بهترین زمان سفر به کرمان

احمدرضا فرهبد
احمدرضا فرهبد یکشنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
بهترین زمان سفر به کرمان

کرمان با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی ارزشمند و جاذبه‌های طبیعی منحصر‌به‌فرد یکی از پر گردشگرترین شهرهای ایران است. آیا می‌دانید بهترین زمان سفر به کرمان چه زمانی است.

بهترین زمان سفر به کرمان که یکی از مهم‌ترین و تاریخی‌ترین شهرهای استان کرمان و ایران بوده و از این نظر در صدر قرار دارد، بر اساس هدف از سفر به این شهر  متفاوت است. هرکدام از جاذبه‌های تاریخی این شهر شاهکاری از معماری ادوار مختلف تاریخی ایران هستند. این شهر باغ‌های ایرانی زیادی در خود جای داده است که یکی از آن‌ها یعنی باغ شازده ماهان در سال ۱۳۹۰ به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

کرمان برای کویرنوردان نیز مقصد ایده‌تا است؛ زیرا کویر لوت شهداد با داشتن بزرگ‌ترین کلوت‌های دنیا (کلوت عارضه‌ای کاملا طبیعی است که در اثر فرسایش باد یا آب به وجود آمده و از دور مانند شهری بزرگ اما خالی از سکنه به نظر می‌رسد) یکی از قطب‌های کویر نوردی در ایران محسوب می‌شود.

در ادامه قصد داریم بهترین زمان سفر به کرمان را از ابعاد مختلف بررسی کنیم تا بتوانید متناسب با هدف خود بهترین زمان ممکن برای سفر به این شهر را انتخاب کنید.

بهترین زمان از نظر آب‌و‌هوا

سکنج کرمان

عکاس: ابوذر احمدی‌زاده (خبرگزاری ایرنا)

گرمترین زمان در کرمان از ۱۰ تیر تا ۱۰ ماه است که متوسط دمای هوای ۲۷٫۲ درجه سانتی‌گراد می‌رسد و بیشترین و کمترین دما در این ماه‌ها به‌ترتیب به ۳۵٫۷ و ۱۸٫۷ می‌رسد درجه ساتیگراد می‌رسد. سردترین زمان کرمان هم از اوایل دی تا اوایل بهمن بوده که متوسط دما در این زمان ۴٫۷ درجه سانتی‌گراد است و بیشترین و کمترین دما در این موقع از سال به‌ترتیب به منفی ۲٫۸ و ۱۲٫۳ درجه می‌رسد.

در کل بهترین زمان سفر به کرمان از اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد و از اوایل شهریور (۱۰ شهریور) تا اوایل مهر ۱۰ است. در این ماه متوسط دمای شهر تقریبا ۲۱ درجه سانتی‌گراد بوده و از ۳۱ درجه فراتر نمی‌رود. بهترین زمان برای کویرنوردی هم از اوایل آذر تا اوایل اسفند است.

شلوغ‌ترین زمان و خلوت‌ترین زمان

باغ شازده کرمان

عکاس: ابوذر احمدی‌زاده (خبرگزاری ایرنا)

کرمان یکی از شهرهایی است که در ایام نوروز مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند و در فصل تابستان به‌دلیل گرمای هوا به میزان قابل‌توجهی از میزان مسافران آن کاسته می‌شود. در فصل پاییز و زمستان هم علاقه‌مندان به آثار تاریخی کرمان و کویر لوت روانه این شهر می‌شوند؛ بنابراین می‌توان گفت خلوت‌‌ترین زمان سفر به کرمان معمولا سه ماه تابستان است.

بهترین زمان از نظر رویدادها

جشنواره موسیقی نواحی یا جشنواره موسیقی مقامی یکی از رویدادهای بسیار مهم شهر و استان کرمان است. در این جشنواره که با حضور هنرمندان و اساتید عرصه موسیقی برگزار می‌شوند، نوازندگان موسیقی‌های محلی از سراسر کشور حضور پیدا می‌کنند.

جشنواره موسیقی نواحی کرمان

عکاس: ابوذر احمدی‌زاده (خبرگزاری ایرنا)

در این جشنواره گروه‌های موسیقی علاوه بر شهر کرمان، در شهرهای نزدیک آن از جمله زرند، رفسنجان، بردسیر، انار، سیرجان، جیرفت، بافت، بم، نرماشیر، فهرج و ریگان نیز برنامه اجرا می‌کنند و در کنار اجرای موسیقی، برنامه‌های دیگری همچون برپایی نمایشگاه ساز و کارگاه‌های سازسازی نیز  انجام می‌شود.

جشنواره موسیقی نواحی کرمان

عکاس: محمدعلی محمدزاده (خبرگزاری فارس)

امسال نیز این جشنواره از ۱۱ تا ۱۴ اردیبهشت در کرمان برگزار شد. اگر به موسیقی‌های نواحی و محلی علاقه‌مند هستید، این جشنواره را از دست ندهید.

یکی از مهم‌ترین رویدادهای استان کرمانُ جشنواره‌های سنتی و محلی که معمولا در شهرهای بم و رفسنجان برگزار می‌‌شود. امسال در شهرستان راین که در  ۱۰۵ کیلومتری جنوب شرق کرمان واقع شده است، نیز نخستین جشنواره‌ بومی و محلی با اجرای برنامه‌های شاد و متنوع فرهنگی، از جمله اجرای موسیقی محلی و سنتی، نمایش آداب و رسوم مناطق مختلف و نمایش صنایع دستی و غذاهای محلی در مرداد ماه به‌مدت یک هفته برگزار شد.

جشنواره های سنتی و محلی استان کرمانشاه

منبع: خبرگزاری فارس

کرمانی‌ها نیز در ایام محرم مراسم خص خود را دارند که مهم‌ترین آن‌ها چهل منبرون است. در این مراسم که در شب عاشورا برگزار می‌شود، عزاداران حسین فاصله بین چهل مسجد، حسینیه و دیگر اماکن مقدس شهر را در حالی که عزاداری می‌کنند، با پای پیاده طی می‌کنند و  در هر مکان شمعی را برای برآورده شدن حاجات خود روشن می‌کنند.

مراسم سنتی چهل منبر

عکاس: رضا عبدل‌پور  (خبرگزاری دناج)

یکی دیگر از مراسم عزاداری کرمانی‌ها در ماه محرم که به ثبت ملی هم رسیده، مراسم علم‌گردانی در شهر رابر کرمان است که در آن عده‌ای از افراد علمی را که از چوب و پارچه ساخته شده است، به در خانه مردم می‌برند و نذورات آن‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

مراسم علم گردان

عکاس: علی کریمی (خبرگزاری ایرنا)

مراسم نمادین امام پرسه یکی دیگر از آیین‌های مردم کرمان در ماه محرم است که در روز سیزدهم ماه محرم برگزار می‌شود. در این مراسم چند نفر که بنی اسد نام دارند، با صورت‌های پوشیده شده و با بیل و کلنگ مراسم نمادین خاکسپاری شهدای کربلا را انجام دهند.

مراسم تعذیه

عکاس: ابوذر احمدی‌زاده (خبرگزاری ایرنا)

مراسم جوش زنی یکی دیگر از آیین‌های عزاداری ماه محرم که علاوه بر کرمان در بیشتر شهرهای دیگر کشور نیز برگزار می‌شود. در این مراسم عزاداران در اطراف فردی که در وسط آن‌ها ایستاده است، حلقه می‌زنند و با حرکات ریتمیک و منظم عزاداری می‌کنند. تمام این مراسم باعث شده کرمان در ماه محرم به قطب عزاداری کشور تبدیل شود.

جوش زنی

منبع: ایرنا

جشن سده که بزرگ‌ترین جشن زرتشتیان است، یکی دیگر از رویدادهای مهم کرمان است. این مراسم هر سال در غروب روز دهم بهمن ماه در محل باغچه بداغی کرمان با حضور جمعی از زرتشتیان و مردم کرمان برگزار می‌شود.

جشن سده

عکاس: ابوذر احمدی‌زاده (خبرگزاری ایرنا)

این مراسم ابتدا با ادعیه‌خوانی و سرودخوانی بزرگ‌ترین روحانی زرتشتیان یعنی موبد موبدان آغاز می‌شود و پس آن زرتشیان توده عظیمی از چوب و خس و خاشاک را با مشعل‌هایی که لاله نام دارد، آتش می‌زنند و تا فروکش کردن آن به جشن و شادی و اجرای موسیقی می‌پردازند. ایرانیان باستان معتقد بودند با برپایی این آتش زمستان به پایان خود نزدیک می‌شود و بهار دوباره رخ عیان می‌کند.

جشن سده

عکاس: خسرو پرخیده (خبرگزاری مهر)

قیمت هتل‌ها

هتل پارس کرمان

منبع: سایت جااینجاست

قیمت هتل‌های کرمانی از ۹۰ هزار تومان تا ۳۵۰ هزار تومان متغیر است و قیمت یک هتل مناسب بین ۹۰ تا ۲۱۰ هزار تومان متغیر است؛ البته ممکن است این نرخ‌ها در ایامی مثل ایام نوروز افزایش یابد یا حتی در برخی از سال کاهش یابد.

عکس کاور: ابوذر احمدی‌زاده

مطالب مرتبط:

دیدگاه