و رسوم ملیت‌های مختلف است. آن‌ها ۹۸ روز بعد از عید پارک را با عنوان ورادوار (Vardavar) که یکی از تعطیلات محبوب ارمنستانی‌ها بوده، جشن می‌گیرند و در خیابان‌ها آب‌بازی می‌کنند. این مناسبت مربوط به تغییر شکل مسیح بوده، ولی رسم آب بازی از قبل از مسیح به جا مانده است. ترندز (Trndez) هم تعطیلات دیگری است که ۴۰ روز بعد از کریسمس جشن گرفته می‌شود و در سطح شهر آتش‌هایی روشن شده و ارمنی‌هایی که تازه ازدواج کرده‌اند با هم از روی آتش می‌پرند. روزگارانی این عمل را برای باروری و تطهیر زوج‌های جوان انجام می‌داده‌اند.

ارمنستان

ارمنی‌ها روزگاران سختی را طی جنگ جهانی اول پشت سر گذاشته‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها توسط ترک‌های عثمانی به قتل رسیده‌اند. بیش از بیست کشور جهان این واقعه را محکوم کرده و از آن با عنوان قتل عام یاد می‌کنند. امروزه دولت ترکیه این واقعه را انکار می‌کند.

با وجود قرن‌های سختی که مردم ایروان پشت سر گذاشته‌اند، احترام زیادی که به آداب و رسوم گذشته‌ی خود قائل هستند و بسیاری از آن‌ها نسبت به ایده‌ها و افکار نو مشتاق هستند.

وردانیان می‌گوید:

یکی از جنبه‌های قابل ستایش ایروانی‌ها اشتیاق آن‌ها به یادگیری است و آن‌ها معتقدند که دانش، قدرت است.

ایروان نسبت با پایتخت بسیاری از کشورهای اروپایی، شهری کوچک است. در ۲۰ دقیقه می‌توانید از یک طرف ایروان به‌سمت دیگر آن رفته و طول کل ایروان را بپیمایید. بیشترین جمعیت را در کافه‌های مرکز شهر  یعنی کنترون (Kentron) می‌توانید ببینید.

بعضی‌ها از این شهر به‌عنوان شهر صورتی یاد می‌کنند زیرا بیشتر ساختمان‌های این شهر با سنگ توف (tuff) که سنگی آذرین و صورتی رنگ است ساخته شده است و این سنگ تبدیل به سنبل ایروان شده است. در غروب منظره‌ی این شهر صورتی رنگ، دیدنی است.

انقلابی که در این کشور رخ داد سبب شد که بسیاری از ارمنی‌هایی که سال‌ها پیش این کشور را ترک کرده بودند دوباره از ارمنستان به‌عنوان خانه‌ی خود یاد کنند. همه‌ی ارمنی‌ها دست به دست هم داده‌اند تا کشوری زیبا و بین‌المللی درست کنند.

ساهاکیان (Sahakyan) می‌گوید:

ارمنی‌هایی که به کشور بازگشته‌اند سبب پیشرفت هرچه بیشتر کشور خواهند شد. بعد از بازگشت ارامنه‌ای که در سوریه بودند به وطن، ارمنستان روح جدیدی یافت. ما از این تغییرات استقبال می‌کنیم. حالا بعد از انقلاب است و هر کس به هر شغل و صنعتی که علاقه‌مند است مشغول خواهد شد.

این انقلاب بیشتر از اینکه سبب تغییر سیاست دولت شود سبب تغییر روح و انرژی مضاعف همگان شده است. همه در انتظار آینده‌ی روشن ارمنستان هستند.

ارمنستان

به‌تازگی ایروان لقب شهر هوشمند را گرفته و ایروانی‌ها در تلاش هستند با پیشرفت تکنولوژی، سبب پیشرفت و کارآمد شدن امور شوند. برای مثال سیستم ارتبط همگانی، سیستم رای‌گیری و نهادهای دیگر دولتی الکترونیکی شده و در جهت پیشرفت آن در تلاش هستند.

مانند تمام شهرهای در حال توسعه، داشتن ذهنیتی که آماده و پذیرای تغییرات و مدرنیته باشد، سبب پیشرفت هرچه بیشتر شما خواهد شد. ترافیک و ضعف سیستم حمل و نقل عمومی علی‌رغم کوچک بودن شهر سبب بروز مشکلات و عدم دسترسی راحت به بعضی مناطق شهر شده است. یکی دیگر از مشکلات این شهر عدم وجود قوانین برای محدود کردن آلاینده‌های هوا و همین طور آلودگی صوتی است.

آندره می‌گوید:

دوست داشتم که به فضای سبز این شهر بیشتر رسیدگی شود. پارک‌های ایروان بسیار کوچک هستند. برای گرداندن سگ خود در این شهر واقعا دچار مشکل می‌شوم.

او ادامه می‌دهد:

بعد از انقلاب، آزادی بیان مردم بیشتر شده که همین امر سبب ترقی کشور خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع travel

دیدگاه