راهنمای سفر به جیپور

جیپور، شهر صورتی هند، با وجود کاخ‌های باشکوه و معبدهای قدیمی و بازارهای رنگارنگش، یک مقصد گردشگری محبوب و دیدنی در هند است.

هرآنچه می‌خواهید درباره جیپور بدانید:

معرفی جیپور

اطلاعات ضروری جیپور

آب‌ و‌ هوای جیپور

بهترین زمان سفر به جیپور

هزینه‌ های سفر به جیپور

جاهای دیدنی جیپور

رژیم غذایی در جیپور

معرفی جیپور

نمایی از جاده هوا محل جیپور

عکس از unsplash (عکاس: Aditya Siva)

شهر تاریخی جیپور، پایتخت ایالت راجستان، یکی از معروف‌ترین و پرزرق‌وبرق‌ترین مقصدهای گردشگری در هند و تور هند است. خیابان‌های پرجنب‌وجوش رنگارنگ این شهر، ترکیبی از معماری‌های سنتی و مدرن است. هر گوشه‌ای که نگاه کنید، نشانی از فرهنگ غنی و قدیمی راجستان را پیدا می‌کنید. شکوه و عظمت گذشته‌ جیپور را به زیبایی می‌توانید در کاخ‌های باشکوه و معبدهای قدیمی‌اش ببینید. 

این شهر جاذبه‌های تاریخی فراوانی دارد که هرکدام از آن‌ها یک شاهکار بی‌نظیر معماری هستند. به غیر از جاذبه‌های تاریخی، دیدنی‌های متعددی در جیپور در انتظار گردشگران است.

این شهر برای خرید کردن هم بسیار مناسب است و فرصت‌های زیادی برای خرید دارد. بیش از همه، بازارهای محلی و رنگارنگ آن مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد و فرصتی عالی برای آشنایی با سبک زندگی سنتی و محلی در راجستان است.

در این راهنمای سفر، با شهر صورتی هند، بیشتر آشنا می‌شوید. این راهنمای سفر شامل جاذبه‌های گردشگری، آب‌وهوا، بهترین زمان سفر و هزینه‌های سفر به جیپور است.

اطلاعات ضروری جیپور

موزه آلبرت در جیپور

عکس از unsplash (عکاس: VED)

اختلاف ساعت با تهران

جیپور در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +5:30 قرار دارد و یک ساعت از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

هندی

واحد پول

روپیه هند

کد کشور

+۹۱

شماره‌های اضطراری

پلیس ۱۰۰

آمبولانس ۱۰۲

آتش‌نشانی ۱۰۱

جهت رانندگی

چپ

آب‌ و‌ هوای جیپور

کاخ جال محل در جیپور

عکس از unsplash (عکاس: Ravi Shekhar)

آب‌وهوای جیپور، گرم و نیمه‌خشک است. به‌طور متوسط، سالانه بیش از ۶۲۵ میلی‌متر بارندگی دارد، ولی بیشترین بارندگی بین ماه‌های ژوئن و سپتامبر است. دمای هوا در تابستان از آوریل تا اوایل ژوئیه بسیار بالا است و میانگین دمای هوای روزانه به ۳۰ درجه می‌رسد. در فصل بارندگی یا مانسون، باران و طوفان‌های بارانی شدید به‌وفور اتفاق می‌افتاد، ولی سیل رایج نیست. ماه‌های زمستانی نوامبر تا فوریه هوایی ملایم و مطبوع دارند و میانگین دمای هوا بین ۱۰ تا ۱۵ درجه است. در این فصل میزان رطوبت بسیار کم یا صفر است و جریان‌های هوای سرد، دمای هوا را گاهی به صفر درجه هم می‌رساند.

بهترین زمان سفر به جیپور

قلعه امبر جیپور

عکس از unsplash (عکاس: C Rayban)

جیپور در منطقه‌ خشک و نیمه‌بیابانی قرار دارد که دارای سه فصل متمایز است. فقط یک فصل از سال برای مسافرت مناسب است، بنابراین قبل از سفر به هند و جیپور، لازم است که به دقت در مورد زمان سفرتان تصمیم بگیرید و برنامه‌ریزی کنید. سه فصل متمایز جیپور عبارت‌اند از زمستان گرم و خشک، تابستان‌ و بهار بسیار گرم و یک فصل کوتاه ولی شدید مانسون. در کمل تعجب، بهترین زمان برای سفر به جیپور در ماه‌های زمستانی است، یعنی از اوایل نوامبر تا فوریه و این فصل، شلوغ‌ترین فصل گردشگری در جیپور است.

بهترین زمان برای سفر به جیپور از نظر آب وهوا

آب‌وهوا مهم‌ترین عامل برای تعیین زمان سفر به جیپور است. تا جایی که برایتان امکان‌پذیر است، هرگز تابستان‌های بلند و گرم جیپور یعنی از مارس تا ژوئیه را برای سفر به این شهر انتخاب نکنید. در این فصل دمای هوای روز تا ۴۵ درجه هم می‌رسد. این گرمای هوا با غبار و آلودگی هوا در کنار هم، شرایط غیرقابل تحملی را ایجاد می‌کند که اصلا برای سفر مناسب نیست و بدترین فصل سال برای سفر است. با وجود این اگر تصمیم گرفتید که تابستان به هند سفر کنید، حتما اتاق‌هایی را رزرو کنید که سیستم‌های خنک‌کننده و تهویه مطبوع داشته باشند. حتما در طول روز مقدار کافی آب بنوشید تا بیمار نشوید.

تا جایی که برایتان امکان‌پذیر است، هرگز تابستان‌های بلند و گرم جیپور  را برای سفر به این شهر انتخاب نکنید

ماه‌های زمستانی یعنی از نوامبر تا فوریه، بهترین زمان سال برای سفر به جیپور است. در این فصل، هوا خشک، گرم و آفتابی است. از آنجایی که فصل اوج گردشگری در جیپور است، قیمت هتل‌ها و اقامتگاه‌ها به بیشترین مقدار خود می‌رسد و بسیاری از هتل‌های مشهور، اصلا اتاق خالی ندارند. در اواسط زمستان، جیپور شب‌های خنکی دارد و دمای هوا تا ۵ درجه بالای صفر کاهش می‌یابد و در کمال تعجب به لباس‌های گرم نیاز پیدا می‌کنید.

فصل مانسون در جیپور

معماری بناهای دیدنی جیپور

عکس از unsplash (عکاس: Annie Spratt)

مانسون پاییزی زمانی تشکیل می‌شود که تابش آفتاب شدید تابستانی منطقه‌ خشک بیابان ثار را گرم می‌کند و محدوده‌ای با فشار کم ایجاد می‌کند. این منطقه که دارای فشار کم است، هوا را از سمت دریای عرب به‌سمت خود می‌کشد؛ هوایی که رطوبت بالایی دارد و این رطوبت به خاطر بخار آب برخاسته از دریا است. وقتی هوای رطوب بر فراز منطقه سرد می‌شود، ابرهای متراکمی تشکیل می‌شوند و بارندگی‌های مانسون را ایجاد می‌کنند.

تغییر در جهت وزش باد، ابتدای مانسون در ماه ژوئیه را برای جیپور و شمال هند مشخص می‌کند.  برخلاف سایر مناطق هند، باران‌های مانسون در جیپور، در ساعت آخر روز اتفاق می‌افتد در نتیجه فرصتی برای گردشگران فراهم می‌شود که در ساعت ابتدایی روز، به گشت‌وگذار بپردازند. راجستان بهترین منطقه‌ هند برای سفر در مانسون است، ولی درمجموع کل هند در این فصل بسیار مرطوب است و بهتر است که از سفر در این فصل اجتناب کنید.

فستیوال‌های جیپور چه زمانی برگزار می‌شوند؟

جشنواره‌های جیپور

عکس از وب‌سایت festivalsfromindia.com (عکاس: Jaipur Literature Festival Archives)

یکی از دلایلی که باعث می‌شود گردشگران به جیپور سفر کنند، شرکت در فستیوال‌های متعدد آن است. دو فستیوال مهم و مشهور در جیپور برگزار می‌شود یکی فستیوال فیل و دیگری فستیوال بادبادک. فستیوال فیل، جشنی برای گرامیداشت این حیوانات جذاب است. فیل‌ها برای این مراسم به زیبایی رنگ‌آمیزی می‌شوند و از خیابان‌ها عبور می‌کنند. چوگان فیل‌ها و رقص فیل‌ها از دیگر رویدادهای خاص این فستیوال است. این جشن یک‌روزه، درست یک روز قبل از روز مقدس هولی در ماه مارس برگزار می‌شود.

دیگر فستیوال جذاب جیپور، فستیوال بادبادک‌ها است که در جریان آن، هزاران بابادک رنگی بر فراز شهر به پرواز در می‌آیند. این فستیوال جذاب در روز ۱۴ ژانویه برگزار می‌شود و اولین روزی است که خورشید در نیم‌کره‌ شمالی می‌درخشد.

یکی از دیدنی‌ترین فستیوال‌های هندو، جشن دیوالی است که می‌توان آن را جشن نور نامید. این فستیوال، برای گرامیداشت پیروزی نور بر تاریکی برگزار می‌شود و آن را با مراسمی مثل آتش‌بازی، روشن کردن فانوس‌ها و جشن‌های خیابانی، گرامی می‌دارند.

بهترین زمان برای سفر به تفکیک ماه‌های سال

جاهای دیدنی جیپور

عکس از unsplash (عکاس: Aditya Siva)

از اکتبر تا مارس: تابش آفتاب ملایم است و نسیم خنکی می‌وزد و ماه اکتبر زمان مناسبی برای گشت‌وگذارهای روزانه است. فصل زمستان در جیپور در ماه نوامبر شروع می‌شود و در ماه فوریه پایان می‌یابد. شب‌ها معمولا سرد است و گاهی دمای هوا تا ۴ درجه سانتی‌گراد نیز می‌رسد به‌خصوص در ماه ژانویه. این فصل زمان ایده‌آلی برای گردشگران است تا خرید کنند و از سایر فعالیت‌های توریستی حتی بعدازظهرها لذت ببرند. یکی از فستیوال‌های مهم جیپور یعنی Literature Fest در ماه ژانویه برگزار می‌شود و گردشگران را از سراسر دنیا به جیپور می‌کشاند. در ماه مارس، جشنواره فیل‌ها برگزار می‌شود که برای بسیاری از گردشگران، جذاب است. در این ماه، بعدازظهرها هوای بسیار مطبوعی دارد.

از آوریل تا ژوئن: این ماه‌ها فصل تابستان جیپور را تشکیل می‌دهند. این فصل به‌خصوص روزها بسیار گرم است بنابراین گشت‌وگذار و تفریح، سخت و غیرقابل‌تحمل می‌شود. در این فصل دمای هوا تا ۴۷ درجه هم می‌رسد. فستیوالی به نام Gangaur در ماه آوریل برگزار می‌شود و در جریان این فستیوال یک بازارچه و نمایشگاه نیز برپا می‌شود. اگر در این فصل قصد سفر دارید، لباس‌های خنک و نخی همراه داشته باشید و مقدار زیادی آب بنوشید تا بیمار نشوید.

دروازه پاتریکا در جیپور

عکس از unsplash (عکاس: Satyam Bhardwaj)

از ژوئیه تا سپتامبر: این ماه‌ها، فصل مانسون را در جیپور تشکیل می‌دهند. کسانی که به طبیعت و باران علاقه دارند، این فصل بهترین موقع سال برای سفر به شهر صورتی است. در ماه ژوئن بارندگی بسیار کم است در حالی که ماه اوت، پرباران‌ترین ماه سال است. این فصل، از نظر گردشگری بسیار خلوت است بنابراین قیمت اقامتگاه‌ها و هتل‌ های جیپور نسبت به حالت معمول، کمتر می‌شود و تخفیف‌های قابل ملاحظه‌ای برای گردشگران در نظر می‌گیرند. اگر دوست دارید سفری ارزان‌تر داشته باشید می‌توانید این فصل را برای سفر انتخاب کنید. یک فستیوال محلی محبوب در این فصل برگزار می‌شود که تیج نام دارد و در ماه اوت برپا می‌شود. در این فستیوال، بازارهای محلی نورپردازی و چراغانی می‌شوند و قنادی‌ها، شیرینی‌های سنتی را با طعم‌ها و مدل‌های مختلف می‌فروشند. هنرمندان بومی، رقص و آواز محلی را به نمایش می‌گذارند که مورد تجه گردشگران قرار می‌گیرد.

هزینه‌ های سفر به جیپور

هزینه‌های روزانه در سفر به هند

سفر ارزان: کمتر از ۳ هزار روپیه

Horn Ok Please Hostel Jaipur

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هزینه‌ اقامت در خوابگاه هاستل‌ها از ۴۰۰ تا ۶۰۰ روپیه

هزینه اقامت در اتاق دوتخته در هتل ارزان از ۴۰۰ تا ۷۰۰ روپیه

هزینه غذاهای محلی بین ۱۲۰ تا ۳۰۰ روپیه

بلیط اتوبوس و قطار از ۳۰۰ تا ۵۰۰ روپیه

سفر میان‌رده از ۴ هزار تا ۹ هزار روپیه

Pearl Palace Heritage Boutique Hotel جیپور

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هزینه اقامت در اتاق دوتخته در هتل معمولی بین ۱۵۰۰ تا ۵ هزار روپیه

وعده‌های غذایی در رستوران‌های میان رده بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ روپیه

هزینه‌ ورودی جاذبه‌های تاریخی و موزه‌ها بین ۵۰۰ تا هزار روپیه

کرایه تاکسی‌های محلی و اتوریکشا بین ۵۰۰ تا ۲ هزار روپیه

سفر لوکس بیش از ۹ هزار روپیه

Rajmahal Palace RAAS جیپور

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هزینه اقامت در هتل لوکس بین ۵ هزار تا ۲۲ هزار روپیه

وعده‌های غذایی در رستوران‌های عالی بین دو هزار تا ۵ هزار روپیه

سفر با قطار فرست کلاس بین هزار تا ۸ هزار روپیه

کرایه‌ خودرو و راننده روزانه از ۱۸۰۰ روپیه

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

نمایی از کاخ هوا محل جیپور

عکس از unsplash (عکاس: Kirti Kalla)

کشور هند، مقصدی ایدئال برای کوله‌گردان است چون در این کشور و در ایالت‌های مختلف آن با به کار بستن راهکارها و نکات مختلف، می‌توان هزینه‌های سفر را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد. اگر قصد دارید سفری به هند داشته باشید به‌خصوص اگر دوست دارید مدت زیادی با قیمت کمتر در این کشور به گشت‌وگذار مشغول شوید و فرهنگ رنگارنگ و جذاب آن را از نزدیک ببینید، این چند نکته را در نظر داشته باشید.

تحقیق کنید

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که قبل از سفر باید در نظر بگیرید این است که کاملا در مورد مقصدتان تحقیق کنید. گاهی در فروم‌ها و نظرسنجی‌های اینترنتی می‌توانید هتلی با قیمت و امکانات مناسب پیدا کنید. قبل از سر زدن به جاذبه‌های مختلف، هزینه ورودی و ساعت کار آن‌ها را بررسی کنید تا هزینه‌ اضافه بابت رفت‌وآمد نپردازید. اگر زمان سفر شما انعطاف‌پذیر است، می‌توانید از مدت‌ها قبل، سایت‌های رزرو پرواز و هتل را زیر نظر بگیرید تا بتوانید با قیمت‌های مناسب، پرواز و هتل مناسب پیدا کنید چون در این سایت‌ها، گاهی تخفیف‌های خوبی برای بازدیدکنندگان سایت در نظر گرفته می‌شود.

از مناطق توریستی فاصله بگیرید

فیل‌های جیپور

عکس از unsplash (عکاس: Annie Spratt)

در مناطق توریستی که فاصله‌ کمی تا جاذبه‌های گردشگری مهم هر شهر دارند، هزینه‌ هتل‌ها و رستوران‌ها و سایر امکانات رفاهی، بسیار بیشتر از سایر مناطق است. برای اینکه جایی را برای اقامت انتخاب کنید، سعی کنید محله‌های غیرتوریستی را بگردید. به غیر از هتل می‌توانید در سایت Airbnb خانه و آپارتمان برای کرایه کردن با قیمت مناسب پیدا کنید. یکی از مزایای کرایه کردن آپارتمان این است که به آشپزخانه و امکانات پخت‌وپز دسترسی دارید و می‌توانید مواد غذایی ارزان از بازارچه‌ها بخرید و خودتان آشپزی کنید. به این ترتیب نه‌تنها در هزینه‌ محل اقامت، بلکه در هزینه‌ خورد و خوراکتان نیز صرفه‌جویی می‌کنید.

چانه بزنید

بازارهای جیپور

عکس از unsplash (عکاس: Derek Story)

موقع خرید کردن از فروشگاه‌های محلی و بازارچه‌ها، حتما باید چانه بزنید و هر قیمتی که فروشنده اعلام کرد، سریع پرداخت نکنید. معمولا در شهرهای توریستی، فروشنده‌ها قیمت‌های بیشتر از قیمت واقعی روی اجناس خود می‌گذارند. با چانه زدن می‌توانید مقدار زیادی در هزینه‌های خرید به‌خصوص خرید سوغات، صرفه‌جویی کنید. این هزینه صرفه‌جویی شده را می‌توانید برای پیدا کردن اقامتگاه بهتر و راحت‌تر صرف کنید.

هتل و اقامتگاه مودنظرتان تحقیق کنید

Mukam, Boutique Homestay جیپور

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

وقتی هتل و اقامتگاهی را انتخاب می‌کنید حتما سعی کنید در تالارهای گفت‌وگو و از طریق پرسش از محلی‌ها، در مورد آن تحقیق کنید چون ممکن است امکاناتی که در سایت‌های رزرو اعلام شده، نداشته باشند. در نتیجه مجبور می‌شوید با پرداخت هزینه‌ بیشتر در اقامتگاهی با امکانات کمتر بمانید.

پول نقد همراه داشته باشید

همیشه خرید کردن با وجه رایج مقصد، برایتان ارزان‌تر تمام می‌شود. به‌خصوص اگر قصد دارید از شهرهای کوچک بازدید کنید.

جاهای دیدنی جیپور

معماری دیدنی جیپور

عکس از unsplash (عکاس: Gabriele Pagano)

جیپور، شهری است که آن را با رنگ‌های زنده و جذاب، خیابان‌های باریک و زندگی شلوغ و پرهیجانش می‌شناسند. آثار تاریخی این شهر، نشانی از گذشته‌ باشکوه و پرافتخار آن است که در گوشه و کنار آن قرار دارد و تعداد آن‌ها به‌قدری زیاد است که چندین روز برای بازدید باید وقت بگذارید. جیپور را با نام شهر صورتی می‌شناسند. به این دلیل است که بسیاری از سازه‌های آن با سنگ‌های صورتی این منطقه ساخته شده است.

جذابیت این شهر، توجه گردشگران سراسر دنیا را جلب می‌کند و مسافران از سراسر دنیا برای سفر به این شهر دیدنی برنامه‌ریزی می‌کنند. سفر به جیپور، مانند سفری به دل تاریخ است. با گذر از آثار تاریخی جیپور، گوشه‌ای از گذشته‌ پرشکوه فرمانروایان این منطقه را مشاهده خواهید کرد.

در ادامه با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی جیپور آشنا می‌شویم که در طول سفر برای سر زدن به آن‌ها می‌توانید برنامه‌ریزی کنید. این جاذبه‌ها فقط به آثار تاریخی محدود نمی‌شود و تنوع قابل‌توجهی دارد.

کاخ شهر (City Palace)

کاخ شهر جیپور

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: A.Savin)

کاخ شهر یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری در جیپور است و درست در مرکز شهر قرار دارد. قدمت این کاخ به قرن نوزدهم برمی‌گردد و توسط یک مهاراجه به نام Sawai Jai Singh ساخته شده است. معماری این مجموعه، ترکیبی از معماری راجپوت، مغول و اروپایی است. تعدادی محوطه، باغ و سازه‌ اختصاصی دارد که در این مجموعه گرد هم آمده‌اند. گشت وگذار در این کاخ، شما را با مهارت‌های فوق‌العاده‌ معماران و طراحان بنا در آن دوران آشنا می‌کند.

بسیاری از بخش‌های این مجموعه‌ تاریخی امروزه به موزه‌ها و گالری‌های هنری تبدیل شده‌اند که در آن‌ها مجموعه‌های قدیمی و ارزشمندی از اسلحه، لباس‌های سنتی و یادگاری‌هایی از دوران‌های گذشته و فرمانروایان سابق جیپور، نگهداری می‌شود. بخشی از این مجموعه هنوز هم به‌عنوان خانه‌ خانواده‌ سلطنتی جیپور مورد استفاده قرار دارد.

فضای داخلی کاخ شهر

عکس از وب‌سایت architecturaldigest.com (عکاس: نامشخص)

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های دیدنی این مجموعه، چهار دروازه‌ آن است. این چهار دروازه به‌نحوی طراحی شده‌اند که یادآور چهار فصل سال باشند. زیبایی این دروازه‌ها با وجود طرح‌های گلدار حکاکی شده روی آن‌ها، بسیار دیدنی و باشکوه است. در سفر به جیپور حتما باید از این کاخ دیدن کنید و گوشه‌ای از سبک زندگی سلطنتی پادشاهان و ملکه‌های شهر تاریخی جیپور را ببینید.

کاخ هوا محل (Hawa Mahal)

راهنمای سفر به جیپور

کاخ هوا محل، یکی از نمادین‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های شهر صورتی جیپور است. این کاخ در نزدیکی کاخ شهر قرار دارد. در گذشته، آداب و رسوم قبایل راجپوت برای زنان خاندان سلطنتی بسیار سختگیرانه بود. زنان نباید در مجامع عمومی ظاهر می‌شدند و با غریبه‌ها نباید ارتباط برقرار می‌کردند. برای اینکه زنان خانواده سلطنتی بتوانند بیرون و زندگی مردم را تماشا کنند و کاروان‌ها جشن‌های عمومی را ببینند که در خیابان‌های شهر برپا می‌شد بدون اینکه مردان آن‌ها را ببینند، مهاراجه در سال ۱۷۹۹ دستور داد که چنین بنای خاصی برای آن‌ها ساخته شود. این بنا را با سنگ‌های مخصوص صورتی و قرمز ساخته‌اند و سمبلی از تاج لرد کریشنا است.

کاخ هوا محل، یکی از نمادین‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های شهر صورتی جیپور است

هوا محل، یک شاهکار معماری است و دارای ۹۰۰ پنجره‌ کوچک حکاکی شده است. این پنجره‌های کوچک را در زبان محلی Jharokhas می‌نامند و به‌نحوی طراحی شده‌اند که امکان تهویه‌ هوا فراهم شود و هوای تازه به داخل کاخ جریان پیدا کند و به همین دلیل حتی در گرم‌ترین ماه‌های تابستانی، هوای کاخ، کاملا خنک است.

نمایی جالب از کاخ هوا محل جیپور

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Mohammed aquib)

طراحی بی‌نظیر و شگفت‌آور این بنا، باعث شده که یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر باشد و هیچ مسافری جیپور را بدون دیدن این سازه‌ باشکوه و دیدنی ترک نمی‌کند. هنگام بازدید از این مجموعه، حتما به بالاترین طبقه‌ آن بروید تا از آنجا چشم‌اندازهای زیبایی از شهر جیپور، کاخ شهر و سایر جاذبه‌های مهم و نمادین را تماشا کنید.

رصدخانه‌ جانتار مانتار (Jantar Mantar)

راهنمای سفر به جیپور

رصدخانه‌ جانتار مانتار، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مهم و مشهور جیپور است. صدها مورخ، منجو و مسافر کنجکاو ا این مکان بازدید می‌کنند تا با گوشه‌ای از مهارت‌ها و دانش فرمانروایان هند در دوره‌ای آشنا شوند که این مفاهیم علمی در جامعه‌ هند، بسیار تازه بود. این رصدخانه جزو آثار به ثبت رسیده در فهرست جهانی یونسکو است.

رصدخانه جانتار مانتار در جیپور

عکس از وب‌سایت unesco.nl/Flickr (عکاس: Terry Feuerborn)

این مجموعه در سال ۱۷۳۸ ساخته شد. آن را مهاراجه Sawai Jai Singh ساخت که علاقه‌ زیادی به نجوم داشت. در این رصدخانه، مجموعه‌ای از ابزارآلات نجومی خاص و شگفت‌انگیز نگهداری می‌شود. این ابزار با سنگ و فلز و بر اساس طرح‌های اصلی بررفته از کتاب‌ها و متون هندی در مرد نجوم ساخته شده‌اند. بعضی از آن‌ها جزو بزرگترین بازارهای نجومی هستند که تا به حل ساخته شده است. با استفاده از این ابزارها که روی زمین ثابت شده‌اند می‌توانید موقعیت‌های نجومی مختلف را با چشمان غیرمسلح تماشا کنید. بزرگترین ساعت آفتابی دنیا در این رصدخانه قرار دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. این رصدخانه از نظر معماری، علمی و نجومی، بسیار چشمگیر و ارزشمند است.

موزه‌ آلبرت هال (Albert Hall Museum)

موزه آلبرت هال جیپور

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Rajesht9i)

موزه‌ آلبرت هال، قدیمی‌ترین موزه‌ راجستان است. موزه‌ آلبرت هال در باغی به نام Ram Niwas قرار دارد. این مجموعه در سال ۱۸۸۷ به روی عموم باز شد. سنگ بنای موزه در سال ۱۸۷۶ توسط پرنس ولز یعنی آلبرت ادوارد گذاشته شد. نام موزه نیز از روی نام وی گرفته شده است. طاق‌ها و گنبدهای حکاکی شده‌ موزه با سنگ‌های صورتی ساخته شده است و از فواصل دور قابل تشخیص است.

مجموعه‌ای کمیاب و بی‌نظیر از آثار و اشیای باستانی از جمله نقاشی، سلاح، ظروف و اشیای فلزی و چوبی، آلات موسیقی، فرش، لباس‌های سنتی و زیورآلات متعلق به دوره‌های زمانی و قبایل مختلف راجستان، در این موزه به نمایش درآمده است. یکی از بخش‌های جذاب موزه که معمولا مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، بخش مربوط به آثار هنری با حنا و نمایشگاه عروسک است. اگر از علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ راجستان هستید یا تاریخ و اشیای قدیمی را دوست دارید، حتما باید برای سر زدن به این موزه‌ دیدنی وقت بگذارید.

باغ وحش جیپور

راهنمای سفر به جیپور

باغ وحش جیپور در چند قدمی از موزه‌ آلبرت هال قرار گرفته است. باغ وحش جیپور را با نام باغ جانورشناسی هم می‌شناسند و یکی از جاذبه‌های مشهور شهر است به‌خصوص در بین بچه‌ها، بسیار محبوب است. این باغ وحش بسیار وسیع، در سال ۱۸۷۷ ساخته شد و میزبان گونه‌های متنوع پستانداران، پرندگان و خزندگان است.

باغ وحش جیپور

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Rijin S)

در این باغ وحش می‌توانید ببر، یوزپلنگ، گوزن خال‌دار، کفتار انواع پرنده‌های رنگارنگ و مهاجر، تمساح و انواع خزندگان را از نزدیک ببنید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این باغ وحش، محوطه‌ مخصوص تمساح‌ها است که در کل هند بی‌نظیر است. یکی دیگر از جاذبه‌های مهم این باغ وحش یا باغ جانورشناسی، یک موزه است که اطلاعات خوبی در مورد حیات وحش راجستان را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد. اگر می‌خواهید از گشت‌وگذار در فضای سبز همراه با بچه‌ها لذت ببرید و یک نصفه روز را در کنار پرندگان و حیوانات و در محیطی آرام بگذرانید. این باغ وحش جای خوبی برای تفریح است. علاقه‌مندان به ططبیعت، دوستداران حیات وحش و کودکان و نوجوانان طرفداران اصلی این باغ جانورشناسی هستند و لحظاتی به‌یادماندنی در این باغ وحش خواهند داشت.

کاخ جال محل

کاخ جال محل

عکس از وب‌سایت veenaworld.com (عکاس: نامشخص)

کاخ جال محل که با نام کاخ آب هم شناخته می‌شود در مرکز یک دریاچه قرار دارد. موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد و زیبایی خاص این کاخ، باعث شده جزو محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری در جیپور باشد و گردشگران زیادی برای عکس گرفتن از این جاذبه‌ دیدنی، به آن سر بزنند. این کاخ توسط مهاراجه Sawai Madho Singh در حدود سیصد سال پیش به‌عنوان تفریحگاه یا جایی برای شکار ساخته شد. این کاخ بعدها توسط فرزند او بازسازی شد و فضای بیرونی آن با محوطه‌های و باغ‌های زیبا به سبک مغول تزیین شد.

کاخ جال محل در شب

عکس از flickr (عکاس: FlorentMartin_)

کاخ جال محل که با نام کاخ آب هم شناخته می‌شود در مرکز یک دریاچه قرار دارد

گردشگران برای سر زدن به این کاخ می‌توانند قایق کرایه کنند و فقط به بخش تراس دسترسی دارند. از تراس این کاخ، منظره‌های زیبایی از تپه‌ها و قلعه‌های و معبدهای روی آن‌ها قابل‌مشاهده است. اگر از علاقه‌مندان به تماشای پرندگان هستید، در این کاخ فرصتی فوق‌العاده برایتان فراهم می‌شود که از تماشای فلامینگوها و سایر گونه‌های پرنده‌های مهاجر لذت ببرید. شب‌ها، کاخ با هزاران لامپ زیبا نورپردازی و روشن می‌شود و انعکاس آن‌ها در آب، منظره‌ای دیدنی ایجاد می‌کند.

قلعه و قصر امبر

راهنمای سفر به جیپور

قلعه و قصر امبر در شهر امبر در ۱۱ کیلومتری جیپور قرار دارد. این دژ یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های راجستان است و سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. این دژ، از نظر معماری، شاهکاری در راجستان محسوب می‌شود. دژ را راجا مان سینگ اول در قرن شانزدهم ساخت که المان‌های متنوعی از سبک‌های مختلف معماری این منطق دارد.

قصر امبر در جیپور

عکس از وب‌سایت thousandwonders.net (عکاس: Ziaur Rahman)

تک تک جزییات دژ یعنی ستون‌های میزن شده، دیوارنگاره‌های باشکوه، آثار هنری ساخته شده با شیشه، عاج و چوب صندل، همگی به‌تنهایی جاذبه‌هایی ارزشمند و دیدنی هستند که در مجموعه‌ دژ، گرد هم آمده‌اند. این دژ با هیچ‌کدام از آثار به جا مانده از آن دوران، قابل قیاس نیست. از بالای این دژ می‌توانید چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از تپه‌های اطراف و شهر ببینید. این دژ به‌عنوان لوکیشن بسیاری از فیلم‌های بالیوودی مورد استفاده قرار گرفته است. برای اینکه با تاریخچه و تک تک جزییات دیدنی این دژ زیبا آشنا شوید، بهتر است که از راهنماهای گردشگری استفاده کنید.

گشت‌وگذار در قلعه و قصر امبر بدون فیل‌سواری کامل نمی‌شود. فیل‌سواری در این محدوده به‌تنهایی یکی از بهترین خاطرات سفرتان خواهد بود. البته فیل‌سواری فقط صبح‌ها امکان‌پذیر است بنابراین صبح زود خودتان را به دژ برسانید.

دژ Jaigarh

راهنمای سفر به جیپور

دژ Jaigarh مشرف به قلعه و قصر امبر و دریاچه‌ مائوتا قرار دارد و روی تپه‌ای به نام چیل کا تیلا واقع شده است. این دژ در قرن هجدهم توسط مهاراجه Sawai Jai Singh II به‌عنوان یک دژ دفاعی برای دفاع از قلعه و قصر امبر و شهر جیپور در برابر حمله‌ بیگانگان ساخته شد. این سازه‌ باشکوه یکی از نمادهای عظمت فرمانروایی راجپوت است.

از آنجایی که این دژ هرگز شکست نخورده، معمولا آن را دژ پیروزی می‌نامند. جالب است بدانید که بخش‌های مختلف داخل دژ شامل معابد، آب‌انبارها و مجموعه‌های مسکونی هنوز دست‌نخورده و کاملا سالم باقی‌مانده‌اند. این دژ از طریق یک مسیر مخفی به قلعه و قصر امبر متصل می‌شود و جایی برای نگهداری سلاح و ابزارهای جنگی بوده است. بزرگترین توپ جنگی دنیا به نام توپ جایوانا هنوز در این دژ نگهداری می‌شود و گردشگران زیادی فقط برای دیدن این توپ به این دژ سر می‌زنند. در سفر به شهر تاریخی جیپور، حتما زمانی را برای بازدید از این دژ در نظر بگیرید و از دیدن شکوه و عظمت آن لذت ببرید.

دژ Nahargarh

راهنمای سفر به جیپور

قلعه ناهارگار مشرف به شهر جیپور قرار دارد و یکی دیگر از جاذبه‌های مهم و نمادین شهر است. منظره‌ زیبای تپه‌های آراوالی در پس‌زمینه‌ این قلعه‌ باشکوه قرار دارد. فیلم‌های بالیوودی زیادی در این دژ فیلمبرداری شده‌اند که باعث به شهرت رسیدن هرچه بیشتر این دژ در دنیا شده است. این دژ را مهاراجه ساوای جای سینگ دوم در قرن هجدهم ساخت. این دژ به‌همراه قلعه و قصر امبر، دو دژ نظامی مستحک در گذشته‌ شهر جیپور بودند. در این دژ جاذبه‌های فراوانی وجود دارد که هرکدام گوشه‌ای از مهارت و هنرمندی معماران و هنرمندان آن دوران را نشان می‌دهد. فضای داخلی قمت‌های مختلف دژ با دیوارنگاره‌های زیبایی تزیین شده است.

قلعه ناهارگا

عکس از وب‌سایت signaturerajasthan.com (عکاس: نامشخص)

در این مجموعه، معبدی وجود دارد که از مهم‌ترین دیدنی‌های این مجموعه است و از این دژ می‌توانید چشم‌اندازهای بسیار زیبایی از شهر را ببینید. به‌خصوص منظره‌ غروب آفتاب از تراس دژ بسیار دیدنی است. این دژ به زیبایی تمام نورپردازی شده و شب‌ها به زیبایی می‌درخشد. برای اینکه زیبایی دژ را درک کنید، حتما در سفر به جیپور برای دیدن آن وقت بگذارید.

باغ Kanak Vrindavan

راهنمای سفر به جیپور

باغ کاناک ورینداوان در بین اهالی با نام Kanak Ghati’ نیز مشهور است. این باغ زیبا در دره‌ای دیدنی قرار دارد که با تپه‌ها احاطه شده است. این باغ در ۸ کیلوکتری از شهر قرار دارد و به دستور مهاراجهساوای جای سینگ حدود ۲۷۵ سال پیش ساخته شده است. در این باغ یک معبد هم قرار دارد و تدیسی از لرد کریشنا در آن قرار گرفته است.

در این مجموعه، آثار حکاکی شده و تندیس‌ها و حکاکی‌های مرمرین زیبایی وجود دارد که توجه همه‌ بازدیدکنندگان را جلب می‌کند. زیبایی این مجموعه قابل وصف نیست و بدون تردید شگفتی شما را برمی‌انگیزد. به‌دلیل زیبایی منظره‌های باغ، برای فیلم‌برداری بسیاری از فیلم‌های سینمای هند انتخاب شده است و اگر از علاقه‌مندان به فیلم‌های بالیوودی باشید، حتما تصاویری از این باغ را در فیلم‌ها دیده‌اید.

باغ سیسودیا رانی کا (Sisodia Rani Ka Bagh)

باغ سیسودیا رانی کا جیپور

عکس از وب‌سایت travelogyindia.com (عکاس: نامشخص)

باغ و کاخ سیسودیا رانی یکی دیگر از باغ‌های زیبای جیپور است که به‌عنوان محلی برای گردش و پیک‌نیک بین مردم و گردشگران شهر، بسیار محبوب است. این باغ به دستور مهاراجه ساوای جای سینگ دوم در سال ۱۷۲۸ به‌عنوان هدیه‌ای برای همسر دوم وی سیسودیا رانی ساخته شد. این باغ، محیطی دنج و آرام پر از فضای سبز زیبا و انبوهی از درخت‌ها و گل‌ها و باغچه‌های دیدنی است.

معماری باغ با وجود کانال‌ها و چشمه‌های آب که از زیر باغ می‌گذرد و در مرکز باغ به هم می‌رسد، سبک مغولی را تداعی می‌کند. دیوارهای باغ با نقاشی‌های دیواری زیبایی مزین شده است. این باغ زمانی محل استراحت ملکه بوده ولی امروزه اهالی شهر و گردشگران، رایگان می‌توانند در آن به گشت وگذار و لذت بردن از فضای دنج و آرام باغ بپردازند. زیبایی و جذابیت سحرانگیز باغ، همواره توجه گردشگران را جلب می‌کند. در نزدیکی باغ، چندین معبد وجود دارد که اگر به بناهای مذهبی  معابد هندو علاقه دارید، بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

معبد بیرلا ماندیر (Birla Mandir)

معبد بیرلا ماندیر

عکس از وب‌سایت lonelyplanet.com/Getty Images (عکاس: Byelikova_Oksana)

معبد بیرلا ماندیر، نمونه‌ای از زیبایی و شکوه معماری جیپور، در دامنه‌ یک تپه قرار دارد. این معبد در سال ۱۹۸۸ توسط خاندانی مشهور به نام برلا ساخته شده است که نام آن‌ها را در عنوان معبد می‌بینید. البته این معبد در بین اهالی با نام معبد Laxmi Narayan مشهور است. معماری جذاب این معبد باشکوه، باعث شده که جزو محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری جیپور باشد. این سازه‌ دیدنی با مرمر سفید خالص ساخته شده و دیوارهای آن با حکاکی‌هایی از داستان‌ها و افسانه‌های بومی مزین شده است. مهم‌ترین جاذبه‌ معبد، تندیسی است که تماما از مرمر تراشیده شده است و بسیار دیدنی و باشکوه است.

برخلاف سایر معابد هندو، دیوارهای بیرونی بیرلا ماندیر با تصاویری از شخصیت‌های مشهوری مثل سقراط، بودا و عیسی مسیح، مزین شده است. آرامش و سکوت این معبد، موجب آرامش بازدیدکنندگان می‌شود و فضایی دنج و دوست‌داشتنی برای فرار از ازدحام شهر است. در تمام طول سال، زائرانی برای زیارت به این معبد سر می‌زنند ولی در بعضی رویدادهای خاص، جمعیت زائران بیشتر می‌شود. شب‌ها، این معبد با هزاران لامپ رنگارنگ روشن می‌شود و زیبایی و جلوه‌ خاصی به بنا می‌دهد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

معبد Govind Devi Ji

معابد جیپور

عکس از pinterest (عکاس: نامشخص)

معبد Govind Devi Ji در مجموعه‌ کاخ شهر قرار دارد و با باغ‌های سرسبز و انبوه احاطه شده است. این معبد به لرد شیوا تقدیم شده و یکی از مهم‌ترین معابد جیپور است. موقعیت مکانی معبد به‌نحوی است که پادشاه از کاخ خود چشم‌اندازی مستقیم به معبد داشته است. این معبد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر است و گردشگران زیادی از آن بازدید کرده‌اند. هر روز زائران زیادی به این مجموعه سر می‌زنند. در بعضی از رویدادهای خاص، نزدیک به ۵ هزار نفر در این معبد دور هم جمع می‌شوند. فستیوال‌های متعددی از جمله فستیوال مشهور هولی در  اطراف این معبد و توسط زائران برگزار می‌شود. در سفر به جیپور حتما باید برای سر زدن به این معبد وقت بگذارید و از دیدن زیبایی‌های آن لذت ببرید.

معبد Galtaji

معبد گالتاجی

عکس از unsplash (عکاس: Jordan Grider)

معبد گالتاجی در فاصله‌ ده کیلومتری از شهر جیپور قرار دارد و یکی دیگر از جاذبه‌های مهم این شهر است. این معبد در قرن هجدهم توسط نوادگان مهاراجه ساوای جای سینگ دوم ساخته شده است. تعداد زیادی میمون در اطراف معبد این طرف و آن‌طرف می‌روند و به همین دلیل است که گاهی در زبان عامه، آن را معبد میمون می‌نامند.

در اطراف این معبد چمه‌ها و آب‌نماها فراوانی وجود دارد که برای اهالی منطقه، مقدس هستند. در اواسط ژانویه، گردشگران و زائران زیادی در این معبد برای برگزاری یک رویداد خاص جمع می‌شوند. معماری باشکوه معبد، بدون شک توجه‌تان را جلب می‌کند. فضای آرام و دنج و چشم‌اندازهای زیبایی که از ظهر قابل‌مشاهده است، به‌خصوص هنگام غروب آفتاب، از دلایلی است که مسافران را برای سر زدن به این معبد، قانع می‌کند.

معبد سری جاگات شیرومانی جی (Sri Jagat Siromani Ji)

معبد جاگات شیرومانی جی

عکس از ویکی‌‌پدیا (عکاس: Chetan)

معبد جاگات شیرومانی جی در شهر امبر قرار دارد. این معبد در قرن هفدهم ساخته شده است و معماری بی‌نظیری دارد. معماری جالب این معبد، شما را بدون تردید شگفت‌زده می‌کند و در اولین نگاه، تحسین‌تان را برمی‌انگیزد. برخلاف سایر معابد جیپور که همگی فقط با یک نوع سنگ ساخته شده‌اند، این معبد با سنگ‌های مختلفی از جمله مرمر، گرانیت و ماسه‌سنگ ساخته شده است. معماری این معبد، ترکیبی منحصربه‌فرد از سبک‌های جنوبی هند و هندو است. این معبد زیاد در بین گردشگران مشهور نیست و بسیاری از مسافران، آن را نادیده می‌گیرند. اگر می‌خواهید آرامش و سکوت را تجربه کنید، این معبد یکی از بهترین نقاط جیپور است.

عمارت Gaitore

راهنمای سفر به جیپور

گورستان گاتوره کی چاتریان دره‌ای کوچک در مسیر جیپور به امبر است و از مرکز شهر جیپور، ۱۵ کیلومتر فاصله دارد. این منطقه تدفینگاه اعضای خانواده‌ سلطنتی راجپوت است و معمولا از چشم گردشگران دور می‌ماند. این دره، پر از مقبره‌های مرمرین است که روی سکوهای مرتفع قرار دارند و با حکاکی‌های بی‌نظیری، تزیین شده‌اند. هر مقبره، محل قرار گرفتن مزار یکی از اعضای خانواده سلطنتی است که زمانی، شهر جیپور را فرمانروایی می‌کردند. معماری این مقبره‌ها ترکیبی از معابد هندو و مقبره‌های مغولی است که نشانی از عظمت و شکوه خاندان سلطنتی است.

در بین همه‌ این مقبره‌ها، مقبره‌ مهاراجه ساوای جای سینگ دوم، بسیار دیدنی‌تر و جذاب‌تر است. حکاکی‌های دیدنی و طرح‌های پر طاووسی این مقبره‌ مرمرین، بسیار دیدنی است. جذابیت این مقبره‌ نمادین، با وجود پس‌زمینه‌ای از تپه‌ها و منظره‌های زیبا، جاذبه‌ای دیدنی را ایجاد کرده است که مورد توجه بسیاری از گردشگان قرار می‌گیرد. برای اینکه کمی از مکان‌های توریستی و شلغ جیپور فاصله بگیرید، ساعتی از زمان گشت‌وگذار خود را به بازدید از این مجموعه اختصاص دهید.

گردشگاه روستایی Chokhi Dhani

راهنمای سفر به جیپور

گردشگاه روستایی Chokhi Dhani یک گردشگاه جذاب با تم روستاهای بومی است که در ۲۰ کیلومتری از جیپور قرار دارد. این گردشگاه به سبک روستایی برای آشنایی با هنر و آداب و رسوم و سبک زندگی روستایی منطقه ساخته شده است. هر سال، هزاران گردشگر به این تفریح‌گاه سر می‌زنند تا از این فرصت عالی بهره‌مند شوند و گوشه‌ای از فرهنگ راجستان را از نزدیک لمس کنند.

همیشه رویدادها و جشن‌هایی در این مجموعه در حال برگزاری است. شترسواری و فیل‌سواری یکی از تفریحاتی است که برای گردشگران در نظر گرفته شده است. تماشای نمایش‌های آکروباتیک، تماشای رقص‌های محلی راجستانی، لذت بردن از نمایش‌های رنگارنگ عروسکی، فال گرفتن، بازی دارت، قایق‌سواری در دریاچه و خوردن غذاهای لذیذ راجستانی از جمله تفریحات به‌یادماندنی این دهکده‌ تفریحی است که هرگز شما را ناامید نمی‌کند.

جاذبه‌های جیپور

عکس از وب‌سایت chokhidhani.com (عکاس: نامشخص)

این گردشگاه به سبک روستایی برای آشنایی با هنر و آداب و رسوم و سبک زندگی روستایی منطقه ساخته شده است

در این مجموعه، یک نمایشگاه یا بازارچه‌ هنری وجود دارد که در آن می‌توانید از گشت‌وگذار و خرید کردن لذت ببرید. در این بازارچه محصولاتی مثل زیورآلات سنتی، صنایع دستی، پارچه‌هایی که به سبک‌های سنتی رنگ‌آمیزی شده‌اند و سایر صنایع دستی و هنرهای بومی منطقه عرضه شده است. در این دهکده‌ تفریحی می‌توانید شب را در خانه‌های قدیمی و سنتی بگذرانید که البته ساختار قدیمی دارند ولی وسایل و امکانات آن‌ها مدرن است. یک شب اقامت در این کلبه‌ها، تجربه‌ جذابی است که شما را با سبک زندگی روستایی از نزدیک آشنا می‌کند. فعالیت‌های تفریحی و سرگرمی‌های جذاب و غذاهای لذیذ راجستانی با عطر و طعم اصیل، از دلایل مهمی است که باعث می‌شود، گردشگران زیادی این تفریح‌گاه را برای گذراندن یکی دو روز از سفر خود انتخاب کنند.

مزرعه فیل‌های الفانتستیک (Elefantastic)

مزرعه فیل‌های الفانتستیک

عکس از وب‌سایت cleartrip.com (عکاس: نامشخص)

سفر به جیپور بدون سر زدن به مزرعه فیل‌ها و فیل‌سواری کامل نمی‌شود. الفانتستیک در شهر امبر قرار دارد و مزرعه‌ای برای نگهداری و پرورش فیل‌ها است. در این مزرعه می‌تواند به این موجودات دوست‌داشتنی نزدیک شوید. این مجموعه توسط یک خانواده اداره می‌شود که از قرن شانزدهم، نسل به نسل در کار پرورش فیل‌ها و فیل‌سواری فعالیت می‌کردند. امروزه این مزرعه نقش بسیار مهمی در حفاظت از فیل‌ها دارد. علاوه بر فیل‌سواری، در این مجموعه تفریحات مختلفی وجود دارد که می‌توانید همراه با فیل‌های تربیت شده، تجربه کنید. فیل‌سواری در تورهای گشت‌وگذار در جنگل، آب‌بازی با فیل‌ها، غذا دادن به فیل‌ها و حتی نقاشی کردن و تزیین آن‌ها با رنگ‌های طبیعی از جمله فعالیت‌های جذابی است که گردشگان را سرگرم می‌کند. بعد از این تفریحات جذاب و متفاوت، از شما به یک غذای لذیذ راجستانی پذیرایی می‌شود.

چاه‌پله Chand Baori

راهنمای سفر به جیپور

چاه‌پله‌ها، چاه‌ها یا برکه‌هایی هستند که بوسیله یک سری از پله‌ها می‌توان به آب آن‌ها دست یافت و در واقع به‌نوعی آب‌انبار هستند. آن‌ها بیشتر در غرب کشور هندوستان و نیز در پاکستان قرار دارند. چاه‌پله‌ Chand Baori در فاصله‌ ۹۵ کیلومتری از جیپور قرار دارد. از این سازه‌ها برای دخیره‌سازی آب برای فصل‌های خشک استفاده می‌کردند.

این چاه‌پله یکی از عمیق‌ترین چاه‌پله‌های هند است. از آن برای آبرسانی به روستاهای اطراف استفاده می‌کردند. این سازه بین قرن‌ها هشتم تا نهم ساخته شده و یکی از زیباترین چاه‌پله‌های راجستان است. این مجموعه ۳۵۰۰ پله‌ تراشیده شده دارد که از نظر تقارن هندسی بسیار دقیق و دیدنی است. این مکان یکی از زیباترین نقاط اطراف جیپور برای عکاسی است. معمولا گردشگران این چاه‌پله را نادیده می‌گیرند در حالی که یکی از خاص‌ترین و کمیاب‌ترین جاذبه‌های راجستان است. اگر در سفر به جیپور، زمان کافی در اختیار داشتید، حتما برای سر زدن به این مجموعه وقت بگذارید.

بازار جوهری (Johri Bazaar)

راهنمای سفر به جیپور

سفر به جیپور، بدون گشت‌وگذار در بازارهای محلی کامل نمی‌شود. در بازار محلی جوهری می‌توانید شور و هیجان خاص شهر جیپور را تجربه کنید و از این بازار رنگرانگ، انواع سوات و صنایع دستی بخرید. بازار جوهری، مقصد خوبی برای علاقه‌مندان به خرید است. زیورآلات طلا و نقره‌ راجستانی را می‌توانید با بهترین طرح‌های سنتی و مدرن برای خود و عزیزان‌تان از این بازار تهیه کنید. یکی دیگر از محصولاتی که در غرفه‌های این بازار عرضه می‌شود و طرفداران زیادی بین گردشگران دارد، زیورآلات میناکاری است. انواع منسوجات محلی و محصولات تهیه شده از آن‌ها مثلا روتختی، کوسن و... در این بازار به فروش می‌رسد. النگوهای رنگارنگ هندی، ظروف و اشیای مسی، فرش و قالیچه، پارچه‌های سنتی و صنایع دستی مرمری از دیگر محصولات این بازار است که گردشگران برای خرید آن‌ها، به گوشه و کنار بازار سر می‌زنند.

فهرست بازارچه‌های محلی جیپور، بی‌انتها است. تعداد آن‌ها بسیار زیاد است و از هرکدام می‌توانید محصولی خاص تهیه کنید. همچنین اگر طرفدار خرید از مجتمع‌های لوکس هستید، مراکز خرید جیپور گزینه‌های متنوعی را شامل می‌شوند.

رژیم غذایی در جیپور

غذاهای جیپور

عکس از unsplash (عکاس: Barun Ghosh)

جیپور یکی از شناخته‌شده‌ترین شهرهای هند برای گردشگران بین‌المللی است. این شهر علاوه بر اینکه جاذبه‌های متنوع و بسیار دیدنی دارد، از نظر غذایی نیز مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. بهترین غذاهای سنتی منطقه‌ راجستان در رستوران‌ های جیپور سرو می‌شود. البته در جیپور می‌توانید غذاهایی از سراسر دنیا را نوش جان کنید، ولی خوردن غذاهای محلی، یکی از تجربیات ناب سفرهای خارجی است که هرگز فراموش نمی‌کنید.

در ادامه چند مورد از غذاهای محلی و لذیذ جیپور را معرفی می‌کنیم که گردشگران معمولا فرصت امتحان کردن آن‌ها را از دست نمی‌دهند.

دال باتی چورما

دال باتی چورما، از غذاهای هندی

عکس از وب‌سایت foddiescorner.com (عکاس: نامشخص)

سفر به راجستان بدون امتحان کردن این غذا، کامل نمی‌شود. این غذا در واقع تلفیقی از سه غذای متفاوت است و آن را می‌توان مشهورترین غذای شهر صورتی نامید. باتی، توپ‌های خمیری است که با آرد تهیه می‌شود و آن را در روغن فراوان محلی سرخ می‌کنند و آن را با دال نوش جان می‌کنند. دال نوعی عدس است که در آشپزی هندی زیاد استفاده می‌شود. چورما غذایی شیرین و مسطح است که با آرد تهیه می‌شود و همراه با این غذا سرو می‌کنند. هیچ مهمانی یا عروسی در راجستان بدون سرو کردن این غذای مشهور و لذیذ، برگزار نمی‌شود.

Ghevar

قوار، از دسرهای شیرین جیپور

عکس از وب‌سایت stringfixer.com (عکاس: نامشخص)

این غذا یکی از غذاهای شیرین جیپور است که برای فستیوال  Teej تهیه می‌شود. این غذا شبیه به یک دیسک و دایره‌ای شکل است با آرد، روغن و شربت آن را تهیه می‌کنند. البته در شهرهای دیگر هند غیر از جیپور نیز رواج دارد. انواع مختلف آن تهیه می‌شود که تغییرات اندکی در دستور و مواد اولیه دارند.

پیاز کی کاچوری

این غذا اولین بار در جوداپور تهیه شد و به سرعت در سراسر راجستان به شهرت و محبوبیت رسید و امروزه تقریبا هر جای هند که سر بزنید می‌توانید این غذا را پیدا کنید. این غذا یک صبحانه‌ شناخته شده در بین اهالی جیپور است. حتی انواع نیمه‌آماده‌ این غذا در فروشگاه‌ها عرضه شده است. این غذا را با چاشنی مخصوص هندی به نام چاتنی سرو می‌کنند.

Ker Sangri

Ker Sangri، از غذاهای جیپور

عکس از وب‌سایت vogue.in (عکاس: نامشخص)

سابقه‌ تهیه‌ این غذا به دوران خشکسالی راجستان برمی‌گردد. سبزیجات مورد استفاده در این غذا  حتی در آب‌وهوای فوق‌العاده خشک راجستان رشد می‌کردند. اهالی منطقه از آن‌ها برای تهیه‌ غذا استفاده کردند و انواع ادویه به آن اضافه کردن. نتیجه‌ نهایی، غذای لذیذی بود که هنوز هم در جیپور رایج است.

Gatte Ki Sabzi

Gatte Ki Sabzi، از غذاهای هندی

عکس از وب‌سایت thetravelshots.com (عکاس: نامشخص)

این غذا نوعی دامپیلنگ تهیه شده از آرد نخودچی است که در نوعی کاری ماست پخته می‌شود. این غذا، یکی از سایددیش‌های محبوب و لذیذ در هند است و در کنار انواع غذاها سرو می‌شود.

ماوا کاچوری

ماوا کاچوری یک دسر متفاوت است. این دسر مخصوص ایالت راجستان است که آن را به فرهنگ و غذای خاص و غنی‌اش می‌شناسند. این دسر نوعی خمیر مخصوص دادر که با ترکیبی معطر از یک نوع فرآورده‌ لبنی مخصوص هندی و انواع مغزها پر می‌شود.

گاجاک

گاجاک، شیرینی‌های هندی

عکس از وب‌سایت parenting.firstcry.com (عکاس: نامشخص)

طعم لذیذ و منحصربه‌فرد این دسر را هیچ کجای دیگر دنیا نمی‌توانید امتحان کنید بنابراین تا زمانی که در جیپور هستید، حتما از فرصت استفاده کنید و آن را امتحان کنید. این شیرینی خشک را با دانه کنجد تهیه می‌کنند. این دانه‌های کنجد در یک شربت مخصوص پخته می‌شوند و در لایه‌های نازک خشک می‌شوند. برای مدت طولانی می‌توان این شیرینی را نگه داشت و به همین دلیل برای اینکه به‌عنوان سوغات خریداری کنید، انتخاب خوبی است.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به جیپور؛ پایتخت صورتی راجستان در هندوستان

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map