میراث ناشناخته مازندران؛ جاذبه های بالقوه گردشگری

نیکی قره گوزلویان
نیکی قره گوزلویان پنجشنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۱۵
میراث ناشناخته مازندران؛ جاذبه های بالقوه گردشگری

در حوزه گردشگری استان مازندارن، جاذبه‌های فراوانی وجود دارد که هنوز خام و دست نخورده باقی مانده و به گردشگران معرفی نمی‌شود.

در استان مازندران، منابع تاریخی بکری وجود دارد که برخی از آن‌ها به گردشگران معرفی نمی‌شوند، اما راهکار حفظ میراث، دانش محور کردن گردشگران و آگاهی جامعه محلی است و پس از آن، تبلیغات در مورد یک مکان تاریخی در مرحله دوم قرار خواهد گرفت. محمدحسن ذال، عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران در این‌باره گفته است:

توزیع منطقی و درست گردشگرانی که وارد استان می‌شوند، بهترین راهکار برای حفظ پایداری منابع و توزیع سود اقتصاد گردشگری است، تا چهره‌ای زیباتر از مازندران ساخته شود. بسیاری از جاذبه‌های میراث در مازندران و در حوزه گردشگری، هنوز به خوبی شناخته شده نیست.

او در ادامه افزود:

مازندران در مقابل استان‌های دیگر همچون اصفهان، از نظر مدیریت گردشگری به خوبی عمل نکرده و کلیات چرخه گردشگری در این استان نیازمند تغییر است. با نگاهی اولویت محور و شناختن جاذبه‌های گردشگری از دریا، جنگل، جلگه تا کوهپایه‌ها، جاذبه‌‌های گردشگری میراث و مهماری‌های سنتی بسیاری مانند قلعه‌ها، آرامگاه‌های تاریخی و بناهای مختلف، به ویژه در ساری و آمل وجود دارد.

ذال معتقد است اگر گردشگر با بینش وارد مکانی مثل گوهر تپه شود، نه تنها تخریب نمی‌کند،‌بلکه باعث پایداری آن نیز خواهد شد. سایت‌موزه گوهر تپه در تاریخ باستان‌شناسی شرق و شمال کشور، از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین، در منطقه بلده، مکان تاریخی به نام قلعه پولاد و خانه خان بابا خان وجود دارد که متعلق به دوره قاجار است، اما افراد محلی و گردشگران کمی آن را می‌شناسد. برای حفظ چنین بناهایی، باید دانش کافی در اختیار گردشگر قرار گیرد  و با مدیریت درست، این بناها به جاذبه‌های گردشگری تبدیل شوند.

عکس: ایسنا

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه