قلعه فلک الافلاک در راه ثبت جهانی یونسکو

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان شنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
قلعه فلک الافلاک در راه ثبت جهانی یونسکو

با اختصاص سهمیه ایران در یونسکو در سال ۹۸، می‌توانیم شاهد ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک، به‌عنوان اولین ثبت جهانی لرستان باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان لرستان نه‌تنها از احتمال ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک در سال آینده خبر داد، بلکه از تبدیل پل صفوی خرم‌آباد از مسیر سواره به پیاده خبر داد. سیدامین قاسمی، درباره میراث فرهنگی استان لرستان گفته است:

با حمایت‌های استاندار استان لرستان، اعتبارات عمرانی این اداره کل نسبت به سال گذشته دو برابر شده، که از محل اعتبارات ۹۷ پروژه در سه حوزه میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تعریف شده است. همچنین، از مجموع ۶۹ میلیارد تومان طلب سپاه برای آزادسازی عرصه و حریم قلعه، ۲۸ میلیارد آن پرداخت شده است. مابقی مطالبات سپاه نیز با هماهنگی معاون سازمان برنامه و بودجه کشور، به‌وسیله ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارت استانی، پرداخت خواهد شد.

قاسمی در ادامه افزود:

با توجه به‌قول مساعد رئیس سازمان در خصوص اختصاص سهمیه ایران در یونسکو در سال ۹۸ جهت ثبت جهانی قلعه فلک‌الافلاک، می‌توانیم شاهد اولین ثبت جهانی در استان لرستان باشیم. همچنین، ساختمان‌های موجود در محدوده عرصه و حریم قلعه با بهسازی تبدیل به موزه خواهند شد و با احداث دو پل جایگزین، پل گپ خرم‌آباد تبدیل به مسیر پیاده می‌شود.

قاسمی همچنین از تشکیل اتاق فکر گردشگری در استان خبر داد و هدف از این امر را توجه به مشکلات عدیده استان با حضور انجمن‌های مردم‌نهاد، صنوف مرتبط با گردشگری، اساتید و جامعه دانشگاهی و ارگان‌های دولتی هم‌سو دانست.

قاسمی در انتها افزود:

برای ثبت مشترک میراث ناملموس بین استان‌ها با توجه به اشتراکات فرهنگی در حال رایزنی هستیم، اما مکاتبات لازم جهت ثبت پل گاومیشان به‌صورت مشترک با استان ایلام و با سازمان صورت گرفته و مراتب آن به‌زودی ابلاغ می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه