سافاری در کنار خطرناکترین گونه های ساکن هند

مریم اصلانی
مریم اصلانی شنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۳۰
سافاری در کنار خطرناکترین گونه های ساکن هند

هند به دلیل تنوع جغرافیایی و آب و هوایی یکی از مقاصد ایده‌آل برای تجربه سافاری است، اما آیا می‌دانید چه گونه‌های جانوری خطرناکی ساکن این کشور هستند؟

سرزمین پهناور هند با فرهنگی کهن، تاریخی غنی و البته تنوع جغرافیایی و زیستی قابل توجه، مقصدی ایده‌آل برای گردشگران و به ویژه سافاری دوستان است. اما همان اندازه که طبیعت‌گردی و ماجراجویی در هندوستان جذاب و فراموش نشدنی است، ممکن است خطرناک و مرگ‌آفرین هم باشد. به ویژه اگر با شماری از مخلوقات کشنده و مرگبار این سرزمین مواجه شوید.

واقعیت این است که هند یکی از کشورهای متمایز و جذاب جهان است که با جمعیتی در حدود یک میلیارد و سیصد میلیون نفر، در کنار چین به‌عنوان پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان شناخته می‌شود. کشوری که دست بر قضا زیستگاه طبیعی هزاران گونه مختلف گیاهی و جانوری است و به حیات وحش غنی خود هم می‌بالد. اما ممکن است وقتی بدانید چه تعداد جانور ترسناک در این کشور زندگی می‌کنند، شگفت‌زده یا شاید حتی وحشت‌زده شوید. با برخورداری از کیلومتر‌های جنگل انبوه، رودخانه‌های پهناور و گستره‌های وسیعی از طبیعت دست‌نخورده، هند را باید میزبانی مناسب برای جانوران دانست، چه گونه‌های بانمک و دوست‌داشتنی و چه مخلوقات ترسناک و مرگ‌آفرین.

فیل هندی

جانورانی که نه تنها ظاهر ترسناکی دارند، بلکه از این توانایی برخوردارند که افراد بدشانسی را که در مسیرشان قرار گرفته‌اند را به دردی سخت و جان‌فرسا مبتلا کنند. حتی در پاره‌ای از موارد این حیوانات برای حفاظت از خود قربانی بدشانس را از پای درآورده‌اند. به همین خاطر بهتر است در صورت مواجهه با آن‌ها، به حریم‌شان احترام گذاشته و به سرعت از مسیر حرکت‌شان فاصله بگیرید.

از آنجایی که هند مقصدی پرطرفدار برای تجربه سافاری است، بهتر دیدیم که شما را با شماری از مخلوقات خطرناک این سرزمین آشنا کنیم. شاید این آشنایی به شما در گشت و گذارهای آینده کمک کند.

زنبور غول پیکر آسیایی (Giant Asian Hornet)

خطرناکترین گونه های ساکن هند

علیرغم اینکه این زنبور بیشتر به خاطر زندگی در کشورهایی همچون چین و ژاپن شناخته می‌شود، اما می‌توان رد پای آن را در هند نیز مشاهده کرد. این گونه به ویژه سان جنگل‌ها و بیشه زارهای این کشور بوده و به خاطر خلق و خوی وحشی و سرکش خود اسم و رسمی بهم زده است. این امر به ویژه با تشکر از توانایی منحصربفرد آن‌ها برای حملات یکپارچه که ظرف مدتی بسیار کوتاه رخ می‌دهند و نیز قدرت نیش زدن پیاپی، توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند.

اگرچه زنبورهای غول پیکر تا حد ممکن از تماس با انسان پرهیز می‌کنند، اما همچنان به‌عنوان یک گونه خطرناک و کشنده شناخته می‌شوند. در واقع اگر فرد گزیده شده به سرعت خدمات درمانی مناسب را دریافت نکند، ممکن است با خطر مرگ مواجه شود. سم این گونه در عملکرد اندام‌های بدن انسان اختلال ایجاد کرده و دارای قدرت خورندگی بافت‌های بدن، ذوب کردن و در نهایت از بین بردن آن‌ها است.

عقرب قرمز هندی (Indian Red Scorpion)

خطرناکترین گونه های ساکن هند

این بندپای مهلک علاوه بر زندگی در کشورهای دیگری همچون نپال و پاکستان، در گوشه و کنار هند نیز قابل مشاهده است. عقرب قرمز هندی را باید مخلوقی به شدت خطرناک و مرگ‌آفرین دانست که به‌عنوان یکی از خطرناک‌ترین‌های نوع خود در جهان شناخته شده و معروف است.

از سوی دیگر این عقرب یکی از کوچک‌ترین گونه‌های عقرب است، به‌طوری که تنها یک اینچ (معمولا بین ۵۰ الی ۹۰ میلیمتر) درازا دارد. اما اجازه ندهید این اندازه کوچک شما را در میزان کشنده بودن این موجود خطرناک به اشتباه بیندازد. سم این عقرب پتانسیل ایجاد نشانه‌های گسترده‌ای را در بدن قربانی دارد. از درد شدید و بیهوش شدن گرفته تا گیجی، حمله قلبی، مشکلات حاد تنفسی، استفراغ شدید و شوک. در نهایت اگر فرد گزیده شده به سرعت تحت مداوا قرار نگیرد، جان خود را از دست خواهد داد. براساس تحقیقات انجام شده مشخص شد که دست کم بین هشت تا چهل درصد افرادی که توسط عقرب قرمز گزیده شدند، به خاطر عوارض ایجاد شده زندگی خود را از دست می‌دهند. و در این میان متأسفانه اغلب قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند.

مار کریت معمولی (Common Krait)

خطرناکترین گونه های ساکن هند

کریت یکی از مارهای سمی و خطرناک هند است و در این میان کریت معمولی به‌عنوان یکی از چهار گونه مار کشنده و مرگ‌آفرین این کشور شناخته شده و مسئول بسیاری از حملاتی است که به انسان‌ها صورت می‌گیرد.

البته بهتر است بدانید این خزنده اغلب در طول شب مشکل آفرین است، چرا که کریت خزنده‌ای شب زی است که با تاریک شدن هوا به دنبال شکار می‌رود. از سوی دیگر بسیاری از قربانیان هنگام خواب توسط این مار گزیده می‌شوند. سم این مار بسیار قوی است، اما با این وجود نیش آن درد چندانی ندارد و همین مسئله یکی دیگر از دلایل کشنده بودن کریت است. چرا که قربانی ساده انگارانه از کنار آن گذشته و به موقع تحت مداوا و مراقبت پزشکی قرار نمی‌گیرد. در حالی که این اشتباه کشنده در نهایت در عرض چند ساعت (۴ الی هشت ساعت بعد از گزیده شدن) جان فرد را خواهد گرفت. سم این مار حاوی نورتوکسین است که باعث فلج ماهیچه‌ای، گرفتگی و انقباضات شکمی، از کار افتادن ریه‌ها و در نهایت خفگی فرد مار گزیده خواهد شد.

شاه کبرا (King Cobra)

خطرناکترین گونه های ساکن هند

شاه کبرا یکی از شناخته شده‌ترین و در عین حال ترسناک‌ترین مارهای ساکن کره زمین است. علیرغم این حقیقت که سم این مار در شمار خطرناک‌ترین‌های هند نیست، اما با این حال شاه کبرا شهرت بدی به دست آورده است که بخش عمده‌ی آن مرهون داستان‌های به شدت اغراق شده‌ای است که در مورد رفتارهای تهاجمی این مار ساخته و پرداخته شده‌اند.

این گونه بین ۳ الی ۴ متر طول دارد و به لطف دندان‌های نیش بزرگ و ترسناکش، تصویری خطرناک از خود ارائه کرده است و باعث هراس شدید هر کسی می‌شود که از بخت بد سر راه این مار قرار بگیرد.

انواع کرکودیل

خطرناکترین گونه های ساکن هند

دو گونه خطرناک از کروکودیل‌ها، سرزمین هند را به‌عنوان خانه و زیستگاه خود انتخاب کرده‌اند: یکی کرکودیل ماگر (mugger crocodile) و دیگر کرکودیل آب‌های شور.

در این میان کرکودیل ماگر که به کرکودیل هندی نیز معروف است ۴ الی ۵ متر طول دارد، این در حالی است که کرکودیل آب شور گاهی تا هفت متر نیز رشد می‌کند. هر دو گونه تمایل دارند تا حد ممکن از مکان‌های شلوغ و پرجمعیت دوری کرده و در عوض در محیط زیست منزوی و دورافتاده زندگی کنند، جایی که از دام شکارچیان به دور باشند. با این حال گاهی به صورت کاملا اتفاقی در مسیر خود به روستا یا شهرهای کوچک می‌رسند، جایی که واقعیت ذاتی آن‌ها به خوبی روشن شده و بسیار خطرناک و مهلک ظاهر می‌شوند. سرعت بالا و قدرت فوق العاده آرواره‌های این دو گونه سبب شده حملات این خزنده غول پیکر، گاهی به مرگ قربانی منتهی شود.

ببر بنگال (Bengal Tiger)

خطرناکترین گونه های ساکن هند

در طول چند دهه‌ی اخیر شاهد کاهش قابل توجه وسعت زیستگاه‌های طبیعی ببرهای بنگال بوده‌ایم. در واقع تخریب محیط زیست و سکونتگاه باعث شده این گونه بسیار بیشتر از قبل خشن شده و رفتارهای تهاجمی از خود نشان دهد.

براساس گزارشات به نظر می‌رسد اکنون تنها ۲.۵۰۰ ببر زنده در حیات وحش این سرزمین باقی مانده‌اند که همین تعداد همچنان فرصت کافی برای حمله به قربانیان را دارند. به ویژه به آن دسته از افرادی که به خاطر سهل انگاری یا اشتباهات احمقانه وارد قلمروی آن‌ها شده و به نحوی ببرها را تهدید یا تحریک کردند. به‌عنوان یکی از بزرگترین گربه‌سانان ساکن هند و نیز ساکن کره زمین، ببر بنگال به لطف پنجه‌های قدرتمند و دندان‌های تیز و برنده‌اش قادر است در چشم برهم زدنی یک نفر را تا حد مرگ مجروح کند.

سگ‌های وحشی (Stray Dog)

خطرناکترین گونه های ساکن هند

مقامات هند اعلام کردند که در سال ۲۰۱۶ که سگ‌های وحشی بیش از حوادث تروریستی رخ داده در طول دو دهه‌ی گذشته در این کشور، قربانی گرفته‌اند. این مسئله با توجه به این حقیقت که جمعیت آن‌ها به صورت مداوم در حال گسترش است، رنگ و بویی تهدید آمیزتر به خود گرفته است. در واقع طبق اطلاعات گردآوری شده به نظر می‌رسد اکنون بیش از سی میلیون سگ وحشی در گوشه و کنار هند پرسه می‌زنند.

اما حضور فیزیکی سگ‌ها تنها دغدغه‌ی مردم و مسئولان این کشور نیست، چرا که بیماری هاری دیگر معضلی است که به دلیل حضور سگ‌ها دامن اهالی شهر و روستاها را گرفته است. این بیماری  مشترک بین انسان و حیوان اکنون به مشکلی جدی تبدیل شده و مردم را تحت تأثیر قرار داده است، به ویژه آنکه بسیاری به دلیل عدم دسترسی به امکانات پزشکی در نهایت جان خود را از دست می‌دهند. این سگ‌ها به کودکان و افراد کم سن و سال حمله می‌کنند، اما با این حال حملات گروهی آن‌ها به افراد بزرگسال نیز گزارش شده است.

به هر حال باید در نظر داشت که بسیاری از سگ‌های خیابانی خود از نظر غذایی در مضیقه بوده و نیازمند رسیدگی و توجه هستند و با به کارگیری روش‌های مختلف و عقیم سازی، ضمن کنترل جمعیت سگ‌ها، می‌توان از بروز خطرات احتمالی نیز جلوگیری کرد.

پلنگ

خطرناکترین گونه های ساکن هند

به نظر می‌رسد دست اندازی‌های بیش از اندازه بشر به طبیعت و قلمروی جانوران، به نحوی دامن خود او را گرفته است. به جز ببر بنگال، این مسئله در مورد پلنگ‌ها نیز صدق می‌کند. چرا که با نابودی زیستگاه‌های طبیعی که به دلیل رشد قابل توجه جمعیت هند رخ داده است، این حیوانات نیز ناگزیر بیش از پیش به مناطق پرجمعیت و مسکونی نزدیک شده و در جستجوی غذا در شهر و روستا پرسه می‌زنند.

اگرچه پلنگ بزرگترین گربه سان ساکن هند نیست، اما اکنون به‌عنوان یک تهدید دائمی شناخته می‌شود. چرا که این شکارچی قدرتمند می‌تواند به سادگی کودکان را کشته یا مجروح کند و حتی با حملات غافلگیر کننده افراد بزرگسال را طعمه‌ی خود کند.

در سال‌های اخیر شاهد رویدادهای تلخی در این زمینه بودیم. به ویژه زمانی که پلنگ‌ها در اطراف کارخانه‌ها یا مدارس پرسه زده و در نهایت این امر به مجروح شدن کودکان و کارگرانی ختم شد که در همان نزدیکی حضور داشتند.

گرگ هندی

خطرناکترین گونه های ساکن هند

اگرچه گرگ‌ها در مقایسه با دیگر جانوران خطرناک هند شاید آنقدرها خطرناک به نظر نرسند، اما شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید شهرتی ترسناک از خود به جای گذاشته‌اند.

علت این امر به خاطر عادت عجیب گرگ‌ها است، چرا که آن‌ها ترجیح می‌دهند به سراغ کودکان رفته و آن‌ها را شکار کنند. البته باید بدانید که گرگ‌ها گاهی به صورت گروهی به بزرگسالان نیز حمله کرده و به آن‌ها غلبه می‌کنند. اما با این حال آن‌ها تمایل دارند به سراغ کودکان کم سن و سالی بروند که توان جنگیدن و مقابله با آن‌ها را ندارند. باور بر این است که این مخلوقات مسئول هزاران مرگی هستند که در طول صد سال گذشته در این کشور رخ داده‌اند.

فیل هندی

فیل هندی

در نظر بسیاری از ما فیل، این حیوانی بزرگ جثه  آنقدرها هم خطرناک نیست. چرا که علیرغم اندازه قابل توجه، بیشتر آن‌ها را به‌عنوان موجوداتی آرام و صلح جو می‌شناسیم. اما حقیقت این است که فیل‌ هندی در جای خود یکی از کشنده‌ترین حیوانات آسیا است که گاهی هر روز یک نفر را می‌کشد!

با گسترش روزافزون شهرها که به دنبال افزایش جمعیت رخ می‌دهد، زیستگاه‌های طبیعی حیوانات نیز رو به نابودی و تخریب هستند. این امر باعث شده که فیل‌ها به این جوامع تازه تأسیس و رو به گسترش نزدیک شده و گاهی عابران را زیر پاهای خود له کنند. این مسئله توضیح می‌دهد که چرا در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۷ بیش از هزار نفر توسط فیل‌ها کشته شدند.

خرس تنبل (Sloth Bear)

خطرناکترین گونه های ساکن هند

خرس‌های تنبل را می‌توان در هند و دیگر کشورهای آسیایی مشاهده کرد. وزن آن‌ها گاهی بین ۱۲۴ کیلوگرم (جنس ماده) تا ۱۹۲ کیلوگرم (جنس نر) متغیر است. خرس‌های تنبل علیرغم نام‌شان آنقدرها هم سست و بی تحرک نبوده و می‌توانند با سرعتی قابل توجه حرکت کنند. همین مسئله باعث شده که آن‌ها به صورت بالقوه خطرناک ظاهر شده و امنیت افراد را مورد تهدید قرار دهند.

اغلب کارشناسان باور دارند که خرس‌های تنبل با جثه متوسط، انسان‌ها را به صورت شکارچی در نظر می‌گیرند و همین مسئله باعث می‌شود که از خود رفتارها و عکس العملی تهاجمی نشان دهند. پنجه‌های بزرگ و وزن قابل توجه این خرس‌ها سبب شده که آن‌ها به سادگی افراد را زخمی کرده یا حتی از پای درآورند.

فهرست جانوران خطرناک هند آنقدرها هم کوتاه و مختصر نیست، اما در این مجال مروری بر خطرناک‌ترین گونه‌ها داشتیم. امیدوارم این آشنایی مختصر برای شما نیز مثمر ثمر بوده باشد. در میان اعضای منتخب این فهرست، کدام یک را خطرناک‌تر دیدید؟ نظرات خود را با ما نیز در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع Ranker

دیدگاه