چطور در مسافرت شبیه یک توریست نباشیم؟

مریم آقائی
مریم آقائی پنجشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۵
چطور در مسافرت شبیه یک توریست نباشیم؟

وقتی به عنوان توریست به جایی سفر می‌کنید برای اینکه سفر امن‌تر و بهتری داشته باشید بهتر است طوری رفتار کنید که توریست بودن شما کمتر پیدا باشد. شیوه لباس پوشیدن، مکان‌هایی که دیدن می کنید و رفتارتان در این امر اهمیت دارد.

کارین کِمپ که یک طراح گرافیک بازنشسته است تصور می‌کرد تمام تلاشش را کرده است تا شبیه یک توریست نباشد. لباس مناسب پوشیده، عبارت‌های لازم به زبان فرانسه و فنلاندی را یاد گرفته و تمام تلاشش را کرده تا با جامعه یکرنگ شود اما باز هم در خیابان، آمریکایی‌ها در مورد آدرس از او سؤال می‌پرسیدند و این خیلی برایش جای تعجب داشت.

نهایتاً از یکی از کسانی که از او آدرس پرسیده بودند پرسید:«از کجا متوجه شدید من آمریکایی هستم؟» و پاسخ جالب بود. «چون کتانی سفید پوشیده‌ای».

شما باید در مسافرت‌ها همواره سعی کنید همرنگ جامعه باشید چون در مسافرت اگر با مردم محلی تفاوت زیادی داشته باشید ممکن است احساس ناراحتی کنید و حتی ممکن است به دردسر بیفتید. تابستان امسال چهار توریست که در تاجیکستان مشغول تفریح بودند کشته شدند. وزارت امور خارجه آمریکا همواره  سعی می‌کند شهروندانش را در مورد سفرهای خارجی هوشیار نگه دارد و گاهی حتی آنها را از اقامت در مناطق توریستی منع می‌کند. بنابراین مهم است وقتی به جایی سفر می‌کنید ظاهرتان نشان ندهد که یک توریست هستید. برای اینکار باید لباس مناسب بپوشید، به دیدن مکان‌های صحیح بروید و به صورتی رفتار کنید که شبیه توریست‌ها نباشد، مانند یک حرفه‌ای.

چه بپوشید

clothes

کمپ می‌گوید « هیچ چیز مانند پوشیدن یک کتانی سفید نایک نشان دهنده‌ی امریکایی بودن نیست. بنابراین در سفر کتانی سفید و شلوار جین در چمدان باقی می‌ماند»

گاهی اوقات همرنگ شدن با جامعه به معنی نپوشیدن لباس‌هایی است که مختص مسافران است.مثلاً در مراکش مردم محلی شلوار پاره یا شلوارک کوتاه نمی‌پوشند.

دوربین عکاسی‌تان نباید خیلی واضح باشد. اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید کیفی برای دوربینتان تهیه کنید که با اینکه کیف خوب و مناسبی است، دقیقاً  مثل یک کیف دوربین عکاسی نباشد. این توصیه‌ای است که فردی جهانگرد و صاحب یک شرکت جهانگردی به مسافران می‌کند.

کوله پشتی یکی دیگر از مواردی است که باید کنار گذاشته شود چون کاملاً نشان دهنده‌ی توریست بودن است.به طور کلی برای اینکه شبیه توریست‌ها نباشید باید سعی کنید مشابه مردم مردم محلی باشید، البته نه دقیقاً مثل آنها. اما استفاده نکردن از لباس‌های رنگ روشن، جواهرات درخشان و وسایل الکترونیکی جدید می‌تواند از هدف قرار گرفتن شما جلوگیری کند.

کجاها بروید

پائولو میلر که در یکی از شهرهای کالیفرنیای شمالی زندگی می‌کند، چون در نزدیکی مناطق توریستی است می‌گوید: «بسیار راحت می‌توان فهمید که آنها توریست هستند»

«مثلاً در رانندگی سرگردان هستند، یا همه اعضای خانواده با هم به مغازه سبزی فروشی می‌روند. بیشتر گردشگرانی که به شهر ما می‌آیند در نزدیکی ساحل خانه اجاره می‌کنند به همین دلیل بیشتر آنها را در مغازه ‌های آن اطراف می‌توان دید، آن هم به صورت سرگردان. در شهر تنها یک خیابان اصلی داریم که آنها چون به مسیر آشنا نیستند ناگهان ترمز می‌کنند یا بدون اینکه چراغ راهنما بزنند دور میزنند.»

گاهی اوقات توریست‌ها به محل‌هایی می‌روند که خطرناک است. به طور مثال وزارت امور خارجه آمریکا به مردم هشدار می‌دهد که در ترکیه در مناطقی که توریست‌های غربی بیشتری هستند باید بسیار مراقب باشند، مخصوصاً در استانبول. دلیل این هشدار واضح است، چون برای افرادی که قصد فعالیت‌های غیر انسانی دارند اماکن توریستی محلی است که به راحتی طعمه خود را می‌یابند.

گاهی اوقات هم ممکن است یک توریست اصلاً نداند چرا یک مکان اهمیت دارد و بازدید از آن می‌تواند ارزشمند باشد. در صورتی که وقتی برای بازدید از جایی می‌روید حداقل باید بدایند چرا این محل اهمیت دارد در غیر اینصورت به وضوح توریست بودن شما آشکار می‌شود.

چطور رفتار کنید

map

در نهایت مهمتریم مسئله برای اینکه مثل یک توریست نباشید این است که نباید مثل یک توریست رفتار کنید. البته در این مورد می‌توان یک کتاب قطور نوشت چون لیست رفتارهایی که یک توریست نباید داشته باشد بسیار طولانی است. مثلاً سفر کردن با یک مینی ون که روی آنرا اسباب و اساسیه چیده‌اید و چون تمام شب رانندگی کرده‌اید اتومبیل و خودتان بسیار خسته شده‌اید نشانه‌های واضح توریست‌ها است.

یک روانشناس سیاتلی که تخصصش در زمینه مسافرت است می‌گوید: مسافرانی که رفتارهای ناپسند اجتماعی انجام می‌دهد یا به فرهنگ‌ها احترام نمی‌گذارند نمیتوانند در اجتماع جدید جایی پیدا کنند و کنار گذاشته می‌شوند. آنها نه عمق رفتار و فرهنگ مردم کشوری را که به آن سفر کرده‌اند درک می کنند و نه قدردان آن هستند.

اما اگر بخواهید طوری سفر کنید که توریست بودن شما واضح نباشد می‌توانید قبل از سفر در مورد آداب و رسوم محلی کشوری که قصد سفر به آن را دارید مطالعه کنید و سعی کنید آنجا را بیشتر بشناسید. می‌توانید قدری بیشتر وقت صرف کنید تا لباس‌های مناسبتری همراه خود ببرید و برنامه سفر دقیق‌تری بنویسید. در این صورت احتمالاً سفر بهتری خواهید داشت.

نکات نهایی

به این قضیه مانند بازی نگاه کنید

می‌توانید به عنوان بازی به این فکر کنید که آیا می‌توانید طوری شبیه افراد محلی رفتار کنید که کمترین جلب توجه را داشته باشید و بیشتر شبیه آنها شناخته شوید. بازی جالبی خواهد بود.

نقشه با خود نبرید

بهتر است با یک نقشه بزرگ در دستتان در خیابان‌های مقصد چرخ نزنید. هر کسی شما را با یک کوله پشتی بر پشت و یک نقشه در دست که مرتب آنرا باز و بسته می کنید و در صورتتان ترس از گم شدن دیده می ‌شود، ببیند متوجه می‌شود شما یک توریست هستید. در عوض بهتر است نقشه را در گوشی تلفن همراهتان داشته باشید که ظاهر بهتری برایتان ایجاد می‌کند.

آرام باشید

توریست‌ها معمولاً سعی می‌کنند در یک روز کارهای زیادی انجام دهند، اما بهتر است اینکار را نکنید. آرام باشید. در یک کافه قهوه‌ بخورید، در یک مکان توریستی قدری بنشینید و در کنار ساحل با آرامش قدم بزنید. در این صورت بیشتر با جامعه محلی همرهنگ خواهید شد و کمتر هدف کیف قاپها و دیگر افراد با نیات بد قرار خواهید گرفت.

مطالب مرتبط:

منبع usatoday

دیدگاه