معتبرترین گذرنامه جهان متعلق به چه کشوری است؟

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان پنجشنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۵
معتبرترین گذرنامه جهان متعلق به چه کشوری است؟

در آخرین رده‌بندی گذرنامه‌ها، قدرتمند‌ترین و ضعیف‌های پاسپورت‌های جهان معرفی شده‌اند، که به اختصار، درباره آن‌ها توضیح داده شده است.

موسسه «هنلی پاسپورت ایندکس» (The Henley Passport Index) با انتشار تازه‌ترین رده‌بندی گذرنامه‌ها، به ما می‌گوید که قدرتمندترین و ضعیف‌ترین پاسپورت‌های جهان، کدام‌‌ها هستند. مهم‌ترین شاخص در این رتبه‌بندی‌ها، تعداد کشورهایی است که می‌توان بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به آن‌ها سفر کرد.

گذرنامه ژاپنی با امکان سفر آزاد به ۱۹۰ کشور، معتبرترین پاسپورت جهان شناخته می‌شود. سنگاپور، بدون تغییر در رتبه‌بندی ماه ژوئن (خرداد ۹۷) در جایگاه دوم فهرست قرار دارد و اتباع آن، امکان سفر بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی را به ۱۸۸ کشور دنیا دارند.

گذرنامه آلمان که ۵ سال در مقام نخست این فهرست قرار داشت، اکنون بدون تغییر نسبت به رتبه‌بندی کاه ژوئن، به‌همراه فرانسه و کره جنوبی، در رتبه سوم قرار گرفته و امکان سفر آزاد به ۱۸۸ کشور دنیا را دارد.

رتبه چهارم به‌طور مشترک به کشورهای دانمارک، فنلاند، ایتالیا، سوئد و اسپانیا، با سفر آزاد به ۱۸۷ کشور دنیا رسید.

اما آمریکا که در سال گذشته جزو سه رتبه نخست جدول بود، اکنون دو پله سقوط کرده و به جایگاه پنجم رسیده است. اتباع آمریکا در کنار اتباع کشورهای انگلیس، نروژ، اتریش، لوکزامبورگ، هلند و پرتغال، امکان سفر به ۱۸۶ کشور دنیا دارند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۶ در جایگاه ۶۲ قرار داشت، با جهشی خوب به رتبه ۲۱ صعود کرده و شهروندان آن، امکان سفر به ۱۶۱ کشور را دارند. گذرنامه امارت بهترین گذرنامه عربی و منطقه خاورمیانه به حساب می‌آید.

ایران در این رتبه بندی در جایگاه ۹۸ قرار دارد و شهروندان ایرانی می‌توانند به ۴۳ کشور دنیا بدون ویزا سفر کنند.

ضعیف‌ترین و بی‌اعتبارترین گذرنامه با امکان سفر بدون ویزا، یا با ویزای فرودگاهی به ۳۰ کشور، به‌صورت مشترک به کشورهای افغانستان و عراق تعلق گرفته است که در جایگاه ۱۰۶ قرار دارند.

گذرنامه کشورها از سوی موسسه «هنلی و شرکا»، هر ساله رتبه‌بندی می‌شود. این رتبه بندی بر اساس شاخص «آزادی سفر» است و با همکاری انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی و اطلاعات رسمی پایگاه داده جهانی، با تجزیه و تحلیل قوانین ویزا در قلمروهای جهانی و کشورها انجام می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه